Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har gjort slut och ska gå skilda vägar. Hon har hittat en lägenhet och tanken är att jag ska bo kvar och ta över lånet samt köpa ut henne. Jag har inte riktigt råd med att köpa ut henne så jag skulle behöva belåna mer på lägenheten också. Så till mina frågor:
1. Hur hårda brukar bankerna vara med att flytta lånet på detta vis? Kommer de vilja se lönespecar osv? eller är det bara tuta å köra å skriva på lite papper?
2. Lånet lades upp innan amorteringskraven så vi behöver egentligen inte amortera något alls, men vi amorterar lite som ett sparande. Men kommer jag drabbas av amorteringskravet nu när jag tar över lånet och ökar belåningsgraden?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

24 år gammal, fast jobb som processoperatör inom industri. Kommer tjäna ca 450-550k/år de närmsta åren och troligtvis lite mer sen.

Drömmen är att köpa hus inom lagom pendlingsavstånd till jobb och gym och det verkar som att jag kommer behöva pröjsa ca 2 miljoner för att få det jag vill ha. Har just nu ett sparande på lite drygt 400k och kan spara 8-13k/månad. Är det ekonomiskt rimligt för mig att köpa hus inom ~2 år och äga det själv på egen hand?

Har just nu driftkostnader för boende på ca 4500kr/mån. Räknar med att det blir ca det dubbla med hus (inklusive ränta+amortering), är det rimligt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

24 år gammal, fast jobb som processoperatör inom industri. Kommer tjäna ca 450-550k/år de närmsta åren och troligtvis lite mer sen.

Drömmen är att köpa hus inom lagom pendlingsavstånd till jobb och gym och det verkar som att jag kommer behöva pröjsa ca 2 miljoner för att få det jag vill ha. Har just nu ett sparande på lite drygt 400k och kan spara 8-13k/månad. Är det ekonomiskt rimligt för mig att köpa hus inom ~2 år och äga det själv på egen hand?

Har just nu driftkostnader för boende på ca 4500kr/mån. Räknar med att det blir ca det dubbla med hus (inklusive ränta+amortering), är det rimligt?

Kan varmt rekommendera denna tjänst från Nordea: https://bank.nordea.se/webapp-pages/bokalkyl.html

Där fyller du i dina egna uppgifter (du behöver INTE ändra de förinställda uppgifterna kring levnadskostnader som matkostnader och liknande, för din framtida bank som du kommer få bolån ifrån kommer enbart gå efter schablon) och får en tydlig indikation på om banken kommer låna ut pengar till dig eller inte. En pil pekar på rött, gult eller grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Kan varmt rekommendera denna tjänst från Nordea: https://bank.nordea.se/webapp-pages/bokalkyl.html

Där fyller du i dina egna uppgifter (du behöver INTE ändra de förinställda uppgifterna kring levnadskostnader som matkostnader och liknande, för din framtida bank som du kommer få bolån ifrån kommer enbart gå efter schablon) och får en tydlig indikation på om banken kommer låna ut pengar till dig eller inte. En pil pekar på rött, gult eller grönt.

Tackar! Har använt appen Tink ett par år nu så har ganska bra koll på mina utgifter. Knappade in där och med min nuvarande ekonomi så skulle jag hamna en liten bit in på det gröna med ett hus på ca 2 miljoner. Antar att det bara är att hålla ögonen på bostadsmarknaden nu framöver

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

24 år gammal, fast jobb som processoperatör inom industri. Kommer tjäna ca 450-550k/år de närmsta åren och troligtvis lite mer sen.

Drömmen är att köpa hus inom lagom pendlingsavstånd till jobb och gym och det verkar som att jag kommer behöva pröjsa ca 2 miljoner för att få det jag vill ha. Har just nu ett sparande på lite drygt 400k och kan spara 8-13k/månad. Är det ekonomiskt rimligt för mig att köpa hus inom ~2 år och äga det själv på egen hand?

Har just nu driftkostnader för boende på ca 4500kr/mån. Räknar med att det blir ca det dubbla med hus (inklusive ränta+amortering), är det rimligt?

Fortsätt att spara för kontantinsatsen. Vid varje löneökning så ser du till att stoppa in merparten av den i sparandet. Om jag var dig så hade jag satsat på 30% i kontantinsats då amorteringskraven minskar, du har då även möjlighet att låna en större summa om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Har en fråga som rör byggnadskredit eller liknande lösning.

Vi antar att jag köper ett hus imorgon, ett som behöver renoveras något.
Vi antar att jag har en belåningsgrad på 67-85%.

Huset kostar kring 1,5 miljon men behöver rustas upp. Så låt oss säga att jag vill lägga om taket och installera solceller. Jag vill göra riva upp köket och göra en öppen planlösning och renovera badrummen. Elen behöver såklart göras om och varför inte dränera huset som inte är gjort sedan 70-talet.
Ja ni förstår.

Men låt oss nu anta att det inte är jättebråttom. Huset är beboligt - bara lite tråkigt.
Därför vill jag inte renovera allting på 3 månader och ta in hantverkare till allt utan jag vill dela upp.
1. Först gör jag om taket och lägger celler. River taket gör jag själv. Lägger taket gör någon annan.
2. Dräneringen köper jag in.
3. Fönster köper jag in.

Dessa 3 steg görs ganska omgående.
Men sen.
Jag vill kanske inte göra om badrummet först förrän 3 månader efter detta.
Och om ytterliggare 3 månader vill jag göra om köket och jag vill göra så mycket som möjligt själv.

Min fråga
1. Vilka lånemöjligheter finns för detta?
1.1. Jag kan ju inte låna 1 miljon av banken bara rakt upp och ner och lägga in i bolånet. Det går dem inte med på.
1.2. Byggnadskredit finns ju! Men då vill banken ha ritningar och en hel del - jag vill ju bara renovera i egen takt och inte anlita hantverkare till precis allting. Lite kan jag nog göra själv!

Någon som vet hur det går till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

Tja, tänkte om du kunde hjälpa mig lite?

Kan man låna om man har fast jobb och tjänar 15k efter skatt och en insatts på 800k på en lägenhet för ca 2.5-3milj?

Tackar för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alle22:

Tja, tänkte om du kunde hjälpa mig lite?

Kan man låna om man har fast jobb och tjänar 15k efter skatt och en insatts på 800k på en lägenhet för ca 2.5-3milj?

Tackar för svar!

Du kan laborera med SBAB:s "Hur mycket får jag låna"-kalkylator.

https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/s...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Du kan laborera med SBAB:s "Hur mycket får jag låna"-kalkylator.

https://www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/s...

Får ut max 1milj, behöver 2milj, tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Får ut max 1milj, behöver 2milj, tack för svar

Den kalkylatorn brukar kunna vara ganska korrekt.
Man brukar räkna ca 4-5 ggr årsinkomst som tak. Kanske går för sig om du har en borgenär, tex någon av dina föräldrar eller liknande men då måste du gå till din bankman och prata med dom.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Den kalkylatorn brukar kunna vara ganska korrekt.
Man brukar räkna ca 4-5 ggr årsinkomst som tak. Kanske går för sig om du har en borgenär, tex någon av dina föräldrar eller liknande men då måste du gå till din bankman och prata med dom.

Du menar borgensman. Borgenär är den som har en fordran på en gäldenär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du menar borgensman. Borgenär är den som har en fordran på en gäldenär.

aah, så heter det ja. Har inte behövt använda det själv så ordet blandades ihop. Tack för förtydligan!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

What the heck...
Jag har en fråga om värdering på villa.

Hur mycket skiljer sig en booli.se värdering från en fastighetsmäklares?
Jag antar båda delvis måste basera sin värdering på sålda fastigheter i området.
Sen tillkommer att man bör titta på taxeringsvärdet (tycker jag ser en hel del 'fusk' med detta, ska vara 75% av fastighetens värde). Byggnadsår som nån typ av referens på skick kanske är brukligt.

En annan fråga, om man ägt en fastigheten under en 10 års period, kan man då värdera om sin fastighet och därmed dra ner på amorteringen? En del banker kör mer eller mindre algorithmer på ränteförhandlingen numera med lite utryme för personlig förhandling, oavsett inkomst/värdering etc. (kanske inte stämmer, men en personlig observation är att det är svårare att få bra kontakt med banken även via kontor; nån har börjat bli girig ). Det gör att jag är frestad att gå till mindre aktör med mina bolån, typ Avanza, då det inte verkar spela någon roll och de erbjuder väldigt bra ränta, givet att man är lite likvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

Nu har 3 mån hos Avanza åkt upp till 1,34%.

Slutade med Danske, 2år till 1.29%.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

Har en fråga hur man ska gå tillväga om man vill ta bolån när man jobbar skift och har en låg grundlön, men har ob tillägg som är garanterat sålänge jag inte är sjuk.

Som det ser ut nu så har jag en insats för att kunna lägga in för en lägenhet för 1.5 miljoner men banken tänker bara låna upp till 1.1 mille på min grundlön utan att man tex tar ett topplån som jag helst vill undvika. Lägger jag in mitt ob så får jag belåna upp till ett värde på 1.8 miljoner på en lägenhet.
Jag har förstått det som att bankerna inte godtar att man lägger in sitt ob.

Går det att jag tex skriver till en förälder/släkting på lånet bara för att kunna höja hur mycket jag får belåna för en bostad utan att den personen blir satt i klistret om nått skulle hända med min ekonomi som gör att jag inte kan betala av lånet? I min syn borde det gå då det är min insats och lägenheten i sig sätts som försäkring för banken om nått händer och jag blir tvungen att sälja av.

Förlåt om nått är otydlgt men är tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Har en fråga hur man ska gå tillväga om man vill ta bolån när man jobbar skift och har en låg grundlön, men har ob tillägg som är garanterat sålänge jag inte är sjuk.

Som det ser ut nu så har jag en insats för att kunna lägga in för en lägenhet för 1.5 miljoner men banken tänker bara låna upp till 1.1 mille på min grundlön utan att man tex tar ett topplån som jag helst vill undvika. Lägger jag in mitt ob så får jag belåna upp till ett värde på 1.8 miljoner på en lägenhet.
Jag har förstått det som att bankerna inte godtar att man lägger in sitt ob.

Går det att jag tex skriver till en förälder/släkting på lånet bara för att kunna höja hur mycket jag får belåna för en bostad utan att den personen blir satt i klistret om nått skulle hända med min ekonomi som gör att jag inte kan betala av lånet? I min syn borde det gå då det är min insats och lägenheten i sig sätts som försäkring för banken om nått händer och jag blir tvungen att sälja av.

Förlåt om nått är otydlgt men är tacksam för svar.

Hur många banker har du kollat med?
Jag har märkt att många av storbankerna är bra snåla så man får kolla runt.

Jag var i samma sits som dig och på Länsförsäkringar var det inga problem alls att låna.
Så idag är jag redan inne på mitt 2a hus.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Hej ni som kan detta! Hur tar man bäst huslån nu för tiden? Min tanke var att ta ett lån på valfri bank som har kortast möjligast bindningstid för att sedan byta över till typ enkla.com. Är det en bra tanke eller är jag ute o cyklar? Är det lagligt/sjysst att göra på det sättet?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av The_St1g:

Hur många banker har du kollat med?
Jag har märkt att många av storbankerna är bra snåla så man får kolla runt.

Jag var i samma sits som dig och på Länsförsäkringar var det inga problem alls att låna.
Så idag är jag redan inne på mitt 2a hus.

Dem jag kollat med är Swedbank, Nordea och SEB.
SBAB är som klart billigast men vill då att jag ska ta ett topplån, (ändå billigare än andra).
Men hur granskar bankerna min ekonomi? Kollar dem ett helt år eller räcker det med att jag kan bevisa att detta är min lön plus ob?
Undrar på det sistnämnda just för att jag har precis tagit ny tjänst sen 2 månader tillbaks nu och är klar med intron och kör vanligt schema nu vilket har en garanterad ob varje månad då schemat är uppbyggt på det sätt som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hej ni som kan detta! Hur tar man bäst huslån nu för tiden? Min tanke var att ta ett lån på valfri bank som har kortast möjligast bindningstid för att sedan byta över till typ enkla.com. Är det en bra tanke eller är jag ute o cyklar? Är det lagligt/sjysst att göra på det sättet?

Lån med 3-månadersränta kan i regel lösas när som helst, inte bara vid räntejusteringsdagarna. Du kan alltså ansöka om lån hos en bank och så fort du fått det utbetalt gå till Enkla eller någon annan aktör för att flytta det.

Det är fullt lagligt men knappast uppskattat hos banken.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Hej ni som kan detta! Hur tar man bäst huslån nu för tiden? Min tanke var att ta ett lån på valfri bank som har kortast möjligast bindningstid för att sedan byta över till typ enkla.com. Är det en bra tanke eller är jag ute o cyklar? Är det lagligt/sjysst att göra på det sättet?

Hittade denna som kan va värd att ha i åtanke om sånna sidor som Enkla.
http://www.smaspararguiden.se/blogg/detta-ar-haken-med-enkla/

Inte själv så insatt i det hela, men det verkar ju för bra för att va sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Dem jag kollat med är Swedbank, Nordea och SEB.
SBAB är som klart billigast men vill då att jag ska ta ett topplån, (ändå billigare än andra).
Men hur granskar bankerna min ekonomi? Kollar dem ett helt år eller räcker det med att jag kan bevisa att detta är min lön plus ob?
Undrar på det sistnämnda just för att jag har precis tagit ny tjänst sen 2 månader tillbaks nu och är klar med intron och kör vanligt schema nu vilket har en garanterad ob varje månad då schemat är uppbyggt på det sätt som det är.

Banken kollar din deklarerade årsinkomst.
Har du en fast tjänst med schemalagt OB bör de räkna in hela summan. Var inga problem när jag och exet tog lån iaf och hon jobbade nattskift. Det är förstås över 10 år sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

Har en fråga hur man ska gå tillväga om man vill ta bolån när man jobbar skift och har en låg grundlön, men har ob tillägg som är garanterat sålänge jag inte är sjuk.

Som det ser ut nu så har jag en insats för att kunna lägga in för en lägenhet för 1.5 miljoner men banken tänker bara låna upp till 1.1 mille på min grundlön utan att man tex tar ett topplån som jag helst vill undvika. Lägger jag in mitt ob så får jag belåna upp till ett värde på 1.8 miljoner på en lägenhet.
Jag har förstått det som att bankerna inte godtar att man lägger in sitt ob.

Går det att jag tex skriver till en förälder/släkting på lånet bara för att kunna höja hur mycket jag får belåna för en bostad utan att den personen blir satt i klistret om nått skulle hända med min ekonomi som gör att jag inte kan betala av lånet? I min syn borde det gå då det är min insats och lägenheten i sig sätts som försäkring för banken om nått händer och jag blir tvungen att sälja av.

Förlåt om nått är otydlgt men är tacksam för svar.

Har du varit på plats och pratat med någon bank?
Om inte, ta med dig senaste 12 månadernas lönespecar och visa att det konstant ligger på ett visst belopp.

Pendlar det däremot mellan säg 15-25000 från månad till månad så är det kanske för ostabilt som de säger och de måste räkna på din grundlön.

Sen får du även fråga dig om du tror att du har råd om du nu skulle behöva jobba utan skift några månader och räntan går uppåt, klarar du dig då?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag har nyligen sökt lånelöfte hos SBAB och fått detta beviljat. Så min fråga är "Finns det utrymme att förhandla om ränta eller är det "take it or leave it" och "Bör jag söka lånelöfte hos andra aktörer eller riskerar man att påverka sitt kreditbetyg/lånelöfte negativt".

Permalänk
Medlem

Nu är det inte riktigt om bolån men frågar ändå.
Har två stycken privatlån hos två olika banker.
Kan man ringa och förhandla om räntan på dessa lån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

@kakann : vad gäller för snitträntan his fristående sparbanker? Måste de redovisa den separat eller går de under Swedbanks paraply?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Nu är det inte riktigt om bolån men frågar ändå.
Har två stycken privatlån hos två olika banker.
Kan man ringa och förhandla om räntan på dessa lån?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du några andra alternativ som är bättre?

Om du svaret är nej, så har du inget att erbjuda/hota med.

I en förhandling så ger och tar båda parterna, för att du skall stanna kvar som kund så behöver de erbjuda dig en viss ränta, men finns det ingen konkurrens dvs någon som erbjuder ett billigare lån så behöver de ju inte erbjuda dig något för att stanna.

Har man bolån på bara några hundra tusen så är det inget bankerna förhandlar med, man får listräntan.

Däremot så kan det vara möjligt att utöka ditt bolån så att du kan betala av dina privatlån om du nu har en bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr pewpew:

Jag har nyligen sökt lånelöfte hos SBAB och fått detta beviljat. Så min fråga är "Finns det utrymme att förhandla om ränta eller är det "take it or leave it" och "Bör jag söka lånelöfte hos andra aktörer eller riskerar man att påverka sitt kreditbetyg/lånelöfte negativt".

Varje aktör som gör en kreditupplysning kommer sänka ditt kreditbetyg, vet att det fanns någon tjänst som jämförde olika banker men bara gjorde en kreditupplysning.

Tar du rörligt lån så brukar man kunna flytta lånet rätt omgående.

Permalänk
Medlem

Jag tog en titt på mitt bolån precis här. Jag hade 1,29% ränta tidigare (Föregående 3-månadsperiod) nu har jag 1,51%. Jag har handelsbanken. Tydligen så har de marknadsanpassat sina räntor. Jag var under uppfattningen att Handelsbanken va en trygg och lite halvtråkig bank som inte svängde med varenda ränteändring. Men tydligen så va de snabba på att höja här.

Jag antar det är många i tråden som råkat ut för samma själva. Ta gärna en titt.

Jag har dragit iväg ett mail till min bankman och bett om förhandling av räntan. Jag är inte främmande för att byta Bank i fall det är stängd dörr. Vid tidigare förhandlingar så har de aldrig varit några större problem. Fast vi får se hur de går denna gång.

Hur går era egna tankar?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tog en titt på mitt bolån precis här. Jag hade 1,29% ränta tidigare (Föregående 3-månadsperiod) nu har jag 1,51%. Jag har handelsbanken. Tydligen så har de marknadsanpassat sina räntor. Jag var under uppfattningen att Handelsbanken va en trygg och lite halvtråkig bank som inte svängde med varenda ränteändring. Men tydligen så va de snabba på att höja här.

Jag antar det är många i tråden som råkat ut för samma själva. Ta gärna en titt.

Jag har dragit iväg ett mail till min bankman och bett om förhandling av räntan. Jag är inte främmande för att byta Bank i fall det är stängd dörr. Vid tidigare förhandlingar så har de aldrig varit några större problem. Fast vi får se hur de går denna gång.

Hur går era egna tankar?

Alla bankerna passade på att höja nu. Uppfyller du kraven för Avanza?

Jag band på 1,38% i tre år precis innan höjningen genom att hota med att byta dit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag tog en titt på mitt bolån precis här. Jag hade 1,29% ränta tidigare (Föregående 3-månadsperiod) nu har jag 1,51%. Jag har handelsbanken. Tydligen så har de marknadsanpassat sina räntor. Jag var under uppfattningen att Handelsbanken va en trygg och lite halvtråkig bank som inte svängde med varenda ränteändring. Men tydligen så va de snabba på att höja här.

Jag antar det är många i tråden som råkat ut för samma själva. Ta gärna en titt.

Jag har dragit iväg ett mail till min bankman och bett om förhandling av räntan. Jag är inte främmande för att byta Bank i fall det är stängd dörr. Vid tidigare förhandlingar så har de aldrig varit några större problem. Fast vi får se hur de går denna gång.

Hur går era egna tankar?

Kan de inte erbjuda åtminstone samma ränta som de "nya" bolånegivarna så är det bara att byta. Inte direkt som ett bolån kan bli mer glamoröst hos ena eller andra banken. Har du dessutom sparande etc så skall du kräva att du ligger under.

Bytte precis till Stabelo/Avanza och enda man kan ha något möjligt klagomål på är att man inte ser vad som händer i processen. Tog nog en 2-3 veckor från det jag ansökte tills allt vad klart. Snabb support också ifall man har någon fundering och de ringer upp ifall något är oklart så klart mycket smidigare än Danske som jag byter ifrån.