Permalänk
Medlem

Strömmad musik i bil

Hej, har ingen koll överhuvudtaget på bilstereor och så. Min Volvo anno 2011 har en CD-spelare som ev. kan läsa mp3 och hittills så har jag haft en hel del cd-skivor i den som om det vore 1999. Det går att fortsätta så men då jag på senare år uteslutande lyssnar på musik via YT och funderat på YT music premium så undrar jag vad som skulle krävas, om det alls är möjligt, för att få denna tjänst att fungera i bilen, på något vis. Antingen via en större touchskärm än telefonen och rattens framåt/bakåt/volym-knappar, eller bara touchskärm. Bilen har 3,5mm stereo in, icke USB. När jag provat ljudet från telens hörlur-ut till 3,5mm in så A förlorar man enkel navigering under färd och B låter det inte lika bra som med en ljud-cd. Det finns en alkov i mitten av den "flytande" mittpanelen för något skärm-aktigt antar jag.

Alla förslag mottas tacksamt förutom "köp en ny bil". Jag köpte denna i somras och tycker verkligen om den och tänker ha den tills den bryter ihop eller politikerna gör det omöjligt (D5).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt:

Så.. vilken Volvo anno 2011 är det? Låter lite som XC60 när du nämner "alkoven" då tidiga varianter bara hade lilla skärmen över.

Bluepower har en del (dock inte till XC60 vad jag vet), men det kostar ganska många slantar. Annars är det väl tyvärr att köra via AUX och en mobilhållare för att navigera.

Kan även tipsa om att också ställa frågan i volvoforumet jagrullar.se, mycket vettigt kunnigt folk som säkert kan vägleda.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@Kolsvart Katt:

Så.. vilken Volvo anno 2011 är det? Låter lite som XC60 när du nämner "alkoven" då tidiga varianter bara hade lilla skärmen över.

Bluepower har en del (dock inte till XC60 vad jag vet), men det kostar ganska många slantar. Annars är det väl tyvärr att köra via AUX och en mobilhållare för att navigera.

Kan även tipsa om att också ställa frågan i volvoforumet jagrullar.se, mycket vettigt kunnigt folk som säkert kan vägleda.

Jepp, XC60.

Tack för infon! Aux kanske kan fås att fungera med ok ljud och som du säger med hållare så kan man nå telen rätt så väl även om knapparna på ratten är mycket enklare.

Gör kanske en tråd på jagrullar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Vill du köra trådlöst kan du ju alltid också koppla på något BT-mottagare på en AUX-sladd också, men styrningen sker fortfarande via telefonen tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Blåtand över AUX fungerar bra i min C30 -10, kopplade in en modul från vparts.se som är gömd innuti mittenkonsollen. Brs mycket smidigare än att pyssla med kablar osv.

Har även en mobilhållare för att enkelt byta musik
https://vparts.se/se/volvo-xc60/xc60-09-17/teknik-tillbehor/l... denna kör jag med och den ska passa XC60 också.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tack! Den där adaptern ser rätt lovande ut. Har tänkt sätta fast mobilhållaren (sugkopp, funkade rätt bra i minibilen) i den här med, samt byta röst på Waze..

Såg nån kommentar till videon att den ska växla till bilens blåtand vid inkommande samtal, vore trevligt om fungerade men inte kritiskt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack! Den där adaptern ser rätt lovande ut. Har tänkt sätta fast mobilhållaren (sugkopp, funkade rätt bra i minibilen) i den här med, samt byta röst på Waze..

Såg nån kommentar till videon att den ska växla till bilens blåtand vid inkommande samtal, vore trevligt om fungerade men inte kritiskt.

Det lär den göra eftersom samtal är prioriterat över alla andra ljudkällor. Oavsett adapter eller ej. Har så varit på alla bilar jag kört med BT-handsfree. Min förra V70 hade så och min nuvarande V60.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Använder själv en BT-adapter som kopplas via aux samt usb i min bmw, med den fungerar även rattknapparna. Bör ju finnas motsvarande till Volvo tycker man

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det lär den göra eftersom samtal är prioriterat över alla andra ljudkällor. Oavsett adapter eller ej. Har så varit på alla bilar jag kört med BT-handsfree. Min förra V70 hade så och min nuvarande V60.

Låter bra. (Har bara haft en bil tidigare och den hade ingen form av trådlöst/handsfree)

Skrivet av liquisole:

Använder själv en BT-adapter som kopplas via aux samt usb i min bmw, med den fungerar även rattknapparna. Bör ju finnas motsvarande till Volvo tycker man

Aux + USB samtidigt alltså, låter smidigt för att få rattkontroller att fungera. USB är ett tillval i XC60 av mins årgång och det tillvalet gjordes ej så finns tyvärr ingen USB-port.

Edit. Förresten; "Ström tas via cigarettuttaget", det syns inte i videon; blir det uttaget ännu tillgängligt (för att hålla liv i telen, om det nu går nuförtiden )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Låter bra. (Har bara haft en bil tidigare och den hade ingen form av trådlöst/handsfree)

Aux + USB samtidigt alltså, låter smidigt för att få rattkontroller att fungera. USB är ett tillval i XC60 av mins årgång och det tillvalet gjordes ej så finns tyvärr ingen USB-port.

Edit. Förresten; "Ström tas via cigarettuttaget", det syns inte i videon; blir det uttaget ännu tillgängligt (för att hålla liv i telen, om det nu går nuförtiden )

Du använder en strömtjuv (ingen aning vad det egentligen heter ) och snor ström från uttaget. Uttaget kommer alltså fungera som vanligt.
Typ som nedan:

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand