Fractal Design Meshify S2 – chassi med fokus på högt luftflöde

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Meshify S2 – chassi med fokus på högt luftflöde

Fractal Design tar konceptet högt luftflöde till nya storleksklasser med det nya chassit Meshify S2, där detta ska erbjuda goda expansionsmöjligheter, ett lättarbetat inre och bra ventilation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Ahh din ninja, du hade såklart den redan. Tack för genomgången, var otydligt på papper vad som var nytt och bra med S2 jämfört med C.

Tackar

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Någon butik som säljer dessa än?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Min egen summering:

Fördelar:

- Går att välja bort härdat glas för plåtsida. Tack och bock!
- Ingen onödig lagringsbur som man ändå tar bort direkt. Trevligt då jag hellre sätter en radiator där och anser att 3,5 tums gör sig bättre i en NAS.
- Bra dammfilter, enkelt att rengöra.
- Uppskattar ingbyggd pwm-hubb. Men det skall man å andra sidan kunna kräva till den prislappen...

Nackdelar:

- Svart låda. Igen. Känns 2002.
- Stor låda. Igen. Känns 1998.
- Dyr låda. Börjar också kännas gammalt.

Visst, trevligt med ett till chassi med fokus på luftflöde. Men jag hade mycket hellre sett en ny låda i Node-serien. Gärna i någon annan färg än svart. Jag är snart beredd att acceptera vilken annan färg som helst.

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Min egen summering:

Fördelar:

- Går att välja bort härdat glas för plåtsida. Tack och bock!
- Ingen onödig lagringsbur som man ändå tar bort direkt. Trevligt då jag hellre sätter en radiator där och anser att 3,5 tums gör sig bättre i en NAS.
- Bra dammfilter, enkelt att rengöra.
- Uppskattar ingbyggd pwm-hubb. Men det skall man å andra sidan kunna kräva till den prislappen...

Nackdelar:

- Svart låda. Igen. Känns 2002.
- Stor låda. Igen. Känns 1998.
- Dyr låda. Börjar också kännas gammalt.

Visst, trevligt med ett till chassi med fokus på luftflöde. Men jag hade mycket hellre sett en ny låda i Node-serien. Gärna i någon annan färg än svart. Jag är snart beredd att acceptera vilken annan färg som helst.

Typ alla fractals chassin går väl hitta i vitt i alla fall. Och vissa har man nog kunnat välja olika fronter på. Men vill du ha "roligare" designer så är fractal bland de sämre de gör nästan bara tråkiga diskreta lådor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur mycket offset borde du ta med i alla resentioner. offset för radiatorerna i taket. kommer ihåg R5 an tror jag det var så fanns det plats för rad i taket men man fick inte ens plats för ett vanligt aio då det tog emot moderkortet, va inte ens nära att det skulle gå.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darkie:

Någon butik som säljer dessa än?

Bara Inet än så länge vad jag kan se https://www.inet.se/produkt/6903243/fractal-design-meshify-s2....

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte precis en Meshify (S1)? och blev helt förälskad. Bytte ut till Noctua fläktar (jag är konstig som gillar dessa)

Känns som att det är väldigt mycket döyta i S2. Tyvärr.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Typ alla fractals chassin går väl hitta i vitt i alla fall. Och vissa har man nog kunnat välja olika fronter på. Men vill du ha "roligare" designer så är fractal bland de sämre de gör nästan bara tråkiga diskreta lådor.

Tvärtom. Deras Nano går inte att hitta i vitt, de har inga mesh-lådor som inte har svart mesh (likt i princip alla andra tillverkare), R6 finns i vitt men även då är fronten svart, d.v.s. det sämsta av båda världar.

Skulle snarare påstå att det är mer regel än undantag att det inte går att hitta bra lådor idag som inte är svarta och inte har härdat glas.

Ett annat exempel som också släpptes idag: Phanteks Eclipse P600S. Ser ut att vara en riktigt intressant låda, men om man vill slippa härdat glas är det bara svart färg som erbjuds. Trots att de har en Glacier White-modell.

Lösningen får väl bli som för NZXT - att mejla och be dem skicka en extra sidoplåt i vitt, så får man modda den. Färga om själv är det inte tal om för dessa prislappar, för att inte tala om att det skulle vara omöjligt att få samma kulör utan att färga om hela burken.

Permalänk

@serdyllon: om du hade kunnat välja vilken färg som helst på ditt nästa chassi, vilken hade du valt då?

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Tvärtom. Deras Nano går inte att hitta i vitt, de har inga mesh-lådor som inte har svart mesh (likt i princip alla andra tillverkare), R6 finns i vitt men även då är fronten svart, d.v.s. det sämsta av båda världar.

Skulle snarare påstå att det är mer regel än undantag att det inte går att hitta bra lådor idag som inte är svarta och inte har härdat glas.

Ett annat exempel som också släpptes idag: Phanteks Eclipse P600S. Ser ut att vara en riktigt intressant låda, men om man vill slippa härdat glas är det bara svart färg som erbjuds. Trots att de har en Glacier White-modell.

Lösningen får väl bli som för NZXT - att mejla och be dem skicka en extra sidoplåt i vitt, så får man modda den. Färga om själv är det inte tal om för dessa prislappar, för att inte tala om att det skulle vara omöjligt att få samma kulör utan att färga om hela burken.

Det är ju bara att köpa en front i annan färg. Ex till Meshify C har inet 8 st färger att välja mellan som du kan köpa till. Men själv skulle jag nog måla om fronten själv och få exakt "rätt" färg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Verkar vara samma chassi som Define S2? Så man kan undra vad skillnaden i luftflöden är mellan de 2? OM det nu i princip är samma chassi??
Define S2: https://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-seri...
Meshify S2: https://www.fractal-design.com/home/product/cases/meshify/mes...

Förövrigt en bra genomgång som vanligt, dock är jag ingen vän av varken fönster eller likkistan i botten.

Men visst jag har en fractal låda en Define S som jag är nöjd med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Grymt chassi för dem som behöver låda i denna size, och bra ressension som vanligt, informativ och underhållande.

Vid 7:35 ser man något lömskt om man kollar genom hålet för CPU-kyllar monteringen, Jonas får se upp

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Säkert bra i sin klass men stommen känns lite överanvänd. En 2 cm bredare variant av deras mindre stomme för mer utrymme för kablar samt en 140mm fläkt i bak vore trevligt, gärna i kombination med en löstagbar inre kåpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nackdel:
Potentiellt mycket döyta.

Va? Det är väl hela grejen med att göra en större variant av befintlig modell?

Permalänk
Medlem

Nästan rätt, bara några alltför stora fel igen. Behövs 3-4 cm extra höjd ovanför moderkortet så att man kan få plats med tjocka radiatorer utan att behöva ha lågprofilminnen.
Det andra stora felet är priset. Premiumpris på helt standard kvalitet. Dom verkar sätta MSRP efter hur många chassin dom säljer på black friday till halva priset, precis som H&M gör. Nu går det tretton på dussinet av dessa.

Ta bort 4-5cm i djupet och sprid ut det i höjd och bredd i stället så är det 100%.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Haha och jag som lagt ner planerna på att klämma in en custom loop i mitt Meshify C och så kommer detta.. Skickade mail till Fractal för nåt år sedan om att en "Meshify R" hade varit drömmen och se, dom lyssnar
.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Ajajaj... Alldeles för dyr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Passande att se detta, när jag nyligen har gått igenom flera recensioner utav meshify c som jag har tänkt köpa för nästa bygge.

Nu blir jag ju än mer sugen på denna istället, men måste hålla med om att priset känns lite saftigt. Allrahelst för mig som har en väldigt tight budget.

Så det lär nog bli en meshify c ändå, då den passar mina ändamål samt nätagget jag hade tänkt mig är focus guld 650w som är i ett mindre format så den lilla nackdelen med c är ett mindre problem då.

Jag diggar dock pwm-hubben samt hårddisk utrymmet.

Hmm tough choice...

Skrivet av Myriad973:

@serdyllon: om du hade kunnat välja vilken färg som helst på ditt nästa chassi, vilken hade du valt då?

Nu är inte jag serdyllon men jag hade personligen velat ha ett lila chassi. Typ som denna:
https://www.inet.se/produkt/6902426/nzxt-s340-elite-limited-p...

Fast kan gärna vara helt i lila med. Lila är min absoluta favoritfärg så därför hade jag velat ha ett sådant chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag köpte precis en Meshify (S1)? och blev helt förälskad. Bytte ut till Noctua fläktar (jag är konstig som gillar dessa)

https://i.imgur.com/badW22o.jpg

Känns som att det är väldigt mycket döyta i S2. Tyvärr.

Du har gjort exakt vad jag planerar att göra till mitt nästa system med noctua-fläktar och allt

Osäker på om det blir en mindre eller större modell dock...Platsen i ett mindre duger men min katt har fått mitt Define R4 att vicka till mer än man önskar ibland när han lite aggressivt skuttar ner från det om man sover ovanpå det medan jag spelar.

Dvs ett större med mer vikt i säkrar ju detta tänker jag...Ett mindre kanske är för litet för han att sova på iofs och det måste han ju få om han vill...Mmm, får ta mig en ordentlig funderare när det väl närmar sig inköp

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Freaking drömchassin! På väg att göra en beställning. Men måste bli av med min Define R6!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myriad973:

@serdyllon: om du hade kunnat välja vilken färg som helst på ditt nästa chassi, vilken hade du valt då?

Svår fråga. Vitanodiserad aluminium med riktiga kopparinslag är ett alternativ. Hade kunnat vara kul med en ljus pastellgrön färg, eller något åt smaragdhållet.

Jag hör ju till generationen som fick växa upp med beigefärgade plåtburkar där allt var i någon cremeaktig variant av vitt. Tangentbord, möss, lådor, kablar. Allt. Så jag gillade också när Antec och andra började sätta en ny trend med svarta chassin i slutet av 1990-talet. Men nu är det lika vanligt med svarta lådor och alienformade regnbågsspektakel som det tidigare var med IBM-beiga plåtlådor.

Kort sagt: mångfald är inte felt när det kommer till estetik. Alla gillar inte samma, hela tiden, hela livet.

Skrivet av SleeZy:

Nu är inte jag serdyllon men jag hade personligen velat ha ett lila chassi. Typ som denna:
https://www.inet.se/produkt/6902426/nzxt-s340-elite-limited-p...
https://inetimg3.se/img/1600x900/6902426_0.jpg

Fast kan gärna vara helt i lila med. Lila är min absoluta favoritfärg så därför hade jag velat ha ett sådant chassi.

Har lustigt nog ett NZXT 340 Elite, fast det gick inte att få tag på annat än vitt med svart accent och glaspanel. Men jag fick nys om att NZXT support skickar vita paneler om man frågar snällt.

Så jag frågade snällt och fick köpa en för $10 inklusive frakt från USA. Med andra ord: de skickade det mot att jag stod för en del av frakten. Väldigt nice. Sånt som gör att man kommer hålla lite extra utkik efter deras framtida nyheter på lådfronten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Min egen summering:

Fördelar:

- Går att välja bort härdat glas för plåtsida. Tack och bock!
- Ingen onödig lagringsbur som man ändå tar bort direkt. Trevligt då jag hellre sätter en radiator där och anser att 3,5 tums gör sig bättre i en NAS.
- Bra dammfilter, enkelt att rengöra.
- Uppskattar ingbyggd pwm-hubb. Men det skall man å andra sidan kunna kräva till den prislappen...

Nackdelar:

- Svart låda. Igen. Känns 2002.
- Stor låda. Igen. Känns 1998.
- Dyr låda. Börjar också kännas gammalt.

Visst, trevligt med ett till chassi med fokus på luftflöde. Men jag hade mycket hellre sett en ny låda i Node-serien. Gärna i någon annan färg än svart. Jag är snart beredd att acceptera vilken annan färg som helst.

Angående dammfiltret, är det samma som i meshify c? För i så fall kan jag ju inte hålla med om att det är bra.. vore klart bättre med ett fast hårt filter istället för det där flimsiga mjukluddet! Går ju inte att ta ut enkelt heller iaf på meshify c om man inte vill böja metallklammrarna, vilka ju i så fall kommer gå sönder efter ett tag. Går ju inte att få bort allt damm annars tillslut om man bara dammsuger på båda sidorna.

Samt hur är tempen på diskarna ifall du har dom i sidan där? Även @ swec i eran recension. Har alltid vart lite fundersam emot att ha diskarna så, men verkar ju någorlunda välventilerat ändå.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Fint men herregud FD...vad sysslar ni gällande prissättning? Ni har gått från att vara ytterst prisvärda och bra kvalitet till sjukt dyra så att man hellre tittar på alternativ.

Skrivet av XHI:

Jag köpte precis en Meshify (S1)? och blev helt förälskad. Bytte ut till Noctua fläktar (jag är konstig som gillar dessa)

https://i.imgur.com/badW22o.jpg

Känns som att det är väldigt mycket döyta i S2. Tyvärr.

Stor luftmängd borde väl gagna komponenter som överklockas? Dvs det tar tid för luften för att bli varm dvs temperaturerna är lägre?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hoppades på 200mm i fronten. Fortfarande h500p mesh som är intressant då, tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs hela artikeln här
Nackdelar:

Potentiellt mycket dödutrymme

Skrivet av serdyllon:

- Stor låda. Igen. Känns 1998.

Helt obefogad kritik. Fractal ger här ut ett chassi för alla som vill ha ett större meshchassi.
Mesh C finns och har funnits ett bra tag för de som letar efter ett mindre meshchassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tvärtom. Deras Nano går inte att hitta i vitt, de har inga mesh-lådor som inte har svart mesh (likt i princip alla andra tillverkare), R6 finns i vitt men även då är fronten svart, d.v.s. det sämsta av båda världar.

Skulle snarare påstå att det är mer regel än undantag att det inte går att hitta bra lådor idag som inte är svarta och inte har härdat glas.

Ett annat exempel som också släpptes idag: Phanteks Eclipse P600S. Ser ut att vara en riktigt intressant låda, men om man vill slippa härdat glas är det bara svart färg som erbjuds. Trots att de har en Glacier White-modell.

Lösningen får väl bli som för NZXT - att mejla och be dem skicka en extra sidoplåt i vitt, så får man modda den. Färga om själv är det inte tal om för dessa prislappar, för att inte tala om att det skulle vara omöjligt att få samma kulör utan att färga om hela burken.

Jag vet att inet säljer mesh/frontpanelen i flera olika färger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Stor luftmängd borde väl gagna komponenter som överklockas? Dvs det tar tid för luften för att bli varm dvs temperaturerna är lägre?

Luft värms väldigt snabbt så jag gissar på att luftvolymen i sig inte påverkar temperaturen så mycket, om ens något. Däremot brukar större burkar göra att luften kan strömma lite mer fritt samt att man får plats med bättre kylning vilket förstås sänker temperaturen.

Hur som helst börjar jag bli sugen på ett nytt chassi. Är egentligen nöjd med det Define S jag har men det känns lite för stort. Kommer sätta datorn i ett nyrenoverat rum snart och funderar på att byta till ett mindre chassi samtidigt, vet bara inte vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Helt obefogad kritik. Fractal ger här ut ett chassi för alla som vill ha ett större meshchassi.
Mesh C finns och har funnits ett bra tag för de som letar efter ett mindre meshchassi.

Notera att det var mitt personliga omdöme, d.v.s. min egen högst subjektiva åsikt om chassit som sådant. Men eftersom du singlade ut just den raden från inlägget får jag väl motivera min ståndpunkt gällande storleken.

Den springande punkten i mitt inlägg var att jag mycket hellre hade sett ett välkommet och efterlängtat tillägg till Node-serien, snarare än att göra ett redan tillräckligt stort chassi ännu större. Visst, nu får man ett till Meshify där man har plats med ett 24-pack colaburkar, 6 liter mer luft eller 4 liter mer luft och en tjockare radiator i fronten. Du får dock samma problem som tidigare med radiator i toppen, så det är stort fast på helt fel sätt. Dessutom finns det redan en enorm bredd av ATX-miditowers, även om man fokuserar på chassin med bra luftflöde.

För halva priset, visst, då hade jag kanske köpt denna "refresh". Då hade FD adderat något slags mervärde till utbudet. Nu har de istället gjort ett helt okej chassi, som marknaden inte behöver. Om det är obefogat att rycka på axlarna åt deras val så erkänner jag mig skyldig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag köpte precis en Meshify (S1)? och blev helt förälskad. Bytte ut till Noctua fläktar (jag är konstig som gillar dessa)

https://i.imgur.com/badW22o.jpg

Känns som att det är väldigt mycket döyta i S2. Tyvärr.

Noctua gillar jag med!
Finns även döyta i Define S om man inte kör vattenkylning mm. men det kan man leva med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless