Permalänk

Reklamation av GTX 1080

Hej, har idag ett gtx 1080 (https://www.komplett.se/product/895861?noredirect=true#) som har extrem coilwhine + andra missljud. Ska reklamera det hos komplett i veckan efter att ha pratat med support. Komplett har inte något sånt kort inne på lager och kommer inte att få in det. Skrev därför till dem och frågade om man kunde lägga till lite pengar och få ett rtx 2070/2080 istället. Först svarade de att det skulle gå när de gör ett återköp. Fick sedan ett annat mail om att det inte går och att jag kommer få ett med liknande prestanda. Vad för kort skulle det kunna vara? Måste det vara ett geforce kort? Edit: Köpte kortet för 6890 den 12:te mars, det kortet hade problem med att en av displayport portarna inte fungerade. Detta ersättningskortet hade också problem. Borde det vara möjligt att göra återköp om jag får ett nytt kort av annan modell?

Tillägg
Permalänk
Medlem

@PCEnthusiast69: Det skulle mest troligt vara ett RTX 2070 för det och 1080 är nästan identiska i prestanda

Permalänk
Medlem

Komplett ska, om de kan, ge dig en ersättningsprodukt med likvärdig (eller bättre) prestanda.
Har de inga GTX 1080 inne kommer du antagligen att få ett RTX 2070.

Du ska dock inte gå med på vilket kort som helst.
Jag minns när mitt EVGA GTX 980 Ti ACX 2.0 gick sönder ville de kränga ett Zotac GTX 1070 Mini på mig som ersättningskort, något jag sa nej till då Zotac-kortet hade betydligt sämre ljudnivå. Efter en liten diskussion fick jag istället ett EVGA GTX 1070 ACX 3.0, vilket kändes mer rättvist.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Komplett ska, om de kan, ge dig en ersättningsprodukt med likvärdig (eller bättre) prestanda.
Har de inga GTX 1080 inne kommer du antagligen att få ett RTX 2070.

Du ska dock inte gå med på vilket kort som helst.
Jag minns när mitt EVGA GTX 980 Ti ACX 2.0 gick sönder ville de kränga ett Zotac GTX 1070 Mini på mig som ersättningskort, något jag sa nej till då Zotac-kortet hade betydligt sämre ljudnivå. Efter en liten diskussion fick jag istället ett EVGA GTX 1070 ACX 3.0, vilket kändes mer rättvist.

Okej, skulle helst vilja lägga extra för 2080 istället. Vilket 2070 är bra i ljud + prestanda?

Permalänk

Har nu fått ännu ett svar av supporten, väldigt trevligt svar... "Har redan förklarat att du inte får nåt annat xd". Han hävdar att de ska söka runt om de har ett 1080 liggandes någonstans. Kan man hävda att det är skillnad i prestanda på mitt och ett litet kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCEnthusiast69:

Kan man hävda att det är skillnad i prestanda på mitt och ett litet kort?

Du kan väl hävda lite vad du vill, men det är naturligtvis inte särskilt relevant om det inte ligger någon sanning bakom.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Det som generellt sett kan skilja mot ett litet kort är väl att det lilla kortet kan ha sämre kylförmåga och du då eventuellt kan
få ett sämre resultat med gpu-boost 3.0 vilket kan göra att du hamnar på en lägre core-klocka än du gjorde tidigare vilket
kan påverka resultatet av vad du får ut av kortet

Visa signatur

Ryzen 7 1800x @4,05Ghz 1.36V, Asus Crosshair VI X370,
Asus Strix 1080ti OC, 16gb Corsair Vengance RGB 3200mhz, Corsair Hydro H150i Pro, Lian Li O11 Dynamic, Corsair LL Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCEnthusiast69:

Har nu fått ännu ett svar av supporten, väldigt trevligt svar... "Har redan förklarat att du inte får nåt annat xd". Han hävdar att de ska söka runt om de har ett 1080 liggandes någonstans. Kan man hävda att det är skillnad i prestanda på mitt och ett litet kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju hävda samma sak som MinscS2 gjorde och fick igenom, en sämre ljudnivå.

Bara för att båda korten har "GTX 1080" i namnet så betyder det ju inte att dom är likvärdiga i allt. Finns ju en anledning till att korten kostar olika mycket, t.ex. beroende på vilken kylare dom har, eller vilken boost clock dom har o.s.v..

Permalänk

https://youtu.be/D2rCand4UDk Är detta tillräckligt för reklamation eller vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PCEnthusiast69:

https://imgur.com/a/TbiTgBG Är detta tillräckligt för reklamation eller vad tycker ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inget ljud? Kan knte höra nåt

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Finns inget ljud? Kan knte höra nåt

https://youtu.be/D2rCand4UDk Imgur hade inget ljud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PCEnthusiast69:

Kan va svårt o skilja från ljudklipp tyvärr men ut av de jag hörde så kan du glömma bort det tyvärr.
Tror dem kommer skicka tillbaka kortet till dig, så ha inte förväntningar att nytt kort.

Får du tillbaka kortet så har du 2 val, behåll o lev med det eller sälj kortet.

Hoppas du får goda nyheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Kan va svårt o skilja från ljudklipp tyvärr men ut av de jag hörde så kan du glömma bort det tyvärr.
Tror dem kommer skicka tillbaka kortet till dig, så ha inte förväntningar att nytt kort.

Får du tillbaka kortet så har du 2 val, behåll o lev med det eller sälj kortet.

Hoppas du får goda nyheter

Efter att ha lyssnat på klippet så tror jag tvärt om - att han har goda chanser att få igenom reklamationen.

Det där var ganska hög, men f.a. konstant coil whine, vilket är den värsta formen.
Skulle bli väldigt förvånad om Komplett viftar bort detta.
Risken är snarare att det är någon hårdvaru-kombination i just TS dator som orsakar coilwhinet på grafikkortet, och att Komplett inte kommer kunna återskapa det i sin testrigg.

TS, återkom gärna med hur det slutar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Efter att ha lyssnat på klippet så tror jag tvärt om - att han har goda chanser att få igenom reklamationen.

Det där var ganska hög, men f.a. konstant coil whine, vilket är den värsta formen. Skulle bli väldigt förvånad om Komplett viftar bort detta.

Haha jag ser dig nästan på varje inlägg, shit va du är aktiv här på swec

Vi får se som sagt. Hoppas han får nytt kort blir bara glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Haha jag ser dig nästan på varje inlägg, shit va du är aktiv här på swec

(För) mycket fritid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Efter att ha lyssnat på klippet så tror jag tvärt om - att han har goda chanser att få igenom reklamationen.

Det där var ganska hög, men f.a. konstant coil whine, vilket är den värsta formen.
Skulle bli väldigt förvånad om Komplett viftar bort detta.
Risken är snarare att det är någon hårdvaru-kombination i just TS dator som orsakar coilwhinet på grafikkortet, och att Komplett inte kommer kunna återskapa det i sin testrigg.

TS, återkom gärna med hur det slutar.

Spelen börjat crasha, låg fps osv. Inget coilwhine med samma delar och gtx 970. Kan inte ens köra cs för det crashar så ofta... Grafikkortet går upp från 30% usage till 100%, crashar och får sedan upp att det är "directx error" testat att återställa Windows osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan alltid förklara läget och be om lite good will, inte så att Komplett förlorar på att få en slant emellan och få ett vassare kort. Dom måste inte göra så, men dom kan. Om inget annat så är ju ett 2070 inte fy skam heller..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Såg att jag hade fått ett mail av komplett att support hade missuppfattat situationen. Nu är det okej om jag lägger pengar mellan för att få ett annat kort. Frågan är bara om coil whinen ens kommer låta eftersom att fpsen blir extremt låg...