Känd Bitcoinsäljare blev skyldig skatteverket 8 miljoner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Brukar ju vara så att folk som kommer med såna geniala uttalanden brukar jämföra medelsvensken med medelbangladeshiern och det ska därmed bevisa att svenskar inte får gnälla om något. Humanitär stormakt innebär ju att det är vårt ansvar att göda resten av världens befolkning trots att det ironiskt nog leder till att det blir ännu värre på sikt om man nu tar hänsyn till befolkningsökning och förbrukning av resurser.

Helt klart oerhört klantigt att inte ha vettig bokföring. Det var kanske på det viset att han antog att skatteverket är lika dåligt fungerande som andra myndigheter så ingen skulle ifrågasätta något av det han uppgav i deklarationen.

Nej, för jag är inte dum i huvudet.. jag skrev jämförbara länder.
Om man tar statistiken från OECD och kompenserar för skattetryck är det ingen munter läsning..

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tagit bort en del irrelevanta samt onödigt provocerande inlägg (§1.5/1.6). Observera att detta ej är en "Vad tycker du om skattetrycket, äldreomsorgen osv. i Sverige?"-tråd. Vänligen håll er till ämnet ↓

Topic: Känd Bitcoinsäljare blev skyldig skatteverket 8 miljoner! Är det en rättvis bedömning av skatteverket?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Finns uttalanden på internet från personen själv.

Får väl se hur detta slutar men känns som om vi kanske börjat i fel ände och behöver klara regleringar kring bitcoin, det är trots allt gammal teknik och inget nytt som nyligen dykt upp så kanske dags att ta tag i det...

Permalänk
Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Tagit bort en del irrelevanta samt onödigt provocerande inlägg (§1.5/1.6). Observera att detta ej är en "Vad tycker du om skattetrycket, äldreomsorgen osv. i Sverige?"-tråd. Vänligen håll er till ämnet ↓

Topic: Känd Bitcoinsäljare blev skyldig skatteverket 8 miljoner! Är det en rättvis bedömning av skatteverket?

Han hade väl tjänat runt 25 mille, 8 mille är 30%, låg inkomstskatt för den inkomsten tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Han hade väl tjänat runt 25 mille, 8 mille är 30%, låg inkomstskatt för den inkomsten tycker jag.

Hans omsättning var 25m inte totala vinsten som jag förstår det.
Möjligtvis så har han även köpt Bitcoinen och betalat en hel del för de något han ej fått göra avdrag för.

Det bästa vore om vi fick bort denna skitvalutan så snabbt som möjligt eller iallafall fick fram solklara regleringar för hur bitcoin ska behandlas för att minska kriminaliteten som bitcoin fört med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Hans omsättning var 25m inte totala vinsten som jag förstår det.
Möjligtvis så har han även köpt Bitcoinen och betalat en hel del för de något han ej fått göra avdrag för.

Det bästa vore om vi fick bort denna skitvalutan så snabbt som möjligt eller iallafall fick fram solklara regleringar för hur bitcoin ska behandlas för att minska kriminaliteten som bitcoin fört med sig.

Eller så slutar svenska staten ta ut skatt på valutavinster, om det så är bitcoin eller silver..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garmzon:

Eller så slutar svenska staten ta ut skatt på valutavinster, om det så är bitcoin eller silver..

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.flashback.org/t3012382p7 här finns iallafall en tråd om ämnet med lite seriösare diskussion där Linus själv förklarar sin egen version.

Guld och silver är egentligen råvaror men det är absolut inte bitcoin så redan där är det lite märkligt att jämföra dem.
Borde vi ta ut vinstskatt på aktier och bostäder fortfarande men inte bitcoin menar du?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag har uppfattat detta rätt. Har han inte betalat skatt på sin handel trots att han har haft en omsättning på 25 000 000 kronor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag vet inte om jag har uppfattat detta rätt. Har han inte betalat skatt på sin handel trots att han har haft en omsättning på 25 000 000 kronor?

Skickades från m.sweclockers.com

Läs gärna tråden på flashback. Den ger lite information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Läs gärna tråden på flashback. Den ger lite information.

Jag har läst Linus svar i tråden. Jag ser att han har betalat in skatt nu. Betalade han in någon skatt innan Skatteverket knackade på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Myndigheter som Skatteverket har alltid svårt att hänga med i fall som dessa. Det är dock trist att de måste använda ett verkligt fall som prejudikat. Finns ganska mycket att prata om här innan man bestämmer sig för att ge någon en skatteskuld på ett par miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

https://www.flashback.org/t3012382p7 här finns iallafall en tråd om ämnet med lite seriösare diskussion där Linus själv förklarar sin egen version.

Guld och silver är egentligen råvaror men det är absolut inte bitcoin så redan där är det lite märkligt att jämföra dem.
Borde vi ta ut vinstskatt på aktier och bostäder fortfarande men inte bitcoin menar du?

Aa, skatteetik. Du förstår vad som händer om man tar ut skatt på valutor va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Valuta-växling beskattas som kapitalvinst i Sverige.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Fast guld, silver, bitcoin mm är inte ”utländsk”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

https://www.flashback.org/t3012382
Har besvarat frågor och inlägg från sida 4 och framåt på flashback.
Nedan är mitt första inlägg i den tråden på flashback som summerar en del av ärendet:

...

Men denna gång handlar det såklart om SVT-inslaget om bitcoin-handeln 2014-2016. Jag kommer inte besvara de individuella inläggen som gjorts redan i denna tråd utan förklara sammanhanget så att det blir lite tydligare vad som är relevant och inte.

1. Miningen har ingen som helst betydelse i sammanhanget. All mining har sedan 2016 drivits i Dunkers IT AB och Skatteverket har aldrig haft några som helst invändningar mot bolagets bokslut och deklarationer. Så håll miningen och mitt bolag utanför detta skatteärende då det är helt irrelevant.

2. Ärendet berör egentligen bara 2015 och 2016 eftersom jag 2014 gick med förlust. Ärendet handlar alltså enbart om mina köp-affärer och sälj-affärer med bitcoin under 2015 och 2016.

3. Det jag än så länge gått fram med för underlag och bevis resulterar i en vinst på 5,2 miljoner under dessa tre år. Det är inte sant, men jag kan inte få fram underlag som styrker mer kostnader än så, därför får jag finna mig i att vinsten för tillfället ser ut att vara 5,2 miljoner kronor. Det finns fortfarande många månader att arbeta fram mer underlag för att få ner vinsten till 3-4 miljoner där det borde ligga. Med de underlag vi lämnat in så bör alltså skatten ligga på 1,56 miljoner.

4. Eftersom jag nu tvingats betala in drygt 4 miljoner kronor till skatteverket så har jag varit tvungen att plocka ut så mycket utdelning som möjligt från mina bolag, allt jag lånat till mina bolag har jag tagit tillbaka och jag har tagit 6 st blancolån på totalt 1,5 miljoner med en ränta mellan 5% och 13%. Så alla som valt att kommentera mitt ärende kan jag garantera har bättre ekonomi än vad jag har för tillfället.

5. Den första oenigheten som är i fokus för överklagan som nu behandlas av förvaltningsrätten är att Skatteverket vill få min privata handel på hemsidan Localbitcoins att skattas som näringsverksamhet istället för inkomst av kapital. Detta är fullständigt emot allt de uttryckt sedan 2014 via hemsida, skatteupplysningen och media. Det går även emot vad som beslutats av skatterättsnämnden, högsta förvaltningsdomstolen och skatteverkets rättsavdelning. Det finns tusentals registrerade svenskar på Localbitcoins som om Skatteverket får igenom detta kommer riskera att också blir taxerade som näringsverksamhet.

6. Den andra oenigheten är huruvida jag fått bitcoin gratis eller köpt bitcoin för de kontanter som jag skickat in underlag för. Det säger sig självt att man inte får bitcoin gratis. Jag har dessutom underlag för varje krona som tagits ut från mina egna konton och korresponderande insättning av bitcoin på Localbitcoins. I vissa fall har jag även sparade sms-konversationer, screenshots och tågbiljetter mm.

7. Det sista jag vill nämna är att det finns tre fall som avser 2014-2016 där Skatteverket valt att gå såhär hårt fram. Orsaken är att dessa tre fall är de första som Skatteverket tvingat fram överklagan på genom att gå fram med en extrem beskattning som inte lämnar någon annan möjlighet än att överklaga. Varför man vill ha överklagan i dessa ärenden är för att det ska bli en prövning i förvaltningsrätten och kammarrätten och eventuellt även högsta förvaltningsdomstolen. Det kommer bli de första domarna i denna typ av ärende, så kallade prejudicerande domar eller prejudikat. När det handlar om prejudikats-ärenden så finns det ingen logik länge från Skatteverkets sida. De vill pröva allt och därför har de nekat allt det kan och sett till att få allt prövat av domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

https://www.flashback.org/t3012382
Har besvarat frågor och inlägg från sida 4 och framåt på flashback.
Nedan är mitt första inlägg i den tråden på flashback som summerar en del av ärendet:

...

Men denna gång handlar det såklart om SVT-inslaget om bitcoin-handeln 2014-2016. Jag kommer inte besvara de individuella inläggen som gjorts redan i denna tråd utan förklara sammanhanget så att det blir lite tydligare vad som är relevant och inte.

1. Miningen har ingen som helst betydelse i sammanhanget. All mining har sedan 2016 drivits i Dunkers IT AB och Skatteverket har aldrig haft några som helst invändningar mot bolagets bokslut och deklarationer. Så håll miningen och mitt bolag utanför detta skatteärende då det är helt irrelevant.

2. Ärendet berör egentligen bara 2015 och 2016 eftersom jag 2014 gick med förlust. Ärendet handlar alltså enbart om mina köp-affärer och sälj-affärer med bitcoin under 2015 och 2016.

3. Det jag än så länge gått fram med för underlag och bevis resulterar i en vinst på 5,2 miljoner under dessa tre år. Det är inte sant, men jag kan inte få fram underlag som styrker mer kostnader än så, därför får jag finna mig i att vinsten för tillfället ser ut att vara 5,2 miljoner kronor. Det finns fortfarande många månader att arbeta fram mer underlag för att få ner vinsten till 3-4 miljoner där det borde ligga. Med de underlag vi lämnat in så bör alltså skatten ligga på 1,56 miljoner.

4. Eftersom jag nu tvingats betala in drygt 4 miljoner kronor till skatteverket så har jag varit tvungen att plocka ut så mycket utdelning som möjligt från mina bolag, allt jag lånat till mina bolag har jag tagit tillbaka och jag har tagit 6 st blancolån på totalt 1,5 miljoner med en ränta mellan 5% och 13%. Så alla som valt att kommentera mitt ärende kan jag garantera har bättre ekonomi än vad jag har för tillfället.

5. Den första oenigheten som är i fokus för överklagan som nu behandlas av förvaltningsrätten är att Skatteverket vill få min privata handel på hemsidan Localbitcoins att skattas som näringsverksamhet istället för inkomst av kapital. Detta är fullständigt emot allt de uttryckt sedan 2014 via hemsida, skatteupplysningen och media. Det går även emot vad som beslutats av skatterättsnämnden, högsta förvaltningsdomstolen och skatteverkets rättsavdelning. Det finns tusentals registrerade svenskar på Localbitcoins som om Skatteverket får igenom detta kommer riskera att också blir taxerade som näringsverksamhet.

6. Den andra oenigheten är huruvida jag fått bitcoin gratis eller köpt bitcoin för de kontanter som jag skickat in underlag för. Det säger sig självt att man inte får bitcoin gratis. Jag har dessutom underlag för varje krona som tagits ut från mina egna konton och korresponderande insättning av bitcoin på Localbitcoins. I vissa fall har jag även sparade sms-konversationer, screenshots och tågbiljetter mm.

7. Det sista jag vill nämna är att det finns tre fall som avser 2014-2016 där Skatteverket valt att gå såhär hårt fram. Orsaken är att dessa tre fall är de första som Skatteverket tvingat fram överklagan på genom att gå fram med en extrem beskattning som inte lämnar någon annan möjlighet än att överklaga. Varför man vill ha överklagan i dessa ärenden är för att det ska bli en prövning i förvaltningsrätten och kammarrätten och eventuellt även högsta förvaltningsdomstolen. Det kommer bli de första domarna i denna typ av ärende, så kallade prejudicerande domar eller prejudikat. När det handlar om prejudikats-ärenden så finns det ingen logik länge från Skatteverkets sida. De vill pröva allt och därför har de nekat allt det kan och sett till att få allt prövat av domstol.

Jag skrev en fråga förut: har du betalat någon skatt för handeln, för de aktuella åren, innan Skatteverket knackade på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Fast guld, silver, bitcoin mm är inte ”utländsk”

Skickades från m.sweclockers.com

Guld, silver och andra ädelmetaller klassas som "råvaror".

Bitcoin borde väl klassas som "utländsk valuta"? Eftersom den inte är svensk, eller ens har en nationsanknytning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Guld, silver och andra ädelmetaller klassas som "råvaror".

Bitcoin borde väl klassas som "utländsk valuta"? Eftersom den inte är svensk, eller ens har en nationsanknytning alls.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Garmzon: Din invändning var väl att bitcoin agerar som valuta, och vi kan ju inte beskatta valutor.. fast uppenbarligen gör vi ju det. Vare sig du anser bitcoin vara en råvara, tillgång, valuta, lite av varje eller något mitt imellan, så finns det gott om underlag för att det ska beskattas på ett eller annat vis, och att tro något annat vore naivt. Personlig ideologi åt sidan.

@linusdunkers: Menar du att slutbeloppet Skatteverket bestämde sig på blev 4M? Eller var det allt du behövde betala för nu bara? Tidigare läste jag något om 8-9M. Om de anser att du gjorde en 5.2M vinst, hur blir skatten 4M? Är det ränta och avgift för sen betalning det rör sig om? Minns jag rätt skickade du in en självrättelse utan att de hade påbörjat en granskning, så du åker inte på en avgift för att du blev "påkommen" va?

Var köpte du dessa bitcoin, som gjort det så svårt att ordna riktigt underlag på alla dina kostnader?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Jag skrev en fråga förut: har du betalat någon skatt för handeln, för de aktuella åren, innan Skatteverket knackade på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var inte riktigt så det gick till. Revisionen av mig och mina bolag inleddes i början av 2017, innan deklarationen för 2016 skickats in. Eftersom revisorerna inte hade en aning om vilket inkomstslag de ville ha det till så inväntade jag deras beslut som borde kommit under slutet av 2017. Innan man fått ett beslut så finns det inget att betala in. Men det kom inget beslut och jag fick inget besked om när beslut skulle komma. Orsaken att det var tyst i några månader var att Skatteverket under sekretess beslutat att begära betalningssäkring vilket förvaltningsrätten måste bevilja. Skatteverkets framläggan innehåll mycket felaktig information och bristfälliga antaganden men eftersom det var sekretess på ärendet så fanns det inget försvar som kunde bemöta detta. Så förvaltningsrätten i Uppsala (Skatteverkets förlängda arm) beviljar betalningssäkringen och första mars 2018 så kommer därför kronofogden och knackar på för att utföra en betalningssäkring på över 10 miljoner.

Den betalningssäkringen har vi nu begärt upphävd eftersom jag betalat in allt som ska betalas in nu enligt beslut i kammarrätten.

Det beslut jag väntade mig att få under slutet av 2017 var ca 1,5 miljoner i skatt vilket är 30% av den vinst jag kunnat styrka med underlag. Den egentliga vinsten är lägre men jag har än så länge inte underlag för att styrka alla kostnader jag haft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

@linusdunkers: Menar du att slutbeloppet Skatteverket bestämde sig på blev 4M? Eller var det allt du behövde betala för nu bara? Tidigare läste jag något om 8-9M. Om de anser att du gjorde en 5.2M vinst, hur blir skatten 4M? Är det ränta och avgift för sen betalning det rör sig om? Minns jag rätt skickade du in en självrättelse utan att de hade påbörjat en granskning, så du åker inte på en avgift för att du blev "påkommen" va?

Var köpte du dessa bitcoin, som gjort det så svårt att ordna riktigt underlag på alla dina kostnader?

Skatteverket anser att jag gjort 12,7 miljoner i vinst och att jag ska betala 60% skatt vilket ger 7,62 miljoner i skatt.
Lägger man på ränta och skattetillägg så blir det drygt 10 miljoner vilket betalningssäkringen därför var på.

Min faktiska vinst är 3-4 miljoner. Men det är inte relevant så länge jag inte kan få fram underlag som styrker det.
Jag har underlag som styrker en vinst på 5,2 miljoner idag. Med 30% skatt (vinst av kapital) så blir det 1,56 miljoner i skatt.

Kammarrätten beslutade att bevilja anstånd med skillnaden mellan kapital och näring, alltså 30% istället för 60%.
Därför blev beloppet som ska betalas in före måndag (28 januari) ca 4,1 miljoner.

Inom något år eller två så kommer det beslutas vad den slutgiltiga skatten blir. Allt högre än 1,56 miljoner anser jag vara en förlust och ett svek. När man alltid försökt göra rätt för sig så förtjänar man inte att bli straffad bara för att man varit tidig inom en ny teknologi.

De inköp av bitcoin som jag gjort med kontanter är det som Skatteverket inte godkänt. De underlag som lämnats in för att styrka dessa kostnader är bland annat kontoutdrag från bankkonton (jag har bara inkluderat kontanter som tagits ut från bank) samt kontoutdrag från localbitcoins.

Permalänk
Medlem

@linusdunkers: Menar du att du köpt bitcoin för flera miljoner i kontanter?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

@linusdunkers: Menar du att du köpt bitcoin för flera miljoner i kontanter?

Absolut, om man summerar dessa tre år så blir det miljonbelopp som det finns underlag på från kontoutdragen. Många uttag och inte en enda insättning. Det var alltså alltid mina egna kontanter från bank. Under tiden jag var aktiv trader på localbitcoins från 2014 till början av 2017 så lärde jag känna väldigt mycket andra svenskar som tidigt engagerat sig på olika sätt inom digitala valutor och blockchain. Det var bland annat genom alla dessa möten jag kom i kontakt med de som är anställda av mina bolag idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

Absolut, om man summerar dessa tre år så blir det miljonbelopp som det finns underlag på från kontoutdragen. Många uttag och inte en enda insättning. Det var alltså alltid mina egna kontanter från bank. Under tiden jag var aktiv trader på localbitcoins från 2014 till början av 2017 så lärde jag känna väldigt mycket andra svenskar som tidigt engagerat sig på olika sätt inom digitala valutor och blockchain. Det var bland annat genom alla dessa möten jag kom i kontakt med de som är anställda av mina bolag idag.

Frågan är ju snarare om de ”underlag” du anser dig ha är tillräckliga för att anses vara kvitton på dina överföringar. När du använder kontanter som mellanhand så gör du ju nämligen det så att det ställs högre krav på kvitton eftersom all spårbarhet försvinner. Hade du använt t.ex. kortbetalning direkt till en börs hade du haft mycket lättare att bevisa var pengarna har gått.

Permalänk
Medlem

@linusdunkers: Du är inte skyldig mig något svar såklart, men varför köpte du bitcoin för flera miljoner på localbitcoins? Särskilt om du hade en egen, ganska rejäl, mining rigg? Säkerligen var du medveten om att man betalar ett väsentligt högre pris där? Jag vill tro på allt du säger, men det är något väldigt fishy med att du tagit ut miljoner i kontanter, som du påstår dig köpt bitcoin för, antagligen face-to-face, och genom åren tyckte du det var helt rimligt utan att spara något vidare underlag för situationen du är i idag.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

@linusdunkers: Du är inte skyldig mig något svar såklart, men varför köpte du bitcoin för flera miljoner på localbitcoins? Särskilt om du hade en egen, ganska rejäl, mining rigg? Säkerligen var du medveten om att man betalar ett väsentligt högre pris där? Jag vill tro på allt du säger, men det är något väldigt fishy med att du tagit ut miljoner i kontanter, som du påstår dig köpt bitcoin för, antagligen face-to-face, och genom åren tyckte du det var helt rimligt utan att spara något vidare underlag för situationen du är i idag.

Jag köpte och sålde. Uteslutande belopp under 100k åt gången. Så jag buffrade aldrig upp bitcoin, jag hade nog aldrig mer än 200k SEK under dessa tre år. Men när man köper och sedan säljer om och om igen så blir det mycket när man summerar det. Länken nedan visar hur mycket btc-balans jag haft under de tre åren 2014-2016.

BTC-balans 2014-2016

Det är lätt att vara efterklok nu när man sitter i den sits man gör. Men Skatteverket godkände mina deklarationer för alla tre år och allt verkade vara frid och fröjd fram tills revisorerna från Skatteverket och handläggaren valde att riva upp besluten och inte godkände underlagen för kontanta inköp och dessutom vill få det till näringsverksamhet.

Permalänk
Avstängd

Det där stämmer under förutsättning att Skatteverket inte driver ett prejudikatsfall mot dig där de istället för inkomst av kapital försöker få det till näringsverksamhet. Det förutsätter också att underlagen i form av kontoutdrag från bank och från localbitcoins är tillräckligt för att styrka anskaffningsvärdet på de bitcoin du köpt in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Frågan är ju snarare om de ”underlag” du anser dig ha är tillräckliga för att anses vara kvitton på dina överföringar. När du använder kontanter som mellanhand så gör du ju nämligen det så att det ställs högre krav på kvitton eftersom all spårbarhet försvinner. Hade du använt t.ex. kortbetalning direkt till en börs hade du haft mycket lättare att bevisa var pengarna har gått.

Underlagen bör vara tillräckliga då Skatteverket använt samma typ av underlag för att styrka intäkterna från försäljningen. Det är skönstaxering och då är man fullt medveten om att underlagen inte är helt tillförlitliga och därför har Skatteverket kastat in ett antal schablon-belopp vilket de tydligen har rätt att göra helt utan underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

Underlagen bör vara tillräckliga då Skatteverket använt samma typ av underlag för att styrka intäkterna från försäljningen. Det är skönstaxering och då är man fullt medveten om att underlagen inte är helt tillförlitliga och därför har Skatteverket kastat in ett antal schablon-belopp vilket de tydligen har rätt att göra helt utan underlag.

Nej det behöver det inte vara tillräckliga bara för att skatteverket tycker det är okej för intäkterna då för intäkterna handlar det bara om vilket pris du sålt för inte att bevisa att pengarna som lämnade ditt konto är samma som kommit in på localbitcoin. Det är du som måste ha tillräckliga bevis för din deklaration, inte tvärtom.

Att du valt att använda kontanter som mellanhand är något som bara höjer kraven på de underlag du måste ha för att bevisa hela kedjan så att det inte kan vara så att du använt kontanterna till annat och bitcoinen är sådana du fått på annat sätt och försöker undvika skatt på.

Nu kommer det handla om vad rätten tycker är troligt och vad som bör förväntas för bevis helt enkelt men du hade kunnat göra det mycket lättare för dig själv från början.