Skatt vid spel om krypto

Permalänk
Medlem

Skatt vid spel om krypto

Hej, tänkte kolla om någon här har en aning om hur detta fungerar.

Jag har investerat lite i krypto nu i januari och sålt/köpt lite fram och tillbaka med olika valutor för att jag inte bestämt mig, helt utan vinst.

Som jag har förstått det så ska mina köp och sälj deklareras vid deklarationen 2020 även fast det handlar om förlust?

Fråga två; det finns en hel del spel om krypto på nätet, till exempel dessa "crash-spel" som är byggda på koden SHA-256.

Hur fungerar skatten vid dessa spel? är det som den gamla pokertiden när varje hand/spel ska skattas? eller är det åtminstone 30% på totalvinsten? Svårt att deklarera detta.

Verkar vara en jävla labyrint att deklarera för kryptovalutor, hoppas det blir någon ordning.

Tackar för svar på förhand!

Permalänk
Medlem

Du måste deklarera varje avyttring, dvs när du blir av med en viss crypto. Det du behöver ha koll på är hur många av något du sålt vid ett viss datum, och medelvärdet, dvs i snitt vad du betalat för var och en av dem. (finns exempel på skatteverkets hemsida) Både vinst och förlust ska med.

När du köper tex ETH mot BTC så avyttrar du BTC. Du kan se det som att du säljer BTC mot SEK och köper ETH mot SEK i en veva. Iom detta är möjligen sant att du inte gjort någon vinst, men det är också möjigt att du gjort en vinst utan att veta det.

Vad gäller fråga två vet jag inte riktigt vad som gäller vid gambling, men du kan se det som separat från din crypto. När du lägger in ett bet eller hur det nu fungerar, då har du avyttrat crypto, och det deklareras. Samma om du köper någon vara och betalar med crypto.

Om du sen får vinst, tja jag kan tänka mig att det kanske behöver deklareras separat någonstans.. sen påverkar vinsten även ditt medelvärde om den betalas ut i crypto.

Ja det är lite bökigt, men går absolut att ordna om man har ett "paper trail" på allt, gärna automatiskt genererat. Det finns online-tjänster som kan göra det åt dig.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Du måste deklarera varje avyttring, dvs när du blir av med en viss crypto. Det du behöver ha koll på är hur många av något du sålt vid ett viss datum, och medelvärdet, dvs i snitt vad du betalat för var och en av dem. (finns exempel på skatteverkets hemsida) Både vinst och förlust ska med.

När du köper tex ETH mot BTC så avyttrar du BTC. Du kan se det som att du säljer BTC mot SEK och köper ETH mot SEK i en veva. Iom detta är möjligen sant att du inte gjort någon vinst, men det är också möjigt att du gjort en vinst utan att veta det.

Vad gäller fråga två vet jag inte riktigt vad som gäller vid gambling, men du kan se det som separat från din crypto. När du lägger in ett bet eller hur det nu fungerar, då har du avyttrat crypto, och det deklareras. Samma om du köper någon vara och betalar med crypto.

Om du sen får vinst, tja jag kan tänka mig att det kanske behöver deklareras separat någonstans.. sen påverkar vinsten även ditt medelvärde om den betalas ut i crypto.

Ja det är lite bökigt, men går absolut att ordna om man har ett "paper trail" på allt, gärna automatiskt genererat. Det finns online-tjänster som kan göra det åt dig.

Okej, då är jag alltså körd, 17 000”händer” på gambling och ändå gått minus $60.

Skatta på alla vinster och 70% på alla förluster.

Alltså blir det att betala 100k utan att ha gjort någon vinst.

Och nej, jag kan inte skriva i 17 000 transaktioner under en period över 2 månader för att se vilket pris valutan låg på just vid det tillfället den dagen, kan inte exportera heller.

Fan också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkiz:

Okej, då är jag alltså körd, 17 000”händer” på gambling och ändå gått minus $60.

Skatta på alla vinster och 70% på alla förluster.

Alltså blir det att betala 100k utan att ha gjort någon vinst.

Och nej, jag kan inte skriva i 17 000 transaktioner under en period över 2 månader för att se vilket pris valutan låg på just vid det tillfället den dagen, kan inte exportera heller.

Fan också

Skickades från m.sweclockers.com

Du räknar ju samman dina vinster och förluster till ett netto. I ditt fall ca. netto minus 500kr varav du får dra 70%. Dvs du betalar 350kr mindre i skatt detta år än om du inte handlat krypto alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Du räknar ju samman dina vinster och förluster till ett netto. I ditt fall ca. netto minus 500kr varav du får dra 70%. Dvs du betalar 350kr mindre i skatt detta år än om du inte handlat krypto alls.

Men det sägs att varenda ”hand” räknas som en avyttring. Alltså skatta 30% per vinst och får bara dra av 70% på förluster.

Eftersom att det är 17000 händer med småbelopp så har jag ju under loppets gång vunnit kanske 450 000, men också förlorat 450 000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkiz:

Men det sägs att varenda ”hand” räknas som en avyttring. Alltså skatta 30% per vinst och får bara dra av 70% på förluster.

Eftersom att det är 17000 händer med småbelopp så har jag ju under loppets gång vunnit kanske 450 000, men också förlorat 450 000.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...
Precis som när man köper vilka värdepapper som helst så räknar man samman två saker:
1. Total vinst
2. Total förlust

Sedan beräknar man sitt netto (vinst minus förlust) och beskattar 30% om netto är positivt eller drar av 70% om netto är negativt.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

I ditt exempel i detta inlägget är netto noll och därmed verken beskattning eller avdrag tillämpas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Du räknar ju samman dina vinster och förluster till ett netto. I ditt fall ca. netto minus 500kr varav du får dra 70%. Dvs du betalar 350kr mindre i skatt detta år än om du inte handlat krypto alls.

Skatteverket är lite luddiga kring det här faktiskt, möjligen anser de att var enskilda förlust ska dras av till 70%. Det är så det utgår i deras exempel åtminstone. Möjligen har de gjort misstag där helt enkelt.

Skrivet av erkiz:

Men det sägs att varenda ”hand” räknas som en avyttring. Alltså skatta 30% per vinst och får bara dra av 70% på förluster.Skickades från m.sweclockers.com

Om du betalade för varje hand med en enskild transaktion av tex Bitcoin, då är varje hand en avyttring. Om du gjorde en större överföring på på sidans depå som inte denomineras i crypto, då gjorde du bara en avyttring.
En avyttring är inte en förlust, dvs du drar inte av 70% av det du betalade för handen. Varje avyttring kan ha varit vinst eller förlust, beroende på vad crypton var värd när du köpte den och vad den var värd när du betalade för handen.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Skatteverket är lite luddiga kring det här faktiskt, möjligen anser de att var enskilda förlust ska dras av till 70%. Det är så det utgår i deras exempel åtminstone. Möjligen har de gjort misstag där helt enkelt.

Om du betalade för varje hand med en enskild transaktion av tex Bitcoin, då är varje hand en avyttring. Om du gjorde en större överföring på på sidans depå som inte denomineras i crypto, då gjorde du bara en avyttring.
En avyttring är inte en förlust, dvs du drar inte av 70% av det du betalade för handen. Varje avyttring kan ha varit vinst eller förlust, beroende på vad crypton var värd när du köpte den och vad den var värd när du betalade för handen.

Då måste det ju bara vara lättast att skriva det jag gick minus?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkiz:

Då måste det ju bara vara lättast att skriva det jag gick minus?
Skickades från m.sweclockers.com

Lättast, men fel. Det finns inga genvägar här. Skickar du in något flum på deklarationen kommer de i bästa fall be dig ta bort det och i värsta fall kräva att du utvecklar.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Lättast, men fel. Det finns inga genvägar här. Skickar du in något flum på deklarationen kommer de i bästa fall be dig ta bort det och i värsta fall kräva att du utvecklar.

Det klurigaste med det här, är att de inte har någon info om gambling, förutom att det ska redovisas.

Och att alla säger olika gör inte saken lättare.

Då är jag alltså körd ändå. Kan inte redovisa 17 000 transaktioner för hand och gå igenom medelvärde varje dag under en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkiz:

Det klurigaste med det här, är att de inte har någon info om gambling, förutom att det ska redovisas.

Och att alla säger olika gör inte saken lättare.

Då är jag alltså körd ändå. Kan inte redovisa 17 000 transaktioner för hand och gå igenom medelvärde varje dag under en månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ringa till Skatteverket anonymt och be dem klargöra hur du ska göra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du kan ringa till Skatteverket anonymt och be dem klargöra hur du ska göra.

/hulle.

Hur gör jag detta och försäkrar mig på att de inte börjar granska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@erkiz: Skaffa ett oregistrerat kontantkort eller ring via Skype (VPN kanske är bra att sitta på).

Permalänk
Skrivet av erkiz:

Hur gör jag detta och försäkrar mig på att de inte börjar granska?

Skickades från m.sweclockers.com

Skatteverket ser inte ditt nummer när du ringer till Skatteupplysningen så det påverkar inte om du blir granskad eller ej.

Du kan ju dra en hypotetisk fråga för säkerhets skull.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du kan ringa till Skatteverket anonymt och be dem klargöra hur du ska göra.

/hulle.

Eller bara gå och prata med dem (om han har ett skattekontor i närheten.) Det är inte så att de kommer att brotta ner honom och avkräva honom idkort och sedan låsa in honom om han börjar fråga. Eller att de tar foto på honom med dold kamera och sedan söker i passregistret.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Eller bara gå och prata med dem (om han har ett skattekontor i närheten.) Det är inte så att de kommer att brotta ner honom och avkräva honom idkort och sedan låsa in honom om han börjar fråga. Eller att de tar foto på honom med dold kamera och sedan söker i passregistret.

Lättare att ringa, tror inte du hittar någon som kan svara på kryptofrågor på ett servicekontor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det är sjukt men det som gäller för övriga tillgångar, 52 kap IL är att individuella förlusttransaktioner endast får tas upp till 70%.dvs 100 kr i vinst o 100 kr i förlust ger att man ska skatta på en imaginär vinst på 30 kr. Tro mig, själv drabbad av detta och vet att det stämmer. Din skatt kan alltså bli oändligt stor trots att du gått plus minus noll eller till och med gjort förlust totalt sett. Det måste till en lagförändring då förvaltningsrätt och kammarrätt gett stöd åt denna lagtolkning. Högsta förvaltningsdomstolen har inte tagit upp ärendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...
Precis som när man köper vilka värdepapper som helst så räknar man samman två saker:
1. Total vinst
2. Total förlust

Sedan beräknar man sitt netto (vinst minus förlust) och beskattar 30% om netto är positivt eller drar av 70% om netto är negativt.
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/deklar...

I ditt exempel i detta inlägget är netto noll och därmed verken beskattning eller avdrag tillämpas.

Jag har själv råkat ut för denna skatt.

Jag förlorade totalt 20k men vart tvingad att betala 54k skatt för att man inte får dra av hela insatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det inte bara att fylla i X-kronor du handlat för från ditt konto, och sedan X-kronor som går tillbaka och räkna ut + - vinst/förlust. Och deklarera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Är det inte bara att fylla i X-kronor du handlat för från ditt konto, och sedan X-kronor som går tillbaka och räkna ut + - vinst/förlust. Och deklarera?

Skickades från m.sweclockers.com

Skatteverket ser alla transaktioner på din plånbok och allt som kommer in dit skall beskattas till 30%.

Permalänk
Skrivet av Bollen12:

Skatteverket ser alla transaktioner på din plånbok och allt som kommer in dit skall beskattas till 30%.

Pratar inte om att minea bitcoin, utan skattade pengar som man sedan valutaväxlar, och sedan när du valitaväxlar tillbaka så är det väl 30% utav det som du gör vinst på. Du kan inte skatta 30% på en förlust?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Det där med att varje spel ska beskattas som någon nämnde här ovan var enligt gamla regler och innan SKV själva förstod vilka konsekvenser det skulle få. De har för ett par år sen klargjort att det är nettot hos varje spelarrangör som du i slutet av året som skall skatta på. (Jag är själv professionell spelare så har hyffsad koll)

fel ordföljd
Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Glömde nämna, du ska endast skatta på vinster som är gjorda hos arrangörer utanför EU. Om innanför EU så är det endast den eventuella vinsten på själva krypton du gjort som skall beskattas

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Pratar inte om att minea bitcoin, utan skattade pengar som man sedan valutaväxlar, och sedan när du valitaväxlar tillbaka så är det väl 30% utav det som du gör vinst på. Du kan inte skatta 30% på en förlust?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har 2 plånböcker och för över mellan dom så blir det 30% skatt varje gång du gör en överföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollen12:

Om du har 2 plånböcker och för över mellan dom så blir det 30% skatt varje gång du gör en överföring.

Nej.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jo om din ena plånbok tillhör en spelsite typ som nitrogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollen12:

Jo om din ena plånbok tillhör en spelsite typ som nitrogen.

Skickades från m.sweclockers.com

Stor skillnad på det du sa först och det du ändrade det till nu.
Jag vet inget om nitrogen men såvida ditt "uttag" inte anses vara en ren och skär vinst-utdelning så blir det fortfarande ett nej på det.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Stor skillnad på det du sa först och det du ändrade det till nu.
Jag vet inget om nitrogen men såvida ditt "uttag" inte anses vara en ren och skär vinst-utdelning så blir det fortfarande ett nej på det.

Om man sätter in 150k och tar ut 130k i bitcoin måste man betala skatt på 30% på 130k.

Nitrogen raderar alla uppgifter om ens spelande.

Så är det. Jag har fått betala 54k skatt för det vart även skattetillägg.

Jag har omprövat ärendet men fick samma resultat.

Det är förvaltningsrätten nästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bollen12:

Om man sätter in 150k och tar ut 130k i bitcoin måste man betala skatt på 30% på 130k.

Nitrogen raderar alla uppgifter om ens spelande.

Så är det. Jag har fått betala 54k skatt för det vart även skattetillägg.

Jag har omprövat ärendet men fick samma resultat.

Det är förvaltningsrätten nästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Lycka till, för det är inte rätt att behöva betala skatt på det viset. Inte ens eget Skatteverkets egna riktlinjer.
Igen, jag känner inte till Nitrogen, men möjligen får du väldigt ofördelaktig behandling pga bristande underlag.
I regel är det du säger inte sant. Om man har underlag för var ens tillgångar kommer och går etc, då behöver man inte betala skatt på rena överföringar på det sättet du beskriver.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Lycka till, för det är inte rätt att behöva betala skatt på det viset. Inte ens eget Skatteverkets egna riktlinjer.
Igen, jag känner inte till Nitrogen, men möjligen får du väldigt ofördelaktig behandling pga bristande underlag.
I regel är det du säger inte sant. Om man har underlag för var ens tillgångar kommer och går etc, då behöver man inte betala skatt på rena överföringar på det sättet du beskriver.

Tack
Jo jag tycker det är helt fel.. har inga större förhoppningar för när man pratar med handläggaren där verkar dom se en som kriminell eller nått.

Typ som att alla som använder krypto är kriminella , för om hon hade trott på vad jag säger så hade hon inte helt iskallt rabbla upp nån del av en lag så fort jag säger som det är.

Och sen så är lagen enl. Henne en tolkningsfråga, för när jag hänvisar till att det är nettot som ska beskattas så säger dom att det inte gäller bitcoin och att när jag för över bitcoin till nitrogen så är det en avyttring och sen när jag för över tillbaks till växlingskontot så är det en vinst.

Jag har inte ens sålt krypto för 130k utan för 80k och köpt för 105k.

Sen har jag fört över fram och tillbaks mellan nitrogen och btcx.

Så vill man förstöra sitt liv så ska man skicka 1bitcoin fram och tillbaks mellan btcx o nitrogen 1 miljon gånger.

Skickades från m.sweclockers.com