Soundbar för enkelt hemmabruk

Permalänk

Soundbar för enkelt hemmabruk

Hej!

Jag har nyligen gjort mig av med en 2.0 setup bestående av ett par mycket trevliga monitor audio rx8. För sinnesron så har dessa sålts vidare till en annan lycklig ägare då vi fått tillökning i familjen. Låt nu inte detta bli ytterligare en tråd som handlar om huruvida man kan ha en ordentlig högtalarsetup och familjeliv. De är sålda och jag slipper oroa mig över diverse olyckor vad gäller barn och andra ting som kan inträffa. Låt oss gå vidare.

Det jag nu är på jakt efter är en enkel soundbar som låter någorlunda fylligare än tv:ns inbyggda högtalare. Jag vill för protokollet klargöra att jag är mycket väl införstådd i att man kan få mycker mer ljud för pengarna genom en vanlig stoero setup men då jag vill montera det nya ljudsystemet på väggen så kollar jag nu efter en soundbar. Det kommer (tyvärr) aldrig bli lika fint ljud i denna limpa som en fin stereo setup, men det är inte heller mitt mål.

Soundbaren kommer brukas till det en soundbar vanligtvis gör, film och serie-kollande samt enklare musiklyssning . Detta är alltså inget system som behöver ta någon med storm utan jag vill bara ha lite fylligare ljud än vad tv:ns inbyggda högtalare erbjuder.

Prismässigt skulle jag vilja hitta något under <3000. Självklart är begagnat ett alternativ.

Tycker överlag det är svårt att hitta nyanserad information i detta lägre segment. Tyvärr slutar diskutionerna alltid i huruvida stero är bättre vilket är helt irrelevant (åtminstonde för mig i detta fall). Och när ljudbilden ska bedömmas så brukar det sluta med en extremt besviken respektive nöjd grupp. Förmodligen eftersom alla har så väldigt olika krav och förväntningar och tyvärr så framgår inte detta alltid i en prisjakt-recension.

Så tips på bra soundbars med ovanstående kriterier mottages gärna.

Tack på förhand ni som tar er tid att svara!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kletgunnar:

Hej!

Jag har nyligen gjort mig av med en 2.0 setup bestående av ett par mycket trevliga monitor audio rx8. För sinnesron så har dessa sålts vidare till en annan lycklig ägare då vi fått tillökning i familjen. Låt nu inte detta bli ytterligare en tråd som handlar om huruvida man kan ha en ordentlig högtalarsetup och familjeliv. De är sålda och jag slipper oroa mig över diverse olyckor vad gäller barn och andra ting som kan inträffa. Låt oss gå vidare.

Det jag nu är på jakt efter är en enkel soundbar som låter någorlunda fylligare än tv:ns inbyggda högtalare. Jag vill för protokollet klargöra att jag är mycket väl införstådd i att man kan få mycker mer ljud för pengarna genom en vanlig stoero setup men då jag vill montera det nya ljudsystemet på väggen så kollar jag nu efter en soundbar. Det kommer (tyvärr) aldrig bli lika fint ljud i denna limpa som en fin stereo setup, men det är inte heller mitt mål.

Soundbaren kommer brukas till det en soundbar vanligtvis gör, film och serie-kollande samt enklare musiklyssning . Detta är alltså inget system som behöver ta någon med storm utan jag vill bara ha lite fylligare ljud än vad tv:ns inbyggda högtalare erbjuder.

Prismässigt skulle jag vilja hitta något under <3000. Självklart är begagnat ett alternativ.

Tycker överlag det är svårt att hitta nyanserad information i detta lägre segment. Tyvärr slutar diskutionerna alltid i huruvida stero är bättre vilket är helt irrelevant (åtminstonde för mig i detta fall). Och när ljudbilden ska bedömmas så brukar det sluta med en extremt besviken respektive nöjd grupp. Förmodligen eftersom alla har så väldigt olika krav och förväntningar och tyvärr så framgår inte detta alltid i en prisjakt-recension.

Så tips på bra soundbars med ovanstående kriterier mottages gärna.

Tack på förhand ni som tar er tid att svara!

Jag ska väl säga det här. Jag kan ingenting om Soundbars, men jag förstår några enkla principer.

Soundbars av märken som gör högtalare (Yamaha, Bose, JBL, osv), är roligare än av märken som gör TV (Samsung, LG, Philips, etc).

I de lägre prisklasserna får man bättre ljud, ju färre element som finns i soundbaren, det blir bättre kvalitet på elementen.

Vid en snabb sökning hittad jag den här som kanske matchar dina kriterier?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3375105

Bose brukar väl vara rätt bra ljud för sin storlek?

Permalänk

Jag hade samma scenario, och man får väl helt enkelt sänka sina förväntningar.
Jag köpte först en soundbar av märket LG för ca 2300:-, som jag lämnade tillbaka direkt.
Den hade delay mellan baren och den trådlösa suben, och glitchade i ljudet över optisk kabel.

Köpte därefter en JBL för ~950:- på rea, som var soklart bättre.
Så min oprofessionella åsikt är att man har ingen aning om vad man får.

(Har dock ingen erfarenhet av det dyrare segmentet!)

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem

@kletgunnar:

Jag tänker köpa Samsung HW-MS660 vid löning. Den kostar runt 3600kr.
Anledningen till att jag har valt/tänker välja just den är att denna soundbar är av tjockare modellen utan baslåda. Dvs inga extra grejer bredvid. Jag blev dock sjukt impad när jag provlyssnade på elgigiganten, jag var säker på att det var en baslåda till, men nepp,

Permalänk

Jag får tacka för tipsen, jag ska se över dessa! Nu var det en evighet sen jag var inne på någon av elkedjornas butiker men visst måste de ha lite grejer framme som går att provlyssna i butik? Det ger ju åtminstone ett hum om hur det låter (även om akustikförutsättningar kan komma att skilja).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gamerouge:

Jag hade samma scenario, och man får väl helt enkelt sänka sina förväntningar.
Jag köpte först en soundbar av märket LG för ca 2300:-, som jag lämnade tillbaka direkt.
Den hade delay mellan baren och den trådlösa suben, och glitchade i ljudet över optisk kabel.

Köpte därefter en JBL för ~950:- på rea, som var soklart bättre.
Så min oprofessionella åsikt är att man har ingen aning om vad man får.

(Har dock ingen erfarenhet av det dyrare segmentet!)

Förvisso försent men kanske nån annan kan få nytta av detta.
Du säger inte vilken modell du köpte men är det den jag tror det är så kan man ändra delay om man väljer att köra trådlöst. Finns en knappt på fjärrkontrollen för detta.