Tanken bakom att fortfarande använda QWERTY... tangentbord?

Permalänk
Avstängd

Tanken bakom att fortfarande använda QWERTY... tangentbord?

Varför gör vi det? Varför är de fortfarande dominerande? Ren idioti tycker jag, ser absolut ingen försvarbar funktion med detta.

Ser ni fördelar med det?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En fördel är att jag redan kan skriva på qwerty. Vad skulle fördelen vara med andra layouter menar du? Mer ergonomiskt? Om vi ändå ska ändra på standarder hit och dit, varför inte kasta ut hela ISO-layouten och ersätta med något mer anpassat för våra händer också?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Det var aldrig tänkt att vara en permanent standard från början,enda orsaken är att alla är vana vid det sedan har det fastnat i det, man skriver långsammare med denna, då den från början var designad för att dra ned skrivtempot på grund av att typarmarna i gamla skrivmaskiner fastnade ihop om maskinen var halvtrög.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Det finns väl ingen som säger att du inte kan byta till vilken layout du vill.

Problemet är att alla andra datorer använder QWERTY, eller varianter av dem, och om du är van vid en layout, så är det inte så lätt att byta mellan flera.

Så lycka till att försöka övertala alla i världen att din layout är bättre, och att alla skall helt enkelt byta till den istället utan undantag.
Tid är pengar och om du räknar på tidsförlusten du får tills alla har kommit upp i hastighet med den nya layouten, så talar vi ju om astronomiska summor.

Permalänk
Medlem

Lästips:

The Fable of the Keys

Citat:

This article examines the history, economics, and ergonomics of the typewriter keyboard. We show that David's version of the history of the market's rejection of Dvorak does not report the true history, and we present evidence that the continued use of Qwerty is efficient given the current understanding of keyboard design. We conclude that the example of the Dvorak keyboard is what beehives and lighthouses were for earlier market-failure fables. It is an example of market failure that will not withstand rigorous examination of the historical record.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Väldigt intressant artikel. TL;DR: Det finns ingen signifikant skillnad mellan de standarder som gör det värt att byta.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att det var i bokstavsordning, nu är det ju jättesvårt att leta upp varje bokstav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det var aldrig tänkt att vara en permanent standard från början,enda orsaken är att alla är vana vid det sedan har det fastnat i det, man skriver långsammare med denna, då den från början var designad för att dra ned skrivtempot på grund av att typarmarna i gamla skrivmaskiner fastnade ihop om maskinen var halvtrög.

Qwerty är inte designad för att vara långsam. Den är designad för att typarmarna inte ska fastna i varandra just när man skriver snabbt. Layouten försöker sprida ut bokstäver som ofta förekommer nära varandra i ord och på så vis se till att de armar som ligger så pass nära varandra att de ens kan fastna i varandra mer sällan aktiveras i snabb följd.

Givetvis fungerar qwerty bara som tänkt då man skriver på engelska eftersom andra språk har andra ord med andra vanliga bokstavsföljder. Detta problem finns oavsett layout. Även om du designat den perfekta layouten för ett språk skulle den inte vara perfekt för ett annat. Det finns inget som säger att den perfekta layouten för ett språk ens skulle vara bättre än qwerty på andra språk eller för den delen samma språk i framtiden. Vem ska göra alla layouter och uppdatera dem i takt med att språken utvecklas? Hur uppskattat tror du det skulle vara att byta tangentbordslayout stup i kvarten?

Men ponera att det finns en layout som möjliggör dubbelt så hög maximal skrivhastighet som qwerty oavsett språk. En överväldigande majoritet lär sig ändå inte att skriva så pass bra att de kommer upp i närheten av den hastighet där qwerty i så fall skulle bli en begränsning. Alla dessa personer kommer således inte kunna dra någon som helst nytta av att de skriver på en överlägsen layout. Att byta layout är en enorm investering som inte hade gett något resultat att tala om.

Du får gärna använda en annan layout om du vill, men det finns ingen god anledning att genomföra ett byte på större skala.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det var aldrig tänkt att vara en permanent standard från början,enda orsaken är att alla är vana vid det sedan har det fastnat i det, man skriver långsammare med denna, då den från början var designad för att dra ned skrivtempot på grund av att typarmarna i gamla skrivmaskiner fastnade ihop om maskinen var halvtrög.

Det där är en vanlig missuppfattning, men det stämmer inte alls. QWERTY designades inte för att dra ner skrivtempot, utan för att man skulle kunna skriva snabbare utan att typarmarna fastnade i varandra. Se t.ex. Wikipedia:

Citat:

Contrary to popular belief, the QWERTY layout was not designed to slow the typist down, but rather to speed up typing by preventing jams. Indeed, there is evidence that, aside from the issue of jamming, placing often-used keys farther apart increases typing speed, because it encourages alternation between the hands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

enda orsaken är att alla är vana vid det sedan har det fastnat i det,

"Enda orsaken"... Det är ju en jättebra orsak. Varför pratar vi svenska? Det finns säkert ett mera optimalt språk.

Nu är jag också inne på andra layouter och att det kan vara värt att tänka om. Men... "enda orsaken"... Det är den enda orsaken till det mesta vi människor gör - att vi redan kan det. Allt skulle gå att optimera mer. Men, vi är människor. Allt är inte helt logiskt hela tiden.

Sedan är ju forskningen som gjorts på det här inte direkt klar som du verkar tro. Det finns undersökningar som pekar åt det ena hållet och sådana som pekar åt andra hållet. Vi vet inte vad som är "bäst". Antagligen är det helt individuellt. Men eftersom vi använder tangentbord så mycket är det ju bra med en standard, någonting gemensamt. Sen kan de som verkligen är engagerade hitta på egna layouter.

Jag ska snart börja experimentera med ett 40% ortolinjärt tangentbord. Ingen aning om hur det kommer att gå. Inbillar mig att det kommer att gå väldigt mycket snabbare när det väl sitter. Kanske gillar jag det inte alls.

Ser trots allt en hel del charm i att dagens tangentbord har ärvt så mycket, har så mycket historia. Allt från estetiken till layouterna. Rent personligt också, att sitta och redigera saker och spela moderna 3d-spel med samma layout som man körde Commander Keen, Doom, Stunts etc för alldeles för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Är ju bara att mappa om tangenterna om man stör sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det där är en vanlig missuppfattning, men det stämmer inte alls.

QWERTY designades inte för att slöa ner eller för att passa de vanligaste par av tecken i Engelska eller ergonomi utan den var ursprungligen ordnad logiskt i grupper: i siffror, vokaler, symboler och konsonanter, och sedan var varje grupp av bokstäver ordnad i alfabetisk ordning.
Men olika tangenter bytte plats efter feedback från "betatestare" innan Remington började tillverka skrivmaskiner på licens, och sedan bytte Remington plats på några tecken för att slippa licensavgifter.
Jag skrev ett längre inlägg om det i Caps Lock-tråden, med källanvisning.

QWERTY brukar beteckna två saker: 1) tecknen på tangenterna och 2) hur de fysiska tangenterna är utlagda. När det gäller Dvorak, Colemak och andra så har olika studier visat att skillnaden i skrivhastighet eller ergonomi gentemot QWERTY egentligen är ganska liten. Man kanske blir lite snabbare, om man ändå är väldigt snabbt från början, men tröskeln att byta kan vara ganska stor och kommer absolut att slöa ner en åtminstone temporärt.

När det gäller hur tangenterna är utlagda så...
Själv följer jag inte någon "touch-metod" där jag vinklar vänster hand utåt utan den är 90° mot tangentbordet medans höger hand är vinklad inåt. Andra som är "självlärda" på att skriva tangentbord har vänster hand vinklad inåt och höger hand 90° mot tangentbordet. Den där "touchmetoden" som förespråkar att man vinklar vänster handled utåt är förkastlig i min mening, då det har gett många handledsproblem.
Det finns "ergonomiska" tangentbord där ute med tangenter mer i kolumner, gjorda för att undvika just det problemet och där varje kolumn skrivs med bara ett finger. Men det är heller inte alls bra att hålla handen och armen spänd i samma position hela tiden (jag har själv fått ont i vänster arm för det), så en fysisk layout som är gjord för att hålla handleden still och fingrarna i fasta kolumner behöver inte nödvändigtvis vara bättre i längden. En bättre layout tror jag vore en som skulle kunna uppmuntra båda händerna att röra sig mer på flera olika sätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Förmodligen för att det är industristandard och att "alla" kan det. För dyrt och krångligt att byta system helt enkelt. Vill jag tro iaf 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De flesta ( 99.9%? ) skiter i hur många knapptryck man klarar av per sekund?
Att byta standardlayout nu kommer fungera lika bra som att införa vänstertrafik igen.

Permalänk
Medlem

Primära anledningen är att kunna använda någon annans dator utan att bli helt handikappad. Det är ett inte särskilt ovanligt scenario både hemma och på jobbet. Sen finns heller inte så mycket vinst i att öka sin skrivhastighet 10% eller vad det kan bli i slutändan. De jag känner som kör typ Sworak bräcker heller inte de snabbare qwerty-användarna, vilket gör att det mest blir en gimmick.