Permalänk

Tänkte byta vätska i min vattenkylning av lite äldre slag som har blandat koppar-cpublock samt aluminiumradiator men har inte haft så tur med att hitta några sidor som har det i lager.

Går det att lösa genom någon butik som jag inte har någon aning om eller är det bara vänta på att det ska återfyllas på webbutikernas lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterRock:

Tänkte byta vätska i min vattenkylning av lite äldre slag som har blandat koppar-cpublock samt aluminiumradiator men har inte haft så tur med att hitta några sidor som har det i lager.

Går det att lösa genom någon butik som jag inte har någon aning om eller är det bara vänta på att det ska återfyllas på webbutikernas lager?

Batterivatten på Biltema eller annan bilfirma funkar utmärkt. De har även kylarglykol som du kan blanda i för att hålla nere korrosionshastigheten.

Är det PVC-slang?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Batterivatten på Biltema eller annan bilfirma funkar utmärkt. De har även kylarglykol som du kan blanda i för att hålla nere korrosionshastigheten.

Är det PVC-slang?

Har nu köpt en dunk med batterivatten från biltema. Hur ofta bör jag byta vatten om jag inte har i antikorrosionsvätska? Tänktehålla nere serviceintervallerna.
Vet faktiskt inte riktigt vad det är för slang

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterRock:

Har nu köpt en dunk med batterivatten från biltema. Hur ofta bör jag byta vatten om jag inte har i antikorrosionsvätska? Tänktehålla nere serviceintervallerna.
Vet faktiskt inte riktigt vad det är för slang https://ep1.pinkbike.org/p5pb16648162/p5pb16648162.jpg

Jag köper inte vatten på Biltema utan tar ut det som en löneförmån på jobbet istället i form av SQ-vatten. Skillnaden är dock högst marginell. Det som är begränsande är alger. Jag fick problem med trådalger i mitt ena system och det var ett helvete att få bukt med. Dock berodde det på att jag slarvade och använde kranvatten när jag sköljde ur radiatorn.

Jag kör med silikonslang, det är kompatibelt med glykol men vatten kan diffundera igenom vilket gör att man behöver fylla på med jämna mellanrum. Jag kör just nu utan antikorrosions-tillsatser och har blandat koppar, nickel och aluminium och byter inte vatten alls. Det har funkat de senaste 15 åren...

Vad det där är för slang är omöjligt att säga, skulle gissa på viton men faen vet!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

@PeterRock: och @ZAIZAI:
Alger behöver ljus för att växa/föröka sig. Har du inte en reservoar som är belyst med LEDs eller dagsljus genom fönster i panelen, får det svårt att föröka sig. Jag rekommenderar dock ändå någon form av medel i. Problemet med Glykol är väl den dagen man skall byta, man bör inte hälla det i vasken. (Gå till återvinnings station.) Annars en liten skvätt glygol, finns på var enda bensinstation, till och med ICA-MAXI har det. Någon enstaka procent räcker. (Glykol har sämre värme egenskaper än vatten, prova 10%)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Tackar Turbonisse och ZAIZAI, men då har jag köpt lite glykol och klippt av en bit slang och lagt i så får jag se om den klarar det. Ska se om jag kan få fram vad det är för slang som sitter på kylaren.

Det är ingen som helst tillgång till ljus i systemet jag har så alger borde inte vara något problem.

När jag tömmde kom det ut lite små bruna klumpar i olika storlekar där den största kanske var en 2-3 diameter så därav tänkte jag kanske att jag skulle fortsätta köra något antikorrosivt i.

Permalänk

Läste på en del här inför första vattenkylningsexperimentet så inte mer än rätt att jag visar en bild

Blev ett riktigt kul projekt och väldigt nöjd än så länge, i stort ohörbar burk med bra temperaturer (och inga läckor, peppar peppar).

Permalänk
Medlem

@rubberducky Snyggt! Ren dragning med mjuka slangar

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@rubberducky Vad har du för slangar? Dem ser ut att ha ett matt yttre. Bangin'!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av maniac:

@rubberducky Snyggt! Ren dragning med mjuka slangar

Tackar

Skrivet av trattgunnar:

@rubberducky Vad har du för slangar? Dem ser ut att ha ett matt yttre. Bangin'!

Tack! Tänkte köra EK på allt (utom radiatorerna) men inet hade ingen EK-slang inne, ville så klart bygga nuuu så blev denna:
Alphacool AlphaTube HF 13/10mm 3m Clear

Blev lite förvånad när de inte var helt genomskinliga men tycker de är rätt fina

Permalänk

@trattgunnar: Fick till slut även hem EK-slangarna, gissa vilken som är vilken

Permalänk
Medlem

@rubberducky oj vilken skillnad. Blev riktigt tydligt när dem ligger bredvid varandra! Kanske byter ut mina när det är dags för tömning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

@trattgunnar: Eller kanske blanda klar och matt bara för att vara störig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Jag köper inte vatten på Biltema utan tar ut det som en löneförmån på jobbet istället i form av SQ-vatten. Skillnaden är dock högst marginell. Det som är begränsande är alger. Jag fick problem med trådalger i mitt ena system och det var ett helvete att få bukt med. Dock berodde det på att jag slarvade och använde kranvatten när jag sköljde ur radiatorn.

Jag kör med silikonslang, det är kompatibelt med glykol men vatten kan diffundera igenom vilket gör att man behöver fylla på med jämna mellanrum. Jag kör just nu utan antikorrosions-tillsatser och har blandat koppar, nickel och aluminium och byter inte vatten alls. Det har funkat de senaste 15 åren...

Vad det där är för slang är omöjligt att säga, skulle gissa på viton men faen vet!

Silikonslang är inget bra slangval. Det har inte enbart en mycket hög permeabilitet som du själv noterat utan degraderas också av korrosionsinhibitorer som förekommer i vissa kylarvätskor som exempelvis natriumsalt av 2-etylhexansyra.

Skrivet av Turbonisse:

@PeterRock: och @ZAIZAI:
Alger behöver ljus för att växa/föröka sig. Har du inte en reservoar som är belyst med LEDs eller dagsljus genom fönster i panelen, får det svårt att föröka sig. Jag rekommenderar dock ändå någon form av medel i. Problemet med Glykol är väl den dagen man skall byta, man bör inte hälla det i vasken. (Gå till återvinnings station.) Annars en liten skvätt glygol, finns på var enda bensinstation, till och med ICA-MAXI har det. Någon enstaka procent räcker. (Glykol har sämre värme egenskaper än vatten, prova 10%)

Flera typer av mikroorganismer kan leva i ett vattenbaserat kylsystem, alger är enbart en av dessa, och nej, avsaknad av ljus innebär inte att man kan utesluta deras tillväxt. Finns det glykol i kylsystemet så kan anaeroba mikroorganismer som livnär sig på glykolen leva i kylvätskan. Dessa bryter ned glykolen till sura restprodukter, ex. myrsyra och ättiksyra vilket bidrar till korrosion i kylkretsen samtidigt som ett slam bestående av avföring kan sätta igen de fina kanalerna i kylblocken.

Några procent kylarglykol avsedd för bilar räcker inte heller för att ge korrosionsskydd då dessa kylvätskor i regel är formulerade för en inblandning om minst 40%. Dessutom innehåller dessa inte biocider (behövs ej på grund av den höga kylvätsketemperaturen), och additivpaketet är till stor del formulerat för att skydda järn och aluminium. Vissa kylvätskor fungerar också genom att en passiveringsfilm byggs upp på metallytan som ska skyddas, vilken i sin tur kan reducera värmeöverföringen till kylvätskan.

För att skydda elektroniska kylvattenkretsar, där vanligtvis koppar och rostfritt stål används, så brukar korrosionsinhibitorer som exempelvis natriummolybdat och "azoles" som tolytriazole användas.

Som biocid så rekommenderar ex. IBM glutaraldehyd och isotiazolinon, där den förstnämnda är mer effektiv mot anaeroba bakterier och den senare mot aeroba bakterier, svamp och alger.

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen... Har läst en del i tråden och plockat lite varukorgar här och där. Vad bör man räkna med att ett kit med 2x radiatorer (240mm?) för att kyla GPUn + CPUn på ungefär?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Blir mer och mer sugen... Har läst en del i tråden och plockat lite varukorgar här och där. Vad bör man räkna med att ett kit med 2x radiatorer (240mm?) för att kyla GPUn + CPUn på ungefär?

Jag måste låta som en "broken reccord", men jag säger det igen.
Har du inget "arv" att ta hänsyn till, som ett chassi du redan har, som endast klarar 120mm fläktar, eller du har 120mm fläktar som du absolut vill använda, tjänar du (och alla andra) på att titta på större radiator(er).
En 140x140mm radiator har drygt 140% yta mot en 120x120mm.

Med det sagt, kan jag rekommendera dig att försöka få till ett bygge där du kan få in en 60mm (eller tjockare) tjock radiator.
Skall det inte överklockas å det vildaste, så räcker en 280 (Eller en 360 om du vill gå på 120mm.) radiator. Kommer du på att fläktarna snurrar för högljutt för att hålla tempen nere, kan du alltid komplettera med en radiator till senare.

Radiatorer och pumpar är universiella. (Om man inte köper något konstigt kitt med special grejer.) Dvs, du kan köpa beggat och återanvända vid nya byggen.
CPU-block är snudd på universiella också. (Med lite mera restriktioner.)
GPU block måste passa till just ditt grafikkort, och som vi vet, finns det mängder av sådana i butikerna.Dessa brukar vara en av de dyraste komponenterna och efteråt är det sällan man kan kränga av den.

För att hålla det simpelt, kan vi börja med att kyla CPU. Införskaffa då
1x CPU-block (2xanslutningar)
1x pump (2xanslutningar) D5 eller CCD är de två vanligast förekommande. (Läs på själv om skillnaderna.) Båda funkar!
1x radiator (2xanslutningar)

Köper du pump med reservoar, så sparar du två anslutningar. (Klarar dig med 6x) Där har du grunden.
Radiator ca 1000kr.
pump/reservoar ca 1000kr.
CPU-block ca 500kr.
Anslutningar, slang, batterivatten, antialg-medel ca 500kr.
Runt 3000kr för att komma igång.

Sedan ett GPU-block och två anslutningar ca 1500kr för att få med grafikkortet i loopen.
Kanske en radiator till? runt 1000kr till, plus anslutningar.

För att lättare kunna dränera systemet vid utbyggnad och/eller underhåll är en avtappningskran inte fel att ha.
Det är ett T-stycke, en kulventil och tre anslutningar för T-stycket plus två för ventilen. Men efter att ha tömt utan avtappning, kommer du snabbt lägga det högt på önskelistan.

Jag väljer medvetet att utesluta fläktar ur ekvationen, då alla har en åsikt om vilket märke som är bäst osv.
Men de flesta är överens att du bör ha fläktar som klarar att leverera ett statiskt tryck. Högre=bättre.

Om du bestämmer dig för en tjocklek på slang, så kan du hitta billiga (nya) anslutningar på eBay osv.
De har blivit ganska dyra i svenska butiker.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag måste låta som en "broken reccord", men jag säger det igen.
Har du inget "arv" att ta hänsyn till, som ett chassi du redan har, som endast klarar 120mm fläktar, eller du har 120mm fläktar som du absolut vill använda, tjänar du (och alla andra) på att titta på större radiator(er).
En 140x140mm radiator har drygt 140% yta mot en 120x120mm.

...........

Jag väljer medvetet att utesluta fläktar ur ekvationen, då alla har en åsikt om vilket märke som är bäst osv.
Men de flesta är överens att du bör ha fläktar som klarar att leverera ett statiskt tryck. Högre=bättre.

Om du bestämmer dig för en tjocklek på slang, så kan du hitta billiga (nya) anslutningar på eBay osv.
De har blivit ganska dyra i svenska butiker.

Jag sitter på chassit i min sign nu, så det är inget att hänga i julgranen. Har inga problem alls med att byta om det behövs. Som du säger är jag verkligen helt med på att 120mm fläktar är utdaterade och 140 är vägen att gå Jag sitter på en 2700x just nu så överklockning något enormt bryr jag mig inte om med PBO, en 280/360 bör funka bra nog kan jag tycka. GPUn tycker jag också skall få sig en 280mm i sådana fall, men jag kanske skall börja med CPUn för att bygga 'grunden', se hur det går och sedan gå på GPUn?

En avtapp känns det absolut som man skall ha, dels för det praktiska men det ser ganska nice ut också tycker jag.

Har du något tips på schyst 280mm och pump+reservoar till och med kanske, alternativt en bra infosida för vad man bör tänka på vid val av dessa?

Tack för ett utförligt svar, det kanske dimper ner ett PM hos dig någon dag

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: chassit du sitter på är 520mm djupt. Ett normalt grafikkort är väl inte mycket mer än 300mm långt, så tjock radiator i fronten och du är i princip hemma. (För både cpu och gpu.)
Jag skulle satsat på en 80mm radiator i fronten. Med fläktar bygger paketet 105mm. Kolla så det inte krockar med ditt grafikkort bara.

Alphacool Nexxxos monsta 280x80mm den har dränering i andra änden, så du slipper T-stycke och tre anslutningar om du monterar avtappning där. (Anslutning från radiatorn, en kulventil och två anslutningar till den och avtappning är klart!

Noctua's 3000rpm fläktar verkar vara 40kr billigare än sin svagare broder på 2000rpm. Så kör på den starkare. Den går att styra ner till ca 10% av specad fart, så ljudnivån vid vanlig surf blir inget problem. (Jag har 2000rpm i båda mina byggen, men då kostade de lika mycket som 3000rpm.)

En D5 med reservoar! (Finns också en med högre reservoar om du tycker denna är för liten.)
Det är väl de stora bitarna. Jag länkade till coolerkit, bara för att de har det mesta, inte alltid billigast dock.
Anslutningar och slang: Slang köppte jag på Clas Olson innan jag gick över till rör. (Billigare) och anslutningar till mitt senaste köpte jag för 28kr/st på eBay. Sådana priser hittar du inte där man köper vattenkylnings produkter. Men det är valfritt!

God jul och lycka till!
(Väntar på PM då? )

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@frong: Vid en framtida utbyggnad (Tror inte du behöver, med den radiatorn, men i alla fall...) kan det bli tight att få dit en radiator till i taket. En 280 är bredare än en 240.
En 240 kan i så fall kanske gå fri från komponenter på moderkortet. Innan du monterar din 280 i fronten, "torr prova" hur den skulle passa i taket, så ser du om det skulle gå. (Givetvis kommer det inte gå med en 80mm tjock i taket, men du får en uppfattning om vad som kan funka.)

En annan fördel med 280 över 360:
Många chassin, där det står att de tar 360 både i front och tak. De klarar inte att ta båda samtidigt, de kommer att krocka i övre-främre hörnet. Det ryms en 360 i taket ELLER i fronten.
Med 280 ryms båda samtidigt. (Man sparar också kostnaden för en fläkt, per radiator.) Ingen konflikt i hörnet. Men beroende på chassi design och vilka komponenter man valt, kan en 280 vara för bred när den kommer ner en bit. (En 140mm fläkt går att montera, men med radiator där kommer delarna så långt ner att de kan ta i ram minnen eller CPU blocket.)

Fan, nu svamlar jag bara.
Good jul till alla Sweclockers, nu är det prio familjen, åter i kväll!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Silikonslang är inget bra slangval. Det har inte enbart en mycket hög permeabilitet som du själv noterat utan degraderas också av korrosionsinhibitorer som förekommer i vissa kylarvätskor som exempelvis natriumsalt av 2-etylhexansyra.

Det där får du nog lämna en källhänvisning på.
Mina slangar inköptes 2003 och fungerar utmärkt fortafarande, jag har kört utan glykol och natrium etylhexanat sedan 2012/2013 då jag insåg att mina block inte behöver korrosionsskydd i med den vattenkvaliteten jag använder.

Natriumetylhexanat degraderar inte silikonslang, dock kan höga koncentrationer orsaka förändringar i silikongummits mekaniska egenskaper vilket kan leda till att applikationer med vissa typer av kompressionstätningar kan börja läcka, detta är inte applicerbart i datorapplikationer.

Jag har hört att en liten bit silver i reservoaren är mycket bra som biocid men har inte provat själv.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Byggde mitt första custom loop häromveckan. Det krävdes verkligen planering och tid samt att det kostade en slant. I det stora hela var det kul och givande. Det är lite det man drömt om att få förverkliga nån gång.

Har loopen bestående av en 420 i fronten samt en 280 i taket, bägge 45mm tjocka i en Dark Base 900. Borde egentligen ha 420 i taket och 280 i fronten istället.
Först hade jag fläktarna båda som push inblås. Det var okej förutom att andra komponenter blev lite för varma i och med all varm luft från radiatorerna blåstes in i burken. Inget dammfilter i taket innebär också att det kom in ganska mycket damm den vägen.

Gjorde nytt experiment. Vände nu fläktarna så att det blir pull utblås (orkar inte dränera och byta plats på radiator/fläkt för att köra push utblås) och liknande temp som resultat.

Detta chassi är inget bra att ha för att köra vattenkylningen i. Frontdörren är så tät så att varm luft inte lyckas ta sig ut ordentligt. Öppnar man frontdörren blir tempen uppemot 8 - 9 grader lägre hos grafikkortet. Kan inte rekommendera detta chassi för de som tänker köpa nytt chassi för att bygga custom loop i. Det finns säkert flera bättre.

Förresten, att ha en separat extra nätdel inkopplat till pumpen vid igångskörningen/påfyllning/läcktest/avluftning underlättar mycket. Man slipper koppla pumpen till den vanliga nätdel och dra ut alla andra kablar till komponenterna.

En fråga till er kunniga angående vätska som skall användas. Om man utgår från lättillgängligheten så är det bara att köpa batteri-/destillerat vatten från närmsta mack samt lägga i lite tillsatser i loopen för att motverka korrosion och algbildning? Någon skrev att honung ”fixar” allt det där?

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk

Nån som kör med grejer från formulamod.com? Sitter och kikar på ifall man ska bygga nåt litet system, mest för att ersätta blowerkylaren på mitt Vega. Sen lite överklockning blir en troligen också 😀

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Nån som kör med grejer från formulamod.com? Sitter och kikar på ifall man ska bygga nåt litet system, mest för att ersätta blowerkylaren på mitt Vega. Sen lite överklockning blir en troligen också 😀

Köper alltid mina barrows fittings därifrån fast beställer via Aliexpress. Mycket bra kundservice och svarar snabbt.
Rekommenderas!

Permalänk
Medlem

I princip byggt ihop min vattenkylning klart. Jag har dock några problem. Kör med en billigare pump (dcp 2.2) och har en känsla av att den inte klara att trycka runt vatnet. Har mycket luft i systemet och får inte riktigt ur det. Vatten kommer runt, men det rinner långsamt snarare än ett inre tryck.

Min setup består av: 2x cpu block, 1 gpu fullsize block, 1x 240 radiator, 1x360radiator, en pump dcp 2.2, två reservoirer. (och en urtappningsplugg med t-koppling)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

I princip byggt ihop min vattenkylning klart. Jag har dock några problem. Kör med en billigare pump (dcp 2.2) och har en känsla av att den inte klara att trycka runt vatnet. Har mycket luft i systemet och får inte riktigt ur det. Vatten kommer runt, men det rinner långsamt snarare än ett inre tryck.

Min setup består av: 2x cpu block, 1 gpu fullsize block, 1x 240 radiator, 1x360radiator, en pump dcp 2.2, två reservoirer. (och en urtappningsplugg med t-koppling)

Luften ger ju mottryck. Får du ur luften skall det inte vara nått problem med den setupen.
Öppna nånstans högt upp i systemet och vrid o vänd på allt tills luften försvunnet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt att bestämma mig för fläktar i mitt nya bygge. Har 2 st Noctua af14 industrial 2000 rpm med sen tidigar, som jag tänkte köpa en till av och köra på min 420 rad. Dessa kommer vara helt dolda. Sen har jag en 280 rad i taket på lådan samt ska köra en utblåsfläkt i bakkant. Kommer ha belysning i chassit men mest för att förstärka mitt färgtema så inget rgb fullt ut. Har kollat på massa fläktar men allt som är rgb verkar vara kassa på att kyla radiatorer. Kollat på Corsair LL140 och thermaltake riing plus vilka är snygga men fått kassa reviews när det gäller kylningen. Kom gärna med tips på fler fläktar som är både snygga och bra, helst med vita eller transparenta fläktblad.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Jompa79 Jag kör med Corsair ML som jag är nöjd med. Annars är EK Vardar ett bra alternativ för radiatorer. De verkar finnas med transparenta blad (RGB) dessutom.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Sjukt svårt att bestämma mig för fläktar i mitt nya bygge. Har 2 st Noctua af14 industrial 2000 rpm med sen tidigar, som jag tänkte köpa en till av och köra på min 420 rad. Dessa kommer vara helt dolda. Sen har jag en 280 rad i taket på lådan samt ska köra en utblåsfläkt i bakkant. Kommer ha belysning i chassit men mest för att förstärka mitt färgtema så inget rgb fullt ut. Har kollat på massa fläktar men allt som är rgb verkar vara kassa på att kyla radiatorer. Kollat på Corsair LL140 och thermaltake riing plus vilka är snygga men fått kassa reviews när det gäller kylningen. Kom gärna med tips på fler fläktar som är både snygga och bra, helst med vita eller transparenta fläktblad.
Tack på förhand!

lägger en röst på corsair ml. har 6st corsair ml120 rgb och de är fantastiska fläktar om man är ljudkräsen. motorljudet man är van vid med fläktar är inte där och mina klickar inte alls, även det något som jag har varit med om mycket. helt klart bästa fläktarna jag har ägt. med det sagt har jag som sagt 120mm-fläktarna, inte 140mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

@Jompa79 Jag kör med Corsair ML som jag är nöjd med. Annars är EK Vardar ett bra alternativ för radiatorer. De verkar finnas med transparenta blad (RGB) dessutom.

Skrivet av versions:

lägger en röst på corsair ml. har 6st corsair ml120 rgb och de är fantastiska fläktar om man är ljudkräsen. motorljudet man är van vid med fläktar är inte där och mina klickar inte alls, även det något som jag har varit med om mycket. helt klart bästa fläktarna jag har ägt. med det sagt har jag som sagt 120mm-fläktarna, inte 140mm.

Tack för dessa tips!
Har kollat in Corsair ML140 med vit led, RGB-varianten är för mycket kablar och måste köra dubbla software då också. Funderar på att köpa en på test för att jämföra med Noctua. Vardar-fläktarna går bort då jag inte riktigt gillar dess design och 140mm varianten har sämre utbud.

Mitt nya 2080ti går verkligen varmt på luft och tillsammans med en 9900K så vågar jag inte tumma på kylningen någonting, hade jag haft lite mindre värmealstrande komponenter hade jag kört på ett påkostat RGBdito direkt och offrat lite kylförmåga.

Permalänk

Sitter och väntar på att inet ska gå in sina Corsair h100i platinum SE helvit 240mm radiator och deras helvita 120mm fläktar. Kommer bli mums i mitt helvita chassi😀

Skickades från m.sweclockers.com