Känd Bitcoinsäljare blev skyldig skatteverket 8 miljoner!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Tror de flesta på det här forumet betalar allt med kort idag. En digital valuta. Vad har det med saken att göra att ingen vidrör något fysiskt? Pengar är ju endast en överenskommelse om dess värde och med ett förtroende bakom. Mediet spelar ju ingen roll. Så skatt kommer leva kvar oavsett form på valutan.

Om man är 2st personer i ett hushåll, man bestämmer att den ena parten ska göra ett visst jobb (passa barn, klippa gräsmattan, måla huset) och den andra istället gör ett annat jobb. Så håller man på att köpa och sälja tjänster som egentligen borde beskattas. Men det blir absurt på alla sätt och viss.

Exakt samma sak gäller digital valutor där staten saknar all kontroll. Man får betalt för något arbete som utfört, man köper sedan ett annat arbete som staten inte kan se har utfört. Staten blir inte på något sätt inblandad i detta, på samma sätt som att staten inte har koll på hur folk inom samma hushåll byter tjänster emot varandra.
Att staten sedan vill ha koll över byteshandel på internet är en annan sak, men framtida utvecklingen går emot att de kommer förlora den.
*edit*
Det är konstigt att genom att bara folkbokförda sig hos en annan person så är de flesta tjänster mellan personerna helt lagligt att sälja skattefritt. Om någon person utanför hushållet utför jobbet och får exakt samma utfört jobb tillbaka som betalning så är det ett skattebrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nej ok...

Men om 8 000 000 som skatteverket vill att han betalar i skatt är 22% av vinsten han gjort i sitt bolag (svenska bolag betalar 22% i skatt på vinst) så skulle vinsten motsvara runt 36 miljoner ?! ?!

Skrivet av xmmm:

Helt rätt, men "på bara några år omsatte han 25 miljoner" (hur länge är några år) - Skatteverket kan väl (om jag mins rätt) justera upp till 5år bakåt i tiden?

sen är det möjligt - beroende på när han starta sin enskilda firma? (före / efter inköp av stora delar av utrustningen). Då ser dom bara vinsterna minus de löpande kostnaderna = löjligt hög vinst. Utöver det beror det dessutom på hur han har deklarerat momsen, om han fört över pengar till sitt personkonto etc. då är det ca 45% skatt som dras

Nja, det borde vara lite mer komplicerat än så, beroende på exakt hur skatteverket gör upplägget.
"bolag" är det olika för AB, Handelsbolag och enskild firma, men på hans hemsida står det att han har ett AB sedan 2015 så kan gissa att det är det.
Ex. AB: 25 milj x 22% skatt= 5,5 milj kr
Vinst efter skatt; 19,5 milj. att behandla som lön (väldigt lite skulle kunna behandlas som utdelning om man inte har anställda eller är noterade på börsen), 4,67 i arbetsgivaravgifter, 8,15 milj i skatt, och ett netto att behålla på 6,68 milj.
(litet avrundning fel i ovan, men jag orkar inte räkna exakt vart +/- 0,2 blir fel).

Sen har han säker avdragsgilla kostnader, han kan ha betalat en del av skatterna redan m.m. det blir snabb spekulationer utan information att grunda det på i hur skatteverket har räknat, och inte minst, vad tusan kryptovalutor är klassat som, värdepapper (0% moms) eller vara (25% moms, iom 6% och 12% moms är specificerad till vad de avser).

Det jag funderar över att hur han kan säga att han gjort ett resultat på 2,6-33 milj kr (1/3 av 8-10 milj kr) inte bett skatteverket om ett förhandsbesked i frågan år 1 eller 2, han föreläser enligt sin hemsida och borde ha vetat att lagstiftningen är bristfällig och inte uppdaterad, frågan borde ju kommit upp någon gång under resans gång, alt. frågat en revisor, skattejurist eller någon som insatt eller bara intresserad.

Har själv jobbat en person som har ett AB där ägaren var en pro-gamer med tävlingsvinster, sponsorintäkter m.m. Blev till slut gjort med ett öppet yrkande att utövare av e-sport borde följa samma regler som övriga utövare av sport, och det gick igenom sist jag hörde något, och skatteverket var verkligen behjälpliga när man hörde av sig, så så länge man anser att det ska beskattas finns det faktiskt ingen ursäkt att göra fel eller att inte ha rätt dokumentation, det brukar bara vara att fråga.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Nja, det borde vara lite mer komplicerat än så, beroende på exakt hur skatteverket gör upplägget.
"bolag" är det olika för AB, Handelsbolag och enskild firma, men på hans hemsida står det att han har ett AB sedan 2015 så kan gissa att det är det.
Ex. AB: 25 milj x 22% skatt= 5,5 milj kr
Vinst efter skatt; 19,5 milj. att behandla som lön (väldigt lite skulle kunna behandlas som utdelning om man inte har anställda eller är noterade på börsen), 4,67 i arbetsgivaravgifter, 8,15 milj i skatt, och ett netto att behålla på 6,68 milj.
(litet avrundning fel i ovan, men jag orkar inte räkna exakt vart +/- 0,2 blir fel).

Sen har han säker avdragsgilla kostnader, han kan ha betalat en del av skatterna redan m.m. det blir snabb spekulationer utan information att grunda det på i hur skatteverket har räknat, och inte minst, vad tusan kryptovalutor är klassat som, värdepapper (0% moms) eller vara (25% moms, iom 6% och 12% moms är specificerad till vad de avser).

Det jag funderar över att hur han kan säga att han gjort ett resultat på 2,6-33 milj kr (1/3 av 8-10 milj kr) inte bett skatteverket om ett förhandsbesked i frågan år 1 eller 2, han föreläser enligt sin hemsida och borde ha vetat att lagstiftningen är bristfällig och inte uppdaterad, frågan borde ju kommit upp någon gång under resans gång, alt. frågat en revisor, skattejurist eller någon som insatt eller bara intresserad.

Har själv jobbat en person som har ett AB där ägaren var en pro-gamer med tävlingsvinster, sponsorintäkter m.m. Blev till slut gjort med ett öppet yrkande att utövare av e-sport borde följa samma regler som övriga utövare av sport, och det gick igenom sist jag hörde något, och skatteverket var verkligen behjälpliga när man hörde av sig, så så länge man anser att det ska beskattas finns det faktiskt ingen ursäkt att göra fel eller att inte ha rätt dokumentation, det brukar bara vara att fråga.

Ja Skatteverket brukar vara väldigt vettiga att ha att göra med faktiskt.

Jag har inte hängt med i kryptovalutor, men finns det någon anledning att inte betrakta det som handel med "vanliga" valutor?

Har han bedrivit handeln i ett AB och inte betalat skatt har han ju helt och hållet själv satt sig i den här situationen.

Även om han inte bedrivit handeln i sitt AB, så klassas det ju givetvis som ett företag (egen firma i det fallet) om han handlar med valutor privat i vinstsyfte, något han också onekligen känner till som företagare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Sen har han säker avdragsgilla kostnader, han kan ha betalat en del av skatterna redan m.m. det blir snabb spekulationer utan information att grunda det på i hur skatteverket har räknat, och inte minst, vad tusan kryptovalutor är klassat som, värdepapper (0% moms) eller vara (25% moms, iom 6% och 12% moms är specificerad till vad de avser).

Så vitt jag vet ska bara moms betalas på eventuella avgifter vid handeln, själva försäljningspriset på valutan är momsfritt, istället gäller kapitalvinstskatt på eventuella vinster vid försäljningen.

Men man vet ju inte riktigt hur skatteverket tänker alla gånger. Jag minns när dom jagade pokerspelare för 15 år sedan och ansåg att deras omsättning var fullt skattepliktig, dvs varje vinnande hand var att räkna som ren vinst medans dom inte fick dra av för förlusthänder, blev en del pengar det för dom som var storspelare >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja Skatteverket brukar vara väldigt vettiga att ha att göra med faktiskt.

Jag har inte hängt med i kryptovalutor, men finns det någon anledning att inte betrakta det som handel med "vanliga" valutor?

Har han bedrivit handeln i ett AB och inte betalat skatt har han ju helt och hållet själv satt sig i den här situationen.

Även om han inte bedrivit handeln i sitt AB, så klassas det ju givetvis som ett företag (egen firma i det fallet) om han handlar med valutor privat i vinstsyfte, något han också onekligen känner till som företagare.

/hulle.

Är inte så insatt själv i kryptovalutor heller, det som talar emot att det skulle behandlas som en vanlig valuta är ju att (till min kännedom iaf) inte erkänns som en valuta av något land i världen, det finns inga registrerade växelkurser eller reglerande myndigheter, vilket gör det mer troligt att det anses som ett onoterat värdepapper.

Men det blir ju lite intressant om det anses som en valuta och han hade dem i ett AB, då ska värdet skrivas om till nuvarande växelkurs per bokslutsdagen som vinst/förlust, vilket kan förklara en del....

Skrivet av KalBumling:

Så vitt jag vet ska bara moms betalas på eventuella avgifter vid handeln, själva försäljningspriset på valutan är momsfritt, istället gäller kapitalvinstskatt på eventuella vinster vid försäljningen.

Men man vet ju inte riktigt hur skatteverket tänker alla gånger. Jag minns när dom jagade pokerspelare för 15 år sedan och ansåg att deras omsättning var fullt skattepliktig, dvs varje vinnande hand var att räkna som ren vinst medans dom inte fick dra av för förlusthänder, blev en del pengar det för dom som var storspelare >_>

Det låter rimligt, samtidigt, om jag minar krypto och sedan säljer det, har jag då inte skapat en produkt som jag kan sälja? om du sedan köper alla mina coins, och säljer vidare, är du då inte en grossist?

Hur skatteverket tänker är alltid intressant, men man ska komma ihåg att de tolkar lagen och följer den tolkningen av lagen tills domstol tolkar annorlunda eller riksdagen röstar igenom nya lagar, så till stor del är detta ett problem som skapats av riksdag och regering i att de inte uppdaterar lagen eller inte skriver lagen tillräckligt tydligt och med vilka syften lagen ska användas.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Det låter rimligt, samtidigt, om jag minar krypto och sedan säljer det, har jag då inte skapat en produkt som jag kan sälja? om du sedan köper alla mina coins, och säljer vidare, är du då inte en grossist?

När produkten endast använda som betalningsmedel och I sig själv inte har något annat användningsområde där den kan "konsumeras" så ska moms inte betalas som jag förstått det. Bitcoin faller ganska enkelt under den definitionen då alla som köper en BTC förväntar sig att kunna byta den mot något annat senare, det finns helt enkelt inget sätt att "använda upp" en Bitcoin till annat och huvudsyftet är att förmedla ett "värde".

Hittade lite info på skatteverket och dom verkar hålla med.

"En förutsättning för att mervärdesskatt ska redovisas är att det finns en omsättning av en vara eller en tjänst. Säljaren ska tillhandahålla en vara eller en tjänst mot ersättning. Det innebär i grunden att det ska finnas en vara eller en tjänst som kan konsumeras."

Dvs vid handel av Bitcoin så beskattas eventuella avgifter den som ombesörjer handel tar ut med moms, men inte det som betalats för själva valutan.

"För att en virtuell valuta ska kunna jämställas med pengar vars värde delvis garanteras av en stat eller en union av stater (lagligt betalningsmedel) krävs det att den virtuella valutan har samma funktion som ett lagligt betalningsmedel. Det betyder att den virtuella valutan inte ska ha något annat syfte än att tjäna som ett betalningsmedel och att den accepteras som ett sådant av flera olika aktörer."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/360518.html

Jag tror att det han I artikeln har störst problem med är att dels att han blivit omklassad till näringsverksamhet samt att han saknar kostnadsbasis för stora delar av sin omsättning. Har man inget inköpspris som kan styrkas så får man betala kapitalvinstskatt på hela summan. Till detta tillkommer rejäla straffavgifter (värre för företagare än privatpersoner har jag för mig) och en himla massa ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nu har jag ju såklart inte källgranskat eller kollat upp all fakta, men om man får tro att det ligger någon som helst sanning i det man kan utläsa av artiklarna så har ju skatteverket uppenbarligen uppskattat att han ska betala 8 miljoner i skatt på sin omsättning (25 miljoner)

Om vi spekulerar... Snitt för vinstmarginal i Sverige är 5-7%, räknar vi på 6% i vinstmarginal så har killen tjänat (läs mellanskillnaden på utgifter och inkomster) 1,5 miljoner på sin verksamhet (OBS! han kan både ha högre eller lägre vinstmarginal, jag vet inte)

Men om vi skulle utgå från ovan så tycker skatteverket att han ska skatta 8 miljoner för en vinst på 1,5 miljoner. Dom anser uppenbarligen inte att hans inköp av bitcoin för kontanter (läs kostnader) ska vara en del av ekvationen.

Undrar vem det är som har en "skön världsbild" ?

Om man nu faktiskt tror att skatteverket någonsin skulle fastställa att man måste betala 8 miljoner på en vinst på 1.5, då har man uppenbarligen aldrig skattat vinst förut

Om det du skriver stämmer, då är det till 100% garanterat att Skatteverket har gjort ett räknefel och personen i fråga behöver bara ge underlag till Skatteverket att 25 miljoner är omsättning, inte vinst, och vinsten ligger på 1,5 miljoner. Då kommer dom omkalkylera utan problem.

Dessutom har ovanstående inget med det första inlägget att göra. Självklart ska vi beskatta vinst, och självklart är jag inte kommunist för att jag tycker det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag undrar för övrigt om alla dessa ”Skatt är stöld” personer som brukar träda fram i bitcointrådar faktiskt är den kategori som verkligen skulle ha nytta av att vi minimerade skatt och la saker som utbildning, barnomsorg, sjukvård, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, pension, äldrevård, vägavgifter osv på individen istället?

De allra flesta tjänar ju nämligen inte så pass att deras skatt kan täcka allt detta under en livstid till att börja med. Men visst, tjänar man 50-60+ så är det ju en bra affär så det finns ju många som skulle vinna på det också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag undrar för övrigt om alla dessa ”Skatt är stöld” personer som brukar träda fram i bitcointrådar faktiskt är den kategori som verkligen skulle ha nytta av att vi minimerade skatt och la saker som utbildning, barnomsorg, sjukvård, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, pension, äldrevård, vägavgifter osv på individen istället?

De allra flesta tjänar ju nämligen inte så pass att deras skatt kan täcka allt detta under en livstid till att börja med. Men visst, tjänar man 50-60+ så är det ju en bra affär så det finns ju många som skulle vinna på det också.

Skatt är ett sätt för staten att säga;

Hej jag litar inte på dig och du kommer att behöva ge mig hälften av dina pengar så att jag förvaltar dom på det mest ineffektiva sätt utan att kunna bli straffad för om jag sprättar dom oansvarigt.

Skulle det vara en privatperson som gjorde såhär så hade det varit tal om stöld från statens ögon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xcm:

Att deklarera detta är som att snitcha ner sig själv. Riktigt klantigt gjort. Ta bort alla former av skatt på inkomst och sätt högre moms istället, så kan man göra ett aktivt val att inte ge Sverige mer pengar att kasta i sjön på diverse politiska projekt.

Man kanske kan ta bort skatt på inkomst av tjänst om man ökar skatten på ägande i stället.

Skrivet av Mithras:

Om man nu faktiskt tror att skatteverket någonsin skulle fastställa att man måste betala 8 miljoner på en vinst på 1.5, då har man uppenbarligen aldrig skattat vinst förut

Om det du skriver stämmer, då är det till 100% garanterat att Skatteverket har gjort ett räknefel och personen i fråga behöver bara ge underlag till Skatteverket att 25 miljoner är omsättning, inte vinst, och vinsten ligger på 1,5 miljoner. Då kommer dom omkalkylera utan problem.

Dessutom har ovanstående inget med det första inlägget att göra. Självklart ska vi beskatta vinst, och självklart är jag inte kommunist för att jag tycker det

Men han antyder själv att han haft betydligt högre vinst än 1,5 miljoner.

Hursomhelst så är det inte skatteverket eller någon annan myndighet eller tjänsteman som stiftar lagar, det är inte heller regeringen utan det är riksdagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Nej ok...

Men om 8 000 000 som skatteverket vill att han betalar i skatt är 22% av vinsten han gjort i sitt bolag (svenska bolag betalar 22% i skatt på vinst) så skulle vinsten motsvara runt 36 miljoner ?! ?!

Inte för att jag vill blanda mig in i tråden, är oklart vad dess syfte är till att börja med, men kryptovalutor kapitalbeskattas även i företag! Dessutom ska han ju skatta på pengar han levt för en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Skatt är ett sätt för staten att säga;

Hej jag litar inte på dig och du kommer att behöva ge mig hälften av dina pengar så att jag förvaltar dom på det mest ineffektiva sätt utan att kunna bli straffad för om jag sprättar dom oansvarigt.

Skulle det vara en privatperson som gjorde såhär så hade det varit tal om stöld från statens ögon.

Ja visst kan man tycka det, men som jag sa. De allra flesta skulle bli fattigare utan staten om de vill ha samma möjligheter och trygghet som idag så jag undrar om alla de som tycker skatt är stöld är de som har löner där de faktiskt skulle tjäna på det?

Jag hade varit riktigt glad dock, hyffsad lön med tryggt arbete och inga barn är jackpot i den världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Skatt är ett sätt för staten att säga;

Hej jag litar inte på dig och du kommer att behöva ge mig hälften av dina pengar så att jag förvaltar dom på det mest ineffektiva sätt utan att kunna bli straffad för om jag sprättar dom oansvarigt.

Skulle det vara en privatperson som gjorde såhär så hade det varit tal om stöld från statens ögon.

Om det vore så väl att det va hälften..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Om det vore så väl att det va hälften..

Skickades från m.sweclockers.com

Räknar man med dolda skatter, konsumption/arbetsgivaravgifter osv så vill jag minnas att någon gjorde en uträkning på över 80% , en hel del går nog till att bolla omkring personer i systemet då det alltid är någon annans ansvar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens varför detta är en fråga. Klart han ska betala skatt och om han inte har bokfört det korrekt är det hans eget fel.

Hans enorma mining farm kostade en miljon i strömkostnader per månad, men han kunde inte spendera tiotusentals kronor på en skattejurist & revisor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Som sidnot: 24 personer äger lika mycket som de 3000000000 fattigaste. Som komplement till skatt bör vi införa ett maxbelopp på vad en individ på den här planeten kan äga...

Det var väl en pervers idé om någon!

Skrivet av Aktsu:

Jag undrar för övrigt om alla dessa ”Skatt är stöld” personer som brukar träda fram i bitcointrådar faktiskt är den kategori som verkligen skulle ha nytta av att vi minimerade skatt och la saker som utbildning, barnomsorg, sjukvård, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, pension, äldrevård, vägavgifter osv på individen istället?

De allra flesta tjänar ju nämligen inte så pass att deras skatt kan täcka allt detta under en livstid till att börja med. Men visst, tjänar man 50-60+ så är det ju en bra affär så det finns ju många som skulle vinna på det också.

Hehe, precis, de som skriker högst efter bidrag är också de som säger att skatt är stöld, helt sant.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...

"Skatteverket har aldrig beslutat om en skatt på 300 procent, men Linus Dunkers menar att det blir resultatet av myndighetens sätt att räkna."

Skatten på 8 miljoner beror bland annat på att han inte fått dra av inköpspriset när han köpt bitcoin med kontanter. Därför blir vinsten som ska beskattas högre.

Myndigheten vill dessutom beskatta hans handel som näringsverksamhet. Det betyder att han behöver betala dubbelt så mycket av den förmodade vinsten till Skatteverket.

Nu prövas fallet av Förvaltningsrätten.
– Vi ska inte gå här och säga att vi är hundraprocentigt säkra. Men vi tycker att vi har ett bra underlag i de här utredningarna där vi gjort bedömningar om näringsverksamhet, säger Skatteverkets kontrollsamordnare Henrik Kisterud.

Är en del oklarheter. Vi får väl se hur det slutar

Permalänk
Medlem

"Myndigheten vill dessutom beskatta hans handel som näringsverksamhet. "

Alltså det är helt absurt att han skulle hävda att det är något annat än näringsverksamhet. Linus verkar vara en riktigt idiot, tippar på att han försöker sälja in det som en hobby-verksamhet.

Han hyr en lokal, spenderar hundratusentals (?) kronor på att bygga riggar, spenderar en miljon i månaden på ström, men menar att detta inte skulle vara en form av näringsverksamhet?

Gissar att han dessutom inte lagt verksamheten i ett aktiebolag och han har bara sig själv att skylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

tippar på att han försöker sälja in det som en hobby-verksamhet.

Hobby eller näringsverksamhet spelar inte större roll, genererar det vinst ska det skattas oavsett. Bolagsskatten blir faktiskt i det fallet mindre tom har jag för mig. Hans absolut största problem är att han har bristande bokföring, hade han skött den delen korrekt hade han kommit undan med betydligt lägre siffror, då hade det framförallt blivit straffavgifter och ränta på eventuell utebliven skatt.

När han nu saknar korrekt bokföring så drar skatteverket helt enkelt en skönstaxering och anser att alla inkomna pengar är ren vinst oavsett utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag undrar för övrigt om alla dessa ”Skatt är stöld” personer som brukar träda fram i bitcointrådar faktiskt är den kategori som verkligen skulle ha nytta av att vi minimerade skatt och la saker som utbildning, barnomsorg, sjukvård, sjukpenning, arbetslöshetsersättning, pension, äldrevård, vägavgifter osv på individen istället?

De allra flesta tjänar ju nämligen inte så pass att deras skatt kan täcka allt detta under en livstid till att börja med. Men visst, tjänar man 50-60+ så är det ju en bra affär så det finns ju många som skulle vinna på det också.

Medianinkomsten i Sverige är 309000 sek, med den månadslönen betalar du strax över 45% i skatt medräknat arbetsgivaravgifter. Utöver det skall du betala fordonsskatt, moms, elskatt etc. Din köpkraft är på så vis kraftigt mycket sämre än den lön du har på pappret. Om du dessutom spar pengar tar staten 30% av vinsten, vilket gör att pensionssparande måste slå inflationen med minst 30% för att inte förlora i värde..

Ett annat sätt att se på saken är vad är din tid värd. Om du tjänar 309000 per år har du en timlön på strax under 150kr. Per månad ska du först jobba 100 timmar för att tjäna ihop vad staten skall ha, och sedan har du 70 timmar kvar att jobba och det är pengar du får behålla, men av dom skall du betala ytterligare skatter (se ovan). Så din köpkraft är mindre än 70 timmar i månaden. När du sedan skall betala för tjänster så blir gapet enormt. En bilmekaniker tar 1000 sek/timmen, mao ska du själv jobba 7 timmar för att ha råd med en enda timme bilmek. Om folk fick betala för sin egen konsumtion genom privata försäkringar, prenumerationer eller direkt i kassan och staten hade en skattesats likt den vi hade före första världskriget så skulle inte staten ha ”råd” med mutor så som allmän pension, barnbidrag *snip*, men alla som förvärvsarbetade skulle ha förmåga att ta hand om sina egna familjer istället för att förlita sig på statens subventioneringstombola. Visst skulle somliga råka illa ut, men är deras oförmåga att försörja sig själv verkligen argument nog för att deras granne skall göra det under vapenhot? I Sverige jobbar 30% av den arbetsföra befolkningen på skattebetalarnas bekostnad (dom har dessutom högre medianlön). Den arbetsföra befolkningen (frisk personer mellan 20-64) är 2018 57%. Så 70% av 57% försörjer alltså den resterande befolkningen, eller lite tydligare, 40% av befolkningen betalar för resterande 60%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Vi kan ju enkelt räkna på det, om man är 2 i hushållet som tjänar de där 26k per månad som du pratar om så betalar man ju ca 8k i arbetsgivaravgifter och säg 6k i inkomstskatt per person. Det blir ca 28 papp i skatt per månad i det hushållet. Nu räknar vi väldigt snällt och säger att det finns ingen inkomstskatt alls och allt får behållas efter bytet till ”det nya systemet”. Alla de med medianinkomst lär inte få behålla hela arbetsgivaravgiften t.ex. då deras jobb brukar vara mer konkurrensutsatta men vi skiter i det. All skatt kan ju aldrig försvinna för vi behöver ju finansiera polis och sådana saker men vi säger att moms och sådant kan täcka det.

Idag betalar kommunen ca 9k per månad och barn för att ha dem på förskola, det är väldigt billigt om vi jämför med andra länder som har mer privatiserad barnomsorg men vi kan räkna runt det och hoppas att det inte hår upp. Så har familjen 2 barn så är det bara ca 10k kvar i hushållet innan de börjar gå back. Då har vi inte räknat på några pensionsavsättningar, sjukförsäkring, A-kassa, sparande för barnens eventuella universitetsutbildning (som är dyrare än den tidigare skolgången) eller massa annat som skatten betalar. Som du ser skulle våran medianfamilj gå back på att byta till det nya systemet rätt snabbt. Även med 1 barn skulle det bli tight men där går de kanske +/- 0.

Jag och frun hade däremot varit vinnare, båda tjänar bra mycket mer och vi har inga barn. Känner dock inte jag behöver klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

I Sverige jobbar 30% av den arbetsföra befolkningen på skattebetalarnas bekostnad (dom har dessutom högre medianlön). Den arbetsföra befolkningen (frisk personer mellan 20-64) är 2018 57%. Så 70% av 57% försörjer alltså den resterande befolkningen, eller lite tydligare, 40% av befolkningen betalar för resterande 60%.

Skickades från m.sweclockers.com

Generöst att föreslå att vi studenter, sysellsättlösa, eller annars skattefinansierade snygel bär välfärdsstaten på våra axlar.

Den jäkeln som tyckte det var en bra ide att finansiera pensionärerna med en evig befolkningsökning tuggar nog på Judas i niående cirklen.

Permalänk
Avstängd

Att han köpt Bitcoin med kontanter innebär att han hjälpt andra skattesmitare och får ta smällen själv.

Vi har lagar som gör att alla får betala skatt på vinst och sin lön etc så inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vi kan ju enkelt räkna på det, om man är 2 i hushållet som tjänar de där 26k per månad som du pratar om så betalar man ju ca 8k i arbetsgivaravgifter och säg 6k i inkomstskatt per person. Det blir ca 28 papp i skatt per månad i det hushållet. Nu räknar vi väldigt snällt och säger att det finns ingen inkomstskatt alls och allt får behållas efter bytet till ”det nya systemet”. Alla de med medianinkomst lär inte få behålla hela arbetsgivaravgiften t.ex. då deras jobb brukar vara mer konkurrensutsatta men vi skiter i det. All skatt kan ju aldrig försvinna för vi behöver ju finansiera polis och sådana saker men vi säger att moms och sådant kan täcka det.

Idag betalar kommunen ca 9k per månad och barn för att ha dem på förskola, det är väldigt billigt om vi jämför med andra länder som har mer privatiserad barnomsorg men vi kan räkna runt det och hoppas att det inte hår upp. Så har familjen 2 barn så är det bara ca 10k kvar i hushållet innan de börjar gå back. Då har vi inte räknat på några pensionsavsättningar, sjukförsäkring, A-kassa, sparande för barnens eventuella universitetsutbildning (som är dyrare än den tidigare skolgången) eller massa annat som skatten betalar. Som du ser skulle våran medianfamilj gå back på att byta till det nya systemet rätt snabbt. Även med 1 barn skulle det bli tight men där går de kanske +/- 0.

Jag och frun hade däremot varit vinnare, båda tjänar bra mycket mer och vi har inga barn. Känner dock inte jag behöver klaga.

Om du nu läste vad jag skrev så sa jag uttryckligen att det var en familjeangelägenhet. Barnomsorg är ingen skillnad. Okey om vi har oförtila par i befolkningen, men lät oss säga att normen är att vi helt saknar extern befolkningstillväxt och barnafödande pendlar mellan 1,8 och 2,2 barn per kvinna. Vi har oxå en stark kyrka som värnar familjen istället för en socialistisk stat som försöker slå sönder den. I det samhället kommer du såklart fortfarande behöva betala lönen för dom personerna som tar hand om barnen mellan födsel och arbetsfö ålder, men det kommer inte nödvändigtvis vara någon annan som tar hand om dom. Det är helt enkelt för dyrt med dagis, i mitt exempel ovan med 150kr i timlön så skulle det betyda att du skulle betala någon mindre än 150kr i timmen för att ta hand om dina egna ungar, bara för att du själv skulle få behålla det lilla som blir över. Jag tror jag skulle stå över det och istället ordna min familj så att vi gjorde det själva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bedriver man någon form av verksamhet eller gör olika investeringar så skall man ju ha papper på det. Så han bör ju kunna visa hur mycket han köpt och sålt för, hur mycket han investerat i hårdvara, betalat för el osv. Har man inte sina papper iordning så blir det dock svårt att skylla på någon annan. Ett bolag som inte har papper iordning är i rätt stora problem också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Om du nu läste vad jag skrev så sa jag uttryckligen att det var en familjeangelägenhet. Barnomsorg är ingen skillnad. Okey om vi har oförtila par i befolkningen, men lät oss säga att normen är att vi helt saknar extern befolkningstillväxt och barnafödande pendlar mellan 1,8 och 2,2 barn per kvinna. Vi har oxå en stark kyrka som värnar familjen istället för en socialistisk stat som försöker slå sönder den. I det samhället kommer du såklart fortfarande behöva betala lönen för dom personerna som tar hand om barnen mellan födsel och arbetsfö ålder, men det kommer inte nödvändigtvis vara någon annan som tar hand om dom. Det är helt enkelt för dyrt med dagis, i mitt exempel ovan med 150kr i timlön så skulle det betyda att du skulle betala någon mindre än 150kr i timmen för att ta hand om dina egna ungar, bara för att du själv skulle få behålla det lilla som blir över. Jag tror jag skulle stå över det och istället ordna min familj så att vi gjorde det själva

Skickades från m.sweclockers.com

Du inser inte att 150 kr i timmen blir mycket mer än de 9k i månaden per barn vi räknade med ifall man har 1-2 barn? Speciellt eftersom i din värd måste vi räkna med att någon tar hand om barnen 40 timmar i veckan eftersom om man hämtar tidigare tappar man ju lön. Så 150*8*21 är alltså 25k i månaden. Jag försökte helt enkelt vara snäll i min beräkning och fortsatt räkna på det subventionerade kostnaden vi har idag, räknar vi på vad det normalt kostar hade det såklart varit ännu högre.

Enda sättet du kan få det att gå ihop är om någon tar hand om barnen gratis åt dig, men om någon gör ett sådant jobb gratis (även om det är familjen) så är det enda du gjort att låta någon annan ta kostnaden vilket är precis det du säger är fel med skatt.

Men vad gör det att de flesta får det sämre? Jag och frun hade kunnat köpa en fin Lamborghini eller Ferrari för delar av de extra pengarna att ha bredvid vår Tesla. Det är väl värt mer än trygghet för massvis med familjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

*Om du dessutom spar pengar tar staten 30% av vinsten, vilket gör att pensionssparande måste slå inflationen med minst 30% för att inte förlora i värde..*

Självklart är det inte så, på vanliga sparformer behöver du 5-6 % avkastning för att slå inflationen. På vanlig sparränta (max ett par procent) kan du aldrig slå inflationen, men pengarna växer fortfarande.

Även vid privat pensionssparande så betalar du i praktiken ut pensionerna för dagens pensionärer. Pensionsförsäkringar går dessutom i konkurs, utan statliga garantier riskerar du att förlora hela pensionssparandet. Sen om man tycker det är en bra idé eller inte är inget att diskutera i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Linus Dunkers är en av de svenskar som har tjänat miljoner på bitcoin. Nu vill Skatteverket att han betalar skatt på åtta till tio miljoner kronor. Det är ungefär tre gånger så mycket som han själv säger att han har gjort i vinst.

Om han har sysslat med bitcoin i stor skala under längre tid så måste han misslyckats totalt med bara en vinst på ~3 miljoner.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är bra att vi beskattar bitcoin likt andra värdepapper och tycker även att vi behöver reda ut hur vi ska hantera bitcoin snabbare än vad vi gjort.

Många känner nog inte till vad bitcoin egentligen är och tror att det är digitala pengar man kan köpa saker på internet med men egentligen så ska man redovisa alla sina köp som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du inser inte att 150 kr i timmen blir mycket mer än de 9k i månaden per barn vi räknade med ifall man har 1-2 barn? Speciellt eftersom i din värd måste vi räkna med att någon tar hand om barnen 40 timmar i veckan eftersom om man hämtar tidigare tappar man ju lön. Så 150*8*21 är alltså 25k i månaden. Jag försökte helt enkelt vara snäll i min beräkning och fortsatt räkna på det subventionerade kostnaden vi har idag, räknar vi på vad det normalt kostar hade det såklart varit ännu högre.

Enda sättet du kan få det att gå ihop är om någon tar hand om barnen gratis åt dig, men om någon gör ett sådant jobb gratis (även om det är familjen) så är det enda du gjort att låta någon annan ta kostnaden vilket är precis det du säger är fel med skatt.

Men vad gör det att de flesta får det sämre? Jag och frun hade kunnat köpa en fin Lamborghini eller Ferrari för delar av de extra pengarna att ha bredvid vår Tesla. Det är väl värt mer än trygghet för massvis med familjer?

Nej, min tes är att ditt "värde" på en fri marknad är något du måste vårda. Alla utgifter för alla tjänster och produkter du konsumerar skall betalas av den timlön du förhandlar dig till av en arbetsgivare eller du tar ut i "vinst" ur ett företag.

Det vi istället har idag är "gratis" sjukvård, skola, barnomsorg etc som finansieras av dåligt förvaltad skatt och lån. Om man kikar på statens skulder i sin helhet blir man snabbt mörkrädd, vi är grundlurade av köttberget som bäddat sin egen grav med fina pensioner. Vi har idag en krigsekonomi som går på knäna och är påväg att kollapsa, men allt är frid och fröjd bara vi betalar större delen av våra löner eller andra inkomster till staten.

Den magi skatter skall utföra är att en person med en timlön på 150 kr skall kunna konsumera tjänster för mer än 150 kr i timmer, för annars är det orättvist. Men det bygger på att någon annan betalar för din konsumtion. Då hamnar du i den marxistiska fällan "av alla efter förmåga, till alla efter behov" där behoven alltid är oändliga, medans resurserna är knappa. Att via kommittéer fördela andras produktiva utkomst till improduktiva grannar är bara något som fungerar i små slutna samhällen. Det fungerar inte på den skala som staten, eller gud förbjude EU, tänker sig. Om vi höjjer skatten i dom 50 rikaste länderna för att betala för konsumtionen i dom 100 fattigaste länderna skulle mänskligheten bränna ut sig själv. Genom att ge alla människor möjligheten att fungera på en öppen marknad utan skatter så är det vissa som inte skulle klara sig utan andras hjälp, då skulle dom få det frivilligt av vissa, men inte alla. Somliga skulle vara moraliskt och själsligt ruttna och lyxkonsumera istället för att värna om lokalsamhället genom att betala till stiftelser, kyrkan och andra sammanslutningar för att deras egna barn, föräldrar, sjuka etc skulle få den utbildning, omsorg etc som dom själva klarar av att betala för.. genom att via skatten försöka finansiera detta globalt för ett helt land eller en federation kommer så mycket resurser gå till spillo att det en dag stannar helt. Då har du statliga poliser som inte förmår hantera brott, statlig sjukvård som inte förmår ta hand om sjuka och en statlig skola som inte förmår utbilda våra barn till produktiva, självständiga individer.