Garanti/försäkran på hörlurar efter halkolycka

Permalänk
Medlem

Garanti/försäkran på hörlurar efter halkolycka

Halkade utanför ett sjukhus(ren isgata) och knäckte mina splitternya hörlurar för ca 2500 kr. Kan man få ut det på försäkring eller garanti? Känns så drygt när de i princip är använda en vecka och sen händer något sånt här skitigt...

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Någon typ av hemförsäkring lär ju absolut gå men självrisken ligger väl över 1000-lappen antar jag. Fortfarande bättre än att betala fullpris. Garanti är dock inte något som går på handhavande fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Halkade utanför ett sjukhus(ren isgata) och knäckte mina splitternya hörlurar för ca 2500 kr. Kan man få ut det på försäkring eller garanti? Känns så drygt när de i princip är använda en vecka och sen händer något sånt här skitigt...

Har du tecknat tilläggsförsäkring vid köpestillfället eller har allriskförsäkring i hemförsäkringen så har du skydd. Annars blir det tufft då det inte går på garanti då det är handhavande fel(även om det oturligt nog var en olycka).

Permalänk
Medlem

drulle eller folksam hemförsäkring " stor " täcker det ( om du nu har folksam ). Självrisk 500 eller 700 kr

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av hur en halkolycka är ett fabrikationsfel på hörlurarna.

Permalänk
Medlem

En olycka är väl ändå inte ett handhavandefel... Det här är sånt som allriskförsäkringar används för precis som nämnt ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

En olycka är väl ändå inte ett handhavandefel... Det här är sånt som allriskförsäkringar används för precis som nämnt ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Såklart en olycka kan vara ett typ av handhavandefel. Handhavandefel handlar ju om att hörlurarna utsatts för något som inte är inom den rimliga gränsen för hanteringen och att hörlurar i kraft åker i backen är inte något de är byggda för. Sen att det i det här fallet är pga att han ramlar på isgata påverkar inte faktumet att det är ett handhavandefel. Sen är det självklart väldigt tråkigt att detta hände för TS

Permalänk
Medlem

Två sätt att göra det på.
1.Hemförsäkringen /
2. Landstingets/kommunens fel om du halkade intilliggande väg som de har ansvar för. Precis som företag/fastighetsägare har ansvar att sanda/grusa utanför entren och tillhörande parkeringar.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är intresserad av hur en halkolycka är ett fabrikationsfel på hörlurarna.

Liten plastbit som spruckit bara. https://imgur.com/a/nZGoMFt
2500 kr av kvalitetsplast.

Till övriga, tack för hjälpen. Är fortfarande lagom bitter men aktiv hjälp värmer även dem bittraste hjärtan

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Såklart en olycka kan vara ett typ av handhavandefel. Handhavandefel handlar ju om att hörlurarna utsatts för något som inte är inom den rimliga gränsen för hanteringen och att hörlurar i kraft åker i backen är inte något de är byggda för. Sen att det i det här fallet är pga att han ramlar på isgata påverkar inte faktumet att det är ett handhavandefel. Sen är det självklart väldigt tråkigt att detta hände för TS

Sakförsäkringar brukar fokusera mer på aktsamhetskrav än handhavandefel.
Jag har svårt att tro att detta inte skulle gå igenom om det finns en tilläggsförsäkring på lurarna, då det är fullständigt möjligt att ramla oavsett vilken yta man går på utan att varesig vara oaktsam eller utsätta lurarna för handhavandefel om man har dem på huvudet.

Skrivet av Fuskobot:

Liten plastbit som spruckit bara. https://imgur.com/a/nZGoMFt
2500 kr av kvalitetsplast.

Till övriga, tack för hjälpen. Är fortfarande lagom bitter men aktiv hjälp värmer även dem bittraste hjärtan

Ska det tolkas som att du inte har varken tilläggsförsäkring eller allrisktillägg för din hemförsäkring? :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Liten plastbit som spruckit bara. https://imgur.com/a/nZGoMFt
2500 kr av kvalitetsplast.

Till övriga, tack för hjälpen. Är fortfarande lagom bitter men aktiv hjälp värmer även dem bittraste hjärtan

Jag hade skickat räkningen för hörlurarna plus sveda och värk till kommunen du bor i.
Hade de saltat eller sandat området där du halkade så hade du aldrig halkat, då hade du aldrig fått den påföljande värken och hörlurarna hade inte heller gått sönder.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är intresserad av hur en halkolycka är ett fabrikationsfel på hörlurarna.

Om inte airbagen löst ut är det ett ursprungligt fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag hade skickat räkningen för hörlurarna plus sveda och värk till kommunen du bor i.
Hade de saltat eller sandat området där du halkade så hade du aldrig halkat, då hade du aldrig fått den påföljande värken och hörlurarna hade inte heller gått sönder.

/Lifooz

Alternativt fastighetsägaren som ofta har skyldighet att hålla ordning på sina trottoarer.

Permalänk
Medlem

Det är Bose lurar? Hade haft någon äldre av QC modell som sprack på samma ställe. Dom var äldre och hade ingen garanti kvar. Lagade dom själv ala MacGyver. Men jag skulle inte bli förvånd om det är ett tillverkningsfel som gör att dom spricker där.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är då i alla fall inte ett garantiärende men det kan ev täckas av en försäkring och någon är ju även ansvarig för att halkbekämpa och om halkbekämpningen har varit sämre än brukligt så går det att stämma den ansvarige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Sakförsäkringar brukar fokusera mer på aktsamhetskrav än handhavandefel.
Jag har svårt att tro att detta inte skulle gå igenom om det finns en tilläggsförsäkring på lurarna, då det är fullständigt möjligt att ramla oavsett vilken yta man går på utan att varesig vara oaktsam eller utsätta lurarna för handhavandefel om man har dem på huvudet.

Ska det tolkas som att du inte har varken tilläggsförsäkring eller allrisktillägg för din hemförsäkring? :/

Kommentaren ifråga refererar till garantin, inte eventuell försäkring.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag är försäkrad så kommer nog köra på det spåret, känns som en rejäl process att försöka få det på landstinget/kommunen.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Jag är försäkrad så kommer nog köra på det spåret, känns som en rejäl process att försöka få det på landstinget/kommunen.

Du kanske kan få dem att betala självrisken i alla fall.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Fan vad surt. Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag hade skickat räkningen för hörlurarna plus sveda och värk till kommunen du bor i.
Hade de saltat eller sandat området där du halkade så hade du aldrig halkat, då hade du aldrig fått den påföljande värken och hörlurarna hade inte heller gått sönder.

/Lifooz

Man kunde ju önska att så var fallet.

Sand och salt tar inte bort halkan bara sådär. Då skulle vi inte ha så många trafikolyckor.

Permalänk
Medlem

Testa att kolla med Bose om de kan fixa. De ska tydligen ha väldigt bra service.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

drulle eller folksam hemförsäkring " stor " täcker det ( om du nu har folksam ). Självrisk 500 eller 700 kr

För att ha ett allriskskydd räcker det med Hemförsäkring Mellan. Den har dock en självrisk på 1800kr(1500kr före 2019-01-01).

Hemförsäkring Stor innefattar allrisk plus en självriskreducering som halverar självrisken till 900kr(750kr före 2019-01-01).

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett annat försäkringsbolag än folksam men som tur ingick en "drulle" i min hemförsäkran.
Hade en självrisk på 1500 kr men då jag varit olycksfri så länge och haft den ett tag landade min självrisk på 500 kr.
Pwww, sluta rätt lindrigt trots allt.

Som redan sagt, tack för alla tycken och tankar. Fick mig att ta tummen ur arslet och pröva söka på försäkran.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu