Permalänk

Råd vid uppgradering önskas

Hej
Skall uppgradera min burk och har lite funderingar/frågor:

Värt att byta ifrån 2,5 SATA SSD (850 pro) till M.2 970 Evo? (M.2 ser ju ruskigt mycket snabbare ut)
Är det något speciellt att tänka på vid byte till M.2? (pilla med BIOS lr så...)
Vill isf ha ny M.2 disk som systemdisk - att tänka på isf?

Har ingen erfarenhet av M.2 ssd disk - så därför mina frågor

Ny setup blir: 8700K, Asus ROG Maximus X Hero, 16 Gb Vengance 3200Mhz, och förhoppningsvis Samsung 970 EVO M.2 ssd

Tack
Anders

Permalänk
Medlem

@EsoxLucius: Har både en 850 pro sata och en m2 970 evo och det är i ingen märkbar skillnad. Hade jag köpt en ny ssd idag så hade jag valt en vanlig sata med mer utrymme istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Skall uppgradera min burk och har lite funderingar/frågor:

Värt att byta ifrån 2,5 SATA SSD (850 pro) till M.2 970 Evo? (M.2 ser ju ruskigt mycket snabbare ut)
Är det något speciellt att tänka på vid byte till M.2? (pilla med BIOS lr så...)
Vill isf ha ny M.2 disk som systemdisk - att tänka på isf?

Har ingen erfarenhet av M.2 ssd disk - så därför mina frågor

Ny setup blir: 8700K, Asus ROG Maximus X Hero, 16 Gb Vengance 3200Mhz, och förhoppningsvis Samsung 970 EVO M.2 ssd

Tack
Anders

Med m.2 menar du då såklart NVMe.
NVMe är på alla sätt överlägset SATA om man använder en SSD.
Men även om NVMe diskar på pappret ser oerhört mycket snabbare ut än sina SATA syskon, kan det vara svårt att märka skillnad när man använder systemet.
Men visst, i ett nytt och snabbt system skall man såklart köra med NVMe.

Ev. barnsjukdomar är sedan länga lösta, NVMe enheter dyker upp som vilken disk som helst.
Men läs manualen vilken plats du bör använda om det finns flera m.2.
Ofta så knycker en av platserna PCIe banor från någon annan plats.

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

@EsoxLucius: Har både en 850 pro sata och en m2 970 evo och det är i ingen märkbar skillnad. Hade jag köpt en ny ssd idag så hade jag valt en vanlig sata med mer utrymme istället.

Bra råd, tack

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Med m.2 menar du då såklart NVMe.
NVMe är på alla sätt överlägset SATA om man använder en SSD.
Men även om NVMe diskar på pappret ser oerhört mycket snabbare ut än sina SATA syskon, kan det vara svårt att märka skillnad när man använder systemet.
Men visst, i ett nytt och snabbt system skall man såklart köra med NVMe.

Ev. barnsjukdomar är sedan länga lösta, NVMe enheter dyker upp som vilken disk som helst.
Men läs manualen vilken plats du bör använda om det finns flera m.2.
Ofta så knycker en av platserna PCIe banor från någon annan plats.

Japp, menade NVMe disk.
Tack för bra info och råd

Permalänk
Medlem

@EsoxLucius: spela du bara på datorn? eller gör du någon form av professionellt arbete där du kopiera mycket filer från och till SSD:n?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

@EsoxLucius: spela du bara på datorn? eller gör du någon form av professionellt arbete där du kopiera mycket filer från och till SSD:n?

@Bernd_P1: Nope, bara gaming / surfing typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

@Bernd_P1: Nope, bara gaming / surfing typ.

då kan det blir svårt att motivera denna "uppgraderingen". den största vinsten gör man när man gå från en HDD till en SSD. att klättra upp ifrån SSD till NVME kan ge mätbara vinster man för det mäste kommer skillnaden inte kännas lika stort som mellan HDD till SSD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Ett exempel på skillnader mellan olika hårddisktyper.

Jag hade gått på en 2,5" SSD.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless