Permalänk
Medlem

Vår egna Astrid Lindgren har ju ett knippe böcker som definitivt är fantasy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Alla David Eddings böcker gillade jag som ung, men idag, som äldre herre vet jag inte om jag orkat med dem. Kan dock vara värt ett försök.

Jag läste om Belgarion/Mallorea/Elenien/Tamuli för några år sen.
Fortfarande bra

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Vår egna Astrid Lindgren har ju ett knippe böcker som definitivt är fantasy.

Mio, Min Mio, Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter. Pippi Långstrump är mer som en slags superhjälte i bokform i stället för serietidningsformatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Jag har läst en hel del Fantasy de senaste åren och dessa är mina absoluta favoriter som jag rekommenderar över allt annat. De är alla väldigt välskrivna med världar och magisystem som verkligen fångar intresset. Böcker som jag har haft svårt att lägga ner när jag väl börjat.

1. The Name of the Wind & A Wise Man's Fear - Patrick Rothfuss
2. Throne Of Glass serien - Sarah J. Maas
3. The Stormlight Archive - Brandon Sanderson
4. Mistborn, både den gamla och nya serien är i toppklass - Brandon Sanderson
5. Lightbringer - Brent Weeks
6. Night Angel - Brent Weeks
7. The Fifth Season - N.K Jemisin
8. Furies of Calderon(Codex Alera serien) - Jim Butcher
9. Hyperion - Dan Simmons

Hallå där! Sno inte Dan Simmons Hyperion till fantasyträsket, det är definitivt Sci-Fi!

Wikipedia

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Json_81 @SabreWulf

Eddings är nog också min favorit. Är väl anpassat för ungdomar, men jag nostalgiläser främst Belgarion/Mallorea någon gång vart 3-5 år i vilket fall. Börjar bli dags igen

A Song of Ice and Fire har väl inte nämnts här innan, vilket är lite konstigt, behöver väl ingen närmre presentation.

Wheel of Time är bra, lite synd bara att jag HELT har glömt bort vilket bok jag läste senast (lånade på bibblan så kan inte bara kolla vilka jag har, och detta var rätt många år sedan), finns så jäkla många och lär bli en del jobb att försöka luska ut var jag var

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Json_81 @SabreWulf

Eddings är nog också min favorit. Är väl anpassat för ungdomar, men jag nostalgiläser främst Belgarion/Mallorea någon gång vart 3-5 år i vilket fall. Börjar bli dags igen

A Song of Ice and Fire har väl inte nämnts här innan, vilket är lite konstigt, behöver väl ingen närmre presentation.

Wheel of Time är bra, lite synd bara att jag HELT har glömt bort vilket bok jag läste senast (lånade på bibblan så kan inte bara kolla vilka jag har, och detta var rätt många år sedan), finns så jäkla många och lär bli en del jobb att försöka luska ut var jag var

Jordan gick ju och dog när serien nästan var klar och det blev ett ganska långt avbrott. Har för mig att Knife of Dreams var den sista boken Jordan skrev.

Kanske kan hjälpa till att luska ut hur långt du kommit. Vad är det sista du kommer ihåg av serien?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hallå där! Sno inte Dan Simmons Hyperion till fantasyträsket, det är definitivt Sci-Fi!

Wikipedia

Han är redan i träsket, går omöjligt att hävda att Science Fiction inte är en samling fantasier

On topic.

Magician (samt massa därefter) av Raymond E Feist
Serien Memory, Sorrow & Thorn av Tad Williams

Ett par favoriter bland många som inte nämnts.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

@Storage Jar:

Tror de flesta huvudkaraktärerna genomgått en rätt rejäl förändring, typ växt in i sin vuxenroll. T.ex. protagonisten har slutat sätta vännerna framför allt och gått in i sin roll som snubben som måste rädda världen, någon av magiker-damerna (den unga damen från orginalgänget?) nådde någon hög rank i deras "guild", kanske blev topphönan. Tror deras stad också attackerats nyligen (samt någon inbördes konflikt i guildet?)) etc. Stavsnubben (Matt?) var dock sig lik i personlighet, även om han blivit skicklig.

Tror någon var på ön i öst, men det kan varit någon bok bak. Protagonisten gjorde något i norr, ensam tror jag.

Många väldigt vaga dylika minnen som jag inte minns hur långt efter jag läst. Jag kan har varit allt mellan 5 och typ 15 böcker in, ingen aning, glhf

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@e1m1: Låter snarare som bok 10-12

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Slänger in Assassin's serien av Robin Hobb.
Katherine Kerr om man gillar utmaningen att hålla reda på vem som är vem...

Jag gillade verkligen the liveship traders-serien av Hobb, rekar den varmt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Håller med där. 10-12 låter troligt.
Kommer du ihåg hur vädret var?

@e1m1:
@DeadMeat1234:

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Många väldigt vaga dylika minnen som jag inte minns hur långt efter jag läst. Jag kan har varit allt mellan 5 och typ 15 böcker in, ingen aning, glhf

Låter som du läst på svenska. Mitt tips är att börja om med de engelska böckerna, de sista finns ändå inte på svenska. Så gjorde jag iaf för ett par år sen, hade också läst de 10-15 första på svenska för länge sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:

Japp, antar att det var svenska, i alla fall primärt, kan mycke väl ha bytat språk mitt i. Läste WoT ungefär samtidigt som jag övergick till att föredra engelska när det var orginalspråket för böcker.

@Storage Jar:

Tror inte något hade hänt med vädret, men minns inte.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Läste mycket fantasy förr, men inte hängt med de senaste tio åren eller så.

Men Wheel of Time såklart som redan nämnts. Bästa jag läst.

Raymond E Feist var bra i början, Riftwar och Serpentwar, men sedan kan man bara sluta då han verkar ha flippat ur totalt.

Eddings gillade jag som barn.

Janny Wurts - Cycle of Fire (Stormwarden heter den första) är rätt bra och kul med lite udda infallsvinkel på traditionell fantasy, den rekommenderar jag. Bara tre rätt korta böcker, de läser du ut på en vecka.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Json_81 @SabreWulf

Eddings är nog också min favorit. Är väl anpassat för ungdomar, men jag nostalgiläser främst Belgarion/Mallorea någon gång vart 3-5 år i vilket fall. Börjar bli dags igen

Kan bara hålla med om det

I övrigt kan jag rekommedera David Gemmels Drenai-serien.
Läser & lyssnar nu på Brandon Sanderson misborn-serien vilket har varit riktigt bra.
Elizabeth Moon:s Paksenarrion såg jag någon rekommendera vilket jag bara kan hålla med om.

Skrivet av Svensktiger:

Minns främst Peter Morwood med "Klanfursten" och följande böcker.
En långkörare om ädlingen Aldric som förlorat "allt" och gärna vill hämnas.

Wow någon mer som läst dessa!

Skrivet av Necrophor:

Dessa två är det väl nästan krav på (?)
Lord Of The Rings ink. silmarillion
Wheel Of Time serien

Håller med på sätt och vis, tyvärr känns det som många börjar läsa dessa när de hoppar in på fantasy. Båda känns ganska tungarodda jämfört med den mesta annan fantasy tycker jag.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Json_81:

Japp, antar att det var svenska, i alla fall primärt, kan mycke väl ha bytat språk mitt i. Läste WoT ungefär samtidigt som jag övergick till att föredra engelska när det var orginalspråket för böcker.

@Storage Jar:

Tror inte något hade hänt med vädret, men minns inte.

Ok, synd. För det händer saker med vädret igenom hela serien typ och det hade underlättat om man ska lista ut hur långt du kommit
I början av serien är det tex extremt kallt och onaturlig vinter när dom firar nån motsvarighet till midsommarafton.
Men om du inte minns det tycker jag att du ska börja om på nytt. Och helst på engelska då.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Treant:

Patrick Rothfuss rekommenderas. Brandon Sanderson har jag inte läst men han verkar vara den mest populära fantasy författaren just nu. Hoppas att jag kan hitta hans Stormlight böcker begagnade snart så jag kan läsa!

The Kingkiller Chronicle och The Stormlight Archive är bra läsning!

Permalänk
Medlem

Håller på att läsa igenom Brandon Sandersons "cosmere cycle". Har läst Mistborns första trilogi, Elantris och håller just nu på med Stormlight Archive. Gillar Mistborn böckerna bäst hittills.
Sedan så är det White sand, warbreaker och andra trilogin av mistborn kvar. Tror inte Sanderson har släppt något mer i serien efter dessa?

Har lite andra böcker på min att läsa lista med, såsom Mark Lawrence Broken Empire serie.
Hört att den ska vara riktigt bra.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

@e1m1: Jag rekommenderar ingen att läsa A Song of Ice and Fire. Jag gillade visserligen (som vanligt) böckerna bättre än tv-serien, men bokserien är inte avslutad och det känns som att den antingen förblir oavslutad eller får ett snöpligt slut ett par år efter att tv-serien avslutats. Det är synd, för den hade en väldig potential. TV-serien var bra den med (om än väldigt lågt, utdraget tempo), men man märkte ett väldigt tydligt bryt när de passerade vad som fanns skrivet och hela produktionen skiftade till dåliga motivationer, filmiskt "snygga" jättescener med konstiga karaktärsreaktioner och svag dialog. För att inte tala om alla reality-tv influerade "reaction shots", när man klipper till närbilder på karaktärers ansikten/ögon och flämtade inandningar.

För att säga emot mig själv kan jag istället rekommendera Scott Lynch's påbörjade bokserie The Gentleman Bastards som inleds med The Lies of Locke Lamorra, Red Seas Under Red Skies och The Republic of Thieves. Den första är den klart starkaste, med den sistnämnda lite svagare då den agerar nån sorts prolog som förklarar och bekräftar saker man tidigare fått anta och spekulera i.

Jag kan också rekommendera Neil Gaiman's lite mer moderna fantasytolkningar av olika kulturers traditionella mytologi och snällare grepp om Lovecraftisk horror. De starkaste (och mest kända) titlarna är Neverwhere och American Gods. Eller för all del, hans grafiska novell-epos Sandman.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

I början av serien är det tex extremt kallt och onaturlig vinter när dom firar nån motsvarighet till midsommarafton.

Inget minne av det. Är det ifrån någon av de allra första böckerna (dvs typ bok 1-3 på engelska)?

@Release:

Jag tycker nog inte ASOIAF riktigt behöver ett riktigt avslut för att vara läsvärd. Serien har ju inte riktigt fokus på en enda stor konflikt, utan beskriver i regel flera samtidigt, och har större fokus på de iblandade karaktärernas utveckling. Serien var ju exempelvis inte slut bara för att inbördeskriget tog slut (mer eller mindre), intrigerna och konflikterna fortsätter, och de lär de göra även om white walkers slutligen besegras (eller vad det "slutgiltiga" slutet nu kan tänkas vara). Martin skulle utan vidare kunna fortsätta skriva böcker om de som överlever detta om han vill och orkar, och jag hade gladeligen läst dem.

Jag tycker inte seriens värld alls lämpar sig för att någonsin nå ett läge där man kan säga "sedan levde de lyckligt i alla sina dagar"

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@e1m1: jo jo, men jag menar att jag inte tror det kommer fler böcker, och om det kommer några så lär de vara adaptioner från tv-serien (eftersom han verkar fokuserad på den istället för bokskrivande). Min farhåga är alltså att det antingen inte kommer något mer, eller att det som till slut produceras kommer hålla låg kvalitet. Men kolla på hans utgivningstakt liksom:

  • A Game of Thrones (1996)

  • A Clash of Kings (1998)

  • A Storm of Swords (2000)

  • A Feast for Crows (2005)

  • A Dance with Dragons (2011)

  • The Winds of Winter (forthcoming)

  • A Dream of Spring (forthcoming)

Det är nu åtta år sedan den senaste boken publicerades.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@e1m1: Japp, det är det. Men vädret fortsätter att bråka på ett annat sätt efter det och är en ganska stor del av storyn. Därför jag tyckte jag att du borde börja om, om du inte kom ihåg det.

Fast om du inte gillar lågt temp, är det kanske bäst att skippa wheel of time. Jordan's senare böcker i serien var... Tråkiga. Ibland blev det skrattretande att läsa flera sidor i rad om hur en klänning eller tallkotte ser ut..
Det blev mer fart då Sanderson började hjälpa till.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Release:

Japp, att det inte blir fler böcker, eller att de indirekt blir skrivna av de som skapar serien, är givetvis något jag också hade tyckt var tråkigt. Tror dock att det redan var diskussioner om det nedsaktande tempot även när jag började läsa böckerna, något år innan ADWD släpptes, så det är väl inte nödvändigtvis tv-seriens fel, men ja, illa i vilket fall.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jordan gick ju och dog när serien nästan var klar och det blev ett ganska långt avbrott. Har för mig att Knife of Dreams var den sista boken Jordan skrev.

Nästan klar, Jordan var nästan lika bra som Mr. Martin på att låta en historia växa in the telling. Hade hälsan varit bättre hade han säkert mjölkat storyn fortfarande.

Tilläggas kan att Brandon Sanderson som avslutar serien skriver bättre än Jordan (någonsin gjorde om jag ska vara helt ärlig) gjorde sen bok 4 i serien eller så. Förstå mig rätt, älskar serien trots dess svagheter (lite klicheig och en himla många svaga jätteepisoder) men Sanderson förvaltar helt enkelt ramverket bättre. Personer och språk blir mer levande jämfört med Jordans böcker.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Nästan klar, Jordan var nästan lika bra som Mr. Martin på att låta en historia växa in the telling. Hade hälsan varit bättre hade han säkert mjölkat storyn fortfarande.

Tilläggas kan att Brandon Sanderson som avslutar serien skriver bättre än Jordan (någonsin gjorde om jag ska vara helt ärlig) gjorde sen bok 4 i serien eller så. Förstå mig rätt, älskar serien trots dess svagheter (lite klicheig och en himla många svaga jätteepisoder) men Sanderson förvaltar helt enkelt ramverket bättre. Personer och språk blir mer levande jämfört med Jordans böcker.

Haha uppdaterade min senaste post just ang det samtidigt som du skrev.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt inte rekommendera "Wheel of Time" om man inte redan har en stabil fantasy-grund att stå på.
Risken om man är "novis" är att man aldrig kommer att titta åt fantasy igen

Jordan skriver ju väldigt passionerat och det är lätt att gripas av stunden.
Men han skriver även väldigt ofokuserat och tappar bort sig hela tiden, glider in på sidospår som tar hundratals sidor att avsluta och, visar det sig senare, helt saknar relevans för handlingen.

Det är även väldigt många karaktärer att hålla reda på, så många att en fusklapp över vilka alla är och vad dom hör hemma är en bra ide.
Det hela görs inte enklare av att Jordan i långa perioder glömmer bort sina karaktärer, ibland dyker ett namn upp man inte sett på kanske 5 böcker.
Och det gäller även "huvudkaraktärerna", som även dom är en hel drös (8-10 personer?).

Kombinera en handling utan en klar röd tråd om vad som faktiskt är på gång med massor av karaktärer man inte kan avgöra om dom är viktiga eller bara ett till sidospår.
Och du får en väldigt tungläst serie.

Därmed inte sagt att man skall skippa den helt.
Jordan i sina bästa stunder är ruskigt bra på att fånga ögonblicket.
Det är väldigt lätt att gripas med i vissa situationer.

Men spara den tills du är redo.
Det är ju trots allt en amerikans författare och med det får man tjocka böcker och många ord för att beskriva enkla saker

Skulle vilja vävda att Jordan är raka motsatsen till Pratchett vad gäller stilen.
Pratchett är ju extremt disciplinerad i sina böcker (bortsett från de första och sista då) och man får känslan av att handlingen i grova drag var spikad innan ens ett ord skrevs ner.
Jordan å andra sidan visste nog inte själv vad som skulle hända på nästa sida

Resultatet är ju att Pratchett utan att skynda på saker hann med på 3-400 sidor vad Jordan inte klarade på 10000 sidor.

Permalänk
Medlem

@klantbo: Personligen rekommenderar jag Skulduggery Pleasant av Derek Landy, finns 11 böcker ute (tror och hoppas att det är fler på gång), utspelar sig i nutid på irland med magi och annat kul. Ganska lättlästa men fyllda med knäpp och mörk humor, och karaktärsutveckling genom alla böckerna.
Hans andra serie Demon Road är också bra.
Lite tyngre är Henrik Larssons serie Blodsarv, men brutalt bra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Väcker upp denna tråd lite då jag mest hänger i scifi-forumet

Är mitt uppi Mistborn-serien just nu av Sanderson och kan varmt rekommendera iaf första jag som läst ut.
Tänkte ge mig på The Stormlight Archive när jag läst ut de de 1,5 återstående böckerna jag har innan vad jag hört man ska börja med The Stormlight Archive.

Brukar annars någon gång om året läsa en Jim Butchers Dresden Files. De är fasligt repetativa att jag har svårt att läsa mer än 1st åt gången.
Någon annan som har någon Urban Fantasy att rekommendera? Gärna någon som inte utspelar sig i nordamerika.

För er som inte läser scifi särskilt mycket finns det ju böcker i gränslandet.
Rekommenderar The Rise and Fall of D.O.D.O för den är en vetenskaplig take på häxor/magi i modern tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Väcker upp denna tråd lite då jag mest hänger i scifi-forumet

Är mitt uppi Mistborn-serien just nu av Sanderson och kan varmt rekommendera iaf första jag som läst ut.
Tänkte ge mig på The Stormlight Archive när jag läst ut de de 1,5 återstående böckerna jag har innan vad jag hört man ska börja med The Stormlight Archive.

Brukar annars någon gång om året läsa en Jim Butchers Dresden Files. De är fasligt repetativa att jag har svårt att läsa mer än 1st åt gången.
Någon annan som har någon Urban Fantasy att rekommendera? Gärna någon som inte utspelar sig i nordamerika.

För er som inte läser scifi särskilt mycket finns det ju böcker i gränslandet.
Rekommenderar The Rise and Fall of D.O.D.O för den är en vetenskaplig take på häxor/magi i modern tid.

Derek Landy skrev en serie som utspelar sig i nordamerika i tre delar; Demon Road
Kanske kan vara något

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Derek Landy skrev en serie som utspelar sig i nordamerika i tre delar; Demon Road
Kanske kan vara något

Tack men jag tror du missade ett "inte" där. Jag letar alltså någon urban fantasy som utspelar sig tex i London eller bara inte i USA och gärna inte skriven för den nordamerikanska marknaden. Jag finner deras humor allt för ofta för fattig och inte alls så torr som jag vill ha den