Netvista X40 2000 årsmodell allt-i-ett

Permalänk
Medlem

Netvista X40 2000 årsmodell allt-i-ett

Är ju lite stolt över att man fortfarande har den och har nästan ett komplett original hårdvara (Ska bara fixa original datormusen)
P3 667 MHz med 128 mb internminne och 20 GB hårddisk.

Vet faktiskt inte om det fanns många "allt-i-ett" datorer på den tiden.

Permalänk
Medlem

Bezels!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

man måste bara älska hur piltageterna sitter.. typ " jäkelfasen! vi glömde piltageterna, hur ska dessa nu få plats??? ingenjören: hold my beer! "

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Vet faktiskt inte om det fanns många "allt-i-ett" datorer på den tiden.

iMac 1998-2003

https://en.wikipedia.org/wiki/IMac_G3

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna extrahera mardrömmar och 3D printa dem så är det fortfarande snyggare än den datorn.

En annan allt i ett från lite innan den tiden är ju Compaqs maskiner..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hävdar bestämt att detta skall fall in under #swec20 !

@TheCazz:
Kan du inte berätta lite mer om vart datorn kommer ifrån och varför du har den?
Använde du den när det var det hetaste som gick att få tag på?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skulle man kunna extrahera mardrömmar och 3D printa dem så är det fortfarande snyggare än den datorn.

En annan allt i ett från lite innan den tiden är ju Compaqs maskiner..

Japp, jag kom på det senare

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hävdar bestämt att detta skall fall in under #swec20 !

@TheCazz:
Kan du inte berätta lite mer om vart datorn kommer ifrån och varför du har den?
Använde du den när det var det hetaste som gick att få tag på?

Den kommer från mitt jobb sedan många år sen kastade bort den men jag tyckte det var lite häftigt att ha den så jag tog hem den och installerade Linux på den. Sedan har jag bara glömt bort den tills nyligen när en kollega fick upp ögonen på mig att det finns dessa klassiska RetroLAN för datorer. Så jag fixade till den och installerade gammalt Windows på den som den hade tidigare och sedan letade upp drivisar och fixade till den.

Tanken är längre fram vara med på ett sådant LAN och då är det rätt så bekvämt att ta med sig en dator som har allt i sig så man slipper bära på en CRT skärm.

Ska bara försöka få tag i original datormusen så är den helt komplett och kommer behålla den.

Permalänk
Medlem

Vilken fantastiskt söt liten retroburk

IBM var ganska bra med BIOS-options för att vara "märkestillverkare" om jag inte missminner mig, man kan väl göra rätt mycket på en såndär?

Den kan förmodligen göras väldigt användbar och flexibel som retrodator. Tänker i banorna att trycka i en C3 Ezra, vars multiplier kan styras med mjukvara, och som också har en hel uppsjö cacheoptions som kan manipuleras på samma sätt.

Har den ISA-port också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@TheCazz
Synd att du missade LAN:et, den hade varit en sevärdhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vilken fantastiskt söt liten retroburk

IBM var ganska bra med BIOS-options för att vara "märkestillverkare" om jag inte missminner mig, man kan väl göra rätt mycket på en såndär?

Den kan förmodligen göras väldigt användbar och flexibel som retrodator. Tänker i banorna att trycka i en C3 Ezra, vars multiplier kan styras med mjukvara, och som också har en hel uppsjö cacheoptions som kan manipuleras på samma sätt.

Har den ISA-port också?

Den har två PCI platser med lågprofiler, den ena är redan upptagen då maskinen har två nätverkskort i sig.

Skrivet av saturday_sun:

@TheCazz
Synd att du missade LAN:et, den hade varit en sevärdhet.

Tyvärr, hade varit kul att se hur det var i Halmstad, hade två kollegor som var där och sett en del bilder och video.
Men hade saker att göra hemma samt ett styrelsemöte på söndagen.
Men vi har blivit lite inspirerad att göra ett eget litet lokalt Retro för oss själva och de vi känner.
Där ska det vara 4 gamla datorer (en av dessa är då min) samt gamla TV spel maskiner kopplad mot projektor och lite lokala turneringar.

Permalänk

@TheCazz: Sexig maskin Vad sitter det för grafik i den?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

TFT'er var ju vansinnigt dyra ganska så länge.
Inte ovanligt att vilken snik laptop som helst kostade 20 papp eller mer.

Skrivet av DavidtheDoom:

@TheCazz:
Använde du den när det var det hetaste som gick att få tag på?

Vi i PCMR var ju snobbar redan då.
Så jag tvivlar på att någon entusiast suktade efter dessa när dom var nya

Nu i efterhand så är dom dock ruskigt roliga
Hoppas TS hittar tillbehören till den !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

TFT'er var ju vansinnigt dyra ganska så länge.
Inte ovanligt att vilken snik laptop som helst kostade 20 papp eller mer.

Det minns jag, höll kvar i min CRT länge (19” 1600x1200), TFT var dyrt och hade sämre upplösning. Men så enorma kanter hade jag förträngt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det minns jag, höll kvar i min CRT länge (19” 1600x1200), TFT var dyrt och hade sämre upplösning. Men så enorma kanter hade jag förträngt

Laptops hade ju oftast inte så stora bezels.
Men det var ju inte helt ovanligt att köra olika storlekar på panel i samma ram, så en del modeller kunde ju se lite roliga ut