Vill beställa skärm från amazon men priset blir dubblat??

Permalänk
Medlem

Vill beställa skärm från amazon men priset blir dubblat??

Tjena, som titeln säger så är jag sugen på o köpa Asus nya skärm PG279QZ, då den bara finns på amazon för tillfället.

när jag skulle beställa så såg ja nå Import Fees Deposit så dubblerar priset. "Price: $599.00 + $697.89 Shipping & Import Fees Deposit to Sweden Details"

Vad i hela friden är detta? totalt blir det 12000 kr med shipping och allt, sen utöver det så har jag förmodligen tullen och betala senare oxå.

Jag läste snabbt igenom info om Import fees deposit
https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?ie=UTF8&...

Där står det lite om det och att om Import fees deposit är dyrare än import fees så får man tillbaka pengarna? Förstog inte dedär så himla bra

"If the actual Import Fees are less than the Import Fees Deposit collected by us on your behalf, you'll automatically be refunded the difference to the payment method you used for the order. You'll receive a notification e-mail confirming the amount of the refund. The process takes 60 days from the shipment date."

Vad betyder allt detta och hur i hela världen kan det bli sååå himla dyrt? Finns det nån genväg genom detta för det är ju helt absurt. Eller kommer jag få tillbaka dom där 6300 kr som jag betalar för deposit grejen?

Tack!

Edit: skärmen jag vill beställa är https://www.amazon.com/PG279QZ-Ergonomic-G-Sync-Gaming-Monito...

la till länk
Permalänk
Medlem

Först och främt så är det troligen 110Volt på den skärmen.
I övrigt är det ungefär 1400 i moms. Tull vet jag inte om man slipper, om det räknas som dator.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Okej har volten nån betydelse på frakten eller priset? Momsen vet jag
men jag vill bara veta oxå om jag kommer få tillbaka de 6300 kronorna för Import fees deposit jag betalar?

Permalänk
Medlem

ja det står ju klart och tydligt på sidan.
"You won't be charged additional fees if the actual Import Fees exceed the Import Fees Deposit we estimated. For items sold by Amazon Marketplace sellers, please check the seller's policies.

If the actual Import Fees are less than the Import Fees Deposit collected by us on your behalf, you'll automatically be refunded the difference to the payment method you used for the order. You'll receive a notification e-mail confirming the amount of the refund. The process takes 60 days from the shipment date."

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Använd;
amazon.co.uk
eller
amazon.de

samt kolla vem säljaren verkligen är innan du beställer. Ofta kan en utomeuropeisk säljare gömma sig bakom skyltfönstret du besöker om det inte är Amazon själva som håller i butiken.

Jag hade varit glad om man kunde filtrera bland de olika butikerna som man besöker via Amazon men jag tror inte det skulle vara genomförbart i praktiken.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Summorna brukar stämma så det är troligtvis bara jävligt dyr frakt inbakat i priset. Tänk även på att 25% moms beräknas på inköpspris inkl. frakt så om frakten är dyr ökar även momsen som ska betalas.

Med det sagt så är Amazon naturligtvis hederliga och blir avgifterna lägre återbetalas mellanskillnaden men du behöver aldrig betala mer, skulle det av någon orsak vara så att avgifterna blir högre så står Amazon själva för mellanskillnaden.

Det läggs inte på någon tull på datorer och elektronik men du måste alltid betala svensk moms. Handlar du från en butik i ett annat EU-land med lägre moms sats (t.ex. Tyskland) måste du betala mellanskillnaden mellan deras och vår moms, i detta fallet 4%. Det gäller enbart butiker som exporterar varor till Sverige för mer än 300k per år vilket större butiker som Amazon gör men hittar du någon mindre aktör kan det vara möjligt att slippa betala den extra momsen men det är kaffepengar det handlar om och jag skulle istället rekommendera att du handlar av en stor och erkänd aktör som Amazon.

Tänk även på att det inte alltid är Amazon själva som säljer produkterna bara för att de finns på deras hemsida.

Finns den verkligen inte att beställa inom EU? T.ex. via Amazon.co.uk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Använd;
amazon.co.uk
eller
amazon.de

samt kolla vem säljaren verkligen är innan du beställer. Ofta kan en utomeuropeisk säljare gömma sig bakom skyltfönstret du besöker om det inte är Amazon själva som håller i butiken.

Jag hade varit glad om man kunde filtrera bland de olika butikerna som man besöker via Amazon men jag tror inte det skulle vara genomförbart i praktiken.

Skärmen finns ju inte där, därav problemet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Saxat från Amazon: The Import Fees Deposit is an estimation of the taxes and duties that may apply and isn't an actual calculation.

Jag tolkar det som tull och moms. För att säkerställa att försändelsen inte fastnar i importklareringen hos speditören tar Amazon ut detta i förväg. Ev mellanskillnad får du tillbaka.

Kontrollera vem speditören är och ring och fråga vad kostnaden blir med moms och ev tull om du inte kan vänta tills någon svensk ÅF har gjort jobbet, så att du slipper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

@ågren: Nepp den finns inte där inte på .de heller.

@Defender: Hur vet jag vad import fees är asså priset? det kan väl inte vara mer en 6300kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke99:

@Defender: Okej har volten nån betydelse på frakten eller priset? Momsen vet jag
men jag vill bara veta oxå om jag kommer få tillbaka de 6300 kronorna för Import fees deposit jag betalar?

Vad är det du inte förstår? De har beräknat fraktkostnad och importavgifter till 697,89 US dollar. Straxt över 259 US dollar är moms, resten är frakt, hantering och speditionsavgift. Du får inte tillbaka en krona, de betalar momsen åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke99:

@ågren: Nepp den finns inte där inte på .de heller.

@Defender: Hur vet jag vad import fees är asså priset? det kan väl inte vara mer en 6300kr?

Som sagt, summorna brukar stämma så troligtvis jävligt dyr frakt. Hör med Amazon och be dem specificera vad frakten ligger på om du vill få det bekräftat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke99:

@ågren: Nepp den finns inte där inte på .de heller.

@Defender: Hur vet jag vad import fees är asså priset? det kan väl inte vara mer en 6300kr?

Tullverket
Du kan räkna här. Glöm inte ta med frakt och Avgift som speditören tar.
Som sagt jag tror Monitor räknas in i dator och då är det ingen tull alls.
Ring annars Tullverket och kolla just med vad som gäller för monitor. Den är inte med i listan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Annars kan du gå via https://www.boxeez.se/ eller liknande företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är det du inte förstår? De har beräknat fraktkostnad och importavgifter till 697,89 US dollar. Straxt över 259 US dollar är moms, resten är frakt, hantering och speditionsavgift. Du får inte tillbaka en krona, de betalar momsen åt dig.

Nja, momsen beräknas på priset inkl. frakt så momsen är troligtvis högre än så men annars är det '+1'.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zacke99:

@Defender: Okej har volten spänningen nån betydelse på frakten eller priset?

Ja och nej. Vilken spänning som behövs är inte relaterat till amazons prissättning.

Men det är möjligt att du behöver köpa till en transformator för att konvertera vår nätspänning på 230V till 110V. Ett köp till kan alltså behövas. Men det beror lite på. Möjligt att skärmen har en extern nätadapter som klarar både 110 och 230V och då är det lugnt. Men det är inte säkert.
Så det är kanske en rimlig upplysning även om det inte är relaterat till amazons prissättning i det här läget

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zacke99:

@Defender: Okej har volten nån betydelse på frakten eller priset? Momsen vet jag
men jag vill bara veta oxå om jag kommer få tillbaka de 6300 kronorna för Import fees deposit jag betalar?

Nej, du får tillbaka mellanskillnaden om det visar sig efteråt att importkostnaderna blev billigare än det de beräknade. Blir de inte det eller ännu högre får du inte tillbaks någonting men du kommer inte heller att bli skyldig mer pengar.

Att skärmen går på 110V innebär att den är konstruerad för det nordamerikanska elnätet. Jag skulle tro att den även klarar 220-240V men det måste du kolla upp. Gör den inte det kommer den inte att fungera här utan trubbel.

Slutsats: Att köpa från USA är ofta väldigt dyrt och omständigt.

Permalänk
Medlem

@Zacke99: Frågan är ju om det inte är värt att vänta till dess att skärmen dykt upp hos svenska handlare? Jag har normalt sett inga problem med att beställa något i utlandet, men något så stort och tungt och känsligt som en bildskärm skulle jag beställa på hemmaplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nja, momsen beräknas på priset inkl. frakt så momsen är troligtvis högre än så men annars är det '+1'.

599 + 697,89 = 1296,89 USD

25 % moms på 1296,89 USD är 259,378 USD. Frakt och hantering är alltså 438,512 USD. Momsen kan inte bli högre än 259,378 USD.

Permalänk
Medlem

@Zacke99: Om man klickar på "Details" bredvid priset så ser man att det är $74.87 i frakt samt $623.02 i importavgifter.

Jag vet inte hur mycket tull det är på datorskärmar, men det är 14% på TV-apparater i alla fall. Så det blir ju $175 i moms, möjligtvis $100 i tullavgift om 14% tull stämmer, och så eventuellt speditörens tulldeklarationsavgift (~100 kr eller så). Så att det skulle bli $623.02 i importavgifter kan ju knappast vara rätt, du får väl kontakta Amazon och kolla vad de säger.

Tillägg: Just ja, man räknar moms + tull på fraktavgiften också, men det blir ju ändå inte rätt.

Permalänk
Medlem

@hakro807: Ja fan blir nog så, allt blev så himla omständigt haha och massa onödiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

599 + 697,89 = 1296,89 USD

25 % moms på 1296,89 USD är 259,378 USD. Frakt och hantering är alltså 438,512 USD. Momsen kan inte bli högre än 259,378 USD.

man betalar moms på Pris, frakt och tullavgift inget annat. Du betalar inte moms på hanteringsavgifter, aviavgifter Kafferaster, däckbyte och dylikt.
Svårt att tro att det kostar 690$ minus tullavgift att skicka en skärm hit.
Tror det är nått fel i beräkningen. Oavsett vilket rekommenderar jag att avstå. vänta tills den kommer hit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Zacke99: Om man klickar på "Details" bredvid priset så ser man att det är $74.87 i frakt samt $623.02 i importavgifter.

Jag vet inte hur mycket tull det är på datorskärmar, men det är 14% på TV-apparater i alla fall. Så det blir ju $175 i moms, möjligtvis $100 i tullavgift om 14% tull stämmer, och så eventuellt speditörens tulldeklarationsavgift (~100 kr eller så). Så att det skulle bli $623.02 i importavgifter kan ju knappast vara rätt, du får väl kontakta Amazon och kolla vad de säger.

Tillägg: Just ja, man räknar moms + tull på fraktavgiften också, men det blir ju ändå inte rätt.

Noll i EU.

Mycket möjligt att de räknar fel, åtminstone redovisar de fel. Enligt vad de redovisar är det 92 % påslag för importavgifter. MEN du kommer knappast få en skärm fraktad för 74,87 USD hur som helst.

Permalänk
Medlem

@Defender: Mjo 690 är ju en helt ny skärm liksom för o bara skicka hit den. Har för mig att jag beställt från USA förut men då betala jag liksom bara typ 300 kr i tullavgift.

6300 är ju sjuk summa för att skicka hit den som du sa.
Så bäst då kanske bara att vänta nån månad tills den når svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Först och främt så är det troligen 110Volt på den skärmen.

Tror de flesta grejerna idag är mutlivoltage 90-240V, 50-60 Hz eller vad de nu brukar skriva. Det var på den gamla tiden när man fortfarande använde järnkärnetransformatorer i prylarna då detta fortfarande var en grej.
Idag sköts detta elektriskt så det är inget problem.

Dock så hade man väl fått en USA elkabel, vilket bara är att byta mot motsvarande som passar här.

Permalänk
Medlem

På Boxeez blir det runt 8150kr ser det ut som. ca 2400 extra då alltså, lite skillnad från 699$.
Om priset stämmer, aldrig använt dem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de flesta grejerna idag är mutlivoltage 90-240V, 50-60 Hz eller vad de nu brukar skriva. Det var på den gamla tiden när man fortfarande använde järnkärnetransformatorer i prylarna då detta fortfarande var en grej.
Idag sköts detta elektriskt så det är inget problem.

Dock så hade man väl fått en USA elkabel, vilket bara är att byta mot motsvarande som passar här.

japp den klarar vårt nät. bara slänga på en adapter på proppen.

Assssuuuuuss

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

man betalar moms på Pris, frakt och tullavgift inget annat. Du betalar inte moms på hanteringsavgifter, aviavgifter Kafferaster, däckbyte och dylikt.
Svårt att tro att det kostar 690$ minus tullavgift att skicka en skärm hit.
Tror det är nått fel i beräkningen. Oavsett vilket rekommenderar jag att avstå. vänta tills den kommer hit.

Svaret var bara för att demonstrera att momsen inte kan vara mer än så. Importerar du så mottagaren står för kostnaden tillkommer moms på speditionsavgifterna. Väljer du att låta avsändaren stå för kostnaderna så kommer säkert speditionsavgifterna bakas in i fraktpriset och bli momsat hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du betalar inte moms på tull. Svaret var bara för att demonstrera att momsen inte kan vara mer än så. Importerar du så mottagaren står för kostnaden tillkommer moms på speditionsavgifterna. Väljer du att låta avsändaren stå för kostnaderna så kommer säkert speditionsavgifterna bakas in i fraktpriset och bli momsat hur som helst.

saxat från tullverket

Moms
Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Först och främt så är det troligen 110Volt på den skärmen.
I övrigt är det ungefär 1400 i moms. Tull vet jag inte om man slipper, om det räknas som dator.

Vet inte varför du blandar in volten de flesta enheter klarar både 110v och 240v pga av switchad omvandling i nätadaptrar m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Vet inte varför du blandar in volten de flesta enheter klarar både 110v och 240v pga av switchad omvandling i nätadaptrar m.m.

Vet inte varför du kommenterar. det är utrett. Dessutom länkat till skärmen från Asus om du kollat 3 inlägg upp..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB