Brain Drain III RetroLan i Skedala utanför Halmstad den 18/1-20/1 2019

Permalänk

Hade fantastiskt roligt. Hoppas att fler bygger eget till nästa LAN. Kul att se, och höra folks olika historier om delarna, hur var och när de kommer från.

Behöver en Athlon 850 till nästa gång bara, Duronen hängde inte ritkigt med de snabbaste burkarna.

Permalänk

Tack för denna gången gänget. Satan så kul det var!

Permalänk
Avstängd

Finns det någon Discord eller chatt eller liknande som ni använder?

Permalänk
Medlem

Röstar för att vi borde ha en IRC-kanal!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0LD5K00L:

Röstar för att vi borde ha en IRC-kanal!

Jo IRC-kanal vore nostalgiskt.

Permalänk

Röstar helt klart på Discord. IRC retro i all ära men Discord är vansinnigt mycket mer kapabel och har massor av fler funktioner än IRC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfbayne:

Röstar helt klart på Discord. IRC retro i all ära men Discord är vansinnigt mycket mer kapabel och har massor av fler funktioner än IRC.

"Why not both" ?
Discord för att organisera och "hänga".
IRC för att alla gamla maskiner skall kunna vara med att leka.
En IRC kanal vore ju helkul för oss som inte kan vara på plats men kan ansluta med någon gammal "häck" för att få den rätta känslan

Permalänk

Det måste finnas någon sorts Discord/irc integration? Finns ju hur mycket moddar som helst till Discord...
[edit] klart det finns: https://github.com/reactiflux/discord-irc[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfbayne:

Röstar helt klart på Discord. IRC retro i all ära men Discord är vansinnigt mycket mer kapabel och har massor av fler funktioner än IRC.

Discord tar lägre tid att starta på en 6 kärnig i7 än det tar att bota en Athlon med Windows 98.
Världens värsta bloatware är discord, tyvärr måste man använda skiten med sina klaner.

Discord fungerar inte på så gamla datorer, varken mjukvara eller prestanda finns i närheten för att dra runt det och sitta med mobilen för VoIP är inte så kul.
Team Speak 2 suger 25% ur en typisk P3 med den mist CPU krävande codecen så även det är rätt krävande för tex en P2 maskin annars fungerar TS2 helt klart med P3 och Athlon utan problem,.

Glöm Discord och TS3 för retro bruk.

Före retro är det Team Speak 2 alltså TS2 som gäller eller IRC för chat och dessa klienter kan Windows 10 och moderna Linux burkar köra med.
Vill man vara med med moderna burkar eller över nätet så får man nog hålla sig till periodiskt korrekt mjukvara, man kan inte anpassa mjukvaran efter "moderna" datorer och trender utan man får anpassa det hela efter systemen från den eran.

Och jag hostar redan TS2 server men vad jag märkt så är igen intresserad av VoIP eller chat så som IRC på retro lan då jag förespråkat detta tidigare och även nu senast och hade med mig både TS2 klient och server och mIRC klienten och satt på IRC själv.

Så som det ser ut nu, vill man vara med får man vara på plats helt enkelt.

Permalänk
Entusiast

vi har ju messengergruppen så klart också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Greed:

Blir det fler LAN?

Skickades från m.sweclockers.com

Jajemen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Röstar för att vi borde ha en IRC-kanal!

Det finns en IRC server på irc.retropc.se så det är bara att skapa en kanal där för de som vill

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infania:

Det finns en IRC server på irc.retropc.se så det är bara att skapa en kanal där för de som vill

Ska lägga till denna på mina burkar nästa gång.

Permalänk
Medlem

Hojta gärna om vilka kanaler ni är inne på sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0LD5K00L:

Hojta gärna om vilka kanaler ni är inne på sen.

Nu ligger vi i två kanaler såg jag

BD och braindrain

Visa signatur

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania Networks:.
.:info@infania.net:.