Fått kravbrev pga filmnedladdning. (NJORD)

Permalänk
Skrivet av Nagelfar:

Bara under 2018 har nästan 47 000 IP adresser blivit utlämnade.
Spontan tanke är ju att deras snifferprogram de använder är ganska värdelösa och genererar IP adresser själv på något sätt.

Ok. Tack för svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklassson:

Fick ett idag också för liknande belopp för två filmer från 2016. Kommer inte betala

Har inte preskriptionstiden på brottet gått ut? Om åtal inte blivet väckt inom en viss tid efter att brottet har begåtts så blir det preskriberat, olika lång tid för olika typer av brott men för piratkopiering borde det väl vara 2 år?

Permalänk
Medlem

Vet inte alls hur det där fungerar. Men vad säger att allt bara glöms om man betalar? Menar det att då ser dom ju garanterat chansen att skicka fler brev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Menar det att då ser dom ju garanterat chansen att skicka fler brev?

Tvärtom. Som jag sa, det här fungerar precis som Nigeriabrev. De skickar iväg en massa brev och hoppas att några... "mindre informerade"... nappar. De som inte ens erkänner deras existens orkar/kan de inte bry sig om. De vet dessutom att de inte har en chans om de skulle försöka driva det vidare.

Att du svarar/erkänner deras existens uppmuntrar dem bara. Förstår inte hur man kan komma på tanken att betala till sådana här skojare. Dessutom, det skulle skicka signalen att du erkänner det de anklagar dig för.

Om någon däremot hade tid och resurser att tjafsa tillbaka, anmäl dem för bedrägeri för fasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Tvärtom. Som jag sa, det här fungerar precis som Nigeriabrev. De skickar iväg en massa brev och hoppas att några... "mindre informerade"... nappar. De som inte ens erkänner deras existens orkar/kan de inte bry sig om. De vet dessutom att de inte har en chans om de skulle försöka driva det vidare.

Att du svarar/erkänner deras existens uppmuntrar dem bara. Förstår inte hur man kan komma på tanken att betala till sådana här skojare. Dessutom, det skulle skicka signalen att du erkänner det de anklagar dig för.

Om någon däremot hade tid och resurser att tjafsa tillbaka, anmäl dem för bedrägeri för fasen.

Ja för det hade nog inte uppmärksammat dom mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="17745780" userid="305710" name="Pekpek12"]
Ja för det hade nog inte uppmärksammat dom mer?

Skickades från m.sweclockers.com
Hörde via ett annat forum en som betalat, fick som tack 8st brev till...

Permalänk
Medlem

det var samma skit

Skrivet av Pekpek12:

Okej. Det du fick senare? Va det om samma ärende eller om ett annat, va det också från njord law?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har laddat ner musik, filmer och serier i typ 20 år nu och har aldrig fått något brev. Vad för konstig sida/tjänst använder ni som får sånt där? Personligen vill jag vara laglig så långt det går och betalar för både Netflix, Spotify, Viaplay och HBO, men tyvärr räcker inte det så långt som man skulle önska. T.ex. Netflix kanske lägger upp en serie som är väldigt intressant och man ser hela den första och enda säsongen som finns, men när man kollar på IMDB eller TV.com så visar det sig att det finns 3 säsonger.

Ja vad ska man göra? Vänta på ett Netflix kanske någon gång i framtiden lägger upp resten eller fortsätta att kolla genom att ladda ner. Som sagt, jag gör allt jag kan för att vara laglig, men när de tjänster som erbjuds är skit och inte lägger upp alla säsonger och saknar enormt mycket så har man inte så mycket val.

Men i alla fall, jag har laddat ner saker från en privat torrentracker i säkert 15 år nu. Samma sida har existerat sedan dess och ser inte ut att försvinna.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

Vet inte alls hur det där fungerar. Men vad säger att allt bara glöms om man betalar? Menar det att då ser dom ju garanterat chansen att skicka fler brev?

Eftersom det inte är någon räkning. Dom har sniffat en IP-adress och helt enkelt skickat en betalningsblankett till adressen, i hopp att personen ska tycka att det är obehagligt och betala. Vill trycka å det kraftigaste att ni INTE betalar. Du har inte ingått ett avtal med firman att köpa något, och firman är inte heller en domstol. Helt och hållet utan grund.

Det hade varit ganska underhållande om någon polisanmälde Njord för grovt fordringsbedrägeri. Skulle tro att det hade lett till en ganska intressant utveckling...

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Vem betalar 300kr för en film idag? De skulle vara om man har någon typ av samling. Har ingen läsare till filmerna som släpps på media förutom ps4an (som är kopplad till datorskärmen). En gammal dvd-brännare som ligger i en låda någonstans. Nae, filmer är billigare än så, på cmore och viasat. DVD och blueray är föråldrat!

vad är blueray?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

vad är blueray?

Skickades från m.sweclockers.com

Blu-Ray är ett mediaformat på skiva, men jag håller med. Aldrig brukar en. Skivor är från 90-talet!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Blu-Ray är ett mediaformat på skiva, men jag håller med. Aldrig brukar en. Skivor är från 90-talet!

Samma här, skaffade aldrig Blu-Ray när det kom just för att det känns meningslöst att hålla koll på skivor och byta dessa hela tiden.
På samma sätt så köper jag inte spel till PS4 eller Nintendo Switch i vanlig butik på fysisk media just för att det vore drygt att hålla på byta skiva eller kassett hela tiden. Köper allt online istället.

Ska ju komma en prenumerationstjänst till PS4 nu också, så att man likt Netflix fast för spel kan prenumerera på spel istället för att köpa dom. Exakt hur det kommer bli utformat är väl inte klar än, men gissar på att man betalar en fast månadskostnad för att få spela massor av olika spel. Kanske kommer i olika varianter och priser beroende på hur mycket man ska få tillgång till.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

Blu-Ray är ett mediaformat på skiva, men jag håller med. Aldrig brukar en. Skivor är från 90-talet!

Kommer dröja bra många år innan streaming kan ersätta Blu-Ray, om man gillar Bild och Ljud kvalité dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kommer dröja bra många år innan streaming kan ersätta Blu-Ray, om man gillar Bild och Ljud kvalité dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog de flesta inte är så kräsna. Den stora massan tycker Full HD duger fint och har kanske inte ens en 4k TV. Finns ju dessutom 4k på Netflix och säkert flera andra. Bitraten är för mig fullt godkänd. Visst blir det bättre med Blu-Ray, inget snack om saken, men frågan jag ställer mig, är det värt allt extra besvär det innebär att se på film på Blu-Ray? Svaret för mig är Nej!

Bekvämligheten med Streamingtjänster, att bara behöva slå sig ner i soffan och börja titta är värt så mycket mer.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Tror nog de flesta inte är så kräsna. Den stora massan tycker Full HD duger fint och har kanske inte ens en 4k TV. Finns ju dessutom 4k på Netflix och säkert flera andra. Bitraten är för mig fullt godkänd. Visst blir det bättre med Blu-Ray, inget snack om saken, men frågan jag ställer mig, är det värt allt extra besvär det innebär att se på film på Blu-Ray? Svaret för mig är Nej!

Bekvämligheten med Streamingtjänster, att bara behöva slå sig ner i soffan och börja titta är värt så mycket mer.

Håller inte med alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tror nog de flesta inte är så kräsna. Den stora massan tycker Full HD duger fint och har kanske inte ens en 4k TV. Finns ju dessutom 4k på Netflix och säkert flera andra. Bitraten är för mig fullt godkänd. Visst blir det bättre med Blu-Ray, inget snack om saken, men frågan jag ställer mig, är det värt allt extra besvär det innebär att se på film på Blu-Ray? Svaret för mig är Nej!

Bekvämligheten med Streamingtjänster, att bara behöva slå sig ner i soffan och börja titta är värt så mycket mer.

Bekvämligheten med skiva, bara stoppa in o köra, man vet vad man har. Inget krav på internet eller updates.
Streaming tjänsterna har inte alla gånger alla utgivna säsonger av serier du börjar titta på.

Finns för- o nackdelar med båda, jag köper film regelbundet även fast jag har HBO/Netflix. Inget behöver ju utesluta det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Håller inte med alls

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta håller inte med dig dock så det spelar ingen roll.

Skrivet av Megacrash:

Bekvämligheten med skiva, bara stoppa in o köra, man vet vad man har. Inget krav på internet eller updates.

Stoppade i en skiva åt min dotter i helgen, svårt att se hur det är bekvämt.
Massa reklamklipp att ta sig igenom för att få igång filmen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekpek12:

[quote postid="17745780" userid="305710" name="Pekpek12"]
Ja för det hade nog inte uppmärksammat dom mer?

Skickades från m.sweclockers.com
Hörde via ett annat forum en som betalat, fick som tack 8st brev till...

inte ett dugg förvånad, har man erkänt första gången genom att betala så har man öppnat dörren.
dock bra info även om den är lite "löst rykte".

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De flesta håller inte med dig dock så det spelar ingen roll.

Stoppade i en skiva åt min dotter i helgen, svårt att se hur det är bekvämt.
Massa reklamklipp att ta sig igenom för att få igång filmen.

Reklam? du menar trailers? de få gånger det har varit sånt har det stått vilken knapp man ska trycka på för att hoppa över för att komma till huvudmenyn. Jag gillar trailers jag önska det fanns på alla filmer, kul att få tips.

Kom på en annan stor nackdel med streaming, de plockar ju bort filmer/serier så du inte längre kan se dem. Ibland har du de där filmerna som du gillar att se fler gånger. Köper du filmen har du den för alltid men på streaming så kan den vara bortplockad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bekvämligheten med skiva, bara stoppa in o köra, man vet vad man har. Inget krav på internet eller updates.
Streaming tjänsterna har inte alla gånger alla utgivna säsonger av serier du börjar titta på.

Finns för- o nackdelar med båda, jag köper film regelbundet även fast jag har HBO/Netflix. Inget behöver ju utesluta det andra.

Finns ingen bekvämlighet med skiva. Säg att du kommer hem efter jobbet, du har ätit mat och vill se en bra film. Då kan du leta upp en på Netflix, HBO, Viaplay etc och börja titta eller så sätter du dig i bilen och måste åka till någon butik som säljer filmer och välja ut en.

Säg att du är ledig och du vill se 3st filmer och du faktiskt har dom filmerna hemma, ja då blir det enklare förstås, men du måste fortfarande öppna ett fodral, kanske böja dig ner och öppna en släde för att sätta in en skiva som ska spinna upp, ha störiga menyer osv. Sen när du kollat klart måste du göra det igen.

Visst, jag hör hur lat jag är, men det känns som en onödig process. Jag har använt datorer och teknik sedan början av 90-talet när jag var liten och var så klart snabbt på bollen när DVD började bli vanligt på 90-talet, men att än idag, 2019 sitta och pilla med skivor är så otroligt omodernt och utdaterat.

Jag tror, om jag ska spå i framtiden, att Blu-Ray blir det sista formatet någonsin på optiska skivor. Kommer högst troligt aldrig komma någon ny optisk skiva för filmer. Jag ser samma utveckling för spelkonsoler. Jag ska inte svära på att ingen ny konsol kommer ha optiska skivor, men om så blir fallet så är det garanterat den sista.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Reklam? du menar trailers? de få gånger det har varit sånt har det stått vilken knapp man ska trycka på för att hoppa över för att komma till huvudmenyn. Jag gillar trailers jag önska det fanns på alla filmer, kul att få tips.

Kom på en annan stor nackdel med streaming, de plockar ju bort filmer/serier så du inte längre kan se dem. Ibland har du de där filmerna som du gillar att se fler gånger. Köper du filmen har du den för alltid men på streaming så kan den vara bortplockad...

Ja, trailers. Det finns betydligt bättre sätt att få tips.
Nej, åtminstone på den här filmen går det inte att hoppa till huvudmenyn på något sätt jag hittat, man får klicka sig förbi varje trailer.

Skivor blir out of print och kan vara svåra att få tag på. De slits och kan gå sönder.
Streaming är inte enda digitala lösning, det går att köpa filmer också så slipper man att de blir bortplockade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Lite nyheter gällande Datainspektionens granskning, dock saknar artikeln källhänvisning och jag hittar inte beslutet på Datainspektionens sida så kan inte läsa mer om det.

Datainspektionen "friar" advokatbyrå - kravbrev till fildelare var inte olaglig inkassoverksamhet

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Finns ingen bekvämlighet med skiva. Säg att du kommer hem efter jobbet, du har ätit mat och vill se en bra film. Då kan du leta upp en på Netflix, HBO, Viaplay etc och börja titta eller så sätter du dig i bilen och måste åka till någon butik som säljer filmer och välja ut en.

Säg att du är ledig och du vill se 3st filmer och du faktiskt har dom filmerna hemma, ja då blir det enklare förstås, men du måste fortfarande öppna ett fodral, kanske böja dig ner och öppna en släde för att sätta in en skiva som ska spinna upp, ha störiga menyer osv. Sen när du kollat klart måste du göra det igen.

Visst, jag hör hur lat jag är, men det känns som en onödig process. Jag har använt datorer och teknik sedan början av 90-talet när jag var liten och var så klart snabbt på bollen när DVD började bli vanligt på 90-talet, men att än idag, 2019 sitta och pilla med skivor är så otroligt omodernt och utdaterat.

Jag tror, om jag ska spå i framtiden, att Blu-Ray blir det sista formatet någonsin på optiska skivor. Kommer högst troligt aldrig komma någon ny optisk skiva för filmer. Jag ser samma utveckling för spelkonsoler. Jag ska inte svära på att ingen ny konsol kommer ha optiska skivor, men om så blir fallet så är det garanterat den sista.

Jag har inget problem med om Bluray blir sista formated på skivor, varför ändra på något som är så bra??:D
Konsoller lär väl försvinna helt o hållet och man streamer spelen istället genom någon app som hbo/netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har inget problem med om Bluray blir sista formated på skivor, varför ändra på något som är så bra??:D
Konsoller lär väl försvinna helt o hållet och man streamer spelen istället genom någon app som hbo/netflix

Du har säkert rätt i att streaming av spel bli med vanligt framöver, men det kommer ta väldigt länge innan det ersätter vanliga konsolsystem. Just för att vi har inte de uppkopplingar som krävs idag för att alla ska kunna streama spel. För det första använder väldigt många wifi, vilket helt går bort om man ska stream spel.

Sen ska man absolut ha fiber och ingen taskig ADSL lina eller liknande. Inte heller 4G uppkopplingar är bra nog.

Sen ska tilläggas att för bärbara konsoler som Nintendo Switch så skulle inte streaming vara ett alternativ idag heller.

Det märks väl om man försöker använda in-home streaming via Steam. Att streama från en dator till en annan eller från en dator till en Steambox. Om den dator eller Steambox man sitter vid kör via wifi så blir det för klen responstid så det går åt skogen i spel som kräver låg fördröjning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kommer dröja bra många år innan streaming kan ersätta Blu-Ray, om man gillar Bild och Ljud kvalité dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

min fundering är, vem köper blu-ray idag?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det märks väl om man försöker använda in-home streaming via Steam. Att streama från en dator till en annan eller från en dator till en Steambox. Om den dator eller Steambox man sitter vid kör via wifi så blir det för klen responstid så det går åt skogen i spel som kräver låg fördröjning.

Beror på om man använder accesspunkt/router från rea-lådan på ica eller bra grejer.
Märktes noll skillnad på min steamlink om det var wifi eller trådat, båda fungerade fint men inget jag skulle vilja lira CS på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror på om man använder accesspunkt/router från rea-lådan på ica eller bra grejer.
Märktes noll skillnad på min steamlink om det var wifi eller trådat, båda fungerade fint men inget jag skulle vilja lira CS på.

Jag testade dels med Quake online vilket blev omöjligt på wifi då det likt CS kräver snabb respons, men testade även GTA5 vilket funkar rätt bra, krävs ingen supersnabb respons på det, men ett mer "normalt" bilspel som Need for Speed blev också lite knepigt på wifi. Det var inte svårt att spela, men man märkte helt klart skillnaden. Bytte sedan till vanlig Gigabit kabel och det gick mycket bättre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Blu-Ray är ett mediaformat på skiva, men jag håller med. Aldrig brukar en. Skivor är från 90-talet!

Vet vad bluray är. det jag undrade över var vad blue-ray är?

Misstänker att du bara snubblade på tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem

Du skall polisanmäla firman för olaga hot eller förargelseväckande beteende!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Samma här, skaffade aldrig Blu-Ray när det kom just för att det känns meningslöst att hålla koll på skivor och byta dessa hela tiden.
På samma sätt så köper jag inte spel till PS4 eller Nintendo Switch i vanlig butik på fysisk media just för att det vore drygt att hålla på byta skiva eller kassett hela tiden. Köper allt online istället.

Ska ju komma en prenumerationstjänst till PS4 nu också, så att man likt Netflix fast för spel kan prenumerera på spel istället för att köpa dom. Exakt hur det kommer bli utformat är väl inte klar än, men gissar på att man betalar en fast månadskostnad för att få spela massor av olika spel. Kanske kommer i olika varianter och priser beroende på hur mycket man ska få tillgång till.

Hur ofta byter du skiva egentligen? Kan inte se det som ett verkligt problem. Snarare tvärtom. En uppmaning till att man SKA sträcka på benen efter att ha sett klart en lång film. Vilket man förstås kanske ändå inte gör om man inte ska se en film till.

Sedan så tycker jag faktiskt det är ganska så smidigt och bekvämt att använda skivor. Både till filmer och spel. Speciellt med tanke på hur ofta det är strul med online-tjänsterna.

Trots att man har en snabb och stabil 1000 Mbit-anslutning så tar det lång tid att ladda ned de nya spelen till konsolerna, och Netflix strulade här så sent som igår.

Däremot så har jag ingen optisk läsare i min PC längre. Fast då har jag också utökat hårddiskutrymmet ganska rejält där så mitt STEAM-bibliotek finns nedladdat lokalt.