Avgöra NÄR ett grafikkort installerats?

Permalänk

Avgöra NÄR ett grafikkort installerats?

Hej!

Övergick från två HD 7970 i Crossfire till ett GTX 1070 vid något tillfälle.
Jag står i begrepp att byta CPU,moderkort och minnes strax, men innan jag installerar om Windows skulle jag önska få er hjälp.

Jag hittar inte kvittot från när jag köpte GTX 1070't och för att NetonNet skall kunna hjälpa mig så behöver de datum på ett ungefär.

Går det, i någon logg eller någonstans, att fastställa NÄR jag installerade grafikkortet?
Har testat att söka efter AMD, Radeon, Geforce, Nvidia osv. på hårddiskarna för att kunna se eventuella filers ålder.

Tuff nöt att knäcka, men jag tänkte att om någon vet hur man kan lösa detta, så är det här på detta forum

Tack på förhand,
Mvh/Calle

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Administrativ avgift

@Apelsingummi: Om du köpte det via kort , kolla din banks historik. Om du köpte kontant är du ganska körd

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

What??

Vad är din riktiga fråga?

Vad har NetOnNet att göra med att du skall byta CPU,Mobo och RAM, Och varför ska du installera om Windows?

Är det en garantifråga?

Är det en reklamationsfråga?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Leta efter någon form utav kvitto / mail på inköp utav 1070’t är nog betydligt enklare än att kolla efter loggar när en grafikkortsdriver bytts ut mot en annan...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Apelsingummi: Om du köpte det via kort , kolla din banks historik. Om du köpte kontant är du ganska körd

Skrivet av Donkey:

What??

Vad är din riktiga fråga?

Vad har NetOnNet att göra med att du skall byta CPU,Mobo och RAM, Och varför ska du installera om Windows?

Är det en garantifråga?

Är det en reklamationsfråga?

Skrivet av andreas_dock:

Leta efter någon form utav kvitto / mail på inköp utav 1070’t är nog betydligt enklare än att kolla efter loggar när en grafikkortsdriver bytts ut mot en annan...

Min riktiga fråga är, när mitt Nvidia-kort först installerades.

Jag var nog otydlig i första inlägget.
Ja, jag köpte kortet med betalkort eller kreditkort fysiskt i butik, jag beställde det inte på internet då jag behövde det BUMS. (Första pajade ett 7970, sedan det andra så jag stod helt utan kort).
Jag har varit i kontakt med banken och de kan bara redovisa sista 14 månaderna.
Jag kan låta banken söka längre tillbaka i tiden, men då behöver de veta ungefär när jag köpte det, och varje sökning hos dem kostar mig 200kr. Då jag med bankens hjälp fått fram exakt datum så kan NetonNet ta fram kvittot.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Säger som ovanstående, om du betalade med kort så gå igenom din kontohistorik och leta efter Netonnet.

Permalänk

Vad som kan ha ställt till det för mig när det gäller att söka bland filer är att jag vid något tillfälle uppgraderade från Windows 7 till Windows 10. Dock gjordes inte någon fresh install.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

@Apelsingummi: Jag antar att Nvidia installerade någon form av program för extra stöd för kortet. Du kan alltid se när katalogen skapades genom att högerklicka och välja egenskaper.

Ett annat alternativ kan vara att söka i din konversation via sms/messenger om du nämnde inköpet till någon kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag förstår fortfarande inte vad NetonNet har att göra med när du köpte kortet?

Seriös? Han skriver ju klart och tydligt att han vill försöka få fram kvittot och för Netonnet i sina system ska kunna hjälpa honom med det så behöver han veta mer specifikt när han köpt kortet. Ett tips är ju att faktiskt ta och läsa något innan man skriver

Permalänk
Medlem

NetonNet frågar ju hela tiden efter ens postnummer, och de vill att man registerar sig som kund, gjorde du det bör de ju kunna hitta alla kvitton som är kopplade till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Seriös? Han skriver ju klart och tydligt att han vill försöka få fram kvittot och för Netonnet i sina system ska kunna hjälpa honom med det så behöver han veta mer specifikt när han köpt kortet. Ett tips är ju att faktiskt ta och läsa något innan man skriver

Jag är med på att han vill ha kvitto.
Jag läste dock första posten lite fel

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv

Hitta NVIDIA mappen på hårddisken, ligger nog under program eller program (x86). Högerklicka på den och välj egenskaper. Där kan du se när mappen skapades.

Permalänk
Medlem

som Hakro skrev.
Viss risk att du på facebooks meddelandetjänst skrev till polare,
"öj, köpte ett 1070"
eller mitt grafikkort bajsade ner sig, måste köpa nytt,
eller åkte till Netonnet å köpte nytt grafikkort, världens snyggaste person i kassan.

Ingår ju att dela med sig av glädjen av ny elektronik på något sätt liksom
Använder du enbart snapchat eller liknande blir det svårare dock.
fotohistorik i mobilen av hur det blev i datorn, ball RGB etc etc?

Åtminstone grafikdrivrutiner är uppdaterade långt efter installationen, å det är antagligen dina med, så "program och funktioner" hjälper inte där, men du kanske installerade ett nytt spel i samma veva? eller annat?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Apelsingummi: Kalla mig trög men jag förstår fortfarande varför du ska ge Netonnet ett datum när det först installerades?

Är kortet trasigt?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

@Apelsingummi: Med utgångspunkt för ditt inlägg här så gissar jag nån gång mellan 28 sep och 3 okt 2016: #16412869

Permalänk
Keeper of Traditions

I device manager, öppna properties för grafikkortet, gå till events och kolla "first install date". Vet inte om det blir knasigt när man uppgraderar till Win10, men kanske värt ett försök.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

fick du någon spel till på promotion kan du kolla enkelt när du aktiverade de cd keys

Permalänk
Medlem

Vad har du för bank som tar ut 200kr för att kolla transaktionshistorik?

Visa signatur
Permalänk

@Apelsingummi: borde de inte kunna kolla på serienr på kortet om du har nån lapp kvar. Har du kartongen kvar med streckkod borde de kunna scanna.

Har du internetbank går de inte kolla själv eller söka där. ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

@Apelsingummi: Kalla mig trög men jag förstår fortfarande varför du ska ge Netonnet ett datum när det först installerades?

Är kortet trasigt?

Jag undrar också av nyfikenhet.

Har själv letat upp på min banksida men det är inte direkt smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Apelsingummi:

Hej!

Övergick från två HD 7970 i Crossfire till ett GTX 1070 vid något tillfälle.
Jag står i begrepp att byta CPU,moderkort och minnes strax, men innan jag installerar om Windows skulle jag önska få er hjälp.

Jag hittar inte kvittot från när jag köpte GTX 1070't och för att NetonNet skall kunna hjälpa mig så behöver de datum på ett ungefär.

Går det, i någon logg eller någonstans, att fastställa NÄR jag installerade grafikkortet?
Har testat att söka efter AMD, Radeon, Geforce, Nvidia osv. på hårddiskarna för att kunna se eventuella filers ålder.

Tuff nöt att knäcka, men jag tänkte att om någon vet hur man kan lösa detta, så är det här på detta forum

Tack på förhand,
Mvh/Calle

Tror på meriola som tog fram när du budade på ett amd kort..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har rotat i filer. Tack för tipset innan om "skapad datum", tänkte inte på det utan letade "senast ändrad".
Har suttit och fört logg över filerna jag hittat, men det är ett spann mellan 30e september 2016 till 29 april 2017 när jag filtrerat bort allt osannolikt. Dock kom jag att tänka på att jag måste ha använt någon form av program för att rensa efter drivrutiner.
Gjorde sökningar på Driver Sweeper och DDU (Display Driver Uninstaller) som jag verkar ha laddat ner den 28e september 2016 och zippat upp 7-zip-filen den 30e september 2016. Det sjuka är att det står att jag "ändrat" .exe-filen den 13'e, alltså innan jag ens laddat ner den.

Skrivet av Donkey:

@Apelsingummi: Kalla mig trög men jag förstår fortfarande varför du ska ge Netonnet ett datum när det först installerades?
Installation vill jag minnas dagen jag köpte det, och vet jag datumet så kan de hjälpa mig att hitta kvittot för mitt köp.

Är kortet trasigt?

Nej, men om det skulle gå sönder. Plus att jag behöver ange inköpsdatum för att registrera kortet hos Gigabyte.

Skrivet av Mieriola:

@Apelsingummi: Med utgångspunkt för ditt inlägg här så gissar jag nån gång mellan 28 sep och 3 okt 2016: #16412869

Skulle ju kunna kyssa dig! Hade inte en tanke på att jag skrivit det där! Du är härmed min veckans hjälte och borde nomineras till årets forumninja! Tusen tack!
Nu blir 30'e september vettigt som datum mht. tidsstämpeln för DDU (text längst upp i inlägget).

Skrivet av Dunder:

I device manager, öppna properties för grafikkortet, gå till events och kolla "first install date". Vet inte om det blir knasigt när man uppgraderar till Win10, men kanske värt ett försök.

Tackar för ett listigt och bra tips, tyvärr hade uppdateringar av grafikdrivrutiner skrivit över allt med nyare datum, men tack ändå!

Skrivet av trattgunnar:

Vad har du för bank som tar ut 200kr för att kolla transaktionshistorik?

Swedbank.

Skrivet av trebrecks:

@Apelsingummi: borde de inte kunna kolla på serienr på kortet om du har nån lapp kvar. Har du kartongen kvar med streckkod borde de kunna scanna.

Har du internetbank går de inte kolla själv eller söka där. ???

Kartongen har jag letat mig febrig efter, drivit ut hela källar och vindsförråden utan framgång. Brukar ALLTID spara kartongerna till dylika ting.
Tyvärr är det för lång tid tillbaks i tiden för att de ska kunna se det utan särskild spårning. Max ett år bakåt, samma när jag kollar själv i internetbanken.

Jag har hittat två .xml-filer som är loggar sedan då jag körde DDU, det verkar som om jag satte in ett HD5450 tillfälligt efter att sista HD7970't hade dött? Någon som är bra på att tolka?
2016-09-30__16-57-25_DDULog.xml
2016-09-30__16-59-51_DDULog.xml
Undrar varför jag kört två gånger?

Tur att jag väntade med att formattera disken

Tusen tack för bra hjälp av er alla!

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

@Apelsingummi: Okej, Fast om du inte har ett kvitto så lär ju inte NetOnNet gå med att åtgärda något. Ditt Kvitto är också ditt bevis och såkallat Proof of Purchase.

Att du installerat ett kort betyder ju inte per automatik att du köpt det där.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Donkey:

@Apelsingummi: Okej, Fast om du inte har ett kvitto så lär ju inte NetOnNet gå med att åtgärda något. Ditt Kvitto är också ditt bevis och såkallat Proof of Purchase.

Att du installerat ett kort betyder ju inte per automatik att du köpt det där.

Som jag har skrivit flera gånger i tråden så hjälper NetonNet mig med att få fram kvittot om de får tidpunkt och korrelerar det med mitt kortnummer.

Läs gärna hela tråden innan du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsingummi:

Som jag har skrivit flera gånger i tråden så hjälper NetonNet mig med att få fram kvittot om de får tidpunkt och korrelerar det med mitt kortnummer.

Läs gärna hela tråden innan du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Netonnet är generösa, men du är registrerad som medlem nu, för vi kan kalla det problemlösa framtida inköp?

Någon framgång ännu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless