Microsoft avslutar stödet för Windows 10 Mobile i december 2019

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslutar stödet för Windows 10 Mobile i december 2019

Mjukvarujätten Microsoft meddelar nu att bolagets satsning på mobiltelefoner blir ett avslutat kapitel den 10 december 2019, då de sista säkerhetsuppdateringarna släpps.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så ursäkten att sabba desktop Windows UI p.g.a. att dom ville ha liknande design över alla plattformar är borta !
Utan tvivel så jobbar dom nu hårt för att återställa all skada dom gjort.

Om MS bara kunde vara en smula konsekventa om dom vill ha ett mobeilt OS eller inte så skulle tillverkare och användare våga investera i det.
Jag menar dom har ju investerat och strax efter dödat det åtskilliga gånger nu.
Vilket är synd, W10 UI passar bättre på handhållna enheter och de flesta som använd Windows telefoner verkar vara rätt nöjda.

Permalänk
Medlem

Det var ju väldigt bra det här! Det var deras jävla mobilsatning som tog ifrån mig min älskade startmeny i Windows 8, som man självklart inte skall behöva tredjepartsprogram för att få. Visst, den i Windows 10 är lite platt och konstig men tycker det är OK ändå. Huvudsaken är att den inte täcker hela skärmen längre, vilket var mobilsatsningens fel, så jag har varit skadeglad åt varenda negativ nyhet vad gäller Windows Phone och Windows Mobile, och jag är glad att tramset nu går i graven.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

jag är ledsen att "tramset" går i graven, 950xl är överlägset bästa telefon jag använt och fast jag kört android i snart 2 år saknar jag fortfarande win10 mobile

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Smaken är som baken...

Min Lumia 640 med Win10 Mobile Beta var en av de bästa telefonerna jag haft.

När man väl blivit bekväm med UI så är det överlägset både iOS och Android när det kommer till navigation och att hitta appar.

Tyvärr var det just (bristen på) appstödet som gjorde jag fick gå tillbaka till Android.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Windows Phone och Windows Mobile var trevliga synd bara på all misskötsel som ledde till dess undergång. Det kunde ha varit en bra konkurrent till duopolet och drivit på utvecklingen, se till exempel att en stor "nyhet" är att Android Q ryktas få mörkt tema vilket jag hade på min WP8 Lumia 920 för 5+ år sen....

Sen att Microsoft försökte få sitt desktop/dator OS att bli mer som mobiler var ju mindre bra, förstår tanken men inte hur det skulle vara möjligt att skala i så pass varierad hårdvara och storlek...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så ursäkten att sabba desktop Windows UI p.g.a. att dom ville ha liknande design över alla plattformar är borta !
Utan tvivel så jobbar dom nu hårt för att återställa all skada dom gjort.

Om MS bara kunde vara en smula konsekventa om dom vill ha ett mobeilt OS eller inte så skulle tillverkare och användare våga investera i det.
Jag menar dom har ju investerat och strax efter dödat det åtskilliga gånger nu.
Vilket är synd, W10 UI passar bättre på handhållna enheter och de flesta som använd Windows telefoner verkar vara rätt nöjda.

Vi fick några stycken att börja använda mobiler till att läsa på pga att Nokia telefonerna var billiga och det var lätt att sätta upp stora ikoner för det som de tyckte var viktigt. Nu tror jag några få har kvar Sonja telefoner. Men då de sett vad som gick. Var steget till en padda inte lågt. Så de kör Android eller iOS. Men att lära någon som är 70+ som inte vill lära sig så var det smidigt.
Sista jag körde live var phone8. Fast bara för att testa några dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Redigt trams. Blev totalt screwed over med både Windows Mobile 6.5, Windows Phone 7.5 och Windows Phone 8.5, som varje gång lades ned för total nyutveckling och slopad bakåtkompatibilitet.

Förhoppningsvis satsar Microsoft på att släppa Surface Phone med Android framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

@Ozzed: Smaken är som baken...

Min Lumia 640 med Win10 Mobile Beta var en av de bästa telefonerna jag haft.

När man väl blivit bekväm med UI så är det överlägset både iOS och Android när det kommer till navigation och att hitta appar.

Tyvärr var det just (bristen på) appstödet som gjorde jag fick gå tillbaka till Android.

Så är det nog. Själv har jag alltid gillat mycket luft och öppna ytor i alla UI'n och tyckier WP och WM känndes extremt klaustrofobiska, samma som "startskärmen" i Windows 8 som jag hatar.

Det hade nog kunnat gå bra för Windows Phone/mobile om det inte var för att Microsoft bestäde sig för att det var en bra strategi att inkräkta på andra OS. Det fick ju dels folk att vägra testa, och dels för att det skrämde iväg utvecklare, trots "DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS DEVELOPERS!", Sedan var det också så på mitt arbete och i min bekantskapskrets att folk hade föreställningen att det bara var prettos och hipsters som hade WP, och de få WP-användare jag talat med genom åern har delvis bekräftat den bilden. Har känts som att de typ gjort det till sitt Life-mission att få folk att byta till WP. Hade nog varit bättre om de inte försökt med det för så gör ju inga andra, som det är idag så har de som vill ha Android Androud och de som vill ha iPhone har iPhone. Man tjatar inte på varandra att byta, men den "hyfsen" har aldrig riktigt funnits hos Windows phone-användare, utan det skall iderligen talas om WP's förträfflighet.

Sen förstörde de Nokia. Lumia-hårdvara med Android hade varit väldigt trevligt och hälsosamt för ekosystemet.

Och att folk betedde sig som att WP är typ någon liten startup i en källare som är väldigt indie och underdog... Jo tjena. Vi pratar här om ett multimiljarddollarföretag, som trotts sina enorma tillgångar inte ens lyckades få Wp över 2% marknadsandel globalt. Det är ju skämskudde på det.

Skall väl sägas att av de jag känner så har alla idag bytt till Android eller iPhone, och de pratar inte längre om sina mobil-os så det har blivit mer normalt nu och jag hyser inte agg mot någon idag utan inlägget ovan är mer en reflektion av hur det var när det var som värst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte fick till det.
Gillade min 950xl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Synd att de inte fick till det.
Gillade min 950xl

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillade verkligen min 950 också, Måste dock erkänna att operativsystemet va skräp jämfört med Android

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så ursäkten att sabba desktop Windows UI p.g.a. att dom ville ha liknande design över alla plattformar är borta !
Utan tvivel så jobbar dom nu hårt för att återställa all skada dom gjort.

Om MS bara kunde vara en smula konsekventa om dom vill ha ett mobeilt OS eller inte så skulle tillverkare och användare våga investera i det.
Jag menar dom har ju investerat och strax efter dödat det åtskilliga gånger nu.
Vilket är synd, W10 UI passar bättre på handhållna enheter och de flesta som använd Windows telefoner verkar vara rätt nöjda.

UI är inte problemet, problemet för Microsoft var att de inte hade någon jävla strategi och inte levererade. WP7.X, WP8, WP8.1 och W10M hade alla helt olika körverk och ramverk som till stor del krävde att utvecklarna skrev om programmen från grunden för att ta del av den senaste tekniken. Blackberry levererade enterprise-funktioner till BB10-OS långt innan (och de började ju också om!) vi fick samma funktioner i WP8.1, de hade inte problemet med inkompatibla ramverk år till år och det dog ändå ut. Microsoft kunde inte ens få med sig Microsoft och Microsoftpartner, det hjälpte inte att betala utvecklare för att plattformen var relativt svår att utveckla till.

För att Microsoft skulle vara kvar på fältet hade de behövt skippa Kin, de hade behövt vidareutveckla WM6.X fram till dess att någon ersättare var tekniskt bättre och programvara hade behövt varit enklare att porta från iOS och Android. Då hade de kanske kunnat haft några procent av marknaden och appar hade funnits. Nu var alla som förut tillverkade WM6.X-enheter tvungna att helt överge Microsoft 2-3 år för att sen ge ut någon halvhjärtad enhet som det inte gick att utveckla för för att sen upprepa det hela med varje större uppdatering av WP fram tills alla hade gett upp. Det föregicks såklart av att de blev lovade massor saker som aldrig levererades.

De som var bra på C#/.NET för mobila enheter köpte de också upp (Xamarin) lagom till att W10M var redo att begravas. Långt efter det fanns någon vits med deras teknik på mobiler. På skrivbordet så har de inte gjort något vettigt med Windows Runtime/UWP heller och det blir säkert legacy snart.

Permalänk
Medlem

1. Köp Nokia
2. Använd inga patent
3. Producera inga telefoner
4. Lägg ner OS

Dom är duktiga på det där så dom gör typ likadant med Skype

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Synd att de inte fick till det.
Gillade min 950xl

Skickades från m.sweclockers.com

Det är svårt att få till det när Nadella är emot tanken av ett tredje ekosystem i mobila sfären.

Nadella skrev om detta i sin bok Hit Refresh hur har inte förstod behovet av ett tredje ekosystem om man inte ändrade hur man använde just enheten och därav var Nadella emot det beslutet som Ballmer delvis bestämde.

Permalänk
Medlem

Hatar goggle & deras vi säljer alla uppgiufter till de företag som betalar så e väldigt synd detta dessutom så var win phone den bästa telefon jag haft en Lumia 950 eller vad den hette saknade inga appar använder bara spotify & karta, telefon + mejl på telefon ja office också för jobbet annars så gör jag allt på dator tycker tom illa om bärbar dator

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Just designen IU var på Microsoft telefoner var det som för egen del gjorde dessa totalt ointressanta, samma med Windows 8, på Windows 10 slipper man åtminstånde dessa färgglada rutor, och med annan startmeny är Windows 10 användbart, Windows 8 var det inte ens med annan startmeny, dock tex Linux mint är vettigare på det mesta i IU än allt MS hittar på, samt med Linux kan man få IU precis som man vill ha det i allt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hade 950 XL å gillade den verkligen, windows mobile var helt ok de med men apparna till de såg aldrig bra ut.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Inaktiv

De får förbättra stödet för att köra varandras appar. Alltså de flesta appar är inte på något sätt krävande och mobilerna är dessutom idag kraftiga.
Att varenda teknikföretag skulle utveckla app för microsoft, goole och apples system går ej. Detta leder till att marknaden för nya os är liten och detta bidrog till att microofts dog.
Nu idag så har jag som en väldigt stor del mitt busskort i mobilen, kommer det en ny mobil-os utan denna app. Ja då lär jag ej köpa en sådan mobil oavsett hur bra den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Det är svårt att få till det när Nadella är emot tanken av ett tredje ekosystem i mobila sfären.

Nadella skrev om detta i sin bok Hit Refresh hur har inte förstod behovet av ett tredje ekosystem om man inte ändrade hur man använde just enheten och därav var Nadella emot det beslutet som Ballmer delvis bestämde.

Fanns fyra plattformar som var större än Microsoft någonsin var eller blev under 2010. En av dessa dödade de givetvis i samarbetet med Nokia (Symbian skeppade på över 100 miljoner enheter 2010) och den andra hade somnat in (och fick inga fler feature-uppdateringar) lagom till W10M kom ut. Både Microsoft och Elop hade helt galna visioner om marknadsandelar/försäljning. När samarbetet inleddes och Symbian dödades fanns inte ens Mango, och det fanns aldrig någon chans hur positiv Nadella ens hade kunnat vara om vi ersatte Nadella med en Nadella från ett annat universum för WP att omedelbart sälja på 50-100 miljoner Nokia-enheter om året, när Lumia 920/820 lanserades ungefär två år efter Elop tillträdde hade redan halva verksamheten avskedats och det var för sent att rädda något av det hela.

Den enda WP-enheten som såldes i större volym (520) fick aldrig W10M, så de visade inte ens att de ville behålla kunderna de hade.

@Ase: Du hade ju bara Bing Ads överallt istället.

Permalänk
Medlem

Karma.

MS dödade Nokia med sitt OS för framtiden Maemo/Meego, sedan dödade MS sitt eget OS gång på gång med omstarter.

Permalänk
Medlem

Windows Phone var ett sjukt smidigt system och fruktansvärt optimerad, kan inte komma ihåg en dag min Lumia 800 laggade i menyerna. Det var dock ganska försent då apputvecklare var ganska fast beslutna att utveckla enbart för android och iOS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 10 Mobile föll mig oerhört i smaken och jag gillade även att priset på enheterna tenderade att vara oerhört bra kontra vad man fick.

Jag trodde att Microsoft skulle lyckas få ut mera ur satsningen på "Universal Windows Platform" vilket avsevärt hade stärkt mobiltelefon-delen där många användare menade sig sakna diverse appar, även om jag personligen anser att "Progressive Web Apps" är det direkt intressanta av uppenbara anledningar såsom ett oberoende kontra app-butikers nåder samt att PWA är fristående från OS-plattform som sådan och teoretiskt fungerar på alla system som har en hyfsad webbläsare.

Men men, sådant är det.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt då jag faktiskt gillade Windows phone skarpt, har själv en Nokia Lumia 530.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om 'Launcher 10' till Android om ni saknar UI från WM10.
Fungerar som substitut för mig även om man i övrigt får dras med Android och dess för och nackdelar.

Smått märkligt att Microsoft släpper Outlook för Android och att den är kass jämfört med mejl och kalender i WM10. Kalendern visar inte veckonummer, jag kan inte ställa in hämtning av epost, varken manuell eller i fasta intervall, enbart push.

Jag saknar WM10 rejält och på tal om optimerat, min Android gör nog av med dubbla mängden datatrafik i månaden trots samma användning. Offlinekarta vet inte Google vad det är...suck. En del saker var bättre förr.

Permalänk
Medlem

@Reckie: Ruggigt tack Gillar det!
Simpelt, snyggt. Passar bra på min note 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kan tipsa om 'Launcher 10' till Android om ni saknar UI från WM10.
Fungerar som substitut för mig även om man i övrigt får dras med Android och dess för och nackdelar.

Smått märkligt att Microsoft släpper Outlook för Android och att den är kass jämfört med mejl och kalender i WM10. Kalendern visar inte veckonummer, jag kan inte ställa in hämtning av epost, varken manuell eller i fasta intervall, enbart push.

Jag saknar WM10 rejält och på tal om optimerat, min Android gör nog av med dubbla mängden datatrafik i månaden trots samma användning. Offlinekarta vet inte Google vad det är...suck. En del saker var bättre förr.

Offlinekartor finns i Maps...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

*sad panda*
Detta innebär att när min Lumia 950 (arbetstelefon) kastar in handduken så finns det bara fruktmobiler jag får välja

Permalänk
Medlem

Håller fast vid min privata 550 till slutet.
Har dock en IPhone som arbetstelefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt, efter alla år så var jag tvungen att överge Windows Phone/Mobile när bank-ID slutade fungera nu vid årsskiftet. Ett överlägset OS, men som konstaterat så var bristen på appar det som kostade. Lumia 950 XL var en magisk telefon som höll ändå in till mållinjen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Offlinekartor finns i Maps...

Skickades från m.sweclockers.com

Förklara gärna hur, har enbart hittat att jag tillfälligt kan lägga ett mindre område i minnet, inte hela länder?