Skydda Windows från klåfingriga barn..

Permalänk
Medlem

Skydda Windows från klåfingriga barn..

Vilka inställningar/program behöver man för att förhindra att ungarna kan ladda hem och installera diverse skadliga program?

Har en 11 årig hacker som precis fyllt sin dator med diverse krypterade filer och opassande program som inte går att få bort.
(Håller på att formatera/ominstallera, men vill förhindra att det sker igen)

Permalänk
Medlem

Testa magicdesktop eller så ksk du har en gammal sandisk sticka med U3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

W10 har ju föräldrakontroll på konton.
Sätt upp ett begränsat konto och lyssna på gnället när ingenting du inte godkänner kan installeras

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

W10 har ju föräldrakontroll på konton.
Sätt upp ett begränsat konto och lyssna på gnället när ingenting du inte godkänner kan installeras

Funkar detta bra? Hittade det när jag googlade aå det är nog det första som åker in. Hellre gnället än att ta hem allting på nytt över 10mbit adsl..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Funkar detta bra? Hittade det när jag googlade aå det är nog det första som åker in. Hellre gnället än att ta hem allting på nytt över 10mbit adsl..

Skickades från m.sweclockers.com

Just föräldrakontroll kanske inte behövs.
Man kan ju justera rätt mycket via helt vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Just föräldrakontroll kanske inte behövs.
Man kan ju justera rätt mycket via helt vanliga användare.

Ju mer jag kan låsa för honom desto bättre.
På 3 dagar har han installerat ca 10-20 malware, krypterat sitt steambibliotek, lagt in ”hackz” för Fortnite, försökt skaffa ”free v-bucks”, installerat en drös ”antivirus” för att åtgärda som i sin tur skapat nya fel... detta trots en hel del prat om vad som händer när man fuskar, vad som händer när man
Installerar fishy programvara osv.

Nu vill jag låsa datorn såpass att det skall vara som en biblioteksdator occh sen hellre låsa upp bit för bit i takt med att man kan ta ansvar för sina saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lösningen är enkel. Sätt lösen i BIOS och sätt datorn i vardagsrummet. . Ungen får bara spela när du tillåter.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Lösningen är enkel. Sätt lösen i BIOS. Ungen får bara spela när du tillåter.

Hahaha, ja det är en lösning, men han gör dock skolarbete på den med. Det är just nedladdning/installation av program osv som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ju mer jag kan låsa för honom desto bättre.
På 3 dagar har han installerat ca 10-20 malware, krypterat sitt steambibliotek, lagt in ”hackz” för Fortnite, försökt skaffa ”free v-bucks”, installerat en drös ”antivirus” för att åtgärda som i sin tur skapat nya fel... detta trots en hel del prat om vad som händer när man fuskar, vad som händer när man
Installerar fishy programvara osv.

Nu vill jag låsa datorn såpass att det skall vara som en biblioteksdator occh sen hellre låsa upp bit för bit i takt med att man kan ta ansvar för sina saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att du även bör se över resten av nätverkets rättigheter
Var iofs ett tag sen jag gjorde nåt liknande men du kan ju vitlista de program h*n har tillgång till:
https://www.thewindowsclub.com/whitelist-program-windows-10

Permalänk
Medlem

Perfekt! Tusen tack för tipsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om han kan installera program så har kontot administratörsrättigheter. Ändra kontotyp till användare så kan han inte installera program utan att först logga in med ett konto med administratörsrättigheter.

Skickades från m.sweclockers.com