Permalänk

Dåligt luftflöde?

Har ett Fractal Design Define S som jag inte riktigt blir klok på. När jag har sidopanelen och fronten av så sjunker temperaturerna på CPUn och GPUn med ungefär 10 grader. Det jag har läst mig fram till så borde det betyda att jag har för dåligt luftflöde i lådan.

Men jag förstår inte riktigt hur. Jag har totalt 8 fläktar i lådan. 3 st 140mm Corsair ML140 som insug i fronten, 1 st 120mm Corsair som insug i botten, 2 st 140mm Fractal Design som följde med chassit som utsug bak och i toppen samt en Noctua nh-d15 med två fläktar. Så jag tycker inte att luftflöde borde vara dåligt..

Vad kan det bero på? Kan det vara så att mitt chassi bara har dåligt luftflöde i grunden? Har jobbat mycket med kablarna i lådan, så det kan inte bero på det. Dessutom så är den helt nystädad, så den är helt dammfri.

Här kommer ett par bilder
https://imgur.com/a/XzUq3MS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sledgestone:

Har ett Fractal Design Define S som jag inte riktigt blir klok på. När jag har sidopanelen av så sjunker temperaturerna på CPUn och GPUn med ungefär 10 grader. Det jag har läst mig fram till så borde det betyda att jag har för dåligt luftflöde i lådan.

Men jag förstår inte riktigt hur. Jag har totalt 8 fläktar i lådan. 3 st 140mm Corsair ML140 som insug i fronten, 1 st 120mm Corsair som insug i botten, 2 st 140mm Fractal Design som följde med chassit som utsug bak och i toppen samt en Noctua nh-d15 med två fläktar. Så jag tycker inte att luftflöde borde vara dåligt..

Vad kan det bero på? Kan det vara så att mitt chassi bara har dåligt luftflöde i grunden? Har jobbat mycket med kablarna i lådan, så det kan inte bero på det. Dessutom så är den helt nystädad, så den är helt dammfri.

Define S är inte ett chassi för bra ventilation, det är för tystnad.
Antar att du har ett grafikkort som dumpar all sin värme i lådan där även din D15 huserar ?

Med det sagt så är dina Corsair ML140 betydligt bättre än FD fläktarna på att skapa det lufttryck som behövs för att flytta luft genom FD's rätt restriktiva galler.
Överväg att använda ett par som utblås istället.

Permalänk
Inaktiv

Jag har exakt samma chassi och fläktkonfiguration (endast Fractal fläktar dock) som dig och jag har väldigt bra luftflöde. Jag antar att den 140mm fläkt du har i toppen av lådan sitter längst bak? Har en annan CPU kylare än dig men det borde inte göra någon skillnad.

Mitt grafikkort går då åtskilliga grader svalare i detta chassi jämfört med Meshify C och CPUn är på samma temp. Det enda jag kan tänka mig är att prova med att ändra varvtal på fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag har exakt samma chassi och fläktkonfiguration (endast Fractal fläktar dock) som dig och jag har väldigt bra luftflöde. Jag antar att den 140mm fläkt du har i toppen av lådan sitter längst bak? Har en annan CPU kylare än dig men det borde inte göra någon skillnad.

Mitt grafikkort går då åtskilliga grader svalare i detta chassi jämfört med Meshify C och CPUn är på samma temp. Det enda jag kan tänka mig är att prova med att ändra varvtal på fläktarna.

Hur mycket skiljer GPU-tempen om du tar bort sidan och frontpanelen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Define S är inte ett chassi för bra ventilation, det är för tystnad.
Antar att du har ett grafikkort som dumpar all sin värme i lådan där även din D15 huserar ?

Med det sagt så är dina Corsair ML140 betydligt bättre än FD fläktarna på att skapa det lufttryck som behövs för att flytta luft genom FD's rätt restriktiva galler.
Överväg att använda ett par som utblås istället.

Jo, jag har ett 1070ti precis under kylaren. Sitter väldigt tätt inpå.

Jag har en ML140 som jag inte har satt dit än. Så jag skulle kunna ha den som utsug också. Då har jag totalt 3. Men jag ska testa att sätta Corsairfläktarna där bak också.

Återkommer med resultat senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av frong:

Hur mycket skiljer GPU-tempen om du tar bort sidan och frontpanelen?

Glömde skriva att jag hade fronten borta när sidopanelen också var av, så temperaturen var samma. Alltså 11 grader kallare på GPUn när allt var av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag har exakt samma chassi och fläktkonfiguration (endast Fractal fläktar dock) som dig och jag har väldigt bra luftflöde. Jag antar att den 140mm fläkt du har i toppen av lådan sitter längst bak? Har en annan CPU kylare än dig men det borde inte göra någon skillnad.

Mitt grafikkort går då åtskilliga grader svalare i detta chassi jämfört med Meshify C och CPUn är på samma temp. Det enda jag kan tänka mig är att prova med att ändra varvtal på fläktarna.

Har du jämför temperaturerna med front och sidopanelen av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta bort alla fläktar utom två, insug vid cpun och en insug längst ner i fronten. : ]

Permalänk
Skrivet av ZZUPER:

Ta bort alla fläktar utom två, insug vid cpun och en insug längst ner i fronten. : ]

Ska testa! Jag antar att jag inte behöver ta bort fläktarna utan att det räcker med att stänga av dom som jag inte ska använda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Hur mycket skiljer GPU-tempen om du tar bort sidan och frontpanelen?

Skrivet av Sledgestone:

Har du jämför temperaturerna med front och sidopanelen av?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ej testat utan sidopanel/frontpanel. Min jämförelse var istället mot ett annat populärt chassi.
Har däremot testat med öppen "lucka" på sidopanelen både passivt, som in och utblås men då steg temperaturen eller förblev densamma.
Luften från utblåsen är för övrigt sval till ljummen beroende på belastning så luftflödet är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Har ej testat utan sidopanel/frontpanel. Min jämförelse var istället mot ett annat populärt chassi.
Har däremot testat med öppen "lucka" på sidopanelen både passivt, som in och utblås men då steg temperaturen eller förblev densamma.
Luften från utblåsen är för övrigt sval till ljummen beroende på belastning så luftflödet är bra.

Ok : - )

Har du prövat olika fläktkonfig och kommit fram till att så du har nu är bäst? Jag kör nämligen utan sid-/frontpanel på mitt just nu för jag får sån otrolig skillnad på GPU-temp då.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Ännu en tråd där en bild kan förklara problemet
Upp med en bild på din build så vi får se om det är någonting annat som felar

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Ännu en tråd där en bild kan förklara problemet
Upp med en bild på din build så vi får se om det är någonting annat som felar

Fixar en bild senare ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag lagt till bilder i orginalinlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fractal chassina är fokuserade på tystnad och inte specifikt luftflöde. 10 graders skillnad verkar vara normalt om man kollar på Gamernexus olika chassitester. Nästan alla chassis de testar får ju 10 graders skillnad om man tar av fronten. Bara att kolla på R6an för så får man ett hum om hur det är.

Kör själv med 8 fläktar i mitt R6chassi. AOI Radiatorer och fläskiga kylartorn äter luftflöde som bara den. Jag hade haft botten fläkten längre fram i chassit. Luft in i front/botten och luft ut bak/tak, från hörn till hörn.

Permalänk
Skrivet av employed:

Fractal chassina är fokuserade på tystnad och inte specifikt luftflöde. 10 graders skillnad verkar vara normalt om man kollar på Gamernexus olika chassitester. Nästan alla chassis de testar får ju 10 graders skillnad om man tar av fronten. Bara att kolla på R6an för så får man ett hum om hur det är.

https://www.youtube.com/watch?v=cHGAJYcgBHI

Kör själv med 8 fläktar i mitt R6chassi. AOI Radiatorer och fläskiga kylartorn äter luftflöde som bara den. Jag hade haft botten fläkten längre fram i chassit. Luft in i front/botten och luft ut bak/tak, från hörn till hörn.

Ok, då kanske det är så enkelt att det är så!

Dock så ser det bättre ut nu. Öppnade upp en moduvent till och la till ett utsug. Drog ner alla fläktar till ungefär samma RPM ~800.

Nu ligger CPU-tempen med stängd låda på 65 grader. Alltså 6 grader bättre än förut. Ska köra Prime95 lite längre för att se om det verkligen stämmer.

Dock så har jag en annan fundering. Nu när jag har lagt till en massa fläktar, så verkar min överklockning ha blivit instabil. Prime och realbench kraschade precis som dom aldrig gjort förut. Höjde volten till 1.290 från tidigare 1.285. Kan mer fläktar verkligen påverka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sledgestone:

  • För att bättre förstå luftflödet till grafikkortet, skulle jag ha testat att stängt av fläkten i toppen och likaså i botten samt tillfälligt tagit bort de tre vita små plåtarna vid expansionsplatserna. Det borde ge lägre temp på grafikkortet då mer luft flödar bakåt till dess fläktar.

  • Om luftflödet är för mycket uppåtriktat finns risken att CPU-kylaren suger i sig varmluft från grafikkortet, kanske speciellt med de dubbla fläktarna i CPU-kylaren. Även detta borde kunna bli bättre med förslaget till test.

  • Grundläggande är att CPU-kylaren får bra hjälp av fläkten bak. För att kunna höja fläkthastigheten utan det extra oljud som kan förekomma då fläktar jobbar nära perforerade galler, så kan man klippa bort gallret och ersätta med ett trådgaller som släpper igenom mer luft och inte ger upphov till nämnda vibrationer. Typ så här: https://i.imgur.com/3FMdQrC.jpg

  • Om det visar sig att detta inte stämmer, så har även jag lärt mig nåt

Lade till bild.
Permalänk
Inaktiv

@Sledgestone: Lite halvkass bild på fläktarna som sitter i fronten, men det ser ut som att du har satt dem så att de trycker ut luft, inte tar in luft.

Permalänk

Nej, fläktarna sitter rätt väg. Pilen pekar inåt.

Men nu har jag betydligt större problem än temperaturerna.. Realbench kraschar konstant på Luxmark. Har höjt volten och sänkt multipliern utan framgång. Datorn har inte kraschat en endaste gång på ett halvår. Men nu helt plötsligt efter att jag lagt till fler fläktar så lever den ett eget liv. Fattar ingenting..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Sledgestone: Och tempen är när du kör Realbench?

Permalänk
Skrivet av anon25463:

@Sledgestone: Och tempen är när du kör Realbench?

Både realbench och Prime95 26.6 small fft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mja, vänd på fläktarna i flänsen, kör insug på bakfläkten.. Tabort den i taket +alla förutom en insug längst ner i fronten är mitt bet.. : P¨~

Permalänk
Avstängd

Varför vill många ha så små chassi?
Är ju både svårt att meka i och det blir lättare varmt än 1 större.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Varför vill många ha så små chassi?
Är ju både svårt att meka i och det blir lättare varmt än 1 större.

Dom tar mindre plats än stora chassin.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Varför vill många ha så små chassi?
Är ju både svårt att meka i och det blir lättare varmt än 1 större.

Svårt att ha ett Fractal Design Define XL R2 stående på skrivbordet utan att vara rädd att bordet ska gå itu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

@MinscS2:
Jag har mitt corsair 750D på skrivbordet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sledgestone:

Har ett Fractal Design Define S som jag inte riktigt blir klok på. När jag har sidopanelen och fronten av så sjunker temperaturerna på CPUn och GPUn med ungefär 10 grader. Det jag har läst mig fram till så borde det betyda att jag har för dåligt luftflöde i lådan.

Men jag förstår inte riktigt hur. Jag har totalt 8 fläktar i lådan. 3 st 140mm Corsair ML140 som insug i fronten, 1 st 120mm Corsair som insug i botten, 2 st 140mm Fractal Design som följde med chassit som utsug bak och i toppen samt en Noctua nh-d15 med två fläktar. Så jag tycker inte att luftflöde borde vara dåligt..

Vad kan det bero på? Kan det vara så att mitt chassi bara har dåligt luftflöde i grunden? Har jobbat mycket med kablarna i lådan, så det kan inte bero på det. Dessutom så är den helt nystädad, så den är helt dammfri.

Här kommer ett par bilder
https://imgur.com/a/XzUq3MS

Fronten skulle jag ha som utsug. Tre stycken, bra sug. sen bak insug eller ingen fläkt alls. sen en mer extra insug då i botten

Permalänk
Avstängd

Ser ut så här.
https://imgur.com/gallery/XAPLZjD
https://imgur.com/gallery/wqzIw5n
Mitt chassi har samma bredd som ts.
Djupet är 2.5 cm mer.
Höjden är 10 cm högre.
Dom måtten extra, gör mycket för lättare mek.
Och för värmen i chassit.
Om man nu placerat fläktarna i rätt riktning,på rätt plats.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@MinscS2:
Jag har 1 hurts under som bänkskivan vilar på.så ingen fara med tyngden.
Men sen rent estetiskt,om man bor med 1 kvinna så är det nog inte optimalt som jag har det utan ylande?
(Jag har varit gift...…)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Varför vill många ha så små chassi?
Är ju både svårt att meka i och det blir lättare varmt än 1 större.

Så litet är väl inte Define S? Skulle säga det är "normalstort".

Älskar f.ö små chassin, Meshify C är min favorit. Men det finns några saker som skulle kunna förbättras, men inga problem med temps eller ljudnivå.

Knappast svårt att jobba i heller.

Till TS: Det är fronten som gör det så svårt för fläktarna att suga in luft. Det är problemet med såna stilrena chassin utan mesh-front.

Man får göra en avvägning när man väljer chassi, prestanda eller "stilrenhet" / "tystnad". Oftast vinner man bara stilrenhet eftersom fläktarna får jobba hårdare så ljudnivån jämnar ut sig. Gamer Nexus gjorde ett test där det visade sig att det mest öppna chassi också blev det tystaste med bäst temp.

Sen efter man har monterat två fläktar fram och en bak så drabbas man av diminishing returns, alltså att fläktarna du lägger till efter det gör väldigt lite för tempsen.

Du säger du vinner 10 grader med fronten / sidan avtagen, men är det 10 grader du "behöver" så att säga. Eller håller det sig ändå på okej temp med allt monterat?