Ska städa datorn - ESD-armband nödvändigt?

Permalänk

Ska städa datorn - ESD-armband nödvändigt?

Jag har skaffat mig ett nytt grafikkort och hade också tänkt att ta ut alla delar och städa datorn när jag ändå håller på att byta till det nya grafikkortet. Är det ett måste att skaffa ett ESD-Armband då man kan skada dator-komponenterna om man inte använder ett?`

Tack i förhand, Romeo

Rubrik /mod
Permalänk

Byggt datorer i 10år utan ESD armband. Brukar ta tag i ett jordat element innan jag rör några komponenter.
Om du ska ta ur komponenter ur burken så se till att lägga dem på en yta som inte kan ha statisk elektricitet. Ex träbord eller ovanpå esd påsar.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av RomeoLundmark:

Jag har skaffat mig ett nytt grafikkort och hade också tänkt att ta ut alla delar och städa datorn när jag ändå håller på att byta till det nya grafikkortet. Är det ett måste att skaffa ett ESD-Armband då man kan skada dator-komponenterna om man inte använder ett?`

Tack i förhand, Romeo

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Byggt datorer i 10år utan ESD armband. Brukar ta tag i ett jordat element innan jag rör några komponenter.
Om du ska ta ur komponenter ur burken så se till att lägga dem på en yta som inte kan ha statisk elektricitet. Ex träbord eller ovanpå esd påsar.

Att ta i ett jordat element kommer troligen bara göra saken värre. Elektricitet beror helt på potentialskillnader, och när du tar i elementet som är jordat så kommer du inte ha någon elektrisk potential till jord. Men det betyder inte att du har samma potential som komponenten du sedan tar i, så länge inte den också har tagit i elementet.

När man hanterar elektronik med ESD så ser man till att lägga alla komponenter på en ESD matta eller ESD påse som ditt armband också är kopplade till. ESD påsar och mattor leder ström, men med högt motstånd för att sakna jämna ut potentialen.

Med det sagt så använder jag nästan aldrig ESD armband utan ser till att inte ta på känsliga delar så som kontakter eller chip.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag länkar en video till JayzTwoCents där han bygger en dator emot konstens alla regler, men det gick vägen iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=CDUZRNp4pxg&ab_channel=JayzTw...

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@RomeoLundmark: Det brukar gå bra utan. Det handlar om allt som kan bygga upp statisk elektricitet. Använd enbart bomullskläder och inte nylon, akryl och polyester. Problemet är stort även för USB-minnen.