Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Permalänk
Melding Plague

Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Demot till 22 år gamla Quake II uppdateras av en entusiast, som implementerar stöd för realistisk ljussättning med hjälp av path tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Häftigt 😊👍

Permalänk
Medlem

Nice men Geforce RTX 2080 Ti kunna uppnå 60 FPS i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar verkar tungt.

Permalänk
Medlem

Det kanske bör nämnas att det inte bara är ljus och skuggor som renderas med path tracing, utan hela grafikmotorn kör enbart path tracing (förutom UI). D.v.s. det handlar inte om hybridrendering som t.ex. BF5 använder, utan Q2VKPT använder enbart path tracing och avancerad brusreducering.

Permalänk
Medlem

Måste åndå säga att det ser otroligt snyggt ut för ett så gammalt spel. Blir spännande när fler spel använder ray tracking i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Asmaffigt ju!

Hoppas de gör det till första Quake också. Jag har alltid tyckt att Quake II inte var lika bra som ettan, det känndes för "polerat" medans ettan gav en mer opolerad, skitig ock otäck upplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har vi inte kommit längre än att det blir nyheter av att man uppnår hela 60FPS med det senaste grafikkortet på marknaden i ett spel från 1997?

Skämt å sido, kul med kreativa människor som förhoppningsvis kan hjälpa till att skapa efterfråga på mer raytracing i spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kanske bör nämnas att det inte bara är ljus och skuggor som renderas med path tracing, utan hela grafikmotorn kör enbart path tracing (förutom UI). D.v.s. det handlar inte om hybridrendering som t.ex. BF5 använder, utan Q2VKPT använder enbart path tracing och avancerad brusreducering.

Ja och för att jämföra så klara 1080ti också av Q2 raytracing.

https://www.youtube.com/watch?v=in76pSq-Ang

Det ser bara *lite* sämre ut

Videon med Q2 RTX är mer imponerande än vad många förstår, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Videon med Q2 RTX är mer imponerande än vad många förstår, tror jag.

Hehe, läs youtubekomentarerna på videon så kommer du gå från att tro till att vara övertygad om det ^^

"Not really all that impressive. It actually looks worse."

"Nice demo. Next time try to hire someone who plays fps to demo the walkthroug"

etc.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Path tracing i Quake2 är ett par år gammalt, men kul att det uppdaterades till RTX.
Synd att det är en så ambient ljussättning överlag, det gör att det oftast ser lika platt ut som originalet. Hoppas likt en kommentar ovan att Quake1 konverteras.

Permalänk
Avstängd

Har dom gjort så att spelare går fortar än originalet eller är det jag som miss fel?

Hoppas att detta kommer till Duke Nukem 3D med.

Ser skit bra ut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt, 60FPS?! QUAKE 2?!?!!?…
Okej Sweclockers jag kommer tillbaka år 2029, då kan jag nog tamefasen spela Quake 4 i 60FPS!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hoppas att detta kommer till Duke Nukem 3D med.

Tvivlar jag starkt på - D3D är ju pseudo 3D, det använder sprites för fiender osv. Tjänar inte så mycket på att raytracea det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ser skit bra ut.

De har ju skalat ner grafiken! Var är partikeleffekterna för blodet, explosionerna och när kulorna träffar väggar?! Var är det stenhårda soundtracket?! Det är bara att kolla på storleken på UIn för att se att det är en dålig portning på ett mer än 20 år gammal spel. Upprördhet! Skandal!

xD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Asmaffigt ju!

Hoppas de gör det till första Quake också. Jag har alltid tyckt att Quake II inte var lika bra som ettan, det känndes för "polerat" medans ettan gav en mer opolerad, skitig ock otäck upplevelse.

Quakeworld lever fortfarande Ingen raytracing än i den mest populära klienten (ezquake), vet ej om Spike implementerat stöd för det i FTE än (Vulkan finns dock) som är en mindre använd med riktigt tekniskt avancerat klient. Finns dock stöd för senaste OpenGL i ezquake i en dev-version (3.5), Vulkan på gång också. Bara in och börja "gejma"!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Tvivlar jag starkt på - D3D är ju pseudo 3D, det använder sprites för fiender osv. Tjänar inte så mycket på att raytracea det.

ah, där ser man.

Skrivet av employed:

De har ju skalat ner grafiken! Var är partikeleffekterna för blodet, explosionerna och när kulorna träffar väggar?! Var är det stenhårda soundtracket?! Det är bara att kolla på storleken på UIn för att se att det är en dålig portning på ett mer än 20 år gammal spel. Upprördhet! Skandal!

xD

Var ett tag sen jag spelar det så kommer inte ihåg allt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Quake 2 <3 <3 <3 Blev sugen på att spela om det med lite moddar...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Just Buy It!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Quakeworld lever fortfarande Ingen raytracing än i den mest populära klienten (ezquake), vet ej om Spike implementerat stöd för det i FTE än (Vulkan finns dock) som är en mindre använd med riktigt tekniskt avancerat klient. Finns dock stöd för senaste OpenGL i ezquake i en dev-version (3.5), Vulkan på gång också. Bara in och börja "gejma"!

Tackar så mycket för tipset. Det här ska kollas upp!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

FAN VAD NICE
riktigt cool teknik ändå

kommer nog få ser mer utav detta
men jag är skeptisk för att köpa RTX serien funderar på att skaffa 1180ti ist

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

Neat!

Lade märke till att partikeleffekter som blod etc var borta. Undrar om de skapade problematik. Verkar som de fanns med i demot för 1080ti även om det knappt var märkbart.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Quakeworld lever fortfarande Ingen raytracing än i den mest populära klienten (ezquake), vet ej om Spike implementerat stöd för det i FTE än (Vulkan finns dock) som är en mindre använd med riktigt tekniskt avancerat klient. Finns dock stöd för senaste OpenGL i ezquake i en dev-version (3.5), Vulkan på gång också. Bara in och börja "gejma"!

Q1 DM i WinQuake eller GLQuake, sv_gravity 200, några öl, garva som fan å bara ha förbannat kul.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Underbart att man lyckats bevara känslan genom att ligga inom samma fpsintervall nu som då 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När ett gammalt spel har 60 fps finns det nog anledning att misstänka att vsync = on.

Permalänk
Medlem

40 FPS i 4k (windowed fullscreen) på 2080TI.

Finns "lite" buggar dock, inget av mina multiplayer demos visar nånting annat än spelaren och dess vapen, inga fiender

Permalänk
Medlem

Okey... ray tracing är jävligt coolt. Ser fram emot konsumentkort om två(?) år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vart ar blodet? Eller renderas det som singlepixlar syns typ inte i sa hog upplosning?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Visst, ljussättningen ser bra ut men när texturerna ser ut som skräp och avsaknaden av partiklar så får jag ett dåligt helhetsintryck. Det är något med att vissa saker är oproportinerligt bättre än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

En anledning till att uppgradera grafikkortet nu då.