Permalänk

Lindybeige har en lösning för er som inte gillar CAPS LOCK

https://www.youtube.com/watch?v=uUaV97UQGp0

Annars är caps lock bra när man är arg. Skriver man med stora bokstäver så blir man tagen på allvar och alla inser att man har rätt...

Permalänk
Avstängd

JAG HAR RÄTT!

Jag kan iof förstå tangenterna, men att vi fortfarande har QWERTY tangentbord är väl om något ett praktexempel på att världen består av idioter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Kör det bara på "nyckelord" eller funktioner, tabeller skriver jag ut som dom är namngivna.

Folk som skriver allting i gemener och gärna på en rad däremot (förstår bekvämligheten dock) ger mig rysningar...

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Måste ställa mig till skaran som gillar caps lock. Använder den så fort jag ska skriva mer än två stora bokstäver i rad, och det är ganska ofta som programmerare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en vän som använder caps istället för shift. Funkar bra för honom men jag förkastar hans "practices"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RelikPray:

Jag har mappat om den till en Enter knapp till för då slipper man släppa musen vid många tillfällen vilken är riktigt najs.
Började göra detta för 2år sedan på jobbet och det blev snabbt en vardags grej för mig vilket är riktigt bra tycker jag

Jag mappade om tumknappen på musen till enter för många år sen av samma skäl. Bytte senare mus till en som hade två tumknappar, och då fick den stora bli enter och det lilla Esc. Tyvärr har Logitech flyttat runt de knapparna lite så att man numer kommer åt dem av misstag när man bara vill flytta musen, men det är ändå rätt bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

... men att vi fortfarande har QWERTY tangentbord är väl om något ett praktexempel på att världen består av idioter.

Hur menar du då? Skulle det vara bättre om tangenterna satt i annan ordning?

/ B

Permalänk
Avstängd

Angående remapping tangentbordsknappar. Går det att remappa knappar i registret så en kombination trycks ned t.ex. CTRL+V eller så att ett program startas på datorn? Jag använder AutoHotKey för egna autocompletions men vore skönt om det kunde finnas något "förjusterat" i tangentbordet istället för att behöva starta skriptet hela tiden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Scroll lock använder jag hela tiden. Just för att den nästan helt saknar funktion i övrigt i dagsläget.

Har bindat push to talk till scroll lock i alla VOIP-program och sedan mappat scroll lock till både musknapp och headsetknapp (trådlöst headset).
Så jag är tacksam att scroll lock finns kvar hehe.
Men fysisk representation på själva tangentbordet har jag ingen nytta av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

scroll-lock gör faktiskt ingenting, den saknar funktion.

Den skiftar i word tex mellan att skifta rad eller hel sida har jag för mig. Finns lite funktion som troligtvis få använder idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är underhållande när folk gråter då någon använder caps. "skrik inte "

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte vitsen med att just tycka att Caps Lock inte är rättfärdigad till existens. En hel del gånger jag behöver skriva allt i versaler (oftast inte för att skrika i foruminlägg, utan mer för namnkonventioner i formulär och ibland någon bildgrafik) och nog fasiken är det bekvämare att trycka caps en gång och inte hålla nere shift hela tiden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Scroll Lock har jag som mitt macrolager. Förutom en del udda fall och Excel är det ju den tangent som förutom Pause/Break verkligen saknar användningsområden idag. Så har man en lampa som tänds och allt, riktigt tydligt vad det är man gör... 1-0 för olika sifferkombinationer och mailadresser. Bokstäverna för olika sidor och funktioner jag använder ofta. Etc etc.

Skrivet av AplAy:

Angående remapping tangentbordsknappar. Går det att remappa knappar i registret så en kombination trycks ned t.ex. CTRL+V eller så att ett program startas på datorn? Jag använder AutoHotKey för egna autocompletions men vore skönt om det kunde finnas något "förjusterat" i tangentbordet istället för att behöva starta skriptet hela tiden.

Lägg in det i autostart? Så gör jag. Men AHK funkar ju bara tyvärr i Windows så det är en lite halvhjärtad lösning. Överhuvudtaget så är det här nåt som Windows självt borde bli bättre på.

Kritiken mot Caps Lock fattar jag inte. Jag är en shift-människa men alla gör ju som de vill. De få gånger jag behöver skriva mer än en stor bokstav i rad är det Caps Lock som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Använder alltid caps lock när jag skriver lite assemblerkod.

Permalänk
Medlem

Använder caps lock dagligen i vårt system som kräver versaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar (som redan nämnts) caps lock när jag ritar i CAD.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Det är bra när man ska skriva NEJJAGÄRINGEBROBOT för att logga in på vissa sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag mappade om tumknappen på musen till enter för många år sen av samma skäl. Bytte senare mus till en som hade två tumknappar, och då fick den stora bli enter och det lilla Esc. Tyvärr har Logitech flyttat runt de knapparna lite så att man numer kommer åt dem av misstag när man bara vill flytta musen, men det är ändå rätt bra.

Verkligen? Jag använder tumknapparna för "framåt" och "bakåt". Jag blir handikappad och lite svagt frustrerad när jag använder en mus som inte har tumknappar för fram och bak, för då måste jag ju klicka på fram och bak i webbläsare och framför allt i File Explorer

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bill50x:

Hur menar du då? Skulle det vara bättre om tangenterna satt i annan ordning?

/ B

Jag jorde en ny tråd, men DWORAK är den ursprungligen QWERTY... är ju från början designat för att vara långsammare så att typarmarna på gamla tiders skrivmaskiner inte skulle fastna ihop om maskinen var trög.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Verkligen? Jag använder tumknapparna för "framåt" och "bakåt". Jag blir handikappad och lite svagt frustrerad när jag använder en mus som inte har tumknappar för fram och bak, för då måste jag ju klicka på fram och bak i webbläsare och framför allt i File Explorer

Samma här. Plus en knapp till att stänga det aktiva fönstret. En för att F5:a. En för att visa skrivbordet/återgå till fönstrena. Ny tab.

Enter på musen låter jobbigt. Då måste ju ena handen röra sig och lämna tangentbordet. Däremot har jag av "spelmässiga skäl" mellanslag på en musknapp

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Vad var egentligen tanken med Caps Lock? Skulle du skrika ut ett helt stycke som du skriver? Använder du Caps Lock? Om ja till vad? Eller är den bara i vägen som den är för mig?

På jobbet använder jag Caps Lock för cnc-koden/program jag skriver till maskinerna måste vara stora bokstäver

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

På jobbet använder jag Caps Lock för cnc-koden/program jag skriver till maskinerna måste vara stora bokstäver

Åfan där lärde man sig nånting nytt Finns det nån anledning till att man inte skriver med små bokstäver?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

I modern tappning är den väldigt bra för att toggla mellan sprint och walk i lite lugnare spel

Permalänk
Avstängd

Har nog aldrig använt nej, och önskar att den inte fanns där helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Vad Pause/Break gör är en bättre fråga kanske? Enda knappen jag aldrig använt på mitt tangentbord. Någonsin. (Tryckte på den nu bara för att se om det hände nåt...)

Testa win + pause/break snabbt sätt att komma till "system"

Till topic!
Scroll lock har jag använt för att mutea micken. lyser den så är det muteat. Lyser den inte så är det bara att prata.
Caps lock har jag rivit bort på tidigare tangentbord och likaså vänstra winknappen.

Num lock har jag använt för att skriva saker i cs eller andra spel typ "SPRING TILL B!" eller "WOLOLO". Med num lock så får man ju 9 extra knappar att säga någonting med.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Annars är det rätt vanligt att byta plats på Caps Lock och Control. Med min skrivteknik ser jag inte riktigt poängen med det men kanske värt att prova?

Vänstra win-knappen är den enda win-knappen jag använder. Känns som många inte känner till hur användningsbar den kan vara. Win+L, låsa datorn. Ctrl+Win+D, nytt skrivbord. Ctrl+Win+Piltangent, navigera skrivborden. Win+Ctrl+Shift+B, starta om grafikdrivrutinerna. Osv osv. Och tryck Win+punkt - en emojimeny, inbyggd i Windows. Har inte träffat nån irl som känner till den...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phedd:

Samma här. Plus en knapp till att stänga det aktiva fönstret. En för att F5:a. En för att visa skrivbordet/återgå till fönstrena. Ny tab.

Enter på musen låter jobbigt. Då måste ju ena handen röra sig och lämna tangentbordet. Däremot har jag av "spelmässiga skäl" mellanslag på en musknapp

Varför inte använda musgester? Jag har kört det sedan någon tidig variant av opera som hade det inbyggt och nu kör jag Vivaldi som också har det, däremellan krävdes tillägg till Chrome och ff. Exempelvis håll ner höger musknapp och dra ett L för att stänga aktuell flik, eller upp ner för att uppdatera. Annars är mittenknappen (klick på hjulet) väldigt användbart för att exempelvis öppna länk i ny flik eller stänga fliken man klickar på.

Angående caps så är den bara ivägen. Jag är utvecklare och har jobbat mycket i sql men ändå har jag aldrig haft någon egentlig användning av den. VS klagar numera om man har variabelnamn med bara versaler exempelvis, och SSMS sätter väl versaler automatiskt för vissa kommandon. Däremot är home och end väldigt viktiga.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna bytt plats på Caps Lock och Alt Gr då slipper man komma åt Caps Lock i onödan och det skulle vara lättare att skriva @

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beijing:

Jag hade gärna bytt plats på Caps Lock och Alt Gr då slipper man komma åt Caps Lock i onödan och det skulle vara lättare att skriva @

Ctrl+Alt+2

Permalänk
Medlem

När språket inte är så bra är det effektivt att skriva allt i stora versaler.
Tyvärr är det så när man skriver till kunder, tro mig jag vet.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti