tips på bra moderkort till Ryzen 7 2700x ?

Permalänk
Medlem

tips på bra moderkort till Ryzen 7 2700x ?

jag funderar på att uppgradera dator och har bestämt mig för en Rysen 7 2700x för jag blir cpu limitad i nästan alla spel

och jag undrar om någon kan hjälpa mig med köp av moderkort som gör att jag kan overclocka den.

gärna runt 2000 kr

Permalänk
Medlem

@emil0824: Väldigt bra moderkort för pengarna, bättre får du inte för 2000 kr eller mindre.

https://www.komplett.se/product/1006061/datorutrustning/dator...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil0824:

jag funderar på att uppgradera dator och har bestämt mig för en Rysen 7 2700x för jag blir cpu limitad i nästan alla spel

och jag undrar om någon kan hjälpa mig med köp av moderkort som gör att jag kan overclocka den.

gärna runt 2000 kr

Nedanstående är för det priset det moderkort du bör välja. Om du inte slår till för det priset och det försvinner så bör du titta åt Asrock och deras X470 Taichi

Kolla från 10:26 och framåt för att se vad han rekommenderar för moderkort som är vettiga kort för att ha om man vill överklocka just en 2700x.

Skrivet av Aeig:

@emil0824: Väldigt bra moderkort för pengarna, bättre får du inte för 2000 kr eller mindre.

https://www.komplett.se/product/1006061/datorutrustning/dator...

Mvh

Permalänk
Medlem

tack jag tror att det blir det jag köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil0824:

tack jag tror att det blir det jag köper

Jag kan bara instämma med de andra.

Det är det bästa moderkortet söder om Crosshair VII, frugan har ett sådant och det fungerar ypperligt att klocka. VRM blir knappt ljummen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Ska man upp i de prisklasserna så är det inte det bästa kortet du kan köpa.

Aorus X470 Gaming 7 Wifi är isåfall ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Ozzed: Ska man upp i de prisklasserna så är det inte det bästa kortet du kan köpa.

Aorus X470 Gaming 7 Wifi är isåfall ett bättre val.

Det beror nog lite på vad man prioriterar. Crosshair VII har starkast VRM och många funktioner för avancerad överklockning. Jag gör min bedömning utifrån det Buildzoid och Der8auer har sagt, och de anser jag vara extremt pålitliga och välrenomerade personer i branchen.

Men behöver man Wifi, inte lika stark VRM och står ut med deras UEFI så är säkert Gigabyte-kortet inget dåligt kort. Det är ju, liksom Crosshair VII ett väldigt dyrt moderkort så man får väl utgå ifrån att de gjort sitt yttersta vad gäller funktionalitet och byggkvalitet, liksom ASUS har med Crosshair VII. I den prisklassen "ska" det ju inte få finnas några dåliga moderkort, oavsett tillverkare

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Annars finns Crosshair VI fortfarande att köpa. Ingen bekräftad support för Ryzen 3000 men det tar Ryzen 2000 med en BIOS update.

https://m.prisjakt.nu/product/4186274

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Annars finns Crosshair VI fortfarande att köpa. Ingen bekräftad support för Ryzen 3000 men det tar Ryzen 2000 med en BIOS update.

https://m.prisjakt.nu/product/4186274

Jag skille inte köpa X370 nytt idag. Minneskompatbiliteten är inte lika bra som på X470, och Precision Boost Overdrive saknar officiellt stöd. Jag skulle väl säga att visst, sitter man på Crisshair VI idag så behöver man inte uppgradera men att köpa det nytt är att bita sig själv i arslet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror nog lite på vad man prioriterar. Crosshair VII har starkast VRM och många funktioner för avancerad överklockning. Jag gör min bedömning utifrån det Buildzoid och Der8auer har sagt, och de anser jag vara extremt pålitliga och välrenomerade personer i branchen.

Men behöver man Wifi, inte lika stark VRM och står ut med deras UEFI så är säkert Gigabyte-kortet inget dåligt kort. Det är ju, liksom Crosshair VII ett väldigt dyrt moderkort så man får väl utgå ifrån att de gjort sitt yttersta vad gäller funktionalitet och byggkvalitet, liksom ASUS har med Crosshair VII. I den prisklassen "ska" det ju inte få finnas några dåliga moderkort, oavsett tillverkare

Då har du lyssnat fel, i videon från gamers nexus, som buildzoid själv har gjort som jag länkat säger han klart och tydligt att gaming 7 wifi kortet är bättre än crosshair...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Då har du lyssnat fel, i videon från gamers nexus, som buildzoid själv har gjort som jag länkat säger han klart och tydligt att gaming 7 wifi kortet är bättre än crosshair...

Tidsstämpel på det? Vad jag hör är att han säger att Crosshair VII är ett bättre kort med att detinte är så mycket bättre att prisskillnaden är motiverad, och det är inte samma sak som att det andra kortet är "bättre".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Han säger klart och tydligt att Crosshair VII kortet inte förtjänar att vara med på listan men är en honorable mention för att det har funktioner som gör att det passar bra för användning av LN2. Du får allt ta och titta själv, menar videon börjar ju med det kortet och sen har du ju själv tidsstämplar inne i videon där han pratar om de olika modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Ozzed: Han säger klart och tydligt att Crosshair VII kortet inte förtjänar att vara med på listan men är en honorable mention för att det har funktioner som gör att det passar bra för användning av LN2. Du får allt ta och titta själv, menar videon börjar ju med det kortet och sen har du ju själv tidsstämplar inne i videon där han pratar om de olika modellerna.

Jag ser inte hur det står i konflikt till det jag skrev. Jag skrev att det är det bästa kortet söder om Crosshair VII (Alltså Strix X470-F), och tog då inte med pris i beräkningen.

Om man helt tar bort pris, som var det jag menade, så är ASUS-kortet bättre än Gigabyte-kortet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser inte hur det står i konflikt till det jag skrev. Jag skrev att det är det bästa kortet söder om Crosshair VII (Alltså Strix X470-F), och tog då inte med pris i beräkningen.

Om man helt tar bort pris, som var det jag menade, så är ASUS-kortet bättre än Gigabyte-kortet.

Han säger att Crosshair kortet inte är tillräckligt bra för att vara med på listan men det nämns bara för att det har ett par LN2 funktioner som inte de andra har. Gigabyte kortet säger han är det bästa kortet för X470. Sen om man hoppar ner i prisklassen så är Asrock Taichi bättre än X470-F kortet men just nu så har komplett ett bra pris på X470-F vilket är varför man tänker sig att kunna rekommendera det istället.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar och så jag har förstått det så köper jag nog ett X470-F för priset just nu är riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Han säger att Crosshair kortet inte är tillräckligt bra för att vara med på listan men det nämns bara för att det har ett par LN2 funktioner som inte de andra har. Gigabyte kortet säger han är det bästa kortet för X470. Sen om man hoppar ner i prisklassen så är Asrock Taichi bättre än X470-F kortet men just nu så har komplett ett bra pris på X470-F vilket är varför man tänker sig att kunna rekommendera det istället.

Har tittat igen och igen och det är du som missar poängen. Har säger ju rakt ut flera gånger att CHVII har den besta VRM'en och de bästa funktionerna men det är omotiverat dyrt. "Buying this card and not using it for LN2 overclocking is like buying a rally car to go shopping in it". Alltså, igen: avhängt pris är CHVII det bästa moderkortet som går få tag på för X470. Punkt slut!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.