Inget HDMI-ljud i Windows, men fungerar i Linux?

Permalänk
Medlem

Inget HDMI-ljud i Windows, men fungerar i Linux?

Hej!

Det här blir min första tråd här på väldigt länge här men nu har jag kört fast och hoppas på er expertis.

Jag har en PC med ett Radeon HD4770. Ja, det är gammalt, men prestandan räcker för mig. På datorn har jag både Windows 10 och Linux (KDE Neon 5.14). I Linux fungerar HDMI-ljud från mitt HD4770 helt perfekt men i Windows får jag det inte att fungera. AMD har inga drivrutiner för HD4770 för Windows 10 men Windows Update installerar automatiskt drivrutiner från Microsoft som fungerar bra till allt annat. I Windows kontrollpanel för ljud så dyker HDMI-ljud upp men det står att den inte är ansluten och det blir inget ljud. Bilden fungerar dock felfritt.

Eftersom allt fungerar i Linux så är det inget hårdvarufel utan ett mjukvarufel. Jag har testat att installera AMD:s HDMI-ljuddrivrutin för Windows 8 och den går bra att installera och enheten aktiveras, men med samma fel att den säger att HDMI-ljud inte är anslutet.

Har ni några idéer?

Hälsningar Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Sjusovarn

Testat koppla ur sladden ur både tvn och datorn för att sen koppla in båda igen?

Permalänk
Medlem

@MyScnd: Jo, jag har testat allt möjligt sånt och det gör ingen skillnad. Men allt funkar ju perfekt i Linux så det måste vara något mjukvarufel i Windows.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte windos 10 eller just de grafikkortet. Men har en gammal windos7 med amd grafik och också problem med att jag inte fick ljud ur hdmi.

Jag hittade en lösning och orsak på mitt problem. Det var/är den senaste mjukvaran för mitt kort som kom/kommit som orsakade problemet. Så jag har uppdaterat alla drivrutiner till senaste. Sedan gick jag in i kontrollpanelen för ljud drivrutinen och backade/rullade bak just den drivritinen. Har fungerat utan problem sedan dess

Ps: stäng an automatisk sökning av drivrutiner annars kommer du få påminnelser varie månad att det du inte har senaste uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark: Jag har ju ingen gammal drivrutin att byta till. AMD har inte släppt någon Windows 10-drivrutin för dessa kort. Jag har försökt installera Windows 8-drivrutinen men inte lyckats Om någon vet någon drivrutin för Windows 10 för dessa kort som fungerar med HDMI-ljud så är jag tacksam för tips.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

https://community.amd.com/thread/185041

1: ta bort drivrutinen genom enhetshanteraren (Avinstallera drivrutin )
2: ibland behöver du starta om datorn, ifall enheten inte dyker upp
2forts: Högerklicka på den okända enheten, välj att söka efter drivrutin med windows update

Profit;)

Permalänk
Medlem

@claser: Tack för tipsen. Jag testade både att installera om Microsofts drivrutiner och att tvinga installation av AMD:s legacy-drivrutiner. Båda fungerar fint för att få bild men jag får inget ljud via HDMI.

Jag gav upp och bytte grafikkort till ett HD7750 som AMD har officiella, uppdaterade Windows 10-drivrutiner för och nu fungerar HDMI-ljud felfritt. Mitt HD4770 ligger på Tradera om någon annan är sugen på att fortsätta felsöka, haha.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

@claser: Tack för tipsen. Jag testade både att installera om Microsofts drivrutiner och att tvinga installation av AMD:s legacy-drivrutiner. Båda fungerar fint för att få bild men jag får inget ljud via HDMI.

Jag gav upp och bytte grafikkort till ett HD7750 som AMD har officiella, uppdaterade Windows 10-drivrutiner för och nu fungerar HDMI-ljud felfritt. Mitt HD4770 ligger på Tradera om någon annan är sugen på att fortsätta felsöka, haha.

Det är troligtvis inget fel på kortet. (som du skrev i din första post)
Skulle snarare tro att det har med drivrutinsegenskaperna att göra.
Att just det kortet i detta fallet/användningsområdet råkar vara bättre underhåller/testad/kompatibel i Linux-miljö.
Tror inte du nämnt vilken drivrutin som användes under Linux, om det är open source eller proprietära AMD-drivrutinen.

Såvitt jag vet är KDE Neon 5.14 en Desktop Manager d.v.s. (Skrivbordsmiljö) och säger ingenting om själva distributionen som den används på.
Därav svårt att veta om du kört med AMD's officiella drivrutin under Linux eller om du bara använt open source drivrutinen, som i vissa fall, främst på äldre kort, kan bättre underhållen än AMD's legacy driver.

-Det finns även open source drivers för Windows.
https://www.mesa3d.org/systems.html

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

-Det finns även open source drivers för Windows.
https://www.mesa3d.org/systems.html

Fast såvitt jag vet så har Mesa inget med HDMI eller ljud att göra, utan det stödet finns i Linux-kerneln. Mesa är bara implementationer av olika grafik-API'er som OpenGL, Vulkan, VAAPI och så vidare...

Permalänk
Medlem

@lbs129: Realtek har en ATI HDMI driver som löser det Kan just nu inte hitta länken direkt från Realtek men prova denna:
https://ccm.net/download/download-24180-ati-hdmi-audio-device...
Ha en bra kväll Per

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbs129:

@claser: Tack för tipsen. Jag testade både att installera om Microsofts drivrutiner och att tvinga installation av AMD:s legacy-drivrutiner. Båda fungerar fint för att få bild men jag får inget ljud via HDMI.

Jag gav upp och bytte grafikkort till ett HD7750 som AMD har officiella, uppdaterade Windows 10-drivrutiner för och nu fungerar HDMI-ljud felfritt. Mitt HD4770 ligger på Tradera om någon annan är sugen på att fortsätta felsöka, haha.

Du var väll inne på rätt drivis...?