Första utvecklingsjobb som frilansare, är betalningen rimlig?

Permalänk

Första utvecklingsjobb som frilansare, är betalningen rimlig?

Tjenare!

Bakgrund om mig, har pluggat informatik 3 år på gymnasiet med inriktning mjukvaruutveckling(webbutveckling) och läste sedan ett till extra år för att bli gymnasieingenjör. Efter det började jag plugga webbutvekling på universitet där jag nu är och ska börja min fjärde termin. Jag har byggt flertal sidor, mest egna projekt och jobbade hela tre månader som fullstack-utvecklare i somras. Har alltid haft minst ett extra jobb och försöker alltid vara sysselsatt och ha en bra inkomst (för att vara student). Anser mig själv som en rätt duktig utvecklare med mycket potential och har väldigt mycket passion för utveckling.

Så till punkt, har nyligen öppnat upp ögonen till att frilansa som webbutvecklare/webbdesigner på sidan om skolan för att kunna tjäna en extra slant här och där. Har fått tag i min första kund nu och vi har haft två möten om vad han vill ha och hur lång tid jag har på mig. Allt kändes bra tills jag började kolla mer och mer in på hur mycket som skulle göras och hur komplext det skulle bli.

Vad han vill ha:

  • Domän

  • Emailadresser kopplade till domän

  • Landningsida med komplexa animationer

  • Undersidor med enkel information

  • Web store med upp till 10 produkter (än så länge)

  • Hantera betalningar på sidan utan tredjepartsidor

  • Möjlighet att ändra allt innehåll (bilder, text, artiklar, produkter) på sidan helt själv

För detta vill han ge mig:

  • 10 000kr

  • Deadline på två månader

  • Utförs inte allt blir betalningen mindre

När vi satt på mötena kändes det väl rimligt eftersom att jag endast gör detta på sidan om skolan och inte jobbar med detta fulltid. Nu några dagar efter mötet och ha snackat med en polare, som jobbar fulltid som back-end utvecklare, har jag insett att detta kommer ta minst två månader, på fulltid, att utföra. Den betalningen han vill ge mig känns helt plötsligt inte en rimlig, med tanke på hur komplex sidan kommer att vara och mängden jobb jag måste utföra. Han pratade om att han hade kollat med lite olika webbbyråer och de hade gett han en offerter på mellan 60k-100k men de kunde de ville han inte betala.

Har kollat på lite olika lösningar för att göra det enkelt för mig, som att använda Wordpress. Finner dock att det begränsar mig att designa hur jag vill och påverkar hans krav att ändra innehållet själv. Jobbar ofta i Laravel men det tar bort hans möjlighet att ändra något själv och kvalitén kommer bli bristande p.g.a deadlinen.

Har inte fått klartecken än att köra på än och tänkte att det kan vara bra att snacka med honom en gång till så att vi slipper missförstånd. Som sagt känns det här som att jag kommer bli utnyttjad (på tid och pengar), ha svårt att hinna med skolan fullt ut och helt exkludera det andra jobbet jag har.

Vad tycker ni?
Hur kan jag bäst förklara detta för honom?
Att det han vill ha är inte ens rimligt inom den prisramen han har?
Ska jag göra en del av projektet och kräva fullt betalt?
Ska jag bita det sura äpplet, ge han det han vill ha men med bristande kvalitet?
Skippa projektet helt?

Ursäktar om för grammatiken och eventuella stavfel men hoppas att ni förstår texten ändå.
Tacksam för all feedback och tips.
//Felix

Otydlig titel
Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Betalningar på sidan utan att blanda in tredjepart är inget man vill befatta sig med

Permalänk
Medlem

10k och 2 månaders arbete, jo hej glöm det. Betalningar bör ske via en tredjepart

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle säga gör det inte.

Utöver att du jobbar i princip gratis när dy bygger projektet kommer kunder som inte vill betala för sig alltid vilja ha mer och börja bråka om att man ska göra tillägg gratis efter leverans.

Antagligen kommer personen du gjort sidan åt vara väldigt på och kräva massvis med saker i efterhand.

Och tiden för att lösa eventuella buggar som uppstår pga tidspress kan du totalt glömma att få betalt för, där kommer din tid inte vara värd ett skit och om du vägrar kan du hamna i juridiska problem (även om det inte kommer leda någon vart, men det kommer suga energi så in i bomben).

Detta kommer göra livet jobbigt för dig och garanterat påverka dina studier negativt.

Vill du göra roliga saker för att lära dig extra utöver studierna så försök komma på något du kan tänkas ha nytta av. Sedan kan man bygga om samma sak i flera olika språk/patterns/arkitekturer för att lära sig.

Vill du tjäna lite pengar vid sidan av studierna gör du det bäst på donken, ICA, lager eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Betalningar på sidan utan att blanda in tredjepart är inget man vill befatta sig med

Finns väl API som använder sig av tredjepartsleverantör, men som man ändå inte behöver lämna sidan man köper ifrån?
Tvivlar på att kunden vill ha det, men som en fotnot så finns det. T.ex. Klarna när man köper på faktura eller delbetalning. Vette fasen hur man ska göra med kortbetalningar dock.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Vad tycker ni?
Hur kan jag bäst förklara detta för honom?
Att det han vill ha är inte ens rimligt inom den prisramen han har?

Ungefär så som du har förklarat det för oss. Att du, efter analys av hans kravställning, kommit fram till två saker: 1) du kan inte leverera det han vill ha på 2 månader halvtid, och 2) det han kravställer är inte helt i enighet med det han kan tänka sig att betala.

Notervärt är att en byrå kanske tar mellan 60k-100k, och att det kanske inte är riktigt den ersättningen du som frilansare borde förvänta dig, men åtminstone komma fram till något tillsammans som känns mer rimligt.

Skrivet av TheWetell:

Ska jag göra en del av projektet och kräva fullt betalt?
Ska jag bita det sura äpplet, ge han det han vill ha men med bristande kvalitet?

Nej, nej, nej, nej, nej och åter nej. För att summera, nej. Absolut inte. Inte under några som helst omständigheter. Vad är det ens för frågeställning detta? Nej.. bara nej. Seriöst. Nej. Om jag inte var tydlig nog så nej.

Skrivet av TheWetell:

Skippa projektet helt?

Om ni inte kan komma överens som vuxna, mogna individer så ja. Annars, kör hårt, men sätt tempot själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Finns väl API som använder sig av tredjepartsleverantör, men som man ändå inte behöver lämna sidan man köper ifrån?
Tvivlar på att kunden vill ha det, men som en fotnot så finns det. T.ex. Klarna när man köper på faktura eller delbetalning. Vette fasen hur man ska göra med kortbetalningar dock.

Klarna stödjer kort-betalningar så väljer man att gå på Klarna så finns de en lösning för "allt"

Permalänk
Hedersmedlem

10 tkr för 2 månader av kvalificerat fulltidsjobb och med prestationskrav?

Aldrig i livet. Glöm det.

Permalänk
Medlem

Som andra skriver i den här tråden är 10k för det här orimligt även för att anställa billiga freelancer från Indien.

Känns som 60-100k hos ett Svensk företag låter lite. Men då kanske man inte ha inkluderat avtal gällande kostnad för support och underhåll efter de två månaderna.

Om du tar det här arbetet se till att skriva ett skriftligt avtal till din fördel. Alltså att det tydligt framgår vad som ingår i kostnaden och att underhåll efter dessa två månader kostar x antal kr i timmen. I avtalet är det också viktigt att det står med om kund kommer med nya saker eller ändrar sig under utvecklingen kommer det kosta extra och ta längre tid.

Permalänk
Medlem

Låter alldeles för billigt, men om du är PHP utvecklare så är nog Wordpress och Woocommerce vägen att gå.

Räkna åtminstone med 500kr/h. Är du klar på 20h, eller ~3st 8h dagar? Tveksamt - du kanske har fått upp en woocommerce site med default teman.
(Samtidigt kan du se mycket som kompetensutveckling, så att begära 300k samtidigt som du spenderar majoriteten av tiden läsandes i diverse dokumentationer är inte helt fair)

Börja inte jobba "gratis", får då kommer du sitta fast i den spiralen. Gjorde samma misstag på universitetet. Jag hade lite svårt att säga 'nej' och gjorde massor av jobb för bara några hundringar i timmen.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Tack för era svar

Ju mer jag pratar om det och tänker på det inser hur orimligt det är, och ni gör det ännu tydligare för mig.

@huttala: Jobbar just nu på ett eget ganska stort projekt och har mer planer för andra projekt. Lite det som fick mig att komma i banorna på att frilansa. Jag är rädd att han kommer att göra som du säger, kräva mer efter att jobbet är klart och inte ge betalt.

@nmo: 60k-100k är inget jag har förväntat mig men 10k är fånigt. En mer rimlig summa skulle jag tänka mig är 30k-40k för så mycket jobb, om man har en bra relation och det inte kommer upp massa extra saker under tiden.

@pv2b: Börjar luta åt de, alternativt komma fram till en lösning att göra en del för en stor del av det priset han gav mig. Han måste inse hur mycket jobb som ligger bakom det här.

@unixware: Avtal har jag haft i åtanke och ska nog skriva ett nu om han fortfarande vill gå igenom med projektet efter att jag tar ett till möte med honom.

@KeVVa: Har tyvärr aldrig fått chansen att jobba med WordPress så kan inget tyvärr. Har endast pillat lite med det och kände mig otroligt begränsad när jag vill designa på ett sätt som gjorde att man fortfarande kunde använda deras egna editor. Jag drog upp att jag vill ta betalt per timme, sa 300kr/h (rimlig summa?), men det gillade han verkligen inte och ville ha en "fast" kostnad. Menat att, levererar jag allt han vill får jag allt han erbjuder, annars kapas kostnaden.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Vad han vill ha:

  • Domän

  • Emailadresser kopplade till domän

  • Landningsida med komplexa animationer

  • Undersidor med enkel information

  • Web store med upp till 10 produkter (än så länge)

  • Hantera betalningar på sidan utan tredjepartsidor

  • Möjlighet att ändra allt innehåll (bilder, text, artiklar, produkter) på sidan helt själv

För detta vill han ge mig:

  • 10 000kr

  • Deadline på två månader

  • Utförs inte allt blir betalningen mindre

Vad tycker ni?
Hur kan jag bäst förklara detta för honom?
Att det han vill ha är inte ens rimligt inom den prisramen han har?
Ska jag göra en del av projektet och kräva fullt betalt?
Ska jag bita det sura äpplet, ge han det han vill ha men med bristande kvalitet?
Skippa projektet helt?

Ursäktar om för grammatiken och eventuella stavfel men hoppas att ni förstår texten ändå.
Tacksam för all feedback och tips.
//Felix

Nu är inte jag i branschen, men jag tycker att du måste lyssna på din magkänsla!!!
Jag tycker du ska göra ditt bästa och planera ordentligt och var extremt tydlig i kommunikationen med din kund. Min egna åsikt är att det inte får finnas utrymme för frågetecken i en affär. Din polare uppskattade, liksom flera andra företag som har gett honom en offert på 2 månaders fulltidsarbete för 60-100k. Underskatta dig själv, ta till i överkant på $+tid och lova för lite, så skapar du utrymme för att leverera. Betalning/arbetstid visar snabbt att du kommer tjäna 10k/168(snittarbetstid i månaden)*2 = best case scenario 29kr timman. Värt det lr? Räkna istället baklänges vad en nyanställd/inom branschen tjänar i timman och dra av max 20% samt multiplicera med arbetstiden.

Berätta för din kund vad som är möjligt med alternativ tex

Offert A: Den bästa lösningen utifrån allt Kunden vill ha + ge ett motbud i form av tid/pengar. Lägg dig tex 20%? billigare än konkurrenter. Sänk priset endast för att du är färsk och våga ta betalt

Offert B: Vad du är villig att utföra för Kundens bud + vad är rimligt/möjligt samt kompromisser i form av mycket lägre kvalitet på arbete

Option C(endast för dig själv): "Nejtack. Det är risk att jag:
- blir blåst. Kräv förskottsbetalning eller tacka Nej.
- kommer lägga ner mycket energi och inte klara av att ro hem detta parallellt med studier och tacka Nej.
- kommer ångra detta i framtiden för att jag jobbade gratis i 2 månader och tacka Nej.
- ev. failar mina studier denna tidperiod och tacka Nej."

Ps Sorry för ostrukturerad text! Dessutom är 10k för 2 månaders fulltidsarbete är för fn sämre betalt än att gå på bidrag. Glöm inte att 10k är 50k billigare än hans BÄSTA bud av folk som jobbar varje dag.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Nej nej nej nej nej nej nej nej nej. Kanske? NEJ!

Oavsett var ersättningen skull hamna i spannet 10,000 - 100,000 så tycker jag att du ska dra dig ur detta så tydligt och snabbt som det bara går. Det här är något som kommer ta hundratals timmar att bara utveckla vad han bad och sedan massvis med tid för vad han inte bad om. Om du inte är försiktig så kan du även råka ingå avtal som kan vara svåra att komma ur.

Det här är så orimligt i sig självt att bara faktum att du ställer frågan till oss gör att du ska fly det här utan att titta tillbaka.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören; herregud NEJ!
Att bara fundera på att ta ett så stort jobb, med så luddig kravspec, på deadline och fastpris är big nono!
Ska du sälja någonting på fastpris så ska kravspec vara nästan löjligt detaljerad om vad som ska ingå, och inte ingå. Har du dessutom en deadline på det så är det ännu värre.
Vill du köra på detta så skulle jag säga timtaxa och dagliga avstämningar med kunden så han kan se hur lång tid det faktiskt tar och avsluta själv när han inser att hans 10000:- räcker till en domän med en landningssida. Bara avancerade animationer låter som 10000:-...
Ledsen att låta negativ, men om du vill ta det här projektet så är mitt råd, till både dig o din kund, att börja med att köra på domänen med epost och en enkel landningsssida, inget mer, PÅ TIMMAR så ser ni hur verkligheten ser ut.
Vill ni fortsätta så gör det bit för bit, PÅ TIMMAR.
Var transparant mot kunden om vad timmarna går till, även planering och setup ingår.
Edit: glömde tipsa om att du kan ta kontakt med konsultbolag. Dom har ibland strötimmar för bugrättning o små features och kanske mindre projekt som du kan vara med i.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

@TheWetell: Till skillnad från de andra så skulle jag säga: KÖR

Men i din dialog med kunden var tydlig med att om ett annat företag tar 100 000kr för det och du tar 10 000kr så blir också resultatet annorlunda. Visuellt kan det bli lika snyggt men du kommer kanske använda just Wordpress och WooCommerce (inget fel med det) eller alternativa lösningar som Quickbutik.

Om kunden inte kan precisera sina krav bättre än vad du presenterat så skulle jag dela upp arbetet i två steg:
1. Skapa tre olika alternativ med design, betallösningar, säkerhet (BankID känns exempelvis seriöst för kunden) med mera - detta fakturerar du 3 000kr.

2. Steg två är egentligen valfritt från kunden. Antingen går han på något av de tre alternativ du visat upp eller så kommer han kunna precisera sig lite bättre och så skapar ni ett fjärde alternativ. Du utför arbetet, han bistår med bilder och texter. Min erfarenhet är att ofta tror köparen att du ska göra denna del men så är det givetvis inte. För detta fakturerar du resterande 7 000kr.

Det du måste förstå är att du får lägga undan prestigen i att "designa hur du vill". För dessa pengar måste du komma kunden till mötes och förklara att det är väldigt görbart men att om man betalar mer så får man mer. Med största sannolikhet kommer han att svara att han vet detta men detta är vad plånboken tillåter. Få honom att förstå att det du gör är en "version 1.0", där allt han begär finns, inkluderat rabatter, kampanjer etc. I en version 2.0 så kommer allt vara mycket mer finputsat, designat, påkostat osv men det fråntar inte att din version kommer göra allt han begär.

Permalänk
Medlem

Nej. Under inga omständigheter ska du acceptera något av det han kräver. Gissningsvis letar personen efter en lättlurad sate. Du ska ej heller acceptera detta och sen presentera någonting som helt enkelt är undermåligt arbete. Dåliga meriter är dödliga för frilansare.

Att någon försöker förhandla fram ett fast pris tror jag du får finna dig i. Många är aviga att betala per timme i såna här lägen, eftersom det är svårkontrollerat för kund och lätt kan utnyttjas av leverantör. Det du då kan göra är en uppskattning på din professionella tidsåtgång, jämfört med deadline på projektet, och hur mycket du då anser timpenningen vara värd. Därefter kan du styra ihop en slutkostnad på din tid. Kom även ihåg att du behåller ungefär hälften av vad som faktureras och behöver räkna in momsen.

Förslagsvis tar du kontakt med diverse etablerade och framgångsrika frilansare inom ditt kompetensområde. Därifrån kan du få en bra idé om hur mycket man tar betalt, hur man hanterar kunder, osv.

Du är värd mycket mer, och du ska aldrig under några omständigheter göra ett dåligt jobb.

PS: Jag håller verkligen inte med ovanstående. Har man tagit betalt en viss summa kommer kunden förvänta sig ett liknande pris i framtiden, och kräva god service hela vägen.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt till betalning... Gör det inte för mindre än 170k

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Tjenare!

Bakgrund om mig, har pluggat informatik 3 år på gymnasiet med inriktning mjukvaruutveckling(webbutveckling) och läste sedan ett till extra år för att bli gymnasieingenjör. Efter det började jag plugga webbutvekling på universitet där jag nu är och ska börja min fjärde termin. Jag har byggt flertal sidor, mest egna projekt och jobbade hela tre månader som fullstack-utvecklare i somras. Har alltid haft minst ett extra jobb och försöker alltid vara sysselsatt och ha en bra inkomst (för att vara student). Anser mig själv som en rätt duktig utvecklare med mycket potential och har väldigt mycket passion för utveckling.

Så till punkt, har nyligen öppnat upp ögonen till att frilansa som webbutvecklare/webbdesigner på sidan om skolan för att kunna tjäna en extra slant här och där. Har fått tag i min första kund nu och vi har haft två möten om vad han vill ha och hur lång tid jag har på mig. Allt kändes bra tills jag började kolla mer och mer in på hur mycket som skulle göras och hur komplext det skulle bli.

Vad han vill ha:

  • Domän

  • Emailadresser kopplade till domän

  • Landningsida med komplexa animationer

  • Undersidor med enkel information

  • Web store med upp till 10 produkter (än så länge)

  • Hantera betalningar på sidan utan tredjepartsidor

  • Möjlighet att ändra allt innehåll (bilder, text, artiklar, produkter) på sidan helt själv

För detta vill han ge mig:

  • 10 000kr

  • Deadline på två månader

  • Utförs inte allt blir betalningen mindre

När vi satt på mötena kändes det väl rimligt eftersom att jag endast gör detta på sidan om skolan och inte jobbar med detta fulltid. Nu några dagar efter mötet och ha snackat med en polare, som jobbar fulltid som back-end utvecklare, har jag insett att detta kommer ta minst två månader, på fulltid, att utföra. Den betalningen han vill ge mig känns helt plötsligt inte en rimlig, med tanke på hur komplex sidan kommer att vara och mängden jobb jag måste utföra. Han pratade om att han hade kollat med lite olika webbbyråer och de hade gett han en offerter på mellan 60k-100k men de kunde de ville han inte betala.

Har kollat på lite olika lösningar för att göra det enkelt för mig, som att använda Wordpress. Finner dock att det begränsar mig att designa hur jag vill och påverkar hans krav att ändra innehållet själv. Jobbar ofta i Laravel men det tar bort hans möjlighet att ändra något själv och kvalitén kommer bli bristande p.g.a deadlinen.

Har inte fått klartecken än att köra på än och tänkte att det kan vara bra att snacka med honom en gång till så att vi slipper missförstånd. Som sagt känns det här som att jag kommer bli utnyttjad (på tid och pengar), ha svårt att hinna med skolan fullt ut och helt exkludera det andra jobbet jag har.

Vad tycker ni?
Hur kan jag bäst förklara detta för honom?
Att det han vill ha är inte ens rimligt inom den prisramen han har?
Ska jag göra en del av projektet och kräva fullt betalt?
Ska jag bita det sura äpplet, ge han det han vill ha men med bristande kvalitet?
Skippa projektet helt?

Ursäktar om för grammatiken och eventuella stavfel men hoppas att ni förstår texten ändå.
Tacksam för all feedback och tips.
//Felix

Hej

Jag skulle hävda att det är du som är expert som ska veta hur lång tid saker och ting tar och då också kunna räkna ut ett rimligt pris.

Utifrån vad du nu vet, vad skulle du sätta för pris för att göra detta? Be om ursäkt till kunden och berättat att du inte kan göra de han bad om för de kommer ta för lång tid att göra detta. Det är en konst att göra kostnadsberäkningar när man lämnar offerter... Se till exempel på Skanska som misslyckats med detta i USA och förlorar oräkningliga miljoner dollar för de räknat för lågt på flera byggen.

Så att träna på detta en mycket viktig skill. Så tar du uppdraget, kanske för ett högre pris får du ta tid på varje moment och tänka på att du lär dig mycket på ett riktigt uppdrag. Men rekommenderar förstås inte att dig att slita ut dig på ett projekt du på förhand vet är för dåligt betalt. Och vad det gäller slutresultatet så kan en rekomendation vara viktigt för att hitta nästa jobb.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Du skulle tjäna mer pengar på att ta ett mcdonalds jobb. På riktigt.

Enda anledningen att du skulle överväga detta är om känner att detta skulle leda till fantastiska framtida tjänster och kontakter som du inte hade fått annars. Men det låter inte som du har brist på erfarenhet eller kunskap så njaaaaaaaaah.

Permalänk
Medlem

Det låter som han vill ha en ecommerce websida med email.

Email är simpelt och kan lösas med vilket webhotell som helst och när det gäller ecommerce sidan så finns det en hel del alternativ (shopify, big commerce, wix etc) där du bara jobbar med drag and drop i princip (de flesta har template support och antagligen email hosting också).

Om han är ok med en sådan lösning tror jag nog du kan spotta ut något på en månad men jag tycker det låter som du kan gå upp till 20k iaf. (alt. dra ut på tiden för o slippa straffavgift).

Han kan ju klaga på månadsavgiften men det skulle han ändå med egna/cloud servers.

Permalänk
Medlem

Komplexa animationer och hantera betalningar utan tredjepart, och detta för 10k... Trots att jag aldrig jobbat med webbutveckling, samt ingen erfarenhet av branschen förutom en basic webbsida jag gjorde under gymnasiet för någon kurs så låter detta som en blåsning.

Jobbar du under AB eller enskild firma? Eller ska den här personen anställa dig via sitt företag? Annars är ju allt svartjobb, muntliga kontrakt och kan bli problematiskt vid eventuell tvist.

Svartjobb bör endast vara dagsjobb, om man blir blåst så var det en försumbar summa, dessutom ber man alltid om högre timtaxa än vitt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Du skulle tjäna mer pengar på att ta ett mcdonalds jobb. På riktigt.

Enda anledningen att du skulle överväga detta är om känner att detta skulle leda till fantastiska framtida tjänster och kontakter som du inte hade fått annars. Men det låter inte som du har brist på erfarenhet eller kunskap så njaaaaaaaaah.

Håller med. Socialbidrag ger tom mer. I Sverige har vi ju ingen lag om lägsta lön men tex USA som anses ge låga löner till icke kvalificerade arbeten har en gräns på 7.25 dollar/timmen. Det ger ungefär 22 000kr för två månaders arbete 8 timmar/dag.
Så, för pengarnas skull är det helt galet

Det är nog bäst att skippa helt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Hej

Jag skulle hävda att det är du som är expert som ska veta hur lång tid saker och ting tar och då också kunna räkna ut ett rimligt pris.

Utifrån vad du nu vet, vad skulle du sätta för pris för att göra detta? Be om ursäkt till kunden och berättat att du inte kan göra de han bad om för de kommer ta för lång tid att göra detta. Det är en konst att göra kostnadsberäkningar när man lämnar offerter... Se till exempel på Skanska som misslyckats med detta i USA och förlorar oräkningliga miljoner dollar för de räknat för lågt på flera byggen.

Så att träna på detta en mycket viktig skill. Så tar du uppdraget, kanske för ett högre pris får du ta tid på varje moment och tänka på att du lär dig mycket på ett riktigt uppdrag. Men rekommenderar förstås inte att dig att slita ut dig på ett projekt du på förhand vet är för dåligt betalt. Och vad det gäller slutresultatet så kan en rekomendation vara viktigt för att hitta nästa jobb.

Byggbolag är ganska kända för att ta förlustofferter bara för att hålla sitt manskap sysselsatt, alternativet är att inte bygga alls, vilket inte heller är speciellt lönsamt, då måste man krympa illa fort och förlora erfarenhet. Vilket gör att när nästa stora projekt ligger på bordet kan du inte ens vara med på anbudet.

Visa signatur

=)

Permalänk

Om du ska ha den här verksamheten så behöver du ju kunna hantera att projektplanera och budgetera. Det är inte kunden som ger dig dåligt betalt, det är du som inte skött din roll på ett professionellt sätt. Låter kanske drygt men du borde tänka på hur du sköter kundrelationer och se till att inte uppfattas som "grannens grabb som är rätt bra på data", för detta är väl ditt karriärsval?

Permalänk
Medlem

Om jag skulle råda dig någonting, skriv kontrakt med dina kunder när ni är överens om scopet. Annars blir det bara skit hela vägen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Om inte det finns ett tydligt definierat projekt där alla delar specificeras så går det inte att räkna på fast pris utan endast på löpande timtaxa. För 10 kkr så skulle han bara få mellan 10-15 timmar för dessa kronor (plus moms).

Som gammal gubbe i branschen hade han fått drygt 5 timmar av mig för dessa pengar. (+moms)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du är ung och sugen på jobb men hela upplägget är fel här....
Nu jobbar jag inom en annan bransch men affärsupplägget lär knappast skilja.

I vanliga fall kontaktar kunden dig med ett problem som du skall lösa(om du kan givetvis).
Kunden har då en kravspec(oftast...), desto bättre skriven desto mer precist pris samt tid kan DU lämna. En dåligt skriven kravspec med möjlighet till tolkningar skall man ta höjd för(det är en risk helt enkelt). Själv brukar jag ta uppskattade timmar*en risk-%. Hur stor denna % är beror egentligen enbart på hur luddig specen är.

Sen är det DU som ska lämna pris och leveranstid, många kunder är jävligt sugna på att sätta ett max-pris själva men då kan de gå någon annanstans....

Du pluggar, är junior så givetvis kan du inte ta 1000Sek/h men du ska ändå ta en skälig peng tycker jag. Säg att du tar 150-200Sek/h, inte så fett men du får självstudier i ett "riktigt" case samt något i din portfolie vilket kan vara bra när du ska ut i verkligheten sen.

Däremot tiden är helt åt helvete. Du är student vilket jag antar att han är medveten om. Sätt inte den pressen på dig själv då studierna är viktigare än att leverera detta projekt i tid.
Antar att det handlar om ett litet företag som nu vill skaffa sin första hemsida ungefär, har de klarat sig utan hemsida tills nu klarar de sig säkert ett par månader till.....

Men i din sits hade jag uppskattat tiden för ett jobb likt detta, ta det gånger en "generös" timpenning och gett ett motbud. Beakta även att du är student och kanske enbart kan lägga 10-15h i veckan på detta vilket gör att det kanske tar 4 månader att få klart allt.
Är han inte intresserad så synd för honom, leta vidare....

Alternativet vilket också är vanligt är att köra ett löpande upplägg. Förmodligen svårt att få igenom i din sits men kan vara värt ett försök.

Sen ska du ha bra koll på hur ni ska sköta betalning, lätt att vara ung och naiv är och helt enkelt gå på en blåsning...

Jag vet att man är sugen på att få göra jobb men man ska inte vara rädd att tacka nej till skambud!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

En kund som vill sköta betalningar själv utan tredjepart men har ingen aning om vilket jobb det är i och med den usla ersättning. Hur mycket tror du kunden kan om exempelvis Visa/Mastercard- systemen? Precis, du kommer bli den som kunden ringer varje gång det uppstår problem och du förväntas löss det inom timmen eftersom det drabbar kundens kunder. Been there done that. Det finns vissa här som säger kör på och jag hade sagt så också om det inte ingick egna betallösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TheWetell:
10.000 kr motsvarar ungefär 5000 kr på kontot efter skatt och avgifter.
Rekommenderar att du använder en tjänst så som Frilansfinans.se eller liknande för betalning.

Jag hade inte tagit en uppgift som denna på något plan. Speciellt när du är en student och tillgänglig tid varierar. Att låta det gå ut över studierna för att hinna i tid är dessutom helt fel väg att gå. Klausulen på nedsatt belopp efter 2 månader är inget vettigt.

Bättre att du försöker få jobba på ett projekt utan deadline.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@TheWetell:
10.000 kr motsvarar ungefär 5000 kr på kontot efter skatt och avgifter.
Rekommenderar att du använder en tjänst så som Frilansfinans.se eller liknande för betalning.

Det här!

Är lätt att glömma bort skatter och avgifter, de uppgör trots allt nästan hälften av inkomsten.

Till TS, ta inte jobbet.
Det är pinsamt betalt, och den typen av beställare är knepiga att ha att göra med.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1