Garantiärende hos Inet nekat pga. frakttid [LÖST]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Har rengjort många tangentbord, men detta tangentbord trots noggrann rengöring så blir det ingen förbättring. Absolut att tangentbord blir smutsiga och behöver skötsel men aldrig varit med om att problemet kvarstår efter rengöring som detta. Särskilt då det rör sig om ett mekaniskt tangentbord för 1500 kr. (Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent)

Har dock inte prövat siliconspray som en medlem tipsade om tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Dåså! Ville bara säkerställa. Reklamation!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Dåså! Ville bara säkerställa. Reklamation!

Ursäkta att jag lät lite stel i mitt svar, det var en bra fråga för man vet aldrig. Haha

Permalänk
Medlem

Företag får inte försämra villkoren som står i våra lagar. De får förbättra villkor genom att erbjuda tex 3års garanti. Men det som står i lagen går inte att avtala bort.

Slå en signal till konsumentrådgivningen i din kommun, de kan ringa upp företaget och ta dem i örat om de inte följer lagen. Det brukar hjälpa. Du har ju reklamationsrätten förrutom ev garanti.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Inets kundtjänstchef har kontaktat mig idag och informerat mig att de godkänner garantin och att det var ett missförstånd som orsakat nekandet. Har nu fått en retursedel och kommer skicka in tangentbordet imorgon.

Tack alla för er tid och hjälp!

Permalänk
Medlem

Först damug med bra dammsugare köpte ny i höst suger extremt mot något år gamma
Prova sedan med tryckluft på avstånd eller lite tryck eller koppla dammsugare baklänges om det går.
Tvätta att med tangentbord upp och ner.
Nu dags för spraya något .
Angående garantier så är alla frivilliga och endast renlammationrätt är lagstadgad och 3År gäller från den dagen du fick paket eller köper i butik .
Man måste anmäla felet när det börjar och ej användas endast. Någon dag före sista dagen.
Lagtexten kan du hämta själv gratis på "lex ..."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Uppdatering: Inets kundtjänstchef har kontaktat mig idag och informerat mig att de godkänner garantin och att det var ett missförstånd som orsakat nekandet. Har nu fått en retursedel och kommer skicka in tangentbordet imorgon.

Tack alla för er tid och hjälp!

Bra att de kollar av forumet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så har alla nätbutiker satt i system att inte informera om reklamation, vanligtvis tänker man på garanti,"tyvärr har garantin gått ut"
Men ofta har man rätt att reklamera vilket de inte nämner såklart.
Finns det ens någon fördel att "ta det på garantin"?
Eller är det lika bra att reklamera direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viochee:

Som tidigare nämnt så har alla nätbutiker satt i system att inte informera om reklamation, vanligtvis tänker man på garanti,"tyvärr har garantin gått ut"
Men ofta har man rätt att reklamera vilket de inte nämner såklart.
Finns det ens någon fördel att "ta det på garantin"?
Eller är det lika bra att reklamera direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Garantier får ha bättre villkor och ibland har de det.
Det är lag på att informera om reklamation.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Information innan ett avtal ingås
2 kap, 2 §, 8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i butik sedan snart 14 år tillbaka och att tjafsa med en kund om 2 dagar över garantitid är lika med garanterat förlorad kund, plus alla som här läser om hanteringen av ärendet.
Man måste välja sina krig.

Det säger ju ingenting om hur Inet väljer att göra, men hur de väljer att hantera det säger en hel del om dem.
Förhoppningsvis så löser det sig på bästa sätt.

EDIT: Såg att det hade löst sig, vad bra!

Läste slarvigt.
Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Som tidigare nämnt så har alla nätbutiker satt i system att inte informera om reklamation, vanligtvis tänker man på garanti,"tyvärr har garantin gått ut"
Men ofta har man rätt att reklamera vilket de inte nämner såklart.
Finns det ens någon fördel att "ta det på garantin"?
Eller är det lika bra att reklamera direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mrqaffe:

Garantier får ha bättre villkor och ibland har de det.
Det är lag på att informera om reklamation.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Information innan ett avtal ingås
2 kap, 2 §, 8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

De informerar, men de trycker inte upp det i näsan på kunden. Finns ju alltid gömt i något hörne på hemsidan eller liten text någonstans.

Lagen säger ju tyvärr inte att de måste se till att kunden förstått och folk i allmänhet har otroligt dålig koll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Jag jobbar i butik sedan snart 14 år tillbaka och att tjafsa med en kund om 2 dagar över garantitid är lika med garanterat förlorad kund, plus alla som här läser om hanteringen av ärendet.
Man måste välja sina krig.

Fast 2 dagar över tillverkargarantin så kan butiken inte godkänna garanti då det heter "tillverkargaranti" av en anledning.
Gör butiken det så gör dom det på goodwill ur egen kassa.

När det gäller tillverkargarantin så är det inte mycket en butik har att säga till om.
Vid inlämnande så brukar butiken göra en initial bedömning och undersökning för att kunna förmedla felet till tillverkaren så bra som möjligt (frivilligt för butiken).
Allt över det är upp till tillverkaren, butiken kan varken neka eller godkänna åt tillverkaren.
Dock tillåter många tillverkare att man nekar om det inte råder några tvivel om yttre åverkan som te.x en icke fungerande skärm som man kan se en spricka i displayen som kunden varken lagt märke till eller inte meddelat butiken om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Garantier får ha bättre villkor och ibland har de det.
Det är lag på att informera om reklamation.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Information innan ett avtal ingås
2 kap, 2 §, 8. den rätt som konsumenten har att reklamera enligt lag, hur reklamation kan göras och gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan vända sig för att framställa klagomål
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Lag och lag, klart de kanske skickar med om hur man reklamerar när du beställer varan eller som information på deras hemsida, men mailar du dem och pratar om garanti på din produkt är det inte "LAG" på att informera om reklamation då det redan finns på hemsidan eller som mail när du beställde varan, och alla vet inte skillnaden på reklamation och garanti men det är ganska lika i sig (något fel på din produkt och du vill ha ny tex)

Tex när jag beställde en förbrukningsvara som var trasig så började butiken gorma om att de inte har garanti på det men så fort jag nämnde reklamation så lät det annorlunda. (dock försökte de erbjuda poäng på deras hemsida till ett mindre värde än produkten kostade vilket jag fick tjorva om också men det är en annan sak)

Sen kan man ju självklart säga att är folk så dum så de inte förstår sina rättigheter får de väl skylla sig själv (men det är det jag menade att butiker gärna inte nämner reklamation om du pratar om garantier)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Jag jobbar i butik sedan snart 14 år tillbaka och att tjafsa med en kund om 2 dagar över garantitid är lika med garanterat förlorad kund, plus alla som här läser om hanteringen av ärendet.
Man måste välja sina krig.

Det säger ju ingenting om hur Inet väljer att göra, men hur de väljer att hantera det säger en hel del om dem.
Förhoppningsvis så löser det sig på bästa sätt.

EDIT: Såg att det hade löst sig, vad bra!

I mitt fall kontaktade jag dem dock 2 dagar innan garantitiden var över, vilket gjorde mig förvånad över deras ursprungliga svar. Dock tänker du kanske med frakttiden? För i såna fall stämmer det att de skulle fått in produkten ca 2 dagar efter garantitiden gått ut. Väldigt nöjd att det löste sig, åtminstone denna biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Bra att de kollar av forumet.

Rätt tragiskt tycker jag...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Rätt tragiskt tycker jag...

Håller med, skulle lagt till nån wink smiley.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide