Inte den prestande jag väntat mig i spel - hjälp!

Permalänk
Medlem

Inte den prestande jag väntat mig i spel - hjälp!

Hej!

Köpte nyligen en dator efter många frågor och mycket hjälp från kunniga personer på det här forumet! Tack för det!
Tyvärr har den inte riktigt levererat den prestanda jag förväntat mig. Detta kan naturligtvis grunda sig i att jag haft fel ställda förväntningar. Men det kan också beror på något annat - och därför undrar jag vad ni tror!

Just nu spelar jag en del Destiny 2 på maxinställningar i 1440p (men med dynamic super resolution - DSR). I öppna områden och när det blir mycket aktivitet på skärmen går FPS ner till kanske 70 fps. Annars runt 100 fps. Jag hade trott att jag skulle kunna ligga runt 165 fps som min skärm tillåter med den rig jag köpte. Se specs nedan. Tror ni att detta beror på att något i bygget ej är optimerat? I så fall vad? Hur identifierar jag eventuella bottlenecks?

ASUS ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 7 2700X
Palit GeForce RTX 2080 Ti GamingPro OC 11GB (NE6208TS20LC-150A)
Corsair PowerSupply (PSU) RM750X V2 750W
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15 / CMK16GX4M2B3000C15
Samsung SSD 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU)
Fractal Design Define S2 – Svart – Tempered glass (Ej PSU)

Permalänk
Medlem

Låter lite lågt ja, men inte orimligt lågt:

Exempel på benchmarks på detta spelet med ditt GFX.
https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-2080-...

där kör dom följande HW:
MSI Z170 Gaming M7 motherboard with an Intel Core i7-7700K CPU at 4.2 GHz, though. The processor is complemented by G.Skill’s F4-3000C15Q-16GRR memory kit. Crucial’s MX200 SSD

Testat andra drivrutiner för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Hur använder du DSR? Har du en 1080p-skärm som DSR skalar upp till 1440p?

Vilken typ av kantutjämning använder du? Om det är MSAA så kan 100 fps låta logiskt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Bawh: Testa stäng av DSR.

Verifiera även att dina minnen körs i sin hastighet.

Använd DDU för att avinstallera drivrutinen och installera den senaste från Nvidias hemsida. Pröva utan Geforce Experience.

Stäng av Recording i Windows 10 inställningarna också.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Stort tack för många bra tips!

@Donkey: Jag har alltid installerat via GeForce Experience. Vad är nackdelen med det? Hur verifierar jag att minnena körs i sin hastighet? Jag tittade lite på det där tidigare och klockade upp dem till 3200. Men vet inte om jag verifierat. Var finner jag recording-inställningar?

@Decster: Jag har en 1440p-skärm och DSR skalar upp till 4k, tror jag. Inte helt säker. Jag optimerade spelet i GeForce Experience och har inte gjort något mer med inställningarna. Kan inte svara på rak arm om kantutjämning. Är MSAA särskilt krävande?

@Heddan: Tack för tips på benchmark!

Permalänk
Medlem

Testa att överklocka CPU'n, Destiny verkar gilla hög CPU-klocka.

Disable Game DVR
https://www.windowscentral.com/how-disable-and-remove-game-ba...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Jag har en 1440p-skärm och DSR skalar upp till 4k, tror jag. Inte helt säker. Jag optimerade spelet i GeForce Experience och har inte gjort något mer med inställningarna. Kan inte svara på rak arm om kantutjämning. Är MSAA särskilt krävande?

Om spelet faktiskt körs i 4K så låter 70-100 fps normalt. Om du stänger av DSR (som Donkey skrev) så spelet körs i 1440p, så borde du få mycket mer fps. Och om du vill ha ännu mer fps så kan du prova en annan typ av kantutjämning då MSAA brukar vara mer krävande.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag avaktiverade Game DVR och DSR. Trots att jag kör spelet i 1440p (dock med SMAA) får jag ungefär följande FPS:

Tower: 80-110 fps
Open world: 80-110 fps
Crucible/instance: 110-140 fps

Finns det något mer jag skulle kunna felsöka för att se hur jag kan driva prestanda?

För hårdvaran har jag gjort följande:

CPU: Överklockad till 4 ghz innan PBO.
RAM: Överklockad till 3200 ghz (och körs i den hastigheten enligt alla diagnostikprogram jag testat)
GPU: Normal klockning. Om jag ändrar något här, vare sig det är klockan eller power limit så kraschar Destiny 2 vid startup. Det är tydligen ett känt problem i just det spelet, eftersom det då inte kan identifiera vilket grafikkort man kör.

Tacksam för all ytterligare input jag kan få!

Permalänk
Medlem

Hur är CPU-användningen när du spelar?

Permalänk
Medlem

@Krippa75: Jag har inte haft stenkoll på den, faktiskt. Vilken applikation spårar jag bäst CPU-användning utan att konstant alt-tabba för att göra nedslag?

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem

@Bawh: Finns det benchmark-funktion i spelet kan du dra upp task manager och ha den i förgrunden. Annars kan du låta performance monitor logga CPU-användningen medan du spelar och sen kolla resultatet.

Permalänk
Medlem

@King Grub: Jag har Afterburner, men i default-läge visar den bara GPU-användning. Antar att det går att lägga till CPU någonstans då?

Permalänk
Medlem

I settings och sedan monitoring kan du ställa in vad som skall visas på skärmen, allt från temperaturer till voltvärden till fps till användning, både för CPU och GPU.

Permalänk
Medlem

@King Grub: Låter toppen!

Men generellt sett. Om det visar sig att jag slår i taket på CPU-användning (vilket jag förmodar är det mest troliga nu), vad kan jag ta för action på det? Annat än att köpa en intel-processor såklart.

Permalänk
Medlem

Det enda som verkligen går riktigt högt är GPU usage. Peakar väldigt nära 100% i vissa situationer. Då har jag alltså ett 2080 Ti. Är det normalt? Jag kan ju inte överklocka den, för då kraschar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Det enda som verkligen går riktigt högt är GPU usage. Peakar väldigt nära 100% i vissa situationer. Då har jag alltså ett 2080 Ti. Är det normalt? Jag kan ju inte överklocka den, för då kraschar spelet.

Det är normalt. Då flaskhalsar inte processorn i alla fall.

Jag skulle vilja se bilder på hur grafikinställningarna ser ut i Geforce Experience och/eller i spelets inställningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster:
Avstånd för lövverksdetaljer: Hög
Avstånd för lövverksskuggor: Högsta
Avstånd miljödetaljer: Hög
Figurdetaljavstånd: Högt
Grafik, kvalitet: Anpassad
Kantutjämning: SMAA
Omgivande inneslutning för bildskärmsutrymme: 3D
Renderingsupplösning: 100
Schaktljus: Hög
Skuggkvalitet: Högsta
Skärpedjup: Högsta
Texturanisotropi: 16x
Texturkvalitet: Högst
Upplösning: 2560x1440
Vindimpuls: På
Visningsläge: Helskärm

Permalänk
Relik 📜

Vi kör Destiny 2 i våra GPU-tester, dock med en CPU som är snabbare i just spel. Där ligger iaf spelet på eller nära 100 % GPU usage vid 1440p, oavsett grafikkort.
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Jag har spelat en del själv med min 2600X och ett 1080 Ti, når sällan eller aldrig uppåt 165 FPS. Jag tror helt ärligt det är rätt svårt, spelet äter en del av både CPU och GPU. För att se om det är GPU som står i vägen, testa spela lite i 1080p och kolla om du får högre FPS. Blir det ingen större skillnad är det något annat - troligen CPU.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Verkar väl vara helt normal FPS, eller varför förväntar du dig mer?

https://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-2080-...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@emilakered: Tack! Vad skulle du säga om den performance jag skrivit om. Är det vad jag kan vänta mig med Ryzen och den här riggen?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bawh:

@emilakered: Tack! Vad skulle du säga om den performance jag skrivit om. Är det vad jag kan vänta mig med Ryzen och den här riggen?

Svårt att säga på rak arm, helt ärligt. Har inte testat CPU:er med Destiny 2 något speciellt, och minns inte riktigt var jag brukar ligga själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S