Permalänk
Medlem

Fps-drop utav ssd

Tjenare !
Jag har (fråga mig inte hur!) crashat min ssd så jag bytte ut den emot en mekanisk disk enda sedan jag gjorde denna ändring i datorn så tappar jag jättemycket fps (dock inte säker på om det är detta som är anledningen) har börjat funderat kan en ssd verkligen påverka datorns fps i spel ? Jag hade vanligen innan detta typ 65 stadiga fps i spel som gta nu håller jag 65 och kan från ingenstans hoppa ner på 10 och få jätte lagg. Kan det till och med vara så att det är grafikkortet som är påväg att ta sina sista andetag ? Datorn är 1 år gammal.
Specs:

Länk till specs på netonet

(Glöm inte att ssdn inte längre finns i datorn)
Nätagregat: Fractal Design Integra M 650W
Modekort: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3
Kylare: Be-Quiet Pure Rock
RAM: Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200mh
Processor: Intel Core i7 7700K 4.2Ghz
Grafikort: ASUS GeForce GTX1050TI Strix OC 4GB
Hårdisk: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Just GTA är väl ett av de spel där det faktiskt kan påverka (eller så kanske det bara leder till "pop-in"?), eftersom man konstant laddar spelvärlden när man tar sig runt.

Generellt leder det dock inte till sämre FPS att köra mekaniskt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Grafikortet ??

@Jonny Myran: Konstigt men det kan inte vara så att det är grafikkortet ? Har tom överclokcat det men gjorde ingen skillnad och processorn känns inte som att den ska vara dålig är ju ändå en I7 Vill bara veta av nån som har knowledge så jag kan köpa nya grejer som löser problemet eller det kanske är dags för nytt rigg ?

Permalänk
Medlem

Söktid och överföringshastighet är enormt mycket sämre på en snurrdisk mot en SSD så ja, det kan absolut vara orsaken till "lagg" och FPS-drop.

Permalänk
Medlem

m.2 SSD

@Krippa75: Okej ! Då blir det införskaffning av ny disk Vad skulle ni rekomendera ? m.2 Disk eller vanlig ssd ? Är det värt pengarna med en m.2 ?

Permalänk
Medlem

Kan du köra M.2 utan att ta av grafikkortets PCI-E-banor? Mitt gamla Impact VII kunde ha M.2 men den ströp GPU'ns pcie från 16 till 8. Kanske gör något, kanske inte (jag har inte full koll här).

Sen, om du inte vet om du har nytta av M.2 så har du förmodligen inte det. Enda anledningen till att jag köpte det i signaturen är för att slippa kablar i chassit, inte för att jag kommer få x mer prestanda mot en vanlig ssd.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Är väl inte jättestor skillnad prismässigt så har du en ledig slot är det ju skönt att välja M.2-disken för att slippa kabeldragningen.
EDIT: Bra synpunkter av ovanstående, kolla upp det först.

Permalänk
Medlem

TACK !

@Krippa75: Okej jamen då kör vi på en m.2 tack så mycket alla för så snabba svar första gången jag använder mig av sweclockers forum det verkade ge resultat

EDIT: Ska jag göra !

Permalänk
Skrivet av Shinzou:

Kan du köra M.2 utan att ta av grafikkortets PCI-E-banor? Mitt gamla Impact VII kunde ha M.2 men den ströp GPU'ns pcie från 16 till 8. Kanske gör något, kanske inte (jag har inte full koll här).

Sen, om du inte vet om du har nytta av M.2 så har du förmodligen inte det. Enda anledningen till att jag köpte det i signaturen är för att slippa kablar i chassit, inte för att jag kommer få x mer prestanda mot en vanlig ssd.

att hoppa från 16 banor till 8 banor är ingen jätteskillnad top end korten brukar marginellt nå upp till över x8 2.0 (4GB/s) och har du ett modernare moderkort med 3.0 (8GB/s) eller högre så ska inte x8 kunna strypa öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Kan du köra M.2 utan att ta av grafikkortets PCI-E-banor? Mitt gamla Impact VII kunde ha M.2 men den ströp GPU'ns pcie från 16 till 8. Kanske gör något, kanske inte (jag har inte full koll här).

Sen, om du inte vet om du har nytta av M.2 så har du förmodligen inte det. Enda anledningen till att jag köpte det i signaturen är för att slippa kablar i chassit, inte för att jag kommer få x mer prestanda mot en vanlig ssd.

I detta fall, och alla fall jag känner till, så kommer m.2 disken plocka pcie-lanes från moderkortets chipset istället för CPU'n. I detta fall pratar vi om Z270 chipset med 8 extra pcie-lanes för totala 24. x8 i sig flaskar ändock sällan något betydligt och kommer inte att påverka en 1050ti.

Till dig som planerar att köpa en m.2 ssd, tänk på följande: sådana som har ökad prestanda (nVME) brukar ligga på dubbla pris/GB och den enda riktiga bonus jag märkt med en sådan (har en samsung 950 pro) är högre intern överföring av stora filer och att m.2 diskar i sig ser riktigt coola ut.

Hittar du en SATA m.2 så kan du förvänta dig marginellt högre pris utan prestandaökning, dock kommer en sådan att avaktivera 1-2 sataportar, du hittar i manualen vilka portar.

M.2 kort är tight packade med grejer och blir lätt varma i en varm miljö, de kunde lätt hoppa med upp på 80 grader när jag experimenterade med lite tyngre överklockning. Jag tror dock inte detta är fallet för dig, och jag rekommenderar inte en tredjeparts-kylare om du funderar på det.

Ursprungsfrågan antar jag är så gott som löst men ja, en hdd kan leda till fps drop. Ett extremfall är när jag testade CSGO genom en extern hårddisk, droppade till enstaka fps när folk dök upp på skärmen. Det finns gott om SATA SSD VS NVME SSD på youtube om du vill kolla närmare på skillnader (finns i regel inte)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tog mig friheten att kolla upp i manualen, du hittar på sida 15 att Sataport 0 stängs av om en SATA m.2 installeras

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte faktist göra så att jag kör en m.2 SSD och en vanlig från samsung installerar windows på min m.2 och sen sätter upprstartsprogram på Samsung EVON vad tror ni om det ?? Kommer det hjälpa att ha uppstartsprogram på den ? båda 120GB

Felstavning XD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulky22:

Tjenare !
Jag har (fråga mig inte hur!) crashat min ssd så jag bytte ut den emot en mekanisk disk enda sedan jag gjorde denna ändring i datorn så tappar jag jättemycket fps (dock inte säker på om det är detta som är anledningen) har börjat funderat kan en ssd verkligen påverka datorns fps i spel ? Jag hade vanligen innan detta typ 65 stadiga fps i spel som gta nu håller jag 65 och kan från ingenstans hoppa ner på 10 och få jätte lagg. Kan det till och med vara så att det är grafikkortet som är påväg att ta sina sista andetag ? Datorn är 1 år gammal.

Skrivet av Krippa75:

Söktid och överföringshastighet är enormt mycket sämre på en snurrdisk mot en SSD så ja, det kan absolut vara orsaken till "lagg" och FPS-drop.

Som bla @Krippa75 säger ovan, i de spel där du laddar in banan samtidigt som du spelar, ja utan tvekan. En HDD har inte en chans på ett 10GB+ spel att läsa in ett enda skit i vettig takt. Du har söktider på 15-20ms för 4kB data, en topp på ca 200-400 IO/s, dvs 0.8-1.6MB/s i värsta fall. I bästa fall får du 15ms + ca 200MB/s, verkligheten är nånstans mellan dessa två, beroende på filsystem och hur många filer som ska läsas.

En frame (bildruta) tar i 60 FPS 16.6ms... Så ska den läsa in texturer eller så på några MB, så är det kört... Du får en dipp i prestanda som känns rejält. Säg en ensam 10MB fil ger 1 sökning till filsystem, 1 till filen (perfekt sits), så 30ms + 50ms läsning, dvs ca 5 FPS bara för den lilla filen.

En SSD idag kan läsa in 4kB data på ca 0.05-0.2ms, så runt 100x mer data på samma tid. Den kan också läsa mellan 5000-12000 IO/s, eller 20-48MB/s i värsta fall. I bästa fall har du 0.1ms + 500-2000MB/s, och verkligheten är betydligt närmare maxnivån pga disken har inga rörliga delar, utan faktiskt blir snabbare med mer att göra (den kan utföra flera köer samtidigt). Så söktiden blir nyckeln, för det sker flera sökningar bara för att få tag i en enda bit data.

Så samma 10MB fil blir 0.2ms+20ms = ca 4/3 av en FPS med billig SSD, eller 0.1+5ms = ca 1/3 del av en FPS med snabb NVMe SSD, både i perfekt värld. Oavsett är det runt 1 enda FPS, och du märker inget. Detta är varför en del spel verkligen behöver ha en SSD för bättre flyt. Normalt försöker ju spelen också läsa in i förväg, så bara disken hinner med, är förlusten ofta 0. Det är när disken inte hänger med kön som bildas som problemen uppstår.

Notera dock, inte alla spel har detta problem. Laddar de bara in allt i förväg, behövs ingen SSD (även om det då kan snabba upp laddningstiderna).

Skrivet av Sulky22:

@Jonny Myran: Konstigt men det kan inte vara så att det är grafikkortet ? Har tom överclokcat det men gjorde ingen skillnad och processorn känns inte som att den ska vara dålig är ju ändå en I7 Vill bara veta av nån som har knowledge så jag kan köpa nya grejer som löser problemet eller det kanske är dags för nytt rigg ?

Hela systemet väntar på data från disk... är som att sitta och vänta på paket från posten. Tills det kommer fram kan du inget göra, även om du springer snabbare mellan rummen i hemmet.

Skrivet av Sulky22:

Tänkte faktist göra så att jag kör en m.2 SSD och en vanlig från samsung installerar windows på min m.2 och sen sätter upprstartsprogram på Samsung EVON vad tror ni om det ?? Kommer det hjälpa att ha uppstartsprogram på den ? båda 120GB

Köp inte så små diskar.
SSDer blir snabbare med fler NAND paket, och då större diskar.
Köp en större SSD, lägg allt på den istället. Sata vs NVMe är inte kritiskt, storleken är det du kommer ångra först. Så är priset problemet, köp en billigare SATA, bara den är stor nog.