Bra och tillförlitlig bil för ca 160Tkr

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Visst är Toyota bra och pålitliga bilar, men andrahandsvärdet är ganska lågt och det är inte en jätterolig bil att köra.

Det står just nu mellan Volkswagen och BMW. Golfen är (antagligen) billigare att äga pga. billigare service och underhåll, men efter att ha spanat lite på Blocket så inser jag att de har ett sämre andrahandsvärde än vad BMW'n har. Så det kanske jämnar ut sig i slutändan?

Du har inget belägg för vad du hävdar, Toyota hybridbilar har högsta andrahandsvärdet en bil kan ha.
Även icke hybrid toyota håller bra andrahandsvärde.

Jag har rav4 hybrid nu och innan haft auris hybrid. Letade länge efter båda bilarn och har stenkoll på vad som säljs och till vilka priser.
Kolla på blocket vilka priser toyota hybrid säljs för och vad de är värderade på t ex bilpriser.nu så kommer du att förstå bättre. Enligt bilpriser sajten är de ofta övervärderade men de säljs ändå.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

How about en elbil? Finns ju några leafs och lite annat runt det priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

...men vad man måste ha i åtanke är att statistiken fördes på bilar med årtal 2007-2013.

Vad menar du med att tillförlitligheten på BMW och VW är nära botten? Vad har du för källa på det?

Källan är väl främst undersökningen från länsförsäkringar i länken, även om jag tror min personliga bild också kommer från andra liknande undersökningar.

Om du satsar på att köpa en bil som är några år gammal, och också vill att den ska hålla värdet några år efter det, är väl en undersökning som gäller bilar som är 2-8 år gamla (när undersökningen gjordes) ett rätt bra intervall? Det är en undersökning från förra året som visserligen baserar sig på vad som då var två år gammal data, men två år är inte heller så länge. Du kan ju aldrig få statistik om hur många fel dagens bilar kommer ha i framtiden, endast försöka få en indikation om det genom att kolla på snäppet äldre modeller

Vill du köra en lite mer fancy bratwurst, och samtidigt vill ha tillförlitlighet, skulle jag nog kollat på Mercedes. Säger dock inte emot några argument på att BMW kanske är det roligare alternativet, men du frågade efter tillförllitlighet

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Nej, det har jag förvisso inte gjort. Jag har för mig att service på elbilar är betydligt dyrare än vanliga bilar. T ex så kostar en Service på en Golf GTE upp till sex tusen kronor dyrare än vad det kostar för en vanlig Golf. Knappast att man sparar in de pengarna på ett år genom att köra en hybrid, speciellt nu när de listade bilarna knappt drar 0,6l/ milen (?)

Toyota ligger bland de billigaste bilarna att äga och det inkluderar service etc, de har ju desutom en lång garanti på hybridsystemet vilket kommer täcka de årsklasserna du kollar på. Toyota har kört sitt hybridsystem i 20 år och är kända för att vara väldigt pålitliga, sedan så står de sig väldigt bra i andrahandsvärde det är bara att jämföra, folk drar sig inte för att köpa en äldre toyota som är välservad för de vet att den håller och betalar då också.

Saken är ju den att som du säger kommer du köra en mil om dagen vilket är väldigt lite, antar att det är 5km enkel resa. Det är knappt att motorerna kommer hinna med att bli varma eller kunna köras sportigt. Hybridsystemet är här väldigt bra då du faktiskt får full effektivitet från elmotorna direkt. Sen är det inte de roligaste bilarna, men i staden så skiner de. Teknikens värld gjorde ett test där de jämförde just bmw 120d med lexus CT200h, och BMW vann körglädje på alla punkter förutom i stan. Jag tycker du ska ta dig till en toyota/lexushandlare och be att få provköra antingen en lexus CT om du vill ha en lite "finare" bil, eller en auris hatchback. Det blir lite som att köra gocart i stadstrafiken.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

@Proluial:
Med tanke på din korta körsträcka skulle jag köpa en elbil.
Typ Nissan Leaf eller Renault Zoe.

Fast det funkar bara om du har möjlighet att ladda hemma.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Toyota Auris, hands down. Kan inte se någon annan bil som skulle passa bättre i din situation.

Skickades från m.sweclockers.com