NAS/Server-disk som gjort ifrån sig oljud - bör jag vara orolig?

Permalänk
Medlem

NAS/Server-disk som gjort ifrån sig oljud - bör jag vara orolig?

Tjena!

Har en server som står och tuggar och där i sitter en hårddisk som gjort ifrån sig lite oljud. Det är en HGST Ultrastar HUA723030ALA640 3TB som ska vara designad för bruk i en server/NAS och har en MTBF på 2 miljoner timmar. Drifttiden ligger idag på ca 22 000 timmar.

För drygt en månad sen öppnade jag upp och varsamt rengjorde servern från damm och dylikt, inga konstigheter i övrigt, men när den startades upp igen gjorde just den hårddisken ifrån sig oljud. Höga klick och random "hårda" sök/arbetsljud. Den har alltid låtit lite mer än andra diskar och det har väl sin förklaring i vad den är designad för, men då var det definitivt mer som kom och gick med jämna mellanrum under ett dygn. Gjorde sedan diverse (långa och flera) tester som letade skadade sektorer och dylikt, men inga fel hittades och enligt både HD Tune och CrystalDiskInfo ska SMART-värdena vara bra.

Oljuden upphörde sedan efter alla felsökningar, då den fått "jobba" lite extra med andra ord. Sedan dess har jag inte hört dem. Men frågan är om jag bör vara orolig för att den är på väg att ge upp?

Tacksam för svar

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Spontan tanke kanske är att den gjorde lite mer kalibrering än vanligt, stor skillnad i arbetstemperatur från drift till efter rengöring samt uppvärmning igen ?

EDIT: Man ska alltid vara orolig över att en disk är på väg att ge upp. Därför har man backup

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det är nog många diskar som gått i retur för att de 'låter konstigt' uppskrämda av olika inlägg på olika forum.

Man skall komma ihåg att inte likställa en disktyps 'katastrofljud' att samma sak gäller annan serie eller modell - alla diskar har sina 'konstiga ljud och beteenden' emellanåt utan att det behöver betyda något för livslängden. Som temperaturkalibrering om disken står mest i standby och det inte pågår skriv/läs sökningar på långa tidsintervaller.

Många diskar kalibrerar sig löpande när läshuvudet arbetar - men står den mest i standby så måste den då och då 'tvingas' att göra några sökningar och intervallen beror nog mycket på om diskens chassietemperaturerna är stabila eller rör på sig över tiden.

Den andra delen som kan göra att disken upplevs jobba fast man inte 'gör något' är efter mer eller mindre stora skrivsessioner så måste en shinglande disk sortera upp data som inte kunde läggas på rätt ställe direkt utan temporärt lagts i scratch-paden då den typ måste läsa in 32 - 100 MB, modifiera dom sektorer som blev ändrade och nu ligger i scratch-paden och sedan skriva tillbaka igen. En read - modify - write för alla små och större sektorkedjor som inte går jämt upp med kanterna på skrivblocken för de shinglade delen i disken.

jag har haft diskar med ibland klonkaden ljud liknade att läsarmen körde hårt i ändlägen och höll så länge datorn användes vilket låg på ca 50000 timmars drifttid (tror precis allt rörligt eller snurrande på den datorn gick sönder inom 1000 timmars drifttid när den väl bestämde sig för att ge upp) , och även att lagren kunde få för sig att tjuta under någon eller ett par minuter (det var i slutet av disken levnad) - och då såg man till att uppdatera backupperna en extra gång...