Permalänk

Nytt bygge 25k budget

Halloj i stugan,

Nu har brorsan suttit på en äldre dator ett tag och vill ha en ny gaming dator och har bett mig kolla upp då han är helt tekniskt handikappad (renodlad gamer med noll intresse). Byggt mycket datorer förr så tänkte bygga åt honom.
Nu har jag inte någon större koll på datordelar längre så jag vänder mig till er som har koll i dagens marknad.

Hans budget är på 25k max i datorutrustning, han har en 27" 1440p skärm med G-Sync i dagsläget, denna: https://www.komplett.se/product/954922/gaming/gamingskarmar/h...

Han kör mest Civ 6, WoW, PUBG och theHunter: Call of the Wild och vill kunna maxa allt (eller nästintill allt iaf) på 1440p. Antar att rigget inte klarar PUBG på max i 1440p, men det andra bör det väl klara ganska bra?

Jag letade igenom på nätet och satte ihop ett preliminärt bygge på inet.

Tar gärna emot förslag på där jag bommat totalt eller om ni har andra tips på delar som är bättre tillsammans, antingen billigare eller dyrare till max 25 000 kr som budgeten hans är på.

Som nämnt ovan är jag verkligen ingen expert i den här världen längre, så jag hade tankegången "ta det som låter bra" ungefär.

Det jag tänker direkt på är att moderkortet är dyrt, och han skall inte köra SLI, men han har velat köpa COD ett tag och då får man ju det på köpet, så i praktiken blir ju moderkotet under 2k i detta scenariot, så tänkte why not. Rimlig tankegång or not worth? Att ha tillgång till en extra m2 ssd om man vill lät ju också bra.

750W är väl ett måste nästan ifall han har en 1440p skärm och en 2a 4k monitor med ett 2080? Eller räcker 650?

Länket till bygget jag satt ihop på inet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12235823

Tack på förhand för att ni läser och eventuella tips!

Mvh,
iamwhoiamwhoami

Permalänk
Medlem

- Skippa Optane, ta istället en lite mindre SSD för OS och en lite större SDD för t.ex. Steam Library.
- Ta ett Seasonic eller EVGA nätaggregat istället.
- Jag skulle personligen hellre ta MSI's 2080 istället.
- Jag skulle personligen hellre ta ett moderkort från Gigabyte, t.ex. deras Aorus Elite.

Har tyvärr inte tid att plocka ihop något.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@iamwhoiamwhoami:

Ett alternativ, bara trycka på startknappen:

Komplett I235

Sen om detta är sant?
Kampanj! Spara 5.000:-
Tidigare pris 29.999:-. Erbjudandet gäller till och med 20.01.2019 eller så långt lagret räcker.

EDIT:
Den går att konfigurera med egna önskemål.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

@Zirgo: Den verkar vara ett rätt bra alternativ, förutom RAM-minnena som är lite långsamma ser ut att vara mycket för pengarna där!

Permalänk

eller nått sånt här, ryzen 2700x med 2080 ti
https://www.komplett.se/wishlist/shared/98fb754a-2704-4459-b1...
Kylaren är väl redundant då det kommer en med cpun, men ger lite klockningsmöjligheter

Visa signatur

Desktop: Fractal Define C / Gigabyte Aorus Elite B550 V2 AMD Ryzen 5800X3D / Be Quiet! Dark Rock Pro 4 / Corsair Vengence 3600MHz 32GB DDR4 / Radeon RX 7900 XT 20GB
Server: SilverStone Grandia GD09 / MSI x470 Gaming Pro Carbon / AMD Ryzen 2700X / Corsair Vengence 3200MHz 16GB DDR4 / Nvidia GT 710

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte gå så mycket högre än den här summan för allt:
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-8700K (4 199 kr hos Power)
Grafikkort: Gainward Geforce RTX 2080 Triple Fan (7 889 kr hos Komplett)
Chassi: NZXT H440W New Edition Silent Ultra (1 099 kr hos Inet)
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P II (1 199 kr hos Dustin)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (1 449 kr hos Komplett)
SSD: Crucial P1 3D NAND M.2 NVMe SSD 1TB (1 649 kr hos Komplett)
PSU: Seasonic FOCUS+ 650W Gold (1 049 kr hos Inet)
Summa: 18 533 kr

+ Be Quiet! Dark Rock Pro 3 som kylare för 699:-

Du kan skaffa en 9900K och 2080Ti, men det är pengar ändå och prestandaskillnaden är inte värd det.

  • CPUn är rätt optimal för budgeten. Du kan sikta på en I9 9900K för 2-3k (med det dyrare Z390-moderkortet) mer och få lite bättre spelprestanda, men skillnaden är långt ifrån enorm. Ett annat alternativ är I7 9700K. En 6c/12t eller 8c/8t, gör i principen inte så mycket skillnad. En eventuellt stor skillnad om du överklocka är dock att 9700K inte behöver deliddas då den saknar Intels tidigare hatade kylpasta. Om du är nyfiken så hör med de andra på forumet, har mest läst mig till den informationen. Du kan även satsa på en Ryzen 2700X och komma undan lite billigare, men enligt 9900/9700K recension så är inte skillnaden i spel försumbar, inte ens i 1440p.

  • RTX2080 är väl där kostnaderna börjar skala iväg tycker jag. 8k är smaskigt för ett kort, men med en budget på 25k så skulle något mindre vara obalanserat. Finns inte mycket alternativ i den är prisklassen heller, så valet faller främst på tillfälliga rabatter eller snyggast kylare.

  • Chassit är vad jag skulle sikta på utseendemässigt om jag vill lägga lite mer på ett bygge.

  • Moderkortet finns enligt Dustin i lager, trots att Komponentkoll säger annorlunda.

  • Med RAMet så känns priset bra för 3000MHz minne. G.Skill är också kända för att göra bra minnen.

  • SSDn var ett lite svårare val. Vet inte riktigt vad du prioriterar, men det finns mycket alternativ (speciellt med tanke att både 500/1000GB, samt SATA/M2 SATA/M2 NVM finns som alternativ här). Hittade en recension för 1TB-varianten här hos Guru3D som verkar gilla den, men också en på Tomshardware som tycker att prestandan är "meh" för priset. Dock så är det den billigaste NVM SSDn för tillfället. Jag skulle avråda ifrån M2-diskar med SATA-gränssnitt då de är en efterkonstruktion med oväntade bekymmer som ändå kostar lika mycket som de billigaste M2 NVM-diskarna. Märkte t.ex. på mitt X470-moderkort att den andra M2-porten inte stödjer just M2-diskar med SATA-gränssnitt.

  • PSUn är ett ganska enkelt val. Ett bra nätagg med tillräcklig effekt för grafikkortet. Det finns flera alternativ, men de är så lika att det inte gör någon större skillnad (t.ex. Bitfenix Whisper M 650W, Antec High Current Gamer Gold HCG650, Seasonic FOCUS+ 650W Gold, EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated & Fractal Design Edison M 650W.
    Det viktiga enligt mig är att de har åtminstone 550-600W, är guld-certade och har åtminstone 7års garanti, vilket alla ovanstående uppfyller. De kostar alla runt tusenlappen.

Permalänk

@Icecrystal: Tack för info, var till stor hjälp i köpet!

Tack alla andra för förslag och tips också.

Det blev följande köp:

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H Gaming, S1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
CPU: Intel Core i7-9700K
CPU kylare: CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 3
GPU: Gainward GeForce RTX 2080 Phoenix GS
M.2 SSD: Samsung 970 EVO 500GB

Nu är den köpt och ihopbyggd, den kör stabilt på 110-130 FPS i PUBG med allt på Ultra, 1440, 120 screen res & "Sharpen" på. Ganska stabilt ändå.

Mvh,
iamwhoiamwhoami