XG27VQ 144hz 1080p monitor flaskhalsar rtx 2080 ti ?

Permalänk

XG27VQ 144hz 1080p monitor flaskhalsar rtx 2080 ti ?

Hej! Har lite funderingar kring min monitor innan jag köper en ny. Har märkt att små fps drops förekommer när jag lirar Bfv(spelar på ultra utan raytracing dx12). När jag sökt runt efter liknande problem som andra haft så har jag kommit fram till att många säger att ett 2080 ti blir flaskhalsat av 1080p upplösningen för den är för låg och att processorn får jobba fullt men grafikkortet inte får använda sin kräm så att säga. Undrar om någon har nån teori om det här om det kan stämma? Eller är det som många andra säger att Bfv är dåligt optimiserat för tillfället.Har 16gb ram och processorn är en 9900k med vattenkylning. Är ny här och är tacksam för svar !

Permalänk
Medlem

Om du har ett RTX 2080 Ti och upplever stuttering på en 1080p skärm kommer det förmodligen inte lösas om du höjer upp upplösningen mer. Men har du en 1080p skärm och RTX 2080 Ti så blir kortet flaskad av skärmen eftersom den inte kan använda all sin kraft pågrund av den låga upplösningen så i vilket fall så borde du köpa en ny skärm. Jag tror inte att din i9 9900k blir så överbelastad att den ger dig stuttering i och med att det är en sån bra CPU men du kan ju prova att sätta på v-sync eller så för att se om du fortfarande upplever stuttering och det hade varit bra om du kan specificera hur mycket FPS du ligger på också.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Philip320:

Om du har ett RTX 2080 Ti och upplever stuttering på en 1080p skärm kommer det förmodligen inte lösas om du höjer upp upplösningen mer. Men har du en 1080p skärm och RTX 2080 Ti så blir kortet flaskad av skärmen eftersom den inte kan använda all sin kraft pågrund av den låga upplösningen så i vilket fall så borde du köpa en ny skärm. Jag tror inte att din i9 9900k blir så överbelastad att den ger dig stuttering i och med att det är en sån bra CPU men du kan ju prova att sätta på v-sync eller så för att se om du fortfarande upplever stuttering och det hade varit bra om du kan specificera hur mycket FPS du ligger på också.

tack för svar ! ska prova v-sync och se va det gör för skillnad. FPS ligger på 120 ,140 som högst men sen dimper det ner till 90-80 då och då. Vid skärmköp finns det någon du skulle rekommendera mest av 1440p och 4k ?

Permalänk
Medlem

@Flengbeng: Om du ska spela skulle jag rekommendera en 1440p skärm. Även fast 4k har bättre bild så även fast med RTX 2080 Ti så kommer du mest hålla dig kring 60fps, och eftersom du har en 144hz skärm nu så kommer det bli svårt att gå tillbaka. Jag skulle absolut rekommendera dig att hålla dig till 1440p i dagsläget, jag rekommenderar även att du tar en IPS panel för att jag har en och det är riktigt bra bild jämnfört med TN. Och ja, med 140fps så borde du inte ha stuttering pågrund utav CPUn

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Philip320:

@Flengbeng: Om du ska spela skulle jag rekommendera en 1440p skärm. Även fast 4k har bättre bild så även fast med RTX 2080 Ti så kommer du mest hålla dig kring 60fps, och eftersom du har en 144hz skärm nu så kommer det bli svårt att gå tillbaka. Jag skulle absolut rekommendera dig att hålla dig till 1440p i dagsläget, jag rekommenderar även att du tar en IPS panel för att jag har en och det är riktigt bra bild jämnfört med TN. Och ja, med 140fps så borde du inte ha stuttering pågrund utav CPUn

Okej ja då kommer jag köra på en 1440p !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flengbeng:

Hej! Har lite funderingar kring min monitor innan jag köper en ny. Har märkt att små fps drops förekommer när jag lirar Bfv(spelar på ultra utan raytracing dx12). När jag sökt runt efter liknande problem som andra haft så har jag kommit fram till att många säger att ett 2080 ti blir flaskhalsat av 1080p upplösningen för den är för låg och att processorn får jobba fullt men grafikkortet inte får använda sin kräm så att säga. Undrar om någon har nån teori om det här om det kan stämma? Eller är det som många andra säger att Bfv är dåligt optimiserat för tillfället.Har 16gb ram och processorn är en 9900k med vattenkylning. Är ny här och är tacksam för svar !

Innan du slänger iväg pengar på en ny skärm så skulle jag googla stuttering bfv. Är ett allmänt känt problem som har funnits både för bf1 och bfv. För specifikt bfv kommer en ny skärm inte hjälpa med stuttering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Skrivet av BoilInBagRis:

Innan du slänger iväg pengar på en ny skärm så skulle jag googla stuttering bfv. Är ett allmänt känt problem som har funnits både för bf1 och bfv. För specifikt bfv kommer en ny skärm inte hjälpa med stuttering

Skickades från m.sweclockers.com

Okej ska kolla upp det ! Har du haft något liknande problem ? Tror du annars det kan bero på att det är någon komponent som inte funkar som den ska? Kollar jag ytube med folk som har liknande setup som mig så har dom mycket bättre fps och spelar i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flengbeng:

Hej! Har lite funderingar kring min monitor innan jag köper en ny. Har märkt att små fps drops förekommer när jag lirar Bfv(spelar på ultra utan raytracing dx12). När jag sökt runt efter liknande problem som andra haft så har jag kommit fram till att många säger att ett 2080 ti blir flaskhalsat av 1080p upplösningen för den är för låg och att processorn får jobba fullt men grafikkortet inte får använda sin kräm så att säga. Undrar om någon har nån teori om det här om det kan stämma? Eller är det som många andra säger att Bfv är dåligt optimiserat för tillfället.Har 16gb ram och processorn är en 9900k med vattenkylning. Är ny här och är tacksam för svar !

Tja

jag kör oxå 1080p i mitt fall bara med RTX2080, men jag upplever samma problem och har beställt en ny 1440p skärm HP OMEN 27

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flengbeng:

Okej ska kolla upp det ! Har du haft något liknande problem ? Tror du annars det kan bero på att det är någon komponent som inte funkar som den ska? Kollar jag ytube med folk som har liknande setup som mig så har dom mycket bättre fps och spelar i högre upplösningar.

Prova DX11 och se om det blir bättre.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Testa att använda DSR och se om problemet försvinner.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Som nämnts kör Dx11 det är vad som fungerar bäst med den där spelmotorn.

Permalänk
Medlem

Köper du ny skärm skulle jag absolut valt en med adaptiv sync (G-sync i ditt fall) så är du rätt oberoende av antalet fps.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flengbeng:

Okej ska kolla upp det ! Har du haft något liknande problem ? Tror du annars det kan bero på att det är någon komponent som inte funkar som den ska? Kollar jag ytube med folk som har liknande setup som mig så har dom mycket bättre fps och spelar i högre upplösningar.

Och specar dessa youtubers vilka inställningar som används? Jag gick från cirka 50-70 i ultra till 120 i high med mitt 1080 Ti

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

nvm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Stäng av G-sync (Om du har) och kör med DX11 och future frame rendering påslaget.

Både jag och min bror har bättre flyt i BFV nu!
Kan inte garantera att det blir bättre för just dig.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"