AMD Radeon VII utan partnermodeller – kan släppas i färre än 5 000 exemplar

Permalänk
Avstängd

Självklart floppar dom i vanlig ordning.
Det är ju det vi är vana vid.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Obekräftade uppgifter men alla Nvidiafanboys är ändå snabba på att uttrycka sitt hat mot AMD.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till är det alltså så att AMD har 20k kort, och de vill kunna sälja kortet i fyra månader, så de släpper 5000 i månaden. Om de säljer bra nog tillverkar de 40k fler kort, och har de tur kommer tillverkningskostnaden bli lägre eftersom de väntat några månader.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Synd, det hade varit bra med lite mer konkurrens på grafikkortsmarknaden

Permalänk
Medlem

@pYjamas: nog för att de gnälls men de är ju ingen brist på nvidia gnäll heller så de går nog jämnt ut hehe

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

Undrar om inte detta kommer irritera folk bara.

"här är vårt skrytkort som knappt finns i lager men ni andra kan väl köpa våra billigare skitkort för de har vi massvis av"

Permalänk
Medlem

Ja låt oss allihopa hoppa på hat tåget för AMD, för vi har ju alla testat och gjort saker med kortet så det måste ju betyda att det är skit serverat på ett silver fat.

/s

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hmm, konstig move - men finns säkert en anledning eller? Jag tror lätt på att AMD kan komma att bli en spelare på GPU banan igen, eller hoppas på det iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Placeholder card I väntan på Navi, så att varumärket inte faller i glömska vilket är nog så viktigt. Navi kan möjligen bli bättre än man trott, ska ju sitta i en version i Playstation 5 och den ryktas bli ett riktigt monster.

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan den enda vettiga kommentaren.

Helt enkelt marknadsstrategiskt.

Medans reaktioner här, är man tycks ta det på ett personligt plan.

Permalänk
Medlem

@Falistar: om man hade tänkt köpa kortet så är de väl inte så konstigt att folk blir besvikna eller? Om ryktet stämmer så var de inte så snyggt gjort av amd. Det tror jag alla kan va övrens om.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Nästan den enda vettiga kommentaren.

Helt enkelt marknadsstrategiskt.

Medans reaktioner här, är man tycks ta det på ett personligt plan.

Skrivet av Vash:

@Falistar: om man hade tänkt köpa kortet så är de väl inte så konstigt att folk blir besvikna eller? Om ryktet stämmer så var de inte så snyggt gjort av amd. Det tror jag alla kan va övrens om.

inget konstig eller nytt här. folk vill ju enbart att AMD ska finnas så deras Nvidia kort ska blir billigare. dem skulle aldrig kunna tänka sig att köpa ett AMD kort. so det är självklart att dem tar det personligt. nu kommer ju inte deras nividiakort blir billigare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Du menar att detta är lika illa som att muta diverse företag för att hålla kunder borta från en konkurrent och att systematiskt höja priserna för mindre prestanda?

Det första du säger vill jag se bevis på ..
Det andra är väl inte något de är ensamma om. Allt har ju blivit dyrare idag - telefoner inte minst för att ge ett exempel. Och om denna är artikel nu stämmer är det väl precis vad AMD också vill göra. Skapa en limiterad utgåva för att på så sätt kunna sätta ett högre pris. Att de skulle utveckla något för att gå med förlust låter ju helt idiotiskt.

AMD har väl gjort mycket annat också som inte är så roligt. Samtidigt menar jag inte att NVIDIA eller Intel är änglar, utan det jag menar är att AMD inte heller är det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det första du säger vill jag se bevis på ..
Det andra är väl inte något de är ensamma om. Allt har ju blivit dyrare idag - telefoner inte minst för att ge ett exempel. Och om denna är artikel nu stämmer är det väl precis vad AMD också vill göra. Skapa en limiterad utgåva för att på så sätt kunna sätta ett högre pris. Att de skulle utveckla något för att gå med förlust låter ju helt idiotiskt.

AMD har väl gjort mycket annat också som inte är så roligt. Samtidigt menar jag inte att NVIDIA eller Intel är änglar, utan det jag menar är att AMD inte heller är det.

du är medveten om att Intel har blivit stämmt och fält av EU pga brott mot konkuranslagen för just detta. Muta stora tillverkare med pengar att inte använder AMD's produkter på en tid där AMD var bättre.
i fall du inte visste det kolla här eller läs igenom länkade artiklerna i beskrivningen av videon if all du inte gillar hans brytning (då folk på detta forumet har klagat tidigare på detta):

och kan folk sluta med Whataboutism? om AMD har då gjord "mycket liknande saker" kan ni säkert också länka till detta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vash:

@Falistar: om man hade tänkt köpa kortet så är de väl inte så konstigt att folk blir besvikna eller? Om ryktet stämmer så var de inte så snyggt gjort av amd. Det tror jag alla kan va övrens om.

Fast en del här har inte tänkt köpa kortet, de har tvärtom sagt att det är en jävla flopp.
Nu när det finns rykten om dålig tillgång, klagar de över detta, varför? är kortet en flopp kommer ju ändå ingen köpa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Obekräftade uppgifter men alla Nvidiafanboys är ändå snabba på att uttrycka sitt hat mot AMD.

Först sa dom ingen vill ha kortet, nu ska AMD ha skit för att de kanske inte säljer några kort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Samlooh:

Och folk ogillar NVIDIA/Intel ...

Ska man ogilla amd för att de failar att ta fram en nonkurrenskraftig produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Lordsqueak: Det blir dyrt att tillverka produkter i liten skala. Någon har designat ett kretskort, någon annan har gjort något annat osv osv osv osv. Priset / kort när det är ett fåtal tillverkade blir således enormt högt.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Obekräftade uppgifter men alla Nvidiafanboys är ändå snabba på att uttrycka sitt hat mot AMD.

2019 kritik är hat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

Ja man blir ju inte förvånad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av samiranta:

@Lordsqueak: Det blir dyrt att tillverka produkter i liten skala. Någon har designat ett kretskort, någon annan har gjort något annat osv osv osv osv. Priset / kort när det är ett fåtal tillverkade blir således enormt högt.

fast kretskorten är ju redan en annan dem tillverka men har antingen överkott på eller pga dåligt yield blir så många över som är inte tillräckligt bra för att använda som beräkningskort att man nu har beslutat sig att sälja dessa som “konsumentkort”. fast det rikta sig ju inte bara till gamers heller (vilket självklart “gamers” är besvikat på). detta kortet kan ju även köpas in som “billigt” beräkningskort av andra som har tillgång till konsumentkort. så även om inte gamers köpa kortet kan det någ finnas en chans att den ändå kommer säljas “bra”.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Obekräftade uppgifter men alla Nvidiafanboys är ändå snabba på att uttrycka sitt hat mot AMD.

Och alla fanboys av de röda laget är väldigt snabba med att försvara dem.

Skrivet av Bernd_P1:

du är medveten om att Intel har blivit stämmt och fält av EU pga brott mot konkuranslagen för just detta. Muta stora tillverkare med pengar att inte använder AMD's produkter på en tid där AMD var bättre.
i fall du inte visste det kolla här eller läs igenom länkade artiklerna i beskrivningen av videon if all du inte gillar hans brytning (då folk på detta forumet har klagat tidigare på detta):

https://www.youtube.com/watch?v=osSMJRyxG0k

och kan folk sluta med Whataboutism? om AMD har då gjord "mycket liknande saker" kan ni säkert också länka till detta.

Nej, det var jag inte - men tack för länken. Orkade inte titta igenom allt men spelföretag kan jag tänka mig ofta sponsras med hårdvara för att det sedan ska fungera bättre med just det företagets hårdvara - vare sig det är NVIDIA eller AMD (om man tänker sig grafikkort). Jag rättfärdigar det inte - men känns inte helt ovanligt.

"Whataboutism" är väl just det som de flesta försvararna av det som står i artikeln och AMD gör. Jag säger inte att AMD gjort liknande saker (även om det jag skrev ovanför är lite liknande), utan säger bara att alla gjort saker av diskutabelt slag. Många brutna löften från AMD's sida t.ex med Bulldozer och Vega eller smutskastnings kampanj mot Nvidia.

Jag hade verkligen hoppats på detta grafikkort. Marknaden hade mått bra av lite konkurrens även i toppskiktet. Det är väl ingen som gillar att grafikkorten har blivit så dyra. Nu vet man ju inte hur det blir, men om det som står i artikeln är sant tycker jag det skulle vara väldigt tråkigt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

2019 kritik är hat.

Knappat nytt för 2019 tyvärr. Har varit så de senaste 5-10 åren minst.
Gillar du inte något som en person eller företag gjort är du en hater.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

googla navi så kommer det upp extremt mycket om just detta!

"The new AMD Navi GPU architecture will most likely be the direct successor to the current mid-range Polaris 500-series graphics cards, and not the more recent, more high-end RX Vega architecture. "

(https://www.pcgamesn.com/amd/amd-navi-gpu-release-date-perfor...)

"AMD Navi price
Over the last decade or so, AMD has essentially built a name for itself in the GPU space as the budget king. And, as Nvidia gets ready to release its next generation of Turing RTX graphics cards that cost upwards of a thousand bucks, AMD will probably double down on this – just like it released Ryzen and Ryzen Threadripper to counter Intel.

As for the exact pricing, we’re not entirely sure, but we expect the pricing to follow in line with the Radeon RX 500 series. Those prices are below."

AMD Radeon RX 550 - $114 (£99, AU$104)
AMD Radeon RX 560 - $139 (£140, AU$235)
AMD Radeon RX 570 - $280 (£250, AU$340)
AMD Radeon RX 580 - $289 (£289, AU$450)"

(https://www.techradar.com/news/amd-navi)

Men hördu, för det första sätter du ihop två olika spekulationer till ett påstående, och för det andra säger det ändå inte det du påstår att folk "tror", försåvitt du inte tolkar det första citatet:
"The new AMD Navi GPU architecture will most likely be the direct successor to the current mid-range Polaris 500-series graphics cards, and not the more recent, more high-end RX Vega architecture. "
som 2080 prestanda. För gör du det tror jag du är väldigt ensam om den tolkningen, för det är ju inte så en RX 580 presterar precis.

Tvärtom har väl ryktena varit samstämmiga i att Navi kommer ut som en mid-range produkt först, och den rimliga spekulationen är att den prisas därefter - något lägre än nVidia med motsvarande prestanda.

Permalänk
Medlem

Känns lite sorgligt med den nuvarande prissättningen på grafikkort. Digitimes publicerade just en artikel om nVidia,
CItat:
"The collapse of the cryptocurrency mining market has left graphics card vendors with high inventories, and miners have been offloading their used cards in the second-hand market, resulting in a sharp sales drop in Nvidia's new GeForce RTX 2080Ti/2080/2070 graphics card. With Nvidia's financial results for its fiscal third quarter of 2019 showing weaker-than-expected results, the company has now taken a conservative attitude toward its fiscal fourth-quarter 2019.
To maintain its leadership in emerging technologies such as AI and autonomous driving, Nvidia will have to maintain its strong profitability from the gaming graphics card business. But as AMD and Intel have both been keen in investing in their GPU businesses, it seems a necessary move for Nividia to refocus on promoting its latest graphics products at CES 2019."

Så det kan tyvärr vara så att prisnivån har skruvats upp på överskådlig framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ifall sant.. Vilken jävla spott i ansiktet. Och att ha magen att presentera det som vilken kommersiell massmarknadsprodukt som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lorault:

Nvidias VD hade ju rätt att dissa VII.

Skrivet av Zarkov2:

Kanske mer ett flaskskepp än ett flaggskepp?

Skrivet av Vangen:

AMD Radeon VII skeppet sjönk ner nu som Titanic.

Skrivet av Mange43:

Känns som dom stavat Navi fel.
Det borde ju heta Naiv,om man ska tro på deras grafikkort.

Skrivet av MarkSix:

Vilket jävla misslyckande av AMD!! Först slår man på stora trumman om kortet på CES och sedan så visar det sig att det hela bara var en papperslansering. Bra jobbat AMD.

Skrivet av Mange43:

Självklart floppar dom i vanlig ordning.
Det är ju det vi är vana vid.

Skrivet av gabriel15:

Undrar om inte detta kommer irritera folk bara.

"här är vårt skrytkort som knappt finns i lager men ni andra kan väl köpa våra billigare skitkort för de har vi massvis av"

Skrivet av anon56869:

Ska man ogilla amd för att de failar att ta fram en nonkurrenskraftig produkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wack0:

2019 kritik är hat.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är dessa uttalanden kring ett rykte om en produkt som inte ens har blivit recenserat än annat än hat? Hade det varit kritik så hade man använt annat ordval och varit mer nyanserad. När det dessutom är personer som nästan ALLTID är snabba på att kritisera AMD i varenda nyhet med likartat ordspråk så har jag svårt att tolka det som annant än hat.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Vad är dessa uttalanden kring ett rykte om en produkt som inte ens har blivit recenserat än annat än hat? Hade det varit kritik så hade man använt annat ordval och varit mer nyanserad. När det dessutom är personer som nästan ALLTID är snabba på att kritisera AMD i varenda nyhet med likartat ordspråk så har jag svårt att tolka det som annant än hat.

Rätta mig om jag har fel.

Jag kan ju bara svara för mig själv.. Ordet "hat" verkar ha blivit förvanskat till att innebära "åsikt som inte till 100% är i linje med min egen". Att du har synpunkter på hur folk framför sin kritik innebär inte nödvändigtvis att det är hat. "Hat" befinner sig ytterst på den ena sidan av en skala, som tråkigt nog verkar ha blivit binär. 0 eller 1.

Anledningen till att jag kallade produkten för "flaskskepp" är att den (om ryktet stämmer) helt enkelt verkar vara tillverkad mest för syns skull, istället för att vara en produkt som AMD vill sälja så många som möjligt av och tjäna pengar på (ett "riktigt" skepp som folk använder).

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Så förvånande att sweclockers nyhetssida sprider rykten??...har väl aldrig hänt förr

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vilket jävla misslyckande av AMD!! Först slår man på stora trumman om kortet på CES och sedan så visar det sig att det hela bara var en papperslansering. Bra jobbat AMD.

Framförallt bra jobbat av alla konsumenter som sett till att AMD bara är ett pyttelitet företag mot sina konkurrenter.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd