Steam hade 47 miljoner aktiva användare varje dag under 2018

Permalänk
Melding Plague

Steam hade 47 miljoner aktiva användare varje dag under 2018

När Valve presenterar statistik för sin spelbutik Steam under 2018 framgår det att antalet användare fortsätter att växa och uppgick under perioden till 47 miljoner per dag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir svårt för folk att säga att "PC gaming is dead" efter detta

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Citat:

Företaget meddelar även att de ska arbeta mer med att förhindra fusk i onlinespel på plattformen.
Detta genom att lansera en uppdaterad variant av vad de kallar för Trusted Matchmaking, som idag används för Counter-Strike: Global Offensive.

För det fungerar ju superbra i CS:GO...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

PC gaming har alltid funnits känns det som, satt & "lirade" bla. masken på en ABC 80 runt 1981...

Vi hade faktiskt ABC 80 i gymnasiet på den tiden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Undrar när Epic games lär ha så många användare? 😁

Permalänk
Medlem

Hmm ja de lär nog inte gå i kk direkt snart...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Trusted matchmaking är ett skämt som koncept.

Sen så har smurfandet ( ofattbart koncept för mig, liksom varför? ) och fuskandet gjort MM till ren cancer just nu och quittar man spelet så är man själv boven för att man valde att inte spela med någon som fuskar och man tappar trust.

Permalänk
Medlem

PC är som golf det är där fin lirarna är

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Vi går hoppas att jag inte blir VAC bannad för modds till Skyrim om de nu ska ha det på alla spel.
Det värsta jag varigt med om hittills är nog så en kompis blev bannad på origing för att han hade för hög ping. Spelade på en USA server från Nederländerna. evenbalance host.

Gillar Steam men inte förtjust i nya chat klienten. Kör beta så kanske redan testat lite av funktionerna.

@GuuFi
Av de 47miljonerna är jag två. Har två steam konton. Så ett är smurf på vissa spel main på andra. Så man kan om man vill vara inloggad på två datorer samtidigt. (kom på en natt lösenordet till det konto jag hade som tonåring, det var så det startade med två)
Men mamma och pappa smurf var väl från DOTA till WC3. Enligt vad jag hörde men ta detta med salt. Var att folk inte gillade att förlora, så då de såg att de två var inne lämnade dom. Så de bytte namn för att hitta folk att spela med. De kallade sig mamma och pappa smurf. Men om detta stämmer vet jag inte. Hört det som tredje part och några år sedan så minns nog inte korrekt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

PC är som golf det är där fin lirarna är

Jämföra PC platformen med golf? Världens tråkigaste ”sport”. Då spelar jag hellre på min ps4/switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Blir svårt för folk att säga att "PC gaming is dead" efter detta

Typ ingen som har hävdat det under de senaste fem åren

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jämföra PC platformen med golf? Världens tråkigaste ”sport”. Då spelar jag hellre på min ps4/switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu lugnar vi oss med påhoppen på en underbar sport! =D Det är inte mycket som slår en fin sommarkväll med en bra golfrunda!

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Gabe är bland de 100 rikaste i USA. Hela Half-Life serien har säkert bara genererat en bråkdel av vad Steam dragit in. Det förklarar också varför vi aldrig fått HL3. Lönar sig helt enkelt inte när man redan sitter på en guldgruva :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Typ ingen som har hävdat det under de senaste fem åren

Minst. Var väl 2007-11 som de höll på som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jämföra PC platformen med golf? Världens tråkigaste ”sport”. Då spelar jag hellre på min ps4/switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo att titta golf på Tv, kan vara rätt tråkigt. Det håller jag med om.
Men att spela fysiskt, det är en helt annan sak

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För det fungerar ju superbra i CS:GO...

Fungerar verkligen bra om man inte är en toxic 12 åring; då hamnar man med massa andra idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Undrar när Epic games lär ha så många användare? 😁

Ge det ett par år. Bra content och de gör egna spel. Lär bli bra framöver ska du se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Ge det ett par år. Bra content och de gör egna spel. Lär bli bra framöver ska du se.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju hoppas, må gilla steam men är ju alltid kul med lite nytt.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om Valve och steam, får man ändå erkänna att det är imponerande att de fortfarande växer trots ökad konkurrens.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Typ ingen som har hävdat det under de senaste fem åren

Söker man på youtube så hittar man ett X antal videos där de rubriken är " Is PC gaming dying 2018"
Så det verkar som att folk fortfarande tror det

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Fungerar verkligen bra om man inte är en toxic 12 åring; då hamnar man med massa andra idioter.

Nej, så är det inte.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Söker man på youtube så hittar man ett X antal videos där de rubriken är " Is PC gaming dying 2018"
Så det verkar som att folk fortfarande tror det

Hittar väldigt få videos med en större mängd visningar. Typ bara en video om 4k Gaming är dött eller inte med 400tn visningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Kul att se att det går bra för de som gör rätt och helt åt helvete för de som försöker vara politiskt korrekta och ser sina kunder som bankomater istället för värdefulla kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Inte konstigt att Gabe är bland de 100 rikaste i USA. Hela Half-Life serien har säkert bara genererat en bråkdel av vad Steam dragit in. Det förklarar också varför vi aldrig fått HL3. Lönar sig helt enkelt inte när man redan sitter på en guldgruva :).

Så fort de börjar tappa spelare till bland andra Epic så kommer de släppa nya half life men då kommer det inte spela någon roll då yngre människor skiter fullständigt i half life serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så fort de börjar tappa spelare till bland andra Epic så kommer de släppa nya half life men då kommer det inte spela någon roll då yngre människor skiter fullständigt i half life serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Valve köpte upp ett gäng spelstudios för ett tag börja "skapa spel" igen. Lär dyka upp nåt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Valve köpte upp ett gäng spelstudios för ett tag börja "skapa spel" igen. Lär dyka upp nåt snart.

Left 4 Dead 3 skulle vara välkommet. Det var ju ett tag sedan 2:an kom

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Skulle vara rätt så intressant med lite statistik på vad man sitter på för hårdvara i olika värdsdelar. Som vanligaste CPU eller GPU. Tror jag såg något sådant från Steam för några år sedan.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Steam är alltså större än både PSN och Xbox Live enligt statistik från 2018. Det är positivt för PC:n som spelplattform.

Månatliga aktiva användare:
- Steam 90 M
- PSN 80 M* (ca 35 M av dessa är PSN plus)
- Xbox Live 57 M** (okänt hur många som är Xbox Live Gold)

*Gäller alla plattformar - PS4, PS3, Vita, PC, Android
** Gäller alla plattformar - Xbox, Windows 10, iOS, Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jämföra PC platformen med golf? Världens tråkigaste ”sport”.

Har du sett dressyr? Det får golf att likna en sport framtagen av Michael Bay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Söker man på youtube så hittar man ett X antal videos där de rubriken är " Is PC gaming dying 2018"
Så det verkar som att folk fortfarande tror det

Det är alltid trubbigt att referera till att "folk" tror någonting. Vem är folk? Hur många är folk? När jag söker på Youtube på "Is PC gaming dying 2018" får jag fram 2 direkt relaterade videos med sammanlagt ett par tusen tittningar. Är det"folk"? Ja kanske det. Är ett par videos "X antal videos". Absolut men knappast nog för ett riktig diskussion. De flesta videos handlar snarare om motsatsen.

Ingen seriös människa har sagt att PC är en döende plattform för spel på säkert 10 år. Om det funnits/finns några knäppskallar som fortsatt påstått detta lär de knappast ändra sig pga denna nyhet. De kommer alltid att finnas precis som flat earthers.