Nvidia Geforce 417.71 med G-Sync på Adaptive Sync-skärmar

Permalänk
Medlem

Någon som har AOC C3583FQ och testat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Hmm blir nog att prova. Hade freesync tidigare då jag körde med amd kort men bytte till 1070 Ti så vore najs att få det tillbaka. Någon som testat med G2460PF monitor?

Jag har testat. För mig verkar det fungera fel fritt iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Hmm blir nog att prova. Hade freesync tidigare då jag körde med amd kort men bytte till 1070 Ti så vore najs att få det tillbaka. Någon som testat med G2460PF monitor?

Funkar inte i alla fall med 970.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Hur gör jag för att verifiera att det fungerar?
Nevermind, i nvidias kontrollpanel, gå i verktygsfältet där uppe under Display och välj "G-Sync Compatible Indicator"
Då får man en overlay på vänster som visar att "GSync" är på.

Verkar funga bra på min MBest kinaskärm med 1440p 165hz IPS :'D

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Verkar funka med 1070 och G2460PF enligt vissa reddit-användare. Skall bli till och testa ikväll!

Är det någon som vet om man kan göra så att det slås på i specifika spel, eller måste det vara av eller på konstant?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pusher:

Funkar inte i alla fall med 970.

Antingen är det DP 1.2 som ställer till det eller så är det åldern på generationen som gör att dom inte vill uppdatera för Maxwell.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Funkar felfritt på min Philips 43" 436M6 gamingskärm! Fan vad annorlunda med Sync! Flyter på även vid 40-50 FPS!

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Fungerade "out of the box" med Agon AG241QX, vilket inte är så förvånande inser jag nu då @Laxpudding nämnde detta i sin recension:

Citat:

En detalj i sammanhanget är att AG241QX-modellen identifierar sig som ”AG241QG4” via EDID. Så druvrutiner och annan programvara identifierar inte skärmen exakt som den kallas på kartongen.

Och mycket riktigt är just AG241QG4 exakt en av de modellerna som Nvidia "officielt" stödjer på sin powerpoint slide.

Provade GTA V lite snabbt och mycket väl är tearingen borta. Körde först utan Freesync/Gsync (vad ska man kalla det nu egentligen?) och då när jag körde runt med bilen kunde se att alla lyktstolpar och andra "pinnar" tearade. Sen satte jag igång Freesync/Gsync och det var borta.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antingen är det DP 1.2 som ställer till det eller så är det åldern på generationen som gör att dom inte vill uppdatera för Maxwell.

Dp 1.2 är på. Lutar tyvärr åt åldern på kortet. 900-serien verkar inte få stöd för FreeSync.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem

Hur går det med fps???
när jag spelar t ex just cause 3 så dippar fps från ca 140 till 165 med gsync på
till 70 till 90 med gsync av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Hur gör jag för att verifiera att det fungerar?
Nevermind, i nvidias kontrollpanel, gå i verktygsfältet där uppe under Display och välj "G-Sync Compatible Indicator"
Då får man en overlay på vänster som visar att "GSync" är på.

Verkar funga bra på min MBest kinaskärm med 1440p 165hz IPS :'D

Med ditt 770???

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Hur går det med fps???
när jag spelar t ex just cause 3 så dippar fps från ca 140 till 165 med gsync på
till 70 till 90 med gsync av.

Det är för att du har v-sync på. Kör utan v-sync+g-sync med en fps-limit på 165. Det blir perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är för att du har v-sync på. Kör utan v-sync+g-sync med en fps-limit på 165. Det blir perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

hur ställer jag in fps-limit? tror att det bara finns att välja vsync on/off, finns ej som val i options i spelet tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

hur ställer jag in fps-limit? tror att det bara finns att välja vsync on/off, finns ej som val i options i spelet tror jag.

Du kan låsa med t.ex MSI Afterburner tillsammans med Rivatuner. Kan tyvärr inte ge dig en länk med bild men du kommer utan tvekan hitta vart du ställer in när du öppnar Rivatuner.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@Datocc:

Hej, jag har en likadan skärm. Kör du med V-syncen på i spel? Eftersom det bara är en 60hz skärm.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

Acer XF270HUA

Black Desert Online: Fungerar fint med mycket bra flyt i fullscreen

Destiny 2: Tveksam funktion där jag tycker flytet saknas och refresh rate stämmer dåligt överens med FPS. Det verkar dock som om skärmen försöker synka hela tiden men inte riktigt hänger med.

OBS! Har endast hunnit testa någon enstaka minut i vardera spel, finns ännu settings kvar att testa. Återkommer efter fler tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är att du låser din maxfrekvens ett snäpp (3 Hz) under skärmens max syncfrekvens, tycker att det blir bättre flyt på det sättet.
Så klarar skärmen 75 fps, lås max på 72.

edit ser nu att man redan tagit upp detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Dp 1.2 är på. Lutar tyvärr åt åldern på kortet. 900-serien verkar inte få stöd för FreeSync.

Står ju på nvidias forum och användarinstruktioner.

"Connect the monitor to your GeForce RTX 20-Series or GeForce GTX 10-Series graphics card using a DisplayPort cable"

så GTX/RTX 10x0 eller 20x0 serien OCH DP.

Permalänk
Medlem

@Novdid: Har samma monitor som dig, hur bekräftar du att freesync range är 56-144? Försöker nämligen ändra den till det i CRU men OSD visar ingen skillnad(vilket kanske inte är konstigt) och när grafikdrivrutinen startas om säger skärmen bara att freesync är deaktiverat och bara fungerar i 30-90.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

En stor tabell med olika skärm modeller och vad användare som testat dom säger:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1YI0RQcymJSY0-LkbjSRGs...

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Då första g-synk skärmarna kom läste jag att man skulle ställa några fps under panelens hz. Hade något med hur bilderna cashades. Salt här. Men säg att vi kör 144hz och även som grafikkortet uppdaterar skärmen så eftersom att den uppdaterar hela bilden på en gång så kunde det bli så att grafikkortet väntar på skärmen för att skicka nästa bild. Därav att en fps limiter på några fås under funkar. Vet inte om det funkar då jag inte har en g-synk skärm men det var på första g-synk 1. Hur den och vesa beter sig idag vet jag inte.
Guiden jag läste var för CS. 780 Ti och en asus skärm om jag inte minns helt fel. Tror det var samma sak med den skärmen och nvidia 1080Ti founders edition (första förbeställningarna). Säkert någon buffer som även är inblandad.
Men 136, 137 har jag för mig att många skrev. Om det var på anandtech, guru3d eller tomshardware minns jag inte men, skulle gissa på anandtech även om jag oftare hängde på guru3d på den tiden.

Vart lite väl of topic men ett så intressant ämne. Inte minns för att jag ibland spelar hemma hos släktingar som har en tv som har vesa adaptiv sync, men nvidia i datorn.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam

@hACmAn: helt off topic tycker jag ändå inte att det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Spelaspel:
Om det är som med vanliga g-synk stäng av v-synk i nvidias kontrollpanel. Slå på g-synk. Starta ett spel som körs i dedikerat helskärmsläge. Inte windows mode fullscreen. Du kanske behöver slå på fps mätare i geforece expereince. Alt MSI Afterburner. även om den hade för några år sedan buggar ihopp med vissa nvidia drivrutiner. De hinner inte uppdatera i samma takt som nvidias drv. det gäller geforce experience också desvärre.

Så testa t.ex. Starcraft 2 något av de nyare battlefield spelen, i Exclusive Fullscreeen mode. Inte Bara fullscreen. Så kan det hända att den låser sig till skärmen eller skärmarnas inställning i windows.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spelaspel:

@Novdid: Har samma monitor som dig, hur bekräftar du att freesync range är 56-144? Försöker nämligen ändra den till det i CRU men OSD visar ingen skillnad(vilket kanske inte är konstigt) och när grafikdrivrutinen startas om säger skärmen bara att freesync är deaktiverat och bara fungerar i 30-90.

Har också en MG279Q. Viktigt att uppdateringsfrekvensen är inställd på 144hz i Windows och eventuellt i spelens inställningar för att det ska fungera, och att du antingen gör en GPU reset eller startar om datorn efter att du applicerat inställningarna med CRU. Du kan sedan verifiera att det fungerar genom att frekvensindikatorn i skärmens meny varierar inom det specificerade området. Meddelandet som kommer upp som säger att Freesync endast fungerar inom 35-90hz kan du ignorera då det alltid triggas när skärmen inte står i 60 eller 90hz, men Freesync fungerar ändå om du har gjort rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@Datocc:

Hej, jag har en likadan skärm. Kör du med V-syncen på i spel? Eftersom det bara är en 60hz skärm.

Hej! Jag kör utan Vsync i vissa spel då resultat blir bättre då. Jag har Vsync på i GTA5-inställningar. I Nvidia-inställningar (globala) har jag Vsync på "Snabb"-alternativet. Jag var tvungen att installera skärmens drivrutiner från Philips & därefter slå på "G-sync" i Nvidia-inställningar för skärmen (ej på de "globala inställningar" men separat för "G-sync" under "Ställ in Bildskärm"-listan).

Det jag märkt att ALLA spel funkar MYCKET bättre med Adaptive Sync i 2560x1440 med 4xAA än 4K utan AA eller 2xAA. Det ser OK att spela 2560x1440 med 4xAA då FPS är mcket högre samt att Adaptive Sync funkar mycket bättre - jag ser ingen skillnad mellan 40 FPS & 60+ FPS.

Hoppas det här hjälpte dig.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Någon som testat med Acer XF240H?

Enligt denna recension ska det i princip vara samma skärm som Acer XFA240 som finns med i Nvidias lista över kompatibla skärmar. Kan vara intressant för fler, då XF240H just nu ligger #1 på Inets topplista.

Note that alongside the Acer XFA240, there’s also the Acer XF240H model which is essentially the same monitor though it only supports FreeSync over DisplayPort. Moreover, the Acer XF240H is usually more expensive – depending on the region.

Har testat lite på Acer XF240H.

Fungera bra i Call of Duty: Black Ops 4.
Pubg ville dock inte hoppa igång, kan ha buggat sig lite kanske.

Permalänk
Medlem

Finns det anledning att köra Sync grejer om man sitter på 2080Ti i SLI? Det puttar ju ut maxfps för min 144hz skärm ändå väl eller har jag missförstått tekniken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivetty:

Finns det anledning att köra Sync grejer om man sitter på 2080Ti i SLI? Det puttar ju ut maxfps för min 144hz skärm ändå väl eller har jag missförstått tekniken?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har möjlighet att prova med sync är det nog det enklaste svaret.

Men i grund och botten handlar det om att många upplever ett bättre visuellt flyt när skärmen och grafikkortet är helt synkroniserade, något som inte uppnås med enbart hög fps och uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

fuu, läste nyheten i morse men såg precis att maxwell inte stöds. Hoppas stödet sipprar nedåt

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antingen är det DP 1.2 som ställer till det eller så är det åldern på generationen som gör att dom inte vill uppdatera för Maxwell.

Troligtvis har Maxwell en äldre variant av DP, är likadant för AMD, HD7000 serien klarar inte Freesync, den har för gammal version av DP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Då funkar det inte på min XG32VQ. Är ju VA-panel och jag är ansluten med HDMI.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS