Skärmen blev svart medans jag spelade - GPU som gett upp?

Permalänk

Skärmen blev svart medans jag spelade - GPU som gett upp?

Satt och spelade lite förut när skärmen blev svart, då jag hade mitt headset halvt på huvudet så kunde jag även höra hur fläktarna på grafikkortet hastigt stannade till. Att skärmen blir svart har hänt flera gånger innan men då har jag enkelt kunna lösa det genom att starta om datorn med strömknappen även om jag aldrig lyckats lista ut vad det är som orsakar det, att fläktarna på grafikkortet bara stannar upp sådär var nog första gången dock. När jag startade upp datorn igen denna gången så höll dock skärmen sig svart och jag ser ingen som helst respons från grafikkortets fläktar när jag trycker på strömknappen.

Jag började felsöka till den grad jag kan, CMOS, RAM etc och det enda jag lyckats få bilden tillbaka genom är om jag kopplar ur grafikkortet och kopplar skärmen till moderkortet. Detta har fått mig att börja misstänka att grafikkortet gett upp (tyvärr lägligt nog till att garantin har gått ut) men då min kunskap inom området är begränsad så skulle jag gärna höra vad ni tror också. Så vad tror ni?

P.S När jag lyckades få tillbaka bilden på skärmen så fick jag även bråka lite med automatic repair som visade felkoden C:\windows\system32\logfiles\Srt\SrtTrail.txt. Jag vet inte om det är relevant för problemet jag har men kände att det är lika bra att ta med det också.

Delar;
CPU - i5 4690K 3.5GHz
GPU - Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB
MOBO - Gigabyte GA-Z97P-D3
RAM - HyperX 16GB DDR3 CL10 1600MHz Fury
PSU - Corsair RM750x 750W
OS - Windows 10

Johan Stålspade

Permalänk

@Johanstålspade: vad för grafikkort hur gammal har du möjlighet att testa den i en annan dator?

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@Johanstålspade: vad för grafikkort hur gammal har du möjlighet att testa den i en annan dator?

Mitt grafikkort är ett Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite, inhandlades i mars 2016. Jag har dessvärre inte haft möjlighet att testa det i en annan dator än. Förövrigt, finns det någon risk att jag förstör den andra personens dator om jag sätter i mitt grafikkort? Jag menar min ''fungerar'' ju nu, men hade nog tyvärr inte haft råd att ersätta någon.

Permalänk
Medlem

@Johanstålspade: Tror inte den andra datorn går sönder, så länge det inte brinner upp så det är nog inget du ska oroa dig för. Felsöka måste man kunna göra.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Skrivet av Johanstålspade:

Mitt grafikkort är ett Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite, inhandlades i mars 2016. Jag har dessvärre inte haft möjlighet att testa det i en annan dator än. Förövrigt, finns det någon risk att jag förstör den andra personens dator om jag sätter i mitt grafikkort? Jag menar min ''fungerar'' ju nu, men hade nog tyvärr inte haft råd att ersätta någon.

Du kan inte förstöra någon annan dator genom att sätta in ditt grafikkort.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk

Vanligt att grafikkort går sönder. Har bytt på flera datorer efter 2-3 år. Är nog det som går sönder mest förrutom hårddiskar.

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk

Tack för svar alla.
Det visade sig vara GPUn som seglat iväg, tur nog köpte polaren nya saker till sin dator i dagarna som var så jag fick köpa hans gamla kort (som f.ö var en uppgradering för mig) för en spottstyver.

Permalänk
Medlem

lustigt att precis samma sak hänt mig, samma kort och allt