Har företaget rätt att göra mig återbetalningsskyldig?

Permalänk

Har företaget rätt att göra mig återbetalningsskyldig?

Det är så här att jag är anställd som installationselektriker i grunden (jobbar på bygge) men under en tid har jag jobbat på service (mindre projekt). Har jobbat på service sen oktober och min arbetsgivare skrev klart och tydligt i ett meddelande att jag ska få 74 kr extra i timmen. Fråga de direkt efter jag skrivit tiden om dem kunde kolla om det verkligen var rätt, tänkte att det var för mycket. Det skulle dem göra men fick inget mer svar om det. I mellandagarna fick jag ett sms om att jag fått för mycket i servicetillägg och att jag ska skriva in 23 kr istället i timmen. Satan tänkte jag det var ju tråkigt, jaja det funkar väl det också. Tänkte hela tiden liksom att något var fel. Idag ringde arbetsgivaren och sa att dem krävde en återbetalning från lönen jag fått ut. Jag menade då att jag informerade er direkt att jag tyckte det verka lite högt och att dem inte kan vara helt säkra på att dem ska få tillbaka det eftersom jag varit godtrogen och insett att det kan va fel hela tiden. Fråga till och med i telefon om 74kr i timmen extra det var rätt, svaret då var ja. Så tja nu har jag ju handlat en Oled tv på mellandagarna och lite så, så cirka 7k väntar dem få tillbaka. Är med i facket så det är ju en fördel, pratade med våran fackordförande och han sa väl typ att du kanske kan få mellan skillnaden men du får nog betala tillbaka dina 7k plus sura minner från kontoret och sämre förutsättningar för framtida tillägg...

Kollat lite överallt men ganska svårt att få något helt vettigt, hade varit bra o se om där är någon med liknande erfarenheter. Som jag anser det så faller firman på godtron

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: Ja, arbetsgivaren har rätt att begära tillbaka pengarna som du felaktigt fått. Däremot behöver det inte alltid vara på deras villkor. Har vi några tillfällen fått dubbla lön. Banken var snabb och drog tillbaka mina pengar men några kollegor han sätta sprätt på sin lön och kunde med fackets hjälp senare sätta upp en återbetalningsplan på ett halvår eller så.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med facket och låt dem hantera. Bästa vore att fixa en återbetalningsplan med arbetsgivare där du kanske bara behöver betala tillbaka 75% eller vad ni nu kommer avtala om. Du vill inte hamna i kläm med din arbetsgivare för att du inte vill betala tillbaka ett misstag om lönen. Du lär nog heller inte få några glada referenser från din nuvarande arbetsplats.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

min arbetsgivare skrev klart och tydligt i ett meddelande att jag ska få 74 kr extra i timmen.

Har du det skriftligt ska du definitivt inte betala tillbaka något.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: Det där regleras i Kvittningslagen. Jag föreslår att du tar kontakt med facket. De är bättre på det här än ett gäng datanördar. Det är inte självklart att du ska betala tillbaka. Min syn är att du ska få behålla det du fått. Arbetsgivaren har ju intygat att det var rätt.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med facket och begär att all kommunikation mellan dig och arbetsgivaren skall skötas av facket. De är bäst på att bevaka dina intressen.

Pratar du själv med arbetsgivaren är det stor risk att de snackar omkull dig, så det är bättre att låta facket sköta det.

Spontant känns det som du skall kunna behålla pengarna då du verkar ha gjort allt som står i din makt och kan anses rimligt för att försäkra dig om att allt stod rätt till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Json_81:Jag har screenat det dem skrev och även mitt svar om dem kunde se om det var rätt. Med svaret att dem skulle kolla, sen nu kom dem på att det var fel

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

@Freddie-97: Som de andra har sagt; Ta det genom facket så kommer det säkert lösa sig till allas bästa.
Och som nämnts tidigare, har du i skrift (kontrakt) att det är 74kr extra som gäller så ser inte jag hur du kan bli återbetalningsskyldig på ett enda öre (speciellt som du hört av dig och påpekat för dem)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@Dr.Mabuse: Är det inte skillnad på om man fått dubbel lön där det är extremt tydligt? Det var ju inte helt tydligt att något var knas här. räknade på det och det blev ungefär samma summa som jag hade fått på ett års ackord om jag jobbat på min vanliga tjänst. Arbetsgivaren har trots allt gett mig klartecken 2 gånger innan dem märkt det var fel. Kan ha fel men det är bara vad jag tänker

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@TheBodyLotion: Glömde Berätta att jag även tog en snabbis med facket, han tyckte jag skulle trycka på firman så mycket det går och tyckte att bollen låg på dem. Annars trodde han väl att jag skulle bli återbetalningsskyldig dem 7k. Han sa också att jag inte hade något att förlora. Var runt 16 jag ringde så antar han var lite stressad och hann inte prata ut helt

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

"arbetsgivare skrev klart och tydligt i ett meddelande att jag ska få 74 kr extra i timmen"

Känns rätt dåligt att först skriva eller säga att man ska få något och sedan ändra sig, misstag kan ske men då får man ju lösa det så som att du får dem här pengarna nu, men inte nästa månad, det var fel av mig sorry typ från personen du haft kontakt med.

Du har handlat i god sed som det heter och ringt och fråga om saken och har du det i ditt kontrakt då kommer dem inte undan.

Snacka med facket se hur dem kan hjälpa dig.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk

@Ozzed: Ska ta kontakt med dem igen under morgondagen. Förhoppningsvis kan dem ge mer svar då

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@sweisdapro: Något kontrakt om det har jag inte sett. Har all info på sms och där jag även frågar om det är rätt

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

@sweisdapro: Något kontrakt om det har jag inte sett. Har all info på sms och där jag även frågar om det är rätt

Det borde räcka för att fria dig i mina ögon; alla arbetsgivare börjar erbjuda hög ersättning för att sedan säga "ojsan, det var fel, det får du betala tillbaka"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@Chubbi: Precis alla gör vi fel, hade jag tagit sönder en armatur på jobb hade ju inte firman fått pengar av tillverkaren. Nu gjorde firman fel trots att jag sa att dem skulle kolla igenom och frågat i telefon om det var 74kr i timmen

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Avstängd

Har de skrivit att du ska få det så ska du få det.
Det är deras eget fel.
Även om du betalar tillbaka så lär du nog ändå få en del sura miner från kontoret.
Jag hade nog bytt arbetsplats, verkar vara en riktig slö ledning som har nollkoll.

Permalänk

@tumvanten: Får ta dem sura minerna då så fall, rätt ska vara rätt tycker jag. Jobbar för att tjäna pengar och inte för att jag tycker det är speciellt kul. Dem hade ju inte tagit tag i saken om jag fått för lite pengar gör förmodligen ingen arbetsgivare dock. Gillar firman dock känns det lite tråkigt när dem inte inser att dem i grunden gjort fel

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig, i framtiden be om kontrakt på det ni kommit överens om.
Sms kan ju va smidigt med vissa saker, men kanske inte anställning lön osv, det borde arbetsgivaren också tycka.

jag drar slutsen att du är född 97 och är då cirka 21-22 år, då kan det va tufft för många att stå på sig mot företag och diverse skojare, och det kan även va för vissa som är bra mycket äldre än så också.
Hur som hoppas det löser sig och att du fått lite kött på bena och nån på facket kan hjälpa dig, om nu inte företaget kan sköta det snyggt.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Som de flesta påpekat, se till att ta hjälp av facket. Verkar som att arbetsgivaren antingen verkligen gjort ett misstag och sen försöker göra någon efterhandskonstruktion. har du skriftligt borde det inte vara några problem. Förhoppningsvis, för man vet ju aldrig.
Och sen det viktigaste (som jag gissar att du gjort men bra tips till andra) läs ALLT noga. Jag gjorde misstaget att inte göra det och lita på en person lite väl mycket.

Jobbade på reklambyrå tidigare, kom tillbaka några år senare för en ca sex månaders projektanställning. Skrev på anställningskontrakt och NDA osv, dagen efter kom personen i fråga och sa att de gjort en miss i avtalet och fick ett nytt att skriva på. Läste inte genom för det såg likadant ut, men de hade ändrat min anställningsform till eventpersonal (jobbade med eventplanering och produktion, stundtals hårt jobb) och fick då inte ut marknadsmässig lön utan jag hade väl brutto ut 12 papp i månaden.
Det enda positiva var att jag kunde säga upp mig i ilska på plats precis som på film och de höll på att tappa en stor kund.

tl;dr läs på

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad över alla enligt mig, giriga kommentarer. Känns onödigt att göra sig "ovän" med sin arbetsgivare kan ju kosta dig mer i framtiden. Kanske dyker upp fler miniprojekt som då kommer gå till någon annan på grund av att du vill behålla några tusenlappar i dagsläget.

Jag hade direkt ba: oj de är sånt som händer! Och sedan betalat tillbaka pengarna för att visa arbetsgivaren att jag är lätt o trevlig att ha o göra med.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du är blåögd, i slutet av dagen så spelar din lön roll och ingen kommer tacka dig för att du avstår lön eller låter sig luras.
Även arbetsgivaren ska göra rätt för sig och vara "smidig", inte bara arbetstagaren.

Skrivet av kreekill:

Jag är lite förvånad över alla enligt mig, giriga kommentarer. Känns onödigt att göra sig "ovän" med sin arbetsgivare kan ju kosta dig mer i framtiden. Kanske dyker upp fler miniprojekt som då kommer gå till någon annan på grund av att du vill behålla några tusenlappar i dagsläget.

Jag hade direkt ba: oj de är sånt som händer! Och sedan betalat tillbaka pengarna för att visa arbetsgivaren att jag är lätt o trevlig att ha o göra med.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk

@kreekill: Där är en anledning att fack finns känner jag, sen så är 7k för mig en ganska stor summa, även om jag klarar mig bra ändå. Tycker det är ganska viktigt att visa framfötterna med lite pondus. Hade alla tänkt att ta mina pengar bara ni är glada är jag ganska säker på att lönerna blivit sämre i dem flesta företagen. Nästa gång blir man utnyttjad om jag tänker så. Klappar mig hellre lite på axeln över att jag vågar stå på mig trots att jag precis börjat mitt arbetsliv

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Betala inte tbx...

Din arbetsgivare har ingått ett avtal med dig om den summa du skrev om. Du har accepterat detta avtal genom att tom fråga dem om det stämmer. Förstår inte hur de skall komma ur detta. Har du det dessutom sparat i skrift har dom inte mycket att komma med.

Ett avtal är ett avtal oavsett hur det är utformat. Det är endast så att bevisbördan är enklare när avtal finns i skrift. Rent juridiskt har du fått ett erbjudande av dem som du accepterat genom att utföra jobbet.

Som mångårig chef tycker jag det är dåligt gjort utav din arbetsgivare att komma efter med en sådan sak. Det är ju inte så att du på felaktiga grunder fått ut fel belopp tex genom att mån för mån fått för mycket i lön. Dom har ingått ett separat avtal med dig. Det här får dom ta på sig.

Skall du betala tbx något är det enbart för att vara snäll. Du kan ju alltid hävda att du tog på dig extra jobbet mht den ersättning du skulle få enl er uppgörelse och värderade extrajobbet efter nivån på deras erbjudandet. Utan detta skulle du kanske inte tagit på dig jobbet. Säg åt dem att med den nivån de nu föreslår så skulle du aldrig gjort jobbet. Dom kan ju inte ha en aning om vad du offrat. Kanske är så att du offrat något som skulle givit dig 50 SEK/h.

Säg åt den att du kollat med en kompis kompis som är jurist och han hävdat att de ingått ett avtal med dig på den överenskomna nivån och att du därmed inte skall betala tbx en krona. Vill din arbetsgivare ta det vidare får dom ta det med ditt fack.

Dom kan på ren svenska dra åt h..vete. Otroligt dåligt gjort av dem. Stå på dig!

Permalänk
Sötast

En arbetsgivare för många år sen frågade mig hur gammal är du? "Snart 18" svarade jag och tänkte inte mer på det.

Arbetsgivaren gav mig en lön för 18+ trots att de hade en för <18 som jag borde ha fått, detta var dock inget som jag kände till.

Några veckor senare så blev jag och chefen ovänner på grund av en annan anledning och han kom då till mig och informerade att jag hade fått fel lön pga att "jag ljugit och sagt att jag var 18"

Jag tog det med facket och det stod inget på kontrakten angående ålder så chefens argument föll på det, jag behöll lönen tills dess att mitt visstidsavtal var slut ^^

Om man är i en bransch man vill stanna i så kanske det kan vara bäst att svälja stoltheten för att säkra sin framtid med goda referenser, om det är ett ströjobb som med största sannolikhet inte kommer räknas i det "stora" så känns det rejält skönt att stå upp för sig själv och se hur chockad en chef blir när man inte dansar runt deras lillfinger xD

Permalänk
Avstängd

@kreekill:

Det är bara att böja dig framåt och ta emot. Seriöst? Ska vi vara glada att vi får jobba eller ska de vara glada att vi vill jobba? Dags att sluta vara så blåögd.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

https://www.sef.se/medlem/kollektivavtal/
https://www.sef.se/siteassets/medlem/kollektivavtal/vara-avta...

KAP TIDSKRIVNING
§ 1
Tidredovisning
Arbetstagare är skyldig att redovisa arbetad tid
och frånvaro
på ett sådant sätt
att arbetsgivaren erhåller underlag för fakturering samt erforderliga uppgifter
för beräkning
av lön och
andra ersättningar. Vid ackordsarbete enligt 9 Kap skall
timtid
tydligt specificeras.
Arbetsgivaren ska ge anvisningar om hur redovisningen ska göras och
tillhandahålla nödvändig utrustning. Tid som åtgår för redovisning jämställs
med arbet
ad tid. Arbetstagare ska erhålla kopia av de uppgifter han lämnar.
§ 2
Insändande av tidredovisning
Tidsedlar för närmast föregående arbetsvecka skall av arbetstagaren insändas
så,
att den är arbetsgivaren tillhanda senast på morgonen första vardagen efter
arbetsveckans slut.
Anmärkningar
1.
På arbetsgivarens begäran ska tidredovisningen för olika månader göras på skilda
tidsedlar.
2.
Beordrar arbetsgivaren tidsedlarnas insändande p
er post, betalar arbetsgivaren
portot. Om flera arbetstagare sysselsättas på samma arbetsplats, skall samtliga
tidsedlar på en gång insändas av ledande montören.
§ 3
Ej
redovisad
tid
Försummar arbetstagare att redovisa tid enligt avtalets regler äger arbets
-
givaren rätt att innehålla lön
för den tid som ej redovisats.
§ 4
Ändring av tidredovisning
Om
arbetsgivaren på tidsedeln överför timtid till ackordstid eller eljest vidtager
förändringar av ekonomisk betydelse för arbetstagaren skall denne fortlöpande
och snarast efter det tiden redovisats erhålla meddelande om vidtagen ändring
och orsaken därtill
. Sådant meddelande måste alltid lämnas senast i samband
med utbetalning av lön för den tidsperiod tidredovisningen avser.

KAP TIDSKRIVNING

§ 2
Månadslön
Varje arbetstagare som fullgjort lärlingsutbildning erhåller en individuellt
fastställd månadslön
. Denna fastställs med utgångspunkt i arbetstagarens
yrkeskunnighet
, kvalifikation, prestation och ansvar.
7 KAP LÖNER M.M.
|
27
Anmärkning
Den individuella månadslönen
uttrycks i kronor per månad och fastställs vid förhand
-
lingar inom företaget och kan om anledning därtill finns
-
omprövas en gång per år.
Lägsta löner
kr/mån

Fr o m 1 maj
2018
1:a året i yrket
17878

2:a året i yrket
22 240

3:e året i yrket o därefter
25 201

Servicemontörer
26 816

Tekniker
27424

Månadslön

Utifrån vad jag kan utläsa så har arbetsgivaren ingen rätt att kräva tillbaka utbetalt lön om det inte är felbetald ackordslön.
Du har blivit instruerad att skriva 74 kr i servicetillägg så jag tycker arbetsgivaren får stå sitt kast för oktober-december.
Du har rätt till ett servicetillägg, och jag vet inte din månadslön. Om man läser från tabellen i kollektivavtalet så är servicetillägget 9kr/timme om man utgår från 3 års erfarenhet.

Jag tycker inte att dom har rätt att kräva dig på återbetalning. Jag rekommenderar däremot att du talar med facket igen och sen med din arbetsgivare. En förlikning på halva summan av den överstigande delen är nog troligtvis där ni båda kan känna att ni inte blivit lurade. 74-23=51, ... 51/2 = 25,5kr/timme. Det är dock absolut inte nödvändigt.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Om det finns på papper att du skulle ha x antal kr så känns det lite löjligt om dom kommer efteråt och ska ta tillbaka pengar. Men det är bara min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Det finns massvis med liknande ärenden!

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sa=X&lei=dNE...

Sen gör man sitt jobb samt förklarar läget för arbetsgivaren så får man säkert till en bra lösning på det här.
Grundprincipen är sedan att man ska betala tillbaka felaktiga utbetalningar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det finns massvis med liknande ärenden!

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sa=X&lei=dNE...

Sen gör man sitt jobb samt förklarar läget för arbetsgivaren så får man säkert till en bra lösning på det här.
Grundprincipen är sedan att man ska betala tillbaka felaktiga utbetalningar.

Jag tror att det som gör detta resonemanget felaktigt är att TS fått utbetalat vad han blivit lovad som ersättning, något arbetsgivaren EFTER utbetalning hävdat var fel;
1. TS blir erbjuden extra jobb med extra lön
2. TS frågar arbetsgivare om den satta extra lönen gäller
3. Arbetsgivaren bekräftar att det stämmer
4. TS får lön och extra lön utbetald
5. Arbetsgivaren hävdar att TS fått för hög extra lön och ska betala tillbaka överskottet
I detta läget kan det i mina ögon inte ses som en felaktig utbetalning, då felet ligger hos vad arbetsgivaren utlovat som extra lön

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

I detta läget kan det i mina ögon inte ses som en felaktig utbetalning, då felet ligger hos vad arbetsgivaren utlovat som extra lön

Det kan behövas en jurist för att reda ut det men för mig är det oklart vad man kommit överens om?

Sen att starta en "shitstorm" kan vara helt fel taktik!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y