Assassin's Creed Odyssey – någon som hunnit spela?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Åh! Vad trevligt. Skönt att veta att det inte var medvetet val

Permalänk
Medlem

Vilken av versionerna bör man köpa om man är bara intresserad av storyn?

eller räcker det med standard edition?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Känns som att standard versionen räcker....
Edit: har inte köpt spelet själv utan det är bara en reflektion av vad jag skulle göra i samma situation som dig...

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Vilken av versionerna bör man köpa om man är bara intresserad av storyn?

eller räcker det med standard edition?

Som UniMatrixZ sa ovan, kör med standard edition.

Permalänk
Medlem

Underbart spel. Det närmar sig Witcher 3 i spelmekanik precis som Origins, fast denna gång även konversationer och relationer. Men intressanta karaktärer och tonvis med grejer att utforska och göra. Är c:a 10h in i spelet och har klarat 8%. Då tycker jag ändå att jag ibland hastar mig igenom saker lite för snabbt och lovar mig själv att komma tilllbaka
Eftersom att jag gillade Origins såpass mycket köpte jag ultimate edition så inväntar även allt extramaterial som skall släppas någon gång framöver.

En notis är att spelet inte flyter riktigt som man vill att det ska göra. Normalt sett kör jag allt på max men den här gången har jag faktiskt fått ställa ned några inställningar en smula för att få frameraten att hålla sig stadigt över 100.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser i syna eller är cloth animations låst i 30 fps?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

@emilakered: Hatar micro transactions och onödig grind, verkar nästan som att dom medvetet försöker trycka spelare till att köpa xp boosts för riktiga pengar. Gick in och skulle köpa spelet idag men det gick bort pg av detta :/

Permalänk
Relik 📜

Slängde in en omröstning i första inlägget nu!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Gillar storyn och världen, tycker de fått till den riktigt bra. Kul med skepp ochj sjöstrider som omväxling. Utrustning man hittar är genomgående väldigt snygg och verkar finnas många olika set och vapen.

Klarade av vildsvinet nu också, pust.

Permalänk
Medlem

Grymt kul spel även om mycket av mekaniken är rakt ifrån AC:Origins, men har börjat få problem med Voice over ljudet. Alla andra ljud spelas förutom röstskådespeleriet. Installerar om ljuddrivrutinerna och har verifierat spelfilerna via uplay men no luck än så länge.

Någon annan som har råkat ut för det och hittat en lösning?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av HoboCop:

Grymt kul spel även om mycket av mekaniken är rakt ifrån AC:Origins, men har börjat få problem med Voice over ljudet. Alla andra ljud spelas förutom röstskådespeleriet. Installerar om ljuddrivrutinerna och har verifierat spelfilerna via uplay men no luck än så länge.

Någon annan som har råkat ut för det och hittat en lösning?

Du har inte råkat få en ljudkonfiguration med centerhögtalare, där rösterna ligger i en kanal som inte.. ptja, finns?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Finns detta spel med SLI profiler? Eller ligger de i graven som Origins?

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du har inte råkat få en ljudkonfiguration med centerhögtalare, där rösterna ligger i en kanal som inte.. ptja, finns?

Mycket möjligt, men jag kollade det inte innan ominstallation av ljuddrivisarna men efteråt så fungerade det finfint. Hoppas det fortsätter så. Med tanke på att dom flesta nyare AC spel har diverse problem så kan jag leva med mycket, men inga röster? Där blir det för mkt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag gillar också det. mitt första AC nånsin.
Kör 4K på Oled, riktigt snyggt tycker jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Patch 1.03 kommer först imorgon till PC. Den har släppts till PS4 och XB1.
https://forums.ubi.com/showthread.php/1942702-Assassin-s-Cree...

Permalänk
Medlem

Jävlar vad bra spel! Har väntat länge på att köpa det pga olika anledningar men slog till på en delux under bf-rean. Ångrar mig inte en sekund!
Riktigt fint flyt också. Kör på preset ultra i 4k och mitt 1080ti har inga problem att orka med

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Köpte spelet på rea för ett tag sen, 33% off. Trodde inte ett så nytt spel skulle gå för halva priset på vinterrean men ack så fel jag hade.

Jaja, det var värt pengarna ändå. Mitt första AC-spel sedan 1:an som jag bara provade lite lätt innan jag lade ner det för länge sen. Tycker Odessey är roligare. Gick in med förväntan att spelet skulle kännas trögt till förmån för "time savers" men jag har inga problem att levla upp i lagom takt. Kom till Athen nyss och nådde precis lvl20, dock efter 34 timmar.

Någon här som har lite problem med prestandan? Tycker mitt ex inte flyter riktigt som det borde även i Gsync. Det hickar till hela tiden. Verkar som fler har problem med "stuttering" men ingen har direkt universala lösningar.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Just nu är det rea på steam på AC Odyssey. 30 euro. Om någon råkar veta: Funkar det bra med en opålitlig lina (4G) och steam, alternativt något offline-läge?

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem

Grymt spel, verkligen! Dock lite konstiga kontroller då combat inte alls liknar Origins. Sen är spelet svårare än Origins vilket kanske är bra då Origins var lite väl lätt. Sjukt många små detaljer överallt, Ubisoft har verkligen lyckats skapa en fantastisk värld.

Tekniskt dras det med samma problem som Origins men det värsta måste vara hur det fullkomligt vräker i sig CPU resurser. Lirar jag i 3440x1440 går min prolle i taket nästan hela tiden (90-100% load med en hel del suttering som följd) men lirar jag i 4K blir det lite mer jämnt (runt 90-95%).

Fick sänka en del saker för att få det att flyta i 4K@60fps och då är det inte ens garanterat att ha 60fps överallt men nära nog.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

För 4k jag fick sänka minns inte namnet men textur renderingen till 70 % då slapp jag de förbannade 4k hacken jag får i de flesta lir med x1080 ti. Kör ju förvisso då inte direkt 4k men det är bättre kompromiss än att sänka andra inställningar och ändå få hack. 80 % var ok men lite småhack emellanåt. Önskar Nvidia hade omvänd DDR som gjorde samma sak.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@Mocka: Kan inte göra annat än hålla med. Slagen blir lite stökiga särskilt när man låst upp det andra kommando-fältet för melee. Blir svårt att välja tillfällen för att switcha mellan dom men efter att ha klockat in nästan 100 timmar i spelet så har jag börjat vänja mig.

Jag har inte lyckats göra några större framsteg med prestandan heller. Man kan ju sänka detaljrikedomen och gräsdensitet för att lätta trycket på cpun men det blir kraftiga pop-ins som pris och minimal gengäld. Som tur nog kommer det inte i vägen för min underhållning med spelet.

Spelvärlden är verkligen helt fantastisk. Har inte spelat så stora openworld-spel med så mycket geometrisk variation och läckert hav. Jag har funnit mig själv leka med kamerafunktionen alldeles för länge för att perfekt fånga ögonblicken och känslan av att röra sig genom miljöerna. När jag väl ger mig in på Red Dead Redemption 2 kommer jag ha svårt att slita mig.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

@Mocka: Kan inte göra annat än hålla med. Slagen blir lite stökiga särskilt när man låst upp det andra kommando-fältet för melee. Blir svårt att välja tillfällen för att switcha mellan dom men efter att ha klockat in nästan 100 timmar i spelet så har jag börjat vänja mig.

Det där är en av de mer irriterande grejerna med PC-versionen. Varför inte lägga in möjligheten att använda fler tangenter för att ha alla 8 förmågor tillgängliga när man låst upp det.

Permalänk

@Fulci: Antagligen en översikt av utvecklarna för att det är primärt designat för gamepads men håller med att det borde vara ett alternativ för dom som föredrar det.

Jag använder själv en 360 gamepad och tycker att switch-funktionen borde ha mappats till L3 eller R3 som, vad jag vet, inte används till något.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Appropå det så släppte Ubisoft precis en nyhet och video om Odyssey uppdatering i januari.
https://assassinscreed.ubisoft.com/game/en-us/news-updates/34...

Permalänk

Trevligt med nytt "cuntent"

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Dags att vässa knivarna och mörda lite fler malakas då!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Avslutade nyligen min första odyssey. Fick det "sorgliga" slutet, dock skulle jag snarare kalla det för "nödvändigt" även om det som händer efteråt var rätt skumt. Fy fan, vad Deimos är dryg. Det går bara inte att sympatisera med den karaktären. Nästa odyssey blir nog att leka med level scaling så jag snabbt kommer fram i berättelsen.

Nu återstår att rensa upp alla sidospår och utforska resten av världen.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Har också precis avslutat min odyssey, jag kom upp i 122 timmar och ändå finns det områden jag inte helt har utforskat.

Permalänk

Jag brukar alltid gilla AC men Odyssey har jag svårt att fastna för. Origins var sjukt bra men Odyssey känns bara stort och plottrigt. Jag är inte jätteförtjust i sjöstriderna och den biten. Jag har visserligen knappt spelat i 15 timmar och köpte om jag inte missminner mig Gold Edition med all DLC. Kanske borde jag ge det en ny chans?

Jag ångrar lite att jag valde Alexios då jag finner röstskådespelet som tämligen uselt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Odyssey är typ som ett fintrimmat Origins så du har kanske spelat dig less? Sjöslagen är en väldigt liten del av vad du måste göra. Dumpa anabolakillen och gå för alexis

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x