Permalänk

SSD Syns ej

Hej! Jag vet att det finns 100 trådar om detta, men jag kan inte söka mig till någon lösning.

Jag hade tidigare M.2 och HDD då M.2 är boot disk med windows. Jag har nu bytt min HDD till en SSD som jag nu installerat i Sata-1, men varken windows (diskhanteraren) eller bios hittar den nya SSD, jag kör även BIOS i AHCI-läge. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova den med nån usb-adapter för att se så att disken funkar?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Nej tyvärr! Enda jag kan känna är att den blir varm haha...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad kör du för windows ???

Permalänk

Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Defekt kabel? Har du möjlighet att testa med en annan kabel?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag kör med samma kabel som jag hade med min HDD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kopplade tillbaka min HDD och den hittade datorn direkt. Är min SDD paj?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade först HHD som fungerade i Sata-6 porten. Bytte till SSD i Sata-1 porten, fungerar ej. Bytte till HDD i Sata-1 porten, fungerar. Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk

Känns som det borde vara något med kabeln då det funkar på annat ???
Sen som du säger kan också vara en defekt SDD.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem själv, ny kabel hjälpte inte, fick med trial and error testa olika sata portar i moderkortet, helt plötsligt såg jag min förlorade ssd igen.

Permalänk

Jag fick leka runt i bios för att få det att funka på min bärbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ankknolen:

Känns som det borde vara något med kabeln då det funkar på annat ???
Sen som du säger kan också vara en defekt SDD.

Skrivet av Eriic91:

Hade samma problem själv, ny kabel hjälpte inte, fick med trial and error testa olika sata portar i moderkortet, helt plötsligt såg jag min förlorade ssd igen.

Skrivet av Robincroneld:

Jag fick leka runt i bios för att få det att funka på min bärbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Men samma kabel fungerar till en annan disk?

Jag får testa och byta runt i portarna då

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Förmodligen så har du din m.2 i Sata-läge, vilket gör att sata-1 porten stängs av. Bara att sätta in din nya disk i sata-2 porten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

har du en sata till usb adapter? testa om SSDn dyker upp via en sådan alternativt kolla om du har tillgång till andra datorer att montera SSDn i dem.. i din bärbara om du har ngn etc..

vissa styrkretsar kan visa sig ha kompatibilitetsproblem med en del moderkort och det löses inte genom BIOS-inställningar.

vad har du för mobo samt vilken ssd gäller det?

Permalänk
Skrivet av Dax123:

Vilket moderkort har du? Förmodligen så har du din m.2 i Sata-läge, vilket gör att sata-1 porten stängs av. Bara att sätta in din nya disk i sata-2 porten

Jag kör med MSI X470 Gaming Plus, jag insåg dock att jag satte M.2 disken i plats 2. Jag kan testa att köra SSD i Sata-2!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av VincentPersson:

har du en sata till usb adapter? testa om SSDn dyker upp via en sådan alternativt kolla om du har tillgång till andra datorer att montera SSDn i dem.. i din bärbara om du har ngn etc..

vissa styrkretsar kan visa sig ha kompatibilitetsproblem med en del moderkort och det löses inte genom BIOS-inställningar.

vad har du för mobo samt vilken ssd gäller det?

Jag kör med MSI X470 Gaming Plus och nya SSD är Crucial BX500, 480Gb.

Permalänk

Får inte någon respons i någon av Sata-kontakterna. Ska prova SSD i min brors dator i veckan. Fungerar inte det får jag lämna tillbaka den helt enkelt