AMD:s VD Lisa Su antyder friskt om fler än åtta kärnor för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Medlem

Threadripper har ju sitt game mode för att stänga av kärnor, tror vi det kommer behövas för Ryzen 3xxx också? Känns lite sisådär om man måste hålla på att sätta på och av kärnor hela tiden, kanske blir att man lessnar och då bara kör med hälften så många kärnor hela tiden ist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det låter helt galet.
Exemplet på kcbench, ett script som kör make defconfig och make -j tar under 5 minuter på en Core i3-3550P (4C/4T).
Phoronix blir siffrorna 158 sek för i5 7600K, 151 sek på Ryzen 2400G.

Jag minns inte exakt vad jag fick nu, men absolut max några minuter med en Ryzen 7 1700 från NVMe-disk var det åtminstone. Har för mig runt 1-2 minuter någonstans, vilket passar in på Phoronix resultat.

Kör du make -j <antal processer att använda>? Kör man bara "make" används bara en process, och därmed en kärna (utan HT).

Jag tror du underskattar hur barebones defconfig är. Debians config ska vara kompatibel med så mycket hårdvara som möjligt och dessutom integrera med alla subsustem som AppArmor.

Raden jag kör för kompilering är oftast "time ionice -c2 -n7 nice -n 1 make -j8 deb-pkg", så jag bygger ju Debian-paketen också (inklusive debug image).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810