Hur skyddar ni era stationära datorer mot stöld

Permalänk
Medlem

Hur skyddar ni era stationära datorer mot stöld

Hur skyddar ni era stationära datorer som ni har hemma för stöld?

Permalänk
Medlem

Den väger 20 kg.

Permalänk
Medlem

Hemförsäkring...

Permalänk
Medlem

Jag plockar alltid mina hårddiskar och förvarar dem i skåpet på jobbet eller hos en kompis. Datorn är väl värd ca 6k men innehållet på diskarna är ovärderliga.

Själv hoppades jag på en "Hur skyddar ni era stationära datorer mot strömspikar" tråd

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Jag plockar alltid mina hårddiskar och förvarar dem i skåpet på jobbet eller hos en kompis. Datorn är väl värd ca 6k men innehållet på diskarna är ovärderliga.

Har du inte någon off-site backup för det ovärderliga innehållet? Innehållet kan ju försvinna på annat sätt än inbrott när du gömmer diskarna, t.ex. brand eller annan fysisk skada. Personligen vill jag känna att det inte ska spela någon som helst roll om lagringsenheten försvinner/går sönder, om man har en vettig backuplösning spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag låser ytterdörren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Rekordmedlem

Pimpar den med så mycket rgb att ingen vill stjäla den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Den väger 20 kg.

Det fattas med andra ord en nolla för att den inte skall räknas som lätt att ta med

(Tänker på lagen att ett säkerhetsklassat skåp avsett att förvara vapen måste i Sverige väga mer än 150Kg, eller så skall det bultas fast)

Har själv inte något direkt skydd förutom att försöka ha backuper offsite också.
Mina datorer är inte värda så hemskt mycket pengar så om något snor dem gör de ingen vidare affär i förhållandet till eventuell rättslig påföljd att åka dit för inbrott.

Däremot, på andra sidan gatan är det väl hundra lägenheter, med pensionärer, som mer än gärna håller koll på det som händer i kvarteret

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Pimpar den med så mycket rgb att ingen vill stjäla den.

Det hade fungerat på mig, om jag vore tjuv.

Mer än 4 dioder i 2 färger på en dator så fattas ju bara att man har en discofinne dansandes i rummet. Eller lokala moppefjunsmaffian

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jag gör som man lärarna gjorde i klassrummet när städarna inte fick sudda tavla. Sätter upp en lapp -Rör ej!

Skyddar den inte på något speciellt sätt. Väger över 20 kilo så inget man gömmer under rocken. Har en extern med kopia på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag gör som man lärarna gjorde i klassrummet när städarna inte fick sudda tavla. Sätter upp en lapp -Rör ej!

Skyddar den inte på något speciellt sätt. Väger över 20 kilo så inget man gömmer under rocken. Har en extern med kopia på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hörde ett rykte att svenska stöldtjuvsföreningen har förhandlat med facket om att efter många år ändra på klädkoden "lång rock" till "ledig klädsel och skåpbil".

Svågerns motorcykel blev stulen, den bars in i någon typ av fordon, där snackar vi ändå runt 200kg. Inte ens hunden märkte det när de var hemma.

Så en dator på 20.. nja..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Larm och diskreta chassi. Om någon väl skulle ta sig till datorn så finns det mer intressanta saker att sno som wienerbröd. Jag kör även samma sak med cykeln, jag hade dyrare och bättre lås för varje gång den blev stulen, jag kollade den slumpvisa nätter och var orolig.
Lösningen var att skaffa en så otroligt mycket risigare dator än vad övriga där hade och detta har lett till att min cykel ej har blivit stulen en endast gång de senaste 10åren.

Permalänk
Medlem

Låser ytterdörren när jag går hemifrån.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Såg en skön skylt på en dörr till en lägenhet.

Tyvärr alla tjuvar, kronofogden hann före.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Larm och diskreta chassi. Om någon väl skulle ta sig till datorn så finns det mer intressanta saker att sno som wienerbröd. Jag kör även samma sak med cykeln, jag hade dyrare och bättre lås för varje gång den blev stulen, jag kollade den slumpvisa nätter och var orolig.
Lösningen var att skaffa en så otroligt mycket risigare dator än vad övriga där hade och detta har lett till att min cykel ej har blivit stulen en endast gång de senaste 10åren.

Lade du en bild på din risiga dator på cykeln i avskräckande syfte? 😂

Om det omvända fungerar ska jag printa ut en bild på en risig cykel och klistra fast på datorn

/jokesoff

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag har en kabelhärva bakom datorn. Lyckas de få loss alla kablar får de ta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ingen som har en ordentligt fastskruvad server eller åtminstone låda/rack/skåp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte att man behöver vara så orolig om sin stationära dator de flesta tjyvar är bara efter kontanter smycken och typ guld/silver bestick.

Permalänk
Medlem

Lagrar inget viktigt på den så försvinner den köper jag en ny och tar emot pengar från hemförsäkringen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Tror inte att man behöver vara så orolig om sin stationära dator de flesta tjyvar är bara efter kontanter smycken och typ guld/silver bestick.

Och vem under 70 har sånt hemma i dag? Eller ja, jag har typ 25 spänn i blandade mynt, men det är mer "skräp" än pengar för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hemförsäkring, krypterade diskar, off site backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zero Cool:

Lade du en bild på din risiga dator på cykeln i avskräckande syfte? 😂

Om det omvända fungerar ska jag printa ut en bild på en risig cykel och klistra fast på datorn

/jokesoff

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är två olika saker.. Men på datorn printa ut ett papper där det står. Kom ihåg lämna in datorn på service, får endast ut 80 fps i cs.
Sedan ett jävla tungt chassi, runt 40kg är vad som behövs för att den ska vara jobbig att kuta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och vem under 70 har sånt hemma i dag? Eller ja, jag har typ 25 spänn i blandade mynt, men det är mer "skräp" än pengar för mig.

Vem som har smycken och exempelvis dyra klockor hemma? Ja du, det är nog en stor skara människor.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har ett tämligen välfyllt Obsidian 900D som jag med nöd och näppe kan flytta själv och som är otroligt otympligt att transportera

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har en kabelhärva bakom datorn. Lyckas de få loss alla kablar får de ta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerade bättre förr med alla D-sub och andra kablar som säkrades med skruvar..

Skrivet av skogsvilden:

Har ett tämligen välfyllt Obsidian 900D som jag med nöd och näppe kan flytta själv och som är otroligt otympligt att transportera

Du vet att rätt många får sina säkerhets/vapenskåp stulna vid inbrott va?

Då är en dator mer som en formfranska i sammanhanget.

Tror det kallas säckkärra...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har du inte någon off-site backup för det ovärderliga innehållet? Innehållet kan ju försvinna på annat sätt än inbrott när du gömmer diskarna, t.ex. brand eller annan fysisk skada. Personligen vill jag känna att det inte ska spela någon som helst roll om lagringsenheten försvinner/går sönder, om man har en vettig backuplösning spelar det ju ingen roll.

Jag har en spegling av min lagringsdisk i en annan dator som uppdateras i realtid, har även en portabel hårddisk undangömd i källaren som uppdateras varje halvår. Det senaste arbetskopiorna etc ligger syncade till MEGA. Jag hade gärna haft en NAS på en säker plats men i dagsläget får jag nöja mig med de utrymmen jag har. Sedan har jag inget känsligt på diskarna så skulle någon sno den finns det inget av värde för tjuven.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Avstängd

@Deerhall: Om det är något du gör varje vardag kan jag lova att oddsen är större att de kommer antingen bli stulna eller gå sönder pga av att du ramlar, tappar dem eller att kontakt blir glapp än att bara låta dem sitta kvar. Offsite backup (molnet) för din ovärderliga data!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Låser dörrar, stänger fönster, låser fönster, larmar + grannar som har lite koll på vad som händer på gatan. Det enda jag har på diskarna som är viktigt har jag även på en backuphårddisk på annan address + molnet (endast egna bilder/filmer som är viktiga utöver några dokument)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det fungerade bättre förr med alla D-sub och andra kablar som säkrades med skruvar..

Du vet att rätt många får sina säkerhets/vapenskåp stulna vid inbrott va?

Då är en dator mer som en formfranska i sammanhanget.

Tror det kallas säckkärra...

Har dessutom lås, larm och kameraövervakning och datorn på ett riktigt bökigt ställe.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Har inget skydd men skulle nog fösonsminera, selfdestruction, indiana jones style eller truppmina 12

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P