Emulera äldre windows och spel med modern hårdvara. Funkar?

Permalänk
Medlem

Emulera äldre windows och spel med modern hårdvara. Funkar?

Hej!
Har försökt få sims 2 att funka under windows 10 åt tjejen och ja, spelet startar men verkar köras från cpun endast då det inte stöds av moderna grafikkort så det är ej spelbart pga låg framerate. Vet att det finns "workarounds" men hon har en uppsjö äldre spel hon vill kunna köra som sims 1, äldsta tycoon spelen och allt vad dom heter. Fungerar det att emulera ett äldre grafikkort med ett nyare? Eller är den enda vettiga vägen att gå att sätta ihop en retroburk? Vi slipper helst en massa olika burkar även om jag har äldre hårdvara som borde funka med äldre spel. Har bla. Ett ATI 1900x (har jag för mig det heter) och ett Gefore ti 4800. En burk med p4 northwood 2.4Ghz osv.

Men helst skulle jag vilja kunna emulera spelen på hennes i5 4440 och GTX 960. Är det möjligt eller måste vi damma av en gammal burk som jag har ståendes i garderoben?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Det går oftast inte bra att emulera äldre win från win men det går att köra dem, tex i en virtuell dator eller via dual boot så du behöver antagligen inte ha nån separat dator för att lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Visst kan man få det mesta att lira även på en modern dator, men det kräver som du är inne på specifika workarounds för varje spel.

Du skulle kunna testa att trycka i en mekanisk drive och installera XP på den i hennes maskin, skulle förmodligen kunna avhjälpa en del problem. Stanna på så låg DX-version som möjligt, eller ghosta i alla fall hårddisken så lätt kan falla tillbaka om du vill prova DX9c. Vill man slippa trassla med bootloaders kan man välja bootdrive från BIOS bootmeny istället.

Förvisso är hennes processor en generation för ny för officiellt XP-stöd, men det skulle förvåna mig om det inte finns moddade chipsetdrivers för ändamålet. Samma sak gäller grafikkortet, XP-stöd slopades efter 700-serien, men även där bör det finnas moddade drivers.

Annars kan du leka loss med XP (eller för all del äldre Windowsversioner) i en VM.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:

Jag brukar köra med ett program som heter DXWND för att köra äldre spel på Win10, det är ett flertal spel som inte har funkat utan DXWND som t.ex KKND2. Framförallt kan man få window mode med som sällan fanns förr.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Vet inte om det funkar på Sims 1 men finns en work-around för sims 3 och kan vara samma system? Värt att kolla iaf
http://simswiki.info/wiki.php?title=Game_Help:Getting_new_gra...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Du kan virtualisera Windows på t.ex. VMware Workstation Player som är gratis för icke kommersiell användning och göra så med accelererad grafik. I det här fallet är det däremot överkurs, det finns knep för att få igång spelet. XP kan du få igång med accelererad grafik hur som helst.

Äldre t.ex. RollerCoaster Tycoon säljs fortfarande på t.ex. Steam och GOG så de lär fortfarande fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan virtualisera Windows på t.ex. VMware Workstation Player som är gratis för icke kommersiell användning och göra så med accelererad grafik. I det här fallet är det däremot överkurs, det finns knep för att få igång spelet. XP kan du få igång med accelererad grafik hur som helst.

Äldre t.ex. RollerCoaster Tycoon säljs fortfarande på t.ex. Steam och GOG så de lär fortfarande fungera.

Tack för alla tips. Jo kanske överkurs men hon har en hel spelsamling med gamla orginalskivor windows 95 till xp. Hon ät inte sugen på att köpa några spel via steam utan vill kunna installera från skivorna som hon redan har. WMware workstation player har jag ingen som helst koll på, men ska kolla upp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Ibland fungerar det utmärkt att köra GNU/Linux med kompatibilitetslager som Wine för att få äldre program att fungera som inte fungerar på senare versioner av Windows.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt och testa dgvoodoo också för sims och en del andra spel, kör colin mcrae 1 i 1080p utan problem här med det och en hex edit på exe filen för bättre hantering av widescreen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för alla tips. Jo kanske överkurs men hon har en hel spelsamling med gamla orginalskivor windows 95 till xp. Hon ät inte sugen på att köpa några spel via steam utan vill kunna installera från skivorna som hon redan har. WMware workstation player har jag ingen som helst koll på, men ska kolla upp.

Grejen är att t.ex. SecuROM inte fungerar i Windows 10 (och patchat 7/8.1), och då är enklaste lösningen att köpa spelet igen för några tior. Nog för att man kan ta bort securom och köra no-cd patch.

Permalänk
Avstängd

Jag hade rekommenderat en virtuell maskin med XP, kör så själv för diverse titlar som inte riktigt vill lira i Windows 7 eller 10. Har även en VM med Windows 95 som är smidig för riktigt gamla titlar men även för nostalgikänslan.

Om spelet är skyddat är NoCD-patch smidigast även om man installerar från originalskiva (bara bökigt att ha skivan i hela tiden, har alltid fixat det även när datorn har CD/DVD-enhet).

Dock måste jag säga att Windows 10 faktiskt klarar äldre spel överraskande bra, ganska imponerande att t.ex Windows 95-versionen av SimCity 2000 rullar fint och även installerar sig snyggt sålänge man använder 32-bitarsinstallern.