Permalänk

Ser i tråden att någon pratar om Raspberry Pi jag har en sån med Jessie OS funkar skitbra att Google kolla Youtube drar ingen ström alls, Men som sagt nu har jag beställt Super laptop ska spela nya The rise of Tomb Raider hehe och programera Android appar för Google Play

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kan man inte montera en mulltoa om man förutsätter att man har el, det borde ju vara bättre om man ska ha det för mer permanetent boende.

Jag vet inte exakt hur en mulltoa fungerar det ligger säkert någonting i vad du säger, förmodligen måste man bygga om husbilen litegrann för att det skulle få plats en sån.

Du måste ändå förflytta din husvagn eller husbil för att tömma gråvattentanken dvs, duschvatten, diskvatten och om du inte vill bära dricksvatten i dunkar, fylla på dricksvattnet. Vidare måste du fylla på Spol vattnet till toaletten och då kan du lika bra att ha en kassettoalett tänker jag. Det är ju lite att göra om man ska bo så här, också under vintern får du säkert fylla på gasol ett par gånger i veckan, gasol som driver kylskåpet och värmen Om du nu har gasol värmare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBSweden:

Den tömmer jag en gång i veckan eftersom jag typ bara använda den på morgonen. Du kan tömma den i vilken toalett som helst. En gång i veckan kör jag med husbilen och fyller på vatten 100 liter på en bensinstation och tömmer toaletten i en park allmänna toaletter eller hos någon kompis. Här är det fördel med husbil då det är smidigt att ta sig runt och göra allt detta

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Det gav mig lite nya idéer att tänka på. Tack!
EDIT: om du bara använder 100 liter i veckan antar jag att du inte duschar i husbilen heller? Gör du det på jobbet då eller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

Intressant. Det gav mig lite nya idéer att tänka på. Tack!
EDIT: om du bara använder 100 liter i veckan antar jag att du inte duschar i husbilen heller? Gör du det på jobbet då eller?

Det finns en svensk firma, Orbital systems som bygger duschar som använder samma vattenfilterteknik som används för rymdfärder, de är extremt vatten och energisnåla och det går att beställa duschkabiner online
https://orbital-systems.com/store/
Det är i princip det här filtret >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Intressant. Det gav mig lite nya idéer att tänka på. Tack!
EDIT: om du bara använder 100 liter i veckan antar jag att du inte duschar i husbilen heller? Gör du det på jobbet då eller?

Jo det är klart så blir det efter ett tag, det blir lite jobbigt att hämta vatten varannan dag.
En annan viktig sak eller riktig viktig är ju att det i många kommuner i Sverige är förbjudet att campa på annat ställe än på camping. Men det är ingen som bryr sig upplever jag, men det kan ju vara bra om man är diskret

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det händer ju grejor hela tiden numera. Nya ställplatser, ställen att tömma avlopp och fylla på vatten. Samt att det även brukar gå att göra i vissa gästhamnar

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det händer ju grejor hela tiden numera. Nya ställplatser, ställen att tömma avlopp och fylla på vatten. Samt att det även brukar gå att göra i vissa gästhamnar

Vad pratar du om det tillkommer sällan nya ställplatser och att tömma avlopp och fylla på vatten på designerade platser kostar enorma pengar, och som du säger vissa gästhamnar, så kostar det ännu mer.
Ursäkta om det låter som att jag mästrar dig men jag bara säger av erfarenhet, keep it real....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBSweden:

Vad pratar du om det tillkommer sällan nya ställplatser och att tömma avlopp och fylla på vatten på designerade platser kostar enorma pengar, och som du säger vissa gästhamnar, så kostar det ännu mer.
Ursäkta om det låter som att jag mästrar dig men jag bara säger av erfarenhet, keep it real....

Kanske inte påverkar TS så mycket. Har man jobb måste man ju hålla sin inom rimligt avstånd. Häromkring har det hänt saker på fronten eftersom det blir vanligare med husbil. Men ska dock säga att jag inte har koll på priser, antog att det var i princip gratis som en turistgrej från kommunens sida. Har varken husbil/vagn så det är lätt att bemästra mig i detta ämne.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Efter att ha gått runt i ungefär ett år och varit sugen på det har jag äntligen bestämt mig för att börja undersöka saker på allvar, och jag har nu stora funderingar på att flytta in i husbil på heltid.
Självklart är det ett stort projekt med mängder av frågor i alla möjliga kategorier att besvara innan jag kan bestämma mig, och jag tänkte ställa dom tekniska frågorna här på Sweclockers

Så första frågan är för er elkunniga: Hur "ren" el är det i en husbil?
Ja, en väldigt abstrakt fråga, jag vet. Vet inte riktigt hur jag skunna vara mer detaljerad. Men jag kan nog fråga såhär, om jag bestämmer mig för att ha min stationära dator och/eller NAS i husbilen, kommer dom kunna ta skada av att det är "oren" el dom drivs utav? Tänker då framförallt på att hårddiskarna i NASen är lite känsliga mot smutsig el.

Andra frågan är också till de elkunniga: Hur fungerar det med 12v/220v?
Jag antar att 220v endast är tillgängligt när man har en yttre elkälla. Eller kan man även använda 220v från batterierna, men att den då omvandlar från 12v till 220v? Om det går att omvandla, finns det då någon nackdel med det? Exempelvis att det sker en stor förlust vid omvandligen, eller att strömmen blir "oren", precis som i fråga ett.

Tredje frågan är mer teknikinriktad: Vad tror ni om att ha en stationär dator i en husbil?
...jämfört med en gaming laptop då alltså. Självklart är en stationär dator större och väger mer, vilket kan vara ett problem. Men den drar även mer ström än en laptop, vilket är ett ännu större problem.
Jag har aldrig ägt en gaming laptop, så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig för prestanda ifrån dom? Kan det vara värt att byta ut den stationära mot en laptop?

Jag vet att frågorna kan vara lite abstrakta, men jag har tyvärr inte så mycket information att gå på själv. Hoppas det går att svara på ändå

Hur blev det med ditt husbilsleverne? Jag själv har bott i min van i 6 månader nu, älskar det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Hur blev det med ditt husbilsleverne? Jag själv har bott i min van i 6 månader nu, älskar det!

Skickades från m.sweclockers.com

Tja! Det blev ingenting faktiskt. Har flyttat ihop med min sambo och lever lyckligt med henne istället
Men kul att det fungerar bra för dig! Det är fortfarande något som jag skulle vilja göra i framtiden!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Tja! Det blev ingenting faktiskt. Har flyttat ihop med min sambo och lever lyckligt med henne istället
Men kul att det fungerar bra för dig! Det är fortfarande något som jag skulle vilja göra i framtiden!

Brudar... De förstör alla planer! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb