Amazon uppges arbeta på tjänst för att strömma spel över internet

Permalänk
Melding Plague

Amazon uppges arbeta på tjänst för att strömma spel över internet

Även Amazon uppges arbeta på en tjänst för att strömma spel över internet, vilken väntas konkurrera med Microsofts Project Xcloud och Googles Project Stream.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Latens latens latens.

Fast så länge man bara lirar långsamma spel typ CIV eller MMOs så kan det ju vara nice!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Får hoppas att skärmtillverkqrna hänger med i utvecklingen och släpper några nya 14.4 Hz 800x480-paneler snart.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

I framtiden kommer vi skratta åt att vi hade stora gamingdatorer hemma. Streamat innehåll från serverhallar är framtiden för spel precis som det redan är för musik och film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker skaffa någon streamingkonsol, får se vilken det blir. Jag ser detta som framtiden av hur många orsaker som helst. Det finns idag streamingstjänster som fungerar på alla html5 webbläsaren så användaren behöver kanske inte ens köpa någon hårdvara, det endast som behövs är dens kreditkort sedan är det att spela.
Att streamade konsoler helt skulle ta över fysiska datorer hemma lär inte hända de närmsta 50åren, de har lite att göra före de kan komma dit. Som att få information att färdas snabbare än ljushastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

I framtiden kommer vi skratta åt att vi hade stora gamingdatorer hemma. Streamat innehåll från serverhallar är framtiden för spel precis som det redan är för musik och film.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det alltid kommer folk som bryr sig tillräckligt om latenser och att inte vara beroende av en internetanslutning för att kunna spela för att hårdvara i hemmet skall ha en plats. För att inte tala om alla som vill köpa sina spel och även ha fysiska spelsammlingar... även om det blir svårare med tiden.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Så de öppnade inte Amazon store i Sverige än i alla fall. Men de har mer mark köpt än vad flera här tror behövs för deras nuvarande serverhallar. En skämt gissning men serverhallar för strömmande av spel till SV NO DK FI skulle kanske fungera. Även om de få gånger jag testat spel har jag inte varigt nöjd med latencer, inte ens då jag körd det internt. Men grafiska tunga turbaserade spel tror jag skulle fungera utmärkt, och spel där latencer inte spelar så stor roll.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

I framtiden kommer vi skratta åt att vi hade stora gamingdatorer hemma. Streamat innehåll från serverhallar är framtiden för spel precis som det redan är för musik och film.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant men tråkigt, det är ju det som är det härliga, att kunna modda sin dator. Ha full kontroll, felsöka, Hypea när ett nytt grafikkort släpps och kunna se prestandaskillnaden osv

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Helt Of Topic. Tänkt som skämt
Partikelaccelerator kanske för att minimera fördröjningen i fiber.
Sen kan vi ju alltid använda svarta hål för att påverka ljuset.
Gravitation påverkar ju ljus enligt kvantfysiken så ja. Frågan är om 50år räcker.

On:
Tror även jag (om jag förstod dig rätt) att oberoende av hur bra alla molntjänster blir samt kommunikationen mellan klienten och tjänaren/hjälparen, så kommer behovet av stark lokal datorkraft några meter bort inte försvinna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Provat Shadow.tech och det fungerar förvånansvärt bra trots att serverhuset jag kopplats till ligger i Frankrike.
Det är snack om att öppna ett center för norra europa så Sverige ser ut som en potentiell location. Tydligen ska dom ha någon form av pressmeddelande i andra halvan av Januari så väntar med spänning.

Lite saftig prislapp är det ändå, men väldigt kul att kunna "lira" med en thin client på min Surface pro 3 utan så mycket som tillstymmelse till fps drop i ultra läge 1080p, latenserna borde kunna bli gångbara om det kommer ner till 2-5ms.

Inte en fullgod upplevelse men fullt tillräckligt on the go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Johan86c:
Helt Of Topic. Tänkt som skämt
Partikelaccelerator kanske för att minimera fördröjningen i fiber.
Sen kan vi ju alltid använda svarta hål för att påverka ljuset.
Gravitation påverkar ju ljus enligt kvantfysiken så ja. Frågan är om 50år räcker.

On:
Tror även jag (om jag förstod dig rätt) att oberoende av hur bra alla molntjänster blir samt kommunikationen mellan klienten och tjänaren/hjälparen, så kommer behovet av stark lokal datorkraft några meter bort inte försvinna.

Skulle "bara" kapa 33% av latensen om man kom upp i ljusets hastighet. Däremot borde det ju gå att designa spel som gör att man streamar direkt från multiplayerservern. Det borde väl inte skapa större fördröjningar än de man har idag? Rörelserna på skärmen kommer ju dock bli fördröjda men man slipper latensen mellan klient och sever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Provat Shadow.tech och det fungerar förvånansvärt bra trots att serverhuset jag kopplats till ligger i Frankrike.
Det är snack om att öppna ett center för norra europa så Sverige ser ut som en potentiell location. Tydligen ska dom ha någon form av pressmeddelande i andra halvan av Januari så väntar med spänning.

Lite saftig prislapp är det ändå, men väldigt kul att kunna "lira" med en thin client på min Surface pro 3 utan så mycket som tillstymmelse till fps drop i ultra läge 1080p, latenserna borde kunna bli gångbara om det kommer ner till 2-5ms.

Inte en fullgod upplevelse men fullt tillräckligt on the go.

Jag har också spanat in Shadow Tech. Det jag verkligen undrar över dock är den personliga integriteten. Hur upplever du den som faktiskt har tjänsten?

För å ena sidan säger de att de inte kan se vad som finns på din "dator" du får av dem, men samtidigt att de förbehåller sig rätten att stänga av ditt konto eller vidta andra åtgärder de anser är nödvändiga ifall du bryter mot deras avtal. Låt oss ta torrent (LAGLIGT så klart) som ett exampel. De är emot att man laddar ner saker olaglig, vilket är helt förståeligt. Men hur kan de veta vad som är olagligt eller lagligt om de inte tittar inuti datorn??

Just denna aspekt är det som mest gör mig tveksam till denna service.

En annan sak som jag läste är att man själv installerar anitivirus etc då det är som en helt vanlig dator där du får stå för alla sådana saker. Men i deras forum skriver de samtidigt att man ska vara restriktiv med antivirusprogram då det kan komma i konflikt med deras tjänst. Så det känns som att det finns många saker där de säger emot sig själva......

Permalänk
Medlem

Har väl vart i alla fall 2-3 andra företag som sagt detta förut också.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

- Alexa, play Dark Souls.

(lite latens senare...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Jag har också spanat in Shadow Tech. Det jag verkligen undrar över dock är den personliga integriteten. Hur upplever du den som faktiskt har tjänsten?

För å ena sidan säger de att de inte kan se vad som finns på din "dator" du får av dem, men samtidigt att de förbehåller sig rätten att stänga av ditt konto eller vidta andra åtgärder de anser är nödvändiga ifall du bryter mot deras avtal. Låt oss ta torrent (LAGLIGT så klart) som ett exampel. De är emot att man laddar ner saker olaglig, vilket är helt förståeligt. Men hur kan de veta vad som är olagligt eller lagligt om de inte tittar inuti datorn??

Just denna aspekt är det som mest gör mig tveksam till denna service.

En annan sak som jag läste är att man själv installerar anitivirus etc då det är som en helt vanlig dator där du får stå för alla sådana saker. Men i deras forum skriver de samtidigt att man ska vara restriktiv med antivirusprogram då det kan komma i konflikt med deras tjänst. Så det känns som att det finns många saker där de säger emot sig själva......

De blir ju din ISP och har således rätt stor insikt i vad du gör på internet, skulle du använda en vpn från din shadow skulle de inte kunna se mer än vad din isp ser vid vpn användning. Möjligen kan de läsa av keystrokes in transit, svårt att säga var gränsen går på vad de kan se. Men jag ser det som ett tillägg för att få tillgång till datorkraft on the go, inget jag skulle ersätta min desktop med.

Antivirusprogram kanske fungerar dålig i kombination med deras virtualiserade miljöer?

Just nu har jag bara BF V och några Steam spel installerade på min shadow + drivers och diverse windows updates. Fungerar helt kanon, kommer definitivt se det som ett alternativ om vi får en serverhall här i norden.
Men som andra säger, spel som inte är beroende av latenser men som ändå kan vara svårdrivna i höga upplösningar på en surface är som gjorda för tjänsten, frågan är om det är värt prislappen. Det var perfekt i julas när jag var o besökte päronen och bara tog med min surface, kanske bara använda tjänsten när man vet att det är lönt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

I framtiden kommer vi skratta åt att vi hade stora gamingdatorer hemma. Streamat innehåll från serverhallar är framtiden för spel precis som det redan är för musik och film.

Detta stämmer säkert. Frågan är ju bara när framtiden har blivit nutid. Det finns idag tjänster som verkar fungera förvånansvärt bra. Men de är i gengäld för någon som planerar att spela mer än några timmar i veckan sällan kostnadseffektiva.

Men visst, jag kan absolut se potentialen. Min bärbara med Intels HD4600 kan nu knappast spela moderna spel, men med en tjänst som Geforce Now så är plötsligt även de tyngsta spelen inom räckhåll.

Permalänk
Avstängd

En sak jag funderat på angående streamingdelen, utöver latens, är bitrate. Många snackar ju om hur komprimerat varje YouTube-klipp i 1080@60fps är.

Hur stor bitrate behövs då om man ska kunna se samma bild på sin 4K@60fps TV med streamad spelning som med vanlig lokal spelning (aka eget TV-spel/egen dator inkopplat/inkopplad)?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad hände med Amazons stora spelsatsning med egen grafikmotor, snipeade topp-devs från ArenaNet och en uppsjö olika spelstudios? Känns som det announcades för en mindre evighet sen.

Permalänk
Medlem

Det är rätt fascinerande ibland vad snabb teknik möjliggör.

Permalänk
Medlem

Vissa är nog onödigt skeptiska till streamade spel. Jag har själv en Shield TV och har spelat en hel del via GeForce Now. Det funkar riktigt bra för det mesta faktiskt... Jag vågar nog säga att det duger för allt utom onlineskjutare.

Exempel på vad jag har spelat är Overcooked 1 och 2, Hitman, Battleblock Theater, Witcher 3, Borderlands 2, BioShock och PUBG.

Enda som jag upplevde problem i var PUBG, men då spelade jag också med handkontroll. Jag skulle inte ersätta min dator med det, men det funkar bra vid tv:n, som andradator eller på jobbdatorn när jag sitter på hotellet på jobbresor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

I framtiden kommer vi skratta åt att vi hade stora gamingdatorer hemma. Streamat innehåll från serverhallar är framtiden för spel precis som det redan är för musik och film.

Det är många som förutspått att terminaler är framtiden, det kommer dock sannolikt aldrig att slå in eftersom det finns praktiska problem med t.ex. tillgänglighet som aldrig kommer kunna lösas fullt ut.

Det kommer säkert finns tjänster för att strömma spel, men de kommer aldrig ta över kundsegmentet gamers, möjligen delar av kundsegmentet lamers (folk som inte spelar på PC men ändå kallar sig gamers).

Permalänk
Inaktiv

Hur fick ni 2060 till övre medelklassen?

Övre instegskorter möjligen. Vad är då 2070 och 2080 tänkta att vara och sedan TI versionerna på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att dom man skulle lägga servrar typ i varenda större stad så skulle man kunna hå hyfsade latenser xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

I framtiden kommer vi skratta åt att vi hade stora gamingdatorer hemma. Streamat innehåll från serverhallar är framtiden för spel precis som det redan är för musik och film.

På samma sätt som vi skrattat i över 20 år att vi har kraftfulla desktop som vanliga arbetsdatorer och inte kör med en terminallösning?

Permalänk
Medlem

Det är väl klart dem gör. Finns det någon marknad som Amazon inte vill kontrollera? På tal om latenser, sitter med en Nv Shield Också och det laggar faktiskt en del, även om jag bara kör från min egen dator. Bitraten är för låg för att uppskattas på en 4K tv. GeForce Now har jag ingen kommetar om, inte kört något därifrån!

Skickades från m.sweclockers.com