Vi pratar Radeon VII med AMD – Vega på 7 nanometer

Permalänk
Medlem

@Ricerunner: Mm, för en entusiast är det så. Har man ett jobb så kan man spara ihop till kalaset. Men om man är student eller föräldrarna håller i pengapåsen och inte tillhör medelklassen, så är man relativt rökt. Även jag som tjänar typ snittlönen i Sverige vill inte punga ut några sådana stålar, trots att jag är en entusiast.

Jag är mest intresserad av de breda konsumentlagren, eftersom det är deras efterfrågan på hårdvara och mjukvara som driver utvecklarna. Om PS5 lanseras för $499 och innehåller det ryktet säger; något som liknar en Ryzen 1700x/2700x och Vega 56/64 så undrar jag vad som blir kvar av PC-gaming när mellansegmentet kostar $1200. RTX 2060 kostar liksom $349/399. Sweclockers juldator landar på 12500 kronor utan skärm, mus, tangentbord.

Det kanske inte något fel i isg, att PC får lite trista portar och mer nischade titlar. Framförallt med tanke på hur beige många storspel som riktat sig mot moassmarknaden varit de senaste åren. BF5 och Fallout 76 är ju de senaste två exemplen.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Självklart blir det ännu 1 flopp.
Varför skicka med 16 gb vram,(Som ingen behöver)
Jo för att vara värst med något bara,inget mer än så.

Nej, kortet har 16GB VRAM för att det inte finns några 2GB HBM2-moduler på marknaden, minsta storleken är 4GB. För att leverera ett kort med 8GB hade de varit tvungna att halvera minnesbussbandbredden, och med tanke på att de nuvarande Vega-korten verkar ligga på gränsen av minnesbandbredd hade definitivt en snabbare kärna blivit rejält begränsad av en sådan konfiguration.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NaaR:

@Ricerunner: Mm, för en entusiast är det så. Har man ett jobb så kan man spara ihop till kalaset. Men om man är student eller föräldrarna håller i pengapåsen och inte tillhör medelklassen, så är man relativt rökt. Även jag som tjänar typ snittlönen i Sverige vill inte punga ut några sådana stålar, trots att jag är en entusiast.

Jag är mest intresserad av de breda konsumentlagren, eftersom det är deras efterfrågan på hårdvara och mjukvara som driver utvecklarna. Om PS5 lanseras för $499 och innehåller det ryktet säger; något som liknar en Ryzen 1700x/2700x och Vega 56/64 så undrar jag vad som blir kvar av PC-gaming när mellansegmentet kostar $1200. RTX 2060 kostar liksom $349/399. Sweclockers juldator landar på 12500 kronor utan skärm, mus, tangentbord.

Det kanske inte något fel i isg, att PC får lite trista portar och mer nischade titlar. Framförallt med tanke på hur beige många storspel som riktat sig mot moassmarknaden varit de senaste åren. BF5 och Fallout 76 är ju de senaste två exemplen.

Det som är lätt att glömma bort är att det är relativt billigt att bygga ihop en dator som klarar 1080p i 60fps i vettiga inställningar. Ett RX 570 4GB kostar 1500-2000 kr. Ett GTX 1060 3GB bara lite mer. Jag gissar på att vi kommer se denna prestanda i ett RTX 2050 för ett liknande pris.

Det som egentligen händer är att tillverkarna ser att entusiaster erfrågar mer och mer prestanda, vilket grafikkortstillverkarna levererar med rå styrka. För att det efterfrågas. Det är även prestandasegmentet som kommer längre och längre från mainstream, inte bara att mainstream blir dyrare.

För 15000 kr kan man bygga en respektabel 1080p60 setup inkl allt utom skrivbord och stol. Visst, en PS4 är billigare, men spelen är dyrare, du måste betala en månadsavgift för onlinespel (flera tusenlappar över några år) och du blockerar hemmets TV när du använder den (om du inte köper en egen, vilket ytterligare lägger på kostnaden).

Dessutom kan du inte jobba på en PS4 så du måste ändå köpa en dator.

Med andra ord, pc-gaming kommer inte att dö av att det finns extremt dyra grafikkort.

Det som egentligen hotar pc-gaming mer är att spelkonsoller (särskilt PS4) får stora populära spel som inte går att köra på PC (Red Dead Redemption 2 t.ex.), medan det mesta på PC går att spela på konsoll, med undantag för några genre som t.ex. strategispel. Varför köpa en PC för spel när man ändå måste ha en PS4 för att kunna spela konsollexklusiva spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

EDIT:
Jag omfomulerar mig..
AMD släpper ett kort i RTX2080 klass men utan RT funktioner o DLSS möjlighet.
Priset kommer förmodligen att hamna i närheten av RTX2080 (kanske 500 -1000 SEK billigare) men vi får väl se då kortet är släppt och priset stabiliserats.
AMD lägger in 16GB HBM2 minne på kortet jippi men kommer jag att ha nytta av det som gaming grafikkort..? Mycket tveksamt då majoriteten av spelgrafikkort idag har 4-8 GB minne. Knappast kommer spelutvecklare att göra spel som kraver 8+ GB minne inom den närmsta tiden.
HBM2 minne lär nog göra kortet en bra bit dyrare + att man kanske får de problem man hade med FURY/VEGA då man skall para ihop flera chip på ett substrat. Nästa fråga är vilken tillgänglighet detta kort kommer att ha i handeln..?
Jag hade nog hoppats på 7nm VEGA variant men prestanda som VEGA64 och lägre energiförbrukning fast med trevlig prislapp. VEGA56/64 ligger idag som lägst på ca 4000 resp. 5000 SEK så varför inte ett VEGA+ för 3500 SEK.
Men men jag kanske önskar förmycket.

Så frågan.. Hur tänker AMD ... vem skall man konkurrera med med detta kort och för vilken målgrupp är det avsett..?

EDIT2:
https://www.techpowerup.com/251462/amd-cto-mark-papermaster-c...

16GB är ju overkill för 99% av alla gamers dom närmsta åren , tänker att om man kör 3st 4k skärmar (eyefinity) så kanske minnet kommer till nytta, producerar man renderingar/filmskapande osv så gissar jag att det kan vara bra men har ingen kunskap om detta. Då HBM även innehåller ECC och är energieffektivt och snabbt "tror" jag att dom satsar på alla målgrupper och hoppas att minnet kommer att bli billigare/industri standard delvis att även nvidia kommer att gå åt det hållet. Mycket gissningar.

Hoppas att dom lyckas gör dom inte det kanske dom slår in på GDDR, mindre minne i framtiden oavsett så är det ju inte till nackdel för oss konsumenter

När det gäller RT och DLSS så är det ju nackdelen att det är nvidia specifikt, inte bra med slutna ekosystem men om det blir standardardiserat i någon form och använt av alla i slutändan så är det ju bra. RT är ju som sagt på mjukvaru nivå och utanför nvidias kontroll gäller att alla hoppar på tåget (skriver kod enbart för nvidia kort), DLSS vet har jag inge koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det som är lätt att glömma bort är att det är relativt billigt att bygga ihop en dator som klarar 1080p i 60fps i vettiga inställningar. Ett RX 570 4GB kostar 1500-2000 kr. Ett GTX 1060 3GB bara lite mer. Jag gissar på att vi kommer se denna prestanda i ett RTX 2050 för ett liknande pris.

Det som egentligen händer är att tillverkarna ser att entusiaster erfrågar mer och mer prestanda, vilket grafikkortstillverkarna levererar med rå styrka. För att det efterfrågas. Det är även prestandasegmentet som kommer längre och längre från mainstream, inte bara att mainstream blir dyrare.

För 15000 kr kan man bygga en respektabel 1080p60 setup inkl allt utom skrivbord och stol. Visst, en PS4 är billigare, men spelen är dyrare, du måste betala en månadsavgift för onlinespel (flera tusenlappar över några år) och du blockerar hemmets TV när du använder den (om du inte köper en egen, vilket ytterligare lägger på kostnaden).

Dessutom kan du inte jobba på en PS4 så du måste ändå köpa en dator.

Med andra ord, pc-gaming kommer inte att dö av att det finns extremt dyra grafikkort.

Det som egentligen hotar pc-gaming mer är att spelkonsoller (särskilt PS4) får stora populära spel som inte går att köra på PC (Red Dead Redemption 2 t.ex.), medan det mesta på PC går att spela på konsoll, med undantag för några genre som t.ex. strategispel. Varför köpa en PC för spel när man ändå måste ha en PS4 för att kunna spela konsollexklusiva spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med dig, men problemet kvarstår. Den dyra PC-plattformen för spelande kanske konkurreras ut av den billigare konsolen och mobilspelen (urgh), vilket är synd. PC-plattformen måste ner i pris rejält och då är det framförallt priset på DDR4 och GPU som är problemet.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Jag håller med dig, men problemet kvarstår. Den dyra PC-plattformen för spelande kanske konkurreras ut av den billigare konsolen och mobilspelen (urgh), vilket är synd. PC-plattformen måste ner i pris rejält och då är det framförallt priset på DDR4 och GPU som är problemet.

Japp priserna på DDR4 och helst GPU måste sjunka. Eller så måste jag hitta ett bättre betalt jobb...tänkte bygga nytt system efter sommaren...

Permalänk
Avstängd

@Sgt. Stinger:
Kan dom inte använda samma vram typ som Nvidia gör?
Detta gör ju bara deras kort onödigt dyra.Och ingen kommer köpa dom.
16 gb vram???

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Sgt. Stinger:
Kan dom inte använda samma vram typ som Nvidia gör?
Detta gör ju bara deras kort onödigt dyra.Och ingen kommer köpa dom.
16 gb vram???

Nej de kan dom inte, Vega kretsen är beroende av den enorma bandbredd som HBM2 ger + HBM drar betydligt mindre än vad GDDR6 gör om jag nu minns rätt. Och VEGA kretsen drar ju redan mycket. Är ingen expert men att designa om en krets att acceptera en minnestyp som den inte är gjord från fördta början tar nog betydligt mer än 1,5 år.

Angående 16 GB VRAM så kan man ju diskutera, the Division 2, Resident Evil 2 (demot kan vara upp i 11 GB) samt BF5 kan alla ligga över 8 GB VRAM när man börjar komma upp i 4K upplösning när man maxar ögongodiset.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Till er som klaga/fundera rund 16 GB HBM2 kan Buildzoids funderingar kring Vega II ge en del bra ledtrådar varför AMD har gjord som dem har gjord.

tl;dr
- AMD finns inte för att gör era Nvidia kort billigare
- även om HBM2 är fortfarande dyrt så har det någ ändå blivit billigare då båda tillverkare använder det i en del av sina profs kort och att göra om hela grejen till GDDR6 skulle troligen kosta ännu mer
- GDDR6 har inte den bandbrädden HBM2 har
- Vega II är en “enkel” lösning då man återanvänder Instinct chips istället för att göra nåt nytt/har inget fram till Navi.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Nu förstår man varför Nvidia ville få ut sitt nya 2080ti kort som dom gjorde. Nvidia vill inte att AMD ska komma ifatt deras kort då det skulle skada Nvidias möjlighet att ta bra betalt för sina topp kort. Sedan tror jag AMD är glada att Nvidia tar ordentligt betalt så även AMD kan få bra marginal på sina kort. Så länge som det finns kunder som är beredda att betala bra för sina grafikkort så kommer utvecklingen fortsätta att gå snabbt framåt. Alla vill vara med där det finns stora pengar att känna. Därför Intel vill in och få en del av kakan med att sälja topp grafikkort. Vi kan gnälla på dyra grafikkort men så länge dessa säljs i stora volymer så vinner alla på det. Jag tror AMD och Nvidia kommer göra allt de kan för att försöka mota bort Intel från GPU marknaden så de även i fortsättningen få ha GPU marknaden för sig själva.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Läser man kommentarerna till videon så sägs det att detta kort redan finns hos AMD under detta namn:

https://www.amd.com/en/products/professional-graphics/instinc...

Fast då som ett compute card. Speccarna är ju dock nästan detsamma. Detta kort saknar dock videoutgång

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Bernd_P1: Läser man kommentarerna till videon så sägs det att detta kort redan finns hos AMD under detta namn:

https://www.amd.com/en/products/professional-graphics/instinc...

Fast då som ett compute card. Speccarna är ju dock nästan detsamma. Detta kort saknar dock videoutgång

Cuba Cola är fint de!