Permalänk
Medlem

De som bär Sverige

Sitter och käkar lunch på stranden i Thailand och slösurfar DN och stöter på en otroligt bra nyhetsartikel. Det visar sig att den är en del av en pågående serie så jag läser båda. Jag blir genuint ledsen av att läsa detta om de personerna som tillägnar sina liv åt att skydda och hjälpa Sveriges medborgare.

Jag vet att detta inte är en tråd som väcker diskussion riktigt men samtidigt tycker jag att alla ska läsa dessa artiklar och tänka lite extra på de poliser och vårdpersonal som jobbar hårt för att vi ska ha det bra. Det är så otroligt tråkigt att en sjuksköterska ska behöva sova med baseballträ under sängen.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/nar-en-polis-i-vasteras-fic...

https://www.dn.se/nyheter/sverige/anhoriga-storsta-hotet-nar-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

Kortfattat av mig:

- De jag respekterar mest i Sverige är SÄPO, Försvarsmakten, Polisen, Sjukvården, Brandkåren, Offentliga skolan, och övriga samhällsfunktioner som arbetar åt det svenska folket och inte giriga företag och/eller politiker. Jag respekterar även företag som pysslar med hållbart vinsttänkande.

- De jag respekterar minst i Sverige (& i världen) är företag som gör vinst på bekostnad av miljön, slavmässiga arbetsvillkor, och liknande, samt politiker & domare "uppköpta" av dessa kortsiktigt tänkande vinstgalna företag. Jag känner inte till någon altruistisk svensk domare och/eller politiker.

Trevlig helg! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Kan hålla med om att poliser har världens mest ouppskattade jobb.
Dessutom saknar de stöd och verktyg för att utföra det också.

Sjukvårdspersonal dock är ju bara helt jävla tragiska i vissa delar av vårat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

@Pelegrino: Kan hålla med om att poliser har världens mest ouppskattade jobb.
Dessutom saknar de stöd och verktyg för att utföra det också.

Sjukvårdspersonal dock är ju bara helt jävla tragiska i vissa delar av vårat land.

Jag håller med om att det finns stora problem med sjukvården idag men tänk på att det sällan är sjukvårdarna o läkarna som orsakar dessa problem utan de ligger högre upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kortfattat av mig:

- De jag respekterar mest i Sverige är SÄPO, Försvarsmakten, Polisen, Sjukvården, Brandkåren, Offentliga skolan, och övriga samhällsfunktioner som arbetar åt det svenska folket och inte giriga företag och/eller politiker. Jag respekterar även företag som pysslar med hållbart vinsttänkande.

- De jag respekterar minst i Sverige (& i världen) är företag som gör vinst på bekostnad av miljön, slavmässiga arbetsvillkor, och liknande, samt politiker & domare "uppköpta" av dessa kortsiktigt tänkande vinstgalna företag. Jag känner inte till någon altruistisk svensk domare och/eller politiker.

Trevlig helg! ^_^

Kunde inte låta bli att skratta ”vinst på bekostnad av miljön” fattar du ens vilka påföljder det skulle få om inget företag fick göra vinst på bekostnad av miljön.

Jag skulle vilja se om det ens finns NÅGOT företag som inte gör vinst på bekostnad av miljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Kunde inte låta bli att skratta ”vinst på bekostnad av miljön” fattar du ens vilka påföljder det skulle få om inget företag fick göra vinst på bekostnad av miljön.

Jag skulle vilja se om det ens finns NÅGOT företag som inte gör vinst på bekostnad av miljön.

Skickades från m.sweclockers.com

Max hamburgare säger ju att de är ”klimatpositiva”, hur mycket sanning det ligger i det har jag ingen aning om men de ger ju sken av det iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

Brottsligheten går inte upp i sverige det är bara medierna som rapporterar mer om dem.
Att enstaka brott som mord ökas beror bara på att anmälningsplikten idag är högre. Så sa alla bildade personer år 2000-2005 och såvida de inte pratade i nattmössan, så bör de ha samma åsikt än idag.

Grundproblemet är egentligen superenkelt. När jag var liten så fanns det personer som idag som inte klarade av grundskolan och fick hoppa av. Jag känner flera stycken som gjorde de båda och alla i min bekantskapskrets klarade sig bra, vissa så bra så att vi som fortsatte kände avundsjuka på deras bilar som de köpte för pengarna som de tjänade på sina jobb.

Idag så har hela arbetsmarknaden förändras som gör att många kommer utanför. Det handlar till stor del om teknologisk utveckling, även att IT har lett till att arbetsgivare får det enklare att välja ut de bästa.
Man kan prata om olika metoder för att skydda polisen, vårdpersonal, brandkår etc. Och det påverkar, men det stora problemet är det jag nämnde ovanför att vi har en utanförskap som ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kortfattat av mig:

- De jag respekterar mest i Sverige är SÄPO, Försvarsmakten, Polisen, Sjukvården, Brandkåren, Offentliga skolan, och övriga samhällsfunktioner som arbetar åt det svenska folket och inte giriga företag och/eller politiker. Jag respekterar även företag som pysslar med hållbart vinsttänkande.

- De jag respekterar minst i Sverige (& i världen) är företag som gör vinst på bekostnad av miljön, slavmässiga arbetsvillkor, och liknande, samt politiker & domare "uppköpta" av dessa kortsiktigt tänkande vinstgalna företag. Jag känner inte till någon altruistisk svensk domare och/eller politiker.

Trevlig helg! ^_^

Känns lite som du jämför arbetare i offentliga sektorn med folk i chefspositioner i privata sektorn (förmodar att det inte var din tanke dock)