Asrock Deskmini A300 tar ultrakompakta formfaktorn Mini STX till sockel AM4

Permalänk
Melding Plague

Asrock Deskmini A300 tar ultrakompakta formfaktorn Mini STX till sockel AM4

På CES-mässan lyfter Asrock skynket från Deskmini A300. Paketet består av moderkort, nätdel och chassi med volym på 1,92 liter, som kan husera AMD "Raven Ridge" för sockel AM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är detta ett system med den ljusskygga styrkretsen A300? Dvs ingen styrkrets alls.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ser onekligen ut som det.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Detta kallat jag stiligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nästa generation av Xbox och Playstation eller är det nästa generation av Raven ridge...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Fick direkt tanken att folk kommer bygga datorer i mjölkpaket, vet inte varför dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Perfekt för en hemmaserver om den hade plats för fler ramstickor.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt. 2400g i väntan på 3600gx (om den kommer).

Men chassit är ju tyvärr inte särskilt vackert. Men som sagt är a300 kretsen en besvikelse. Men priset är desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Funderar på om AMD:s nya styrkretsar i 500 serien, som ska komma i sommar är någon fördel för en Mini STX burk?
För i så fall är det inte så mycket längre att vänta om man inte har bråttom.

Annars verkar det vara smidigt format.
Jag har en NUC, mätte med tumstock och fick den till 115mm bred och 110 djup/längd.
Deskmini A300 80 mm bred × 155 djup/längd.

Mindre bredd än en NUC, utbytbar processor och troligtvis bättre kylning än NUC.
Känns spontant som att Mini STX är bättre för Mini PC än NUC. Beror så klart på pris också.

Fördelen för NUC är väl framförallt tillgängligheten eftersom de går att köpa överallt.
Medan jag inte sett Mini STX burkar till salu.
Samt att även om de är bredare så är totala volymen mindre.

Permalänk
Medlem

Den här kommer sälja som smör i solsken.
Har en sådan här fast med intelprocessor, lite väl seg men formatet är mycket smidigt. Köper en till om de släpper någon från AMD

Permalänk

Är det bara jag som direkt tänker på "verkstadsindustri datorer" direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag har en NUC, mätte med tumstock och fick den till 115mm bred och 110 djup/längd.
Deskmini A300 80 mm bred × 155 djup/längd.

Mindre bredd än en NUC, utbytbar processor och troligtvis bättre kylning än NUC.
Känns spontant som att Mini STX är bättre för Mini PC än NUC. Beror så klart på pris också.

Håller med. Har både en Elitedesk Mini på ~17x17x3 cm och en NUC på 11x11x3 cm och de sista centimetrarna skapar en mycket mer funktionell dator med fler portar på både fram- och baksidan, lägre ljudnivå trots kraftfullare komponenter då fläkten är större och plats för en vanlig 2,5-tumsdisk. Har alltid upplevt NUC som onödigt liten. Mini STX hamnar i mitten med mindre bredd men samtidigt högre och med plats för fler diskar. Känns som en ganska vettig kompromiss.

MEN! Varför ingen ljudutgång på baksidan? Seriöst? För en stationär dator som man i många fall kan förväntas ansluta till stationära högtalare, inte bara till hörlurar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Är det bara jag som direkt tänker på "verkstadsindustri datorer" direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

I många maskiner står det en vanlig ATX pc i elskåpen brukar ju inte direkt vara brist på utrymme. Men finns säkert fall där dessa skulle kunna vara nödvändiga däremot är det ju trevligt om det är standardiserade grejer så att man enkelt kan hitta reservdelar om 10-15år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

det ser lätt ut att dremla upp ett hål för större processonkylare som får sticka ut någon cm. oklart om det blir snyggt eller ej testar nog sen om priset är rätt. har känt att jag nog klarar mig med integrerad grafik snart då de blir bättre och bättre.

Edit: $119 och släpp i februari enligt TomsHardware

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det var så snyggt, ger ett ganska stökigt intryck med de olika hålen och mönstren. Förstår att det behövs för luftflödet, men är bättre med den nya typen av mesh av tyg (om den är bra) som visades i vissa chassin på CES.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk

Har hört att den Ska komma ut 8 februari. Det var dock för den asiatiska marknaden där det redan nu finns lite recensioner.

Blir ett köpt så snart den kommer till EU.

Permalänk

Nu bekräftat att Noctua NH-L9a passar.

https://imgur.com/a/EjF6QOI

Permalänk
Skrivet av Downloader:

Nu bekräftat att Noctua NH-L9a passar.

https://imgur.com/a/EjF6QOI

Det här känns klockrent trots att jag aldrig upplevt min NUC som "för liten".

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Ytligare test, inte på engelska men med siffror vi kan förstå. https://youtu.be/U-OkwpZZKnc

Permalänk

Nu släppt i USA. 150$ med wifi modul.

https://m.newegg.com/products/N82E16856158064

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Downloader skulle vara intresserad av denna om den letade sig till Europa och att slippa hålla på och importera

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX: De gamla modellerna Deskmini 110 och 310 finns iaf att köpa här hemma, även om det bara är ett fåtal företag som säljer dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

@Ravix: De gamla modellerna Deskmini 110 och 310 finns iaf att köpa här hemma, även om det bara är ett fåtal företag som säljer dem.

Tack för tipset, ska kolla upp dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@RVX:

Har frågat inet, återkommer vid svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

@Ravix:

Har frågat inet, återkommer vid svar.

Gärna

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

@RVX:

Hej Johan,

Jag har redan skickat frågan till vår inköpare för att se om det är något vi kan ta in men eftersom de skriver själva på deras hemsida att den inte kommer finnas över hela världen så kan jag inte svara ännu. Vi kommer i så fall lägga ut den på vår hemsida så fort vi vet om vi kan ta in den.

Mvh

Permalänk

A300 finns nu listad hoss flera tyska säljare.
https://geizhals.eu/asrock-deskmini-a300-90bxg3g01-a30ga0w-a1...