Hyper 212 Evo börjar göra "slipljud", ska jag köpa ny fläkt eller försöka laga?

Permalänk

Hyper 212 Evo börjar göra "slipljud", ska jag köpa ny fläkt eller försöka laga?

Min Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare började nyligen göra ett ganska högljutt "slipljud" när fläkten är i gång och kör snabbare än ca 25% av maxhastigheten, detta uppstod efter jag öppnat den för att damma av den. Jag antar att detta är någon form utav materialutmatning då jag använt denna fläkt i min dator sedan jag byggde den i Januari 2015.

Jag har nu lossat fläkten från kylflänsarna och märkte att ljudet verkar uppstå på grund av ett motstånd som sker i mitten mellan fläkten och fläkthållaren. Jag försökte rycka lite i fläkten för att se om den skulle lossna, men det gjorde den inte, och jag antar att om jag drar hårdare så går den nog sönder. Jag blåste i mellanrummet mellan fläkten och hållaren med tryckluft på burk men det gjorde tyvärr ingen skillnad.

Därför är min fråga; är det möjligt att lossa på fläkten från plastclipsen? Kan jag laga den på något sätt? Om inte, kan man köpa fläktar separat och montera fast den på kylflänsarna? Jag vill gärna inte köpa en ny CPU-kylare i onödan, då allt annat fungerar bra fortfarande. Vilken skulle ni då rekommendera att jag köper isåfall?

Tack på förhand!
Henrik

Permalänk

Sitter inte fläkten skruvad i plastclipsen eller har jag drömt detta? Mao lossa på fläkt inkl clips, byt fläkt och voila, tyst dator

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Ja, fläkten sitter fastskruvad på plastclipsen, så det är bara att byta

Men om ljudet började efter att du hade varit inne och rengjort i datorn så kanske du har böjt till ett av bladen på kylaren så den ligger emot fläkten?

När du hade av fläkten ifrån kylflänsarna, fanns de små gummikuddarna kvar?
tänkte om någon av dessa saknas kan ju fläkten ligga emot också eventuellt. Minns inte exakt hur det såg ut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Ja, fläkten sitter fastskruvad på plastclipsen, så det är bara att byta

Men om ljudet började efter att du hade varit inne och rengjort i datorn så kanske du har böjt till ett av bladen på kylaren så den ligger emot fläkten?

När du hade av fläkten ifrån kylflänsarna, fanns de små gummikuddarna kvar?
tänkte om någon av dessa saknas kan ju fläkten ligga emot också eventuellt. Minns inte exakt hur det såg ut.

Oj jag menade plastclipsen, inte plasthållaren! Jag undrar om man kan montera av dem från själva fläkten i sig. Fläkten gör detta "slipljud" även när jag snurrar den med tryckluften, och då är fläkten och plastclipsen redan lossad från kylflänsarna. Gummikuddarna sitter kvar också.

Men om jag nu ska köpa en ny fläkt, vart kan man då köpa dessa? De enda fläktar jag hittar är hela paket som inkluderar både kylflänsar och fästen samt kylpasta, vilket jag redan har. Datorn är i stort sett obrukbar tills detta problem är löst, så jag vill helst åka iväg imorgon och köpa en ny fläkt om det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HenrikOfTheMountain:

Oj jag menade plastclipsen, inte plasthållaren! Jag undrar om man kan montera av dem från själva fläkten i sig. Fläkten gör detta "slipljud" även när jag snurrar den med tryckluften, och då är fläkten och plastclipsen redan lossad från kylflänsarna. Gummikuddarna sitter kvar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Plastklipsen är fastskruvad i fläkten med fyra skruvar. Skruvarna sitter under gummikuddarna.

Själva fläkten i sig är nog inte lönt att laga men byt fläkt på kyltornet är ju en enkel process.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikOfTheMountain:

Men om jag nu ska köpa en ny fläkt, vart kan man då köpa dessa? De enda fläktar jag hittar är hela paket som inkluderar både kylflänsar och fästen samt kylpasta, vilket jag redan har. Datorn är i stort sett obrukbar tills detta problem är löst, så jag vill helst åka iväg imorgon och köpa en ny fläkt om det behövs.

Du ska inte köpa en ny kylare, utan bara en vanlig hederlig 120mm fläkt.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s390954884&o=produkt_p...
Leta upp någon i den här listan som har en liten 4-pins kontakt som ser lika ut som på din nuvarande fläkt. (kanske enklast att hitta genom att söka på en fläkt som har PWM i namnet)
... och som INTE har "slim" i namnet.

Det finns ungefär hur många som helst

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Du ska inte köpa en ny kylare, utan bara en vanlig hederlig 120mm fläkt.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s390954884&o=produkt_p...
Leta upp någon i den här listan som har en liten 4-pins kontakt som ser lika ut som på din nuvarande fläkt. (kanske enklast att hitta genom att söka på en fläkt som har PWM i namnet)
... och som INTE har "slim" i namnet.

Det finns ungefär hur många som helst

Super! Skulle denna vara okej? https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HenrikOfTheMountain:

NetonNet verkar inte ha några fläktar som är anpassade för statiskt tryck (för kylare och radiatorer) utan bara för chassi.

Jag hade hellre köpt en som är gjord för kylare men kanske inte har samma flöde. Då blir det lite tystare. Fläkten du länkade fungerar men kommer vara något mer högljudd än en fläkt gjord för ändamålet.

Om du bara har tillgång till NetonNet så är det där den bästa fläkten de har att erbjuda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

NetonNet verkar inte ha några fläktar som är anpassade för statiskt tryck (för kylare och radiatorer) utan bara för chassi.

Såhär står det på Noctuas hemsida om den här fläkten:
"Teaming up eleven stator guide vanes with a specially conceived seven blade impeller, the NF-F12’s Focused Flow™ system creates outstanding static pressure and focuses the airflow for superior performance on heatsinks and radiators."
Så nog är den gjord för kylare... Men den kanske inte riktigt är en av Noctuas bättre fläktar.
Jag såg en recension på prisjakt där någon föredrog originalfläkten på sin 212 Evo!

Den är inte prisvärd, men den är definitivt okej, och den lär hålla länge!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Roger W:

Såhär står det på Noctuas hemsida om den här fläkten:
"Teaming up eleven stator guide vanes with a specially conceived seven blade impeller, the NF-F12’s Focused Flow™ system creates outstanding static pressure and focuses the airflow for superior performance on heatsinks and radiators."
Så nog är den gjord för kylare... Men den kanske inte riktigt är en av Noctuas bättre fläktar.
Jag såg en recension på prisjakt där någon föredrog originalfläkten på sin 212 Evo!

Den är inte prisvärd, men den är definitivt okej, och den lär hålla länge!

Du har helt rätt.
Hade fått för mig att deras F-serie var flow-optimised medan A och P var mer lämpade för radiatorer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om trådskaparen har tillgång till Inet så kostar Noctuas nyare A-serie fläkt samma pengar som den tidigare nämnda fläkten:
https://www.inet.se/produkt/5320254/noctua-nf-a12x15-pwm-prem...
Den är inte fokuserad på statiskt tryck egentligen, men det lilla jag läst om den har jag för mig visat på att den är väldigt allround och låter väldigt lite för det varvtal och lufttryck den blåser.

*edit*
Fan, jag snackar skräp! Länken ovan är till slim versionen av fläkten som bara är 15mm tjock.
Slimfläktar är generellt påtagligt sämre och bör undvikas om du har plats för en normaltjock fläkt. Dessutom kanske den inte passar din monteringsmekanism!
Köp inte fläkten ovan till din kylare!

Ett annat Inet-alternativ kan vara EK-vardar, tex denna:
https://www.inet.se/produkt/5322505/ek-vardar-f3-120-120mm-18...
Den funkar definitivt som chassifläkt, men vet inte hur mycket den låter.

... eller beställ en vanlig småtråkig men billig arctic-fläkt för typ 80 spänn:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2448998
Det lär funka det med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

någon av dessa borde ju gå bra att använda.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4814030,1028057,4540648

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Goda resultat!

Jag har nu köpt en Noctua NF-F12 PWM och installerat genom att byta ut min gamla 212 evo-fläkt med denna.

Processen av att fästa fläkten i plastclipsen från den gamla fläkten var mycket svår, då det inte fanns några gängar i skruvhålen i vardera hörn av NF-F12. Jag valde därför att använda de medföljda anti-vibrationsstavarna av silikon för att fästa fläkten i plastclipsen, men problemet med detta var att silikonstavarna inte fick plats i hålen. Jag fick till slut med en tång och mycket slit ner stavarna i hålen, trots att det kändes som att de skulle gå av innan jag fick ner dem.

Modulen sitter fast lite lösare i kylflänsarna än jag hade hoppats, men det duger absolut och fläkten är knäpptyst och kyler väldigt bra tack vare anti-vibrationsstavarna. Rekommenderas starkt åt alla som tänkt byta ut sin CPU-fläkt!

Tack alla som hjälpt mig i tråden, superschysst!